بهترین سوئیچ لایه 2 بازار ایران
راهنمای خرید بهترین سوئیچ لایه 2 برای شبکه‌های متوسط تا بزرگ
سوئیچ شبکه، مانند یک بریج شبکه اما با تعداد پورت‌های بیشتر است که از آدرس‌های MAC برای انتقال داده در لایه 2 یا پیوند داده مدل OSI، استفاده می‌کند. در این مطلب، تعریف سوئیچ، انواع سوئیچ‌ها و تفاوت آن‌ها با یکدیگر را شرح داده و بهترین سوئيچ‌های موجود برای شبکه‌های متوسط و بزرگ را معرفی می‌کنیم. در انتخاب محصولات این لیست، سعی شده بهترین و کارآمدترین سوئیچ‌های لایه 2 بازار معرفی شود که در کنار کیفیت بالای محصولات، رضایت کاربران را نیز به‌همراه داشته است.

سوئیچ چیست؟

سوئیچ شبکه، سخت‌افزاری است که انواع مختلفی از دستگاه‌ها (مانند دوربین‌های IP، کامپیوترها و حتا سایر سوئیچ‌ها) برای به‌اشتراک‌گذاری منابع و ارتباط با یکدیگر، به آن متصل می‌کند. سوئیچ، بسته‌ها را دریافت می‌کند و آن‌ها را به مقصد خود در شبکه محلی (LAN) هدایت می‌کند. در گذشته، از هاب برای اتصال دستگاه‌های شبکه استفاده می‌شد. اما هاب‌ها معایب زیادی داشتند. برای رفع آن‌ها، پل‌ها (بریج‌ها) ایجاد شد. آن‌ها بهتر از هاب بودند، زیرا محدوده برخورد (collision domain) متعددی ایجاد می‌کردند، اما تعداد پورت‌های محدودی داشتند. سرانجام، سوئیچ‌ها ایجاد شدند و هنوز هم به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. سوئیچ‌ها، دارای پورت‌های بیشتری نسبت به بریج‌ها هستند، می‌توانند ترافیک ورودی را بررسی کرده و بر این اساس تصمیمات انتقال فریم‌ها را اتخاذ کنند. همچنین، هر پورت روی یک سوئیچ، یک محدوده برخورد جداگانه است و هیچ برخوردی رخ نمی‌دهد.

سوئیچ‌ها، معمولا در محیط‌های بزرگ و برای کاربردهای حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما با گذشت زمان و با گسترش استفاده از دوربین‌های نظارتی و امنیتی و غیره، نیاز به سوئیچ‌ها برای شبکه‌های خانگی نیز، احساس شد. بنابراین، امروزه، سوئیچ‌ها کاربردهای بسیار متفاوتی دارند و توسط کاربران زیادی در سراسر جهان، استفاده می شوند.

تفاوت سوئيچ لایه 2 و 3

سوئیچ‌های لایه 2، تنها کار سوئیچینگ را انجام می‌دهند و برای انتقال داده‌ها به آدرس MAC  هر گره شبکه، نیاز دارند. در حالی‌که، سوئیچ‌های لایه 3، می‌توانند مسیریابی (Routing) بسته‌ها را با استفاده از آدرس IP، انجام دهند.

انواع سوئيچ‌های شبکه و ویژگی‌هایی که قبل از تهیه سوئیچ، باید به آ‌ن‌ها توجه کنید:

سوئیچ‌های غیرمدیریتی

سوئیچ‌های غیرمدیریتی نیازی به پیکربندی و مدیریت ندارند و به عنوان دستگاه‌های plug and play عمل می‌کنند (کافی است دستگاه‌های خود را یکی یکی با استفاده از کابل‌های اترنت به آن وصل کنید). همه چیز در این سوئيچ‌ها به طور خودکار انجام می‌شود. در واقع، این سوئیچ‌ها، دارای پیکربندی ثابت هستند و اجازه تغییری در این پیکربندی را نمی‌دهند. آن‌ها می‌توانند روی میز قرار گیرند یا در رک نصب شوند. سوئیچ‌های غیرمدیریتی، بیشتر برای اتصال دستگاه‌های لبه شبکه یا در یک شبکه مستقل کوچک با چند جزء استفاده می‌شوند. معمولا، قیمت پایین‌تری دارند و از لحاظ ظاهری، تفاوتی با سوئيچ های مدیریتی ندارند. برخی از آن‌ها را می‌توان به‌صورت محلی از طریق نشانگرهای LED  کنترل کرد.

سوئیچ‌های هوشمند وب

سوئیچ‌های هوشمند وب یا Web smart، نوعی سوئیچ‌های مدیریتی هستند، اما مجموعه‌ای محدودتر از ویژگی‌ها را ارائه می‌دهند. سوئیچ‌های هوشمند به‌آسانی راه‌اندازی می‌شوند و یک رابط وب ارائه می‌دهند که به کاربران امکان می‌دهد بسیاری از ویژگی‌ها را پیکربندی کنند. سوئیچ‌های هوشمند، فاقد هرگونه پورت کنسول، SSH یا Telnet هستند.

 سوئیچ‌های مدیریتی

سوئیچ‌های مدیریتی نیز سوئيچ‌هایی با ویژگی‌های زیاد قابل پیکربندی هستند که بیشترین سطح مدیریت و کنترل را نسبت به دو نوع قبلی، ارائه می‌دهند. این سوئيچ ها، از طریق رابط وب، پورت کنسول، SSH و Telnet قابل مدیریت هستند.

تعداد پورت‌ سوئیچ

یکی از مهمترین عواملی که باید مورد توجه قرار گیرد انتخاب سوئیچ با تعداد پورت مناسب است. به عنوان مثال، اگر 4 دستگاه برای اتصال دارید، پس یک سوئیچ 5 یا 8 پورتی نیازهای شما را برآورده خواهد کرد. این نکته را به یاد داشته باشید که تعدادی از پورت‌ها را باید به‌عنوان پورت بکاپ برای احتمال خرابی در آینده، در نظر بگیرید. از طرفی، ممکن است در آینده دستگاه‌های دیگری به شبکه خود بیا‌فزایید و احتیاج به پورت بیشتری داشته باشید.

Gigabit Ethernet یا Fast Ethernet

Fast Ethernet، اصطلاحی است که به سرعت اترنت 100 مگابیت بر ثانیه اشاره دارد، در حالی که، Gigabit Ethernet به‌معنای سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه است.
بدیهی است که یک سوئیچ گیگابیت بهتر است، اما بسته به تنظیمات شبکه شما، ممکن است واقعاً ضرورتی نداشته باشد. در صورتی‌که نیاز به انتقال حجم زیادی از داده‌ها و داشتن شبکه‌ای سریع با تأخیر کم دارید، ایده‌آل است.

پشتیبانی از PoE

فناوریPoE (Power over Ethernet) ، به هر سیستمی اطلاق می‌شود که نیروی برق را به همراه داده‌های شبکه روی کابل اترنت منتقل می‌کند. این فناوری، به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند (نیازی به نصب کابل برق اضافی ندارید)، ایمن است (از دستگاه‌های شما در برابر ولتاژ کم یا زیاد محافظت می کند) و انعطاف‌پذیر است. (دستگاه‌های سازگار را می‌توان در هر مکانی بدون نگرانی از داشتن پریز برق در نزدیکی، نصب کرد.)
بدیهی است که پشتیبانی از PoE، مزیت محسوب می‌شود، اما این نوع از سوئیچ‌ها قیمت بیشتری دارند. بنابراین، در صورتی‌که هزینه بیشتر برای شما مسئله‌ای نیست، خرید یک سوئیچ PoE، می‌تواند انتخابی هوشمندانه باشد.

سوئیچ‌های رک‌مونت، دسکتاپ یا دیواری

در حالت ایده‌ال، یک سوئیچ، امکان نصب به هر سه شکل را دارد. سوئيچ‌های رک‌مونت، معمولا، برای محیط‌های حرفه‌ای و نصب در رک، مانند مراکز داده طراحی شده‌اند. سوئيچ‌های دسکتاپ، در تمامی سطوح صاف قابل نصب هستند و در بازار تنوع بیشتری دارند. سوئيچ های دیواری نیز دارای کیت‌هایی برای نصب بر روی دیوار هستند.

در ادامه، لیستی از بهترین سوئیچ‌های لایه 2 برای شبکه‌های متوسط تا بزرگ را می‌بینید. اگر به‌دنبال سوئیچ مناسب برای سازمان یا شرکت خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم لیست زیر را از دست ندهید. در این لیست، کلیدی‌ترین ویژگی‌های هر سوئیچ لایه 2  و کاربرد هرکدام از آن‌ها را آورده‌ایم. 

 

توجه: ترتیب معرفی بهترین سوئیچ لایه 2 بازار ایران در این مطلب، بر اساس تعداد پورت است. (از کم به زیاد)

  • در انتخاب محصولات این لیست، سعی شده بهترین و کارآمدترین سوئیچ‌های لایه 2 بازار معرفی شود که در کنار کیفیت بالای محصولات، رضایت کاربران را نیز به‌همراه داشته است.
  • مشخصات فنی هر محصول را بخوانید و بهترین سوئیچ لایه 2 مورد نیاز شرکت خود را انتخاب کنید.

معرفی بهترین سوئیچ‌های لایه 2

DES-3200-18 دی لینک

  • تعداد پورت: 18
  • نوع سوئیچ: مدیریتی
  • قابلیت PoE: ندارد
  • نوع قرارگیری: رک‌مونت

 

سوئیچ مدل DES-3200-18 از برند دی لینک، با 16 پورت 10/100 مگابیت بر ثانیه و 1 پورت SFP و 1 پورت Combo 1000BASE-T/SFP، یک سوئيچ لایه 2 قدرتمند با ویژگی‌های پیشرفته و یک سوئیچ مدیریتی است که برای سازمان‌ها و کسب‌وکارهای حرفه‌ای و برای استفاده در ETTX و FTTX، بسیار مناسب است. سوئیچ‌های مدیریتی، امکانات بیشتری برای کنترل ترافیک ارائه می‌دهند. سوئیچ DES-3200-18، قابل نصب در رک و بدون فن است. سوئیچ‌های رک‌مونت، برای محیط‌های حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند و دسترسی آسان‌تری برای تکنسین‌ها فراهم می‌کنند و همچنین، ایمن‌تر هستند. این سوئیچ، از مکانیزم‌های امنیتی مانند 802.1X، P-MAC-Port Binding و DHCP Snooping، بهره می‌گیرد. همچنین، از Link Aggregation پشتیبانی می‌کند که به شما این امکان را می‌دهد تا چندین پورت را به‌صورت موازی گروه‌بندی کرده و یک پورت واحد ایجاد کنید و پهنای باند و دسترسی بهتر را فراهم کنید. برای کیفیت خدمات (QoS)، این سوئیچ از 802.1p پشتیبانی می‌کند. این استاندارد، مکانیزمی است که امکان طبقه‌بندی انتقال داده real time را به 8 سطح اولویت‌ بندی شده در 4 صف فراهم می‌کند.

TEF1024D تندا

  • تعداد پورت: 24
  • نوع سوئیچ: غیرمدیریتی
  • قابلیت PoE: ندارد
  • نوع قرارگیری: رک‌مونت، دسکتاپ، دیواری

 

سوئیچ TEF1024D، یک سوئیچ‌ غیرمدیریتی از برند تندا است. سوئیچ‌های غیرمدیریتی، قابل پیکربندی نیستند و کافی است آن‌ها را نصب کرده و راه‌اندازی کنید. این ویژگی، باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود و کار راه‌اندازی و گسترش شبکه را آسان می‌کند. این سوئیچ، به‌راحتی بر روی میز یا سطوح صاف قرار می‌گیرد و همچنین قابل نصب در رک است و دارای 24 پورت است. سوئیچ TEF1024D، بدنه‌ی محکم فلزی و جمع‌وجور دارد و برای سال‌ها استفاده، قابل اعتماد و ایده‌آل است. به علاوه ، این سوئیچ، دارای منبع تغذیه سوئیچینگ داخلی با عملکرد بالا است. این سوئیچ، از MDI/MDIX خودکار پشتیبانی می‌کند که دیگر نیازی نیست در مورد نوع کابل نگران باشید و تنها کافی است کابل را وصل کرده و استفاده کنید. فناوری MDI/MDIX خودکار، در واقع، به طور خودکار بین MDI و MDIX  جابه‌جا می‌شود. سوئیچ TEF1024D، مناسب سازمان‌ها و مشاغل متوسط است.

G3224T آی‌پی‌کام

  • تعداد پورت: 24
  • نوع سوئیچ: مدیریتی
  • قابلیت PoE: ندارد
  • نوع قرارگیری: رک‌مونت

 

سوئیچ لایه 2 G3224T، از آی‌پی‌کام دارای 24 پورت گیگابیت اترنت و 2 اسلات  SPF است که برای راه‌اندازی شبکه‌هایی با عملکرد و سرعت بالا، طراحی شده است. این سوئیچ، از کنترل جریان 802.3x برای حالت full-duplex و از کنترل جریان backpressure برای حالت half-duplex، استفاده می‌کند. سوئیچ G3224T، از فناوری Link protection لایه 2 پشتیبانی می‌کند و دارای معماری non-blocking است. همچنین، از قابلیت ایجاد VLAN و QoS پشتیبانی می‌کند. QoS، اولویت‌بندی ترافیک را برای سرویس‌هایی مانند VoIP که به تاخیر حساس هستند، فراهم می‌کند. سوئیچ G3224T، مدیریتی و  دارای رابط مدیریتی تحت وب است. سوئیچ‌های مدیریتی، کنترل بیشتری بر نحوه انتقال داده‌ها بر روی شبکه و افرادی که می‌توانند به آن داده‌ها دسترسی داشته باشند، ارائه می‌دهند که آن‌ها را تبدیل به سوئیچ‌هایی انعطاف‌پذیر می‌کند. این مدل از آی‌پی‌کام، قابل نصب در رک است. سوئیچ‌هایی که در رک نصب می شوند، علاوه بر امنیت بیشتر و قابلیت دسترسی آسان، به دلیل تهویه مناسب، کمتر مستعد داغی و خرابی هستند. این سوئیچ، با داشتن ویژگی‌های قدرتمند امنیتی و سایر ویژگی‌های کاربردی، برای محیط‌های حرفه‌ای و مشاغل بزرگ و مراکز داده، مناسب است. با استفاده از کاربرد آسانی که این سوئیچ‌ها ارائه می‌دهند، می‌توانید به‌سرعت شبکه خود را راه‌اندازی کرده و توسعه دهید.

 

TL-SG1024D تی پی لینک

  • تعداد پورت: 24
  • نوع سوئیچ: غیرمدیریتی
  • قابلیت PoE: ندارد
  • نوع قرارگیری: رک‌مونت، دسکتاپ

 

سوئیچTL-SG1024D ، یک سوئیچ غیرمدیریتی از برند تی پی لینک، با 24 پورت 10/100/1000 مگابیت بر ثانیه، ظرفیت شبکه شما را افزایش می‌دهد و امکان انتقال سریع فایل‌های بزرگ را فراهم می‌کند.این سوئیچ، قابلیت قرارگیری در رک و روی میز را دارد. بنابراین، کاربران در خانه، دفتر، یا هر جای دیگری، می‌توانند فایل‌های بزرگ بدون مشکل سرعت، به اشتراک بگذارند. انتقال فوری فایل‌های گرافیکی،CGI ، CAD یا چند رسانه‌ای نیز در سراسر شبکه، امکان‌پذیر است. سوئیچ‌های غیرمدیریتی، معمولا قیمت پایین‌تری دارند و دستگاه‌های plug and play هستند که نیاز به پیکربندی ندارند.

تمام 24 پورت این سوئیچ، از MDI/MDIX خودکار پشتیبانی می‌کنند که دیگر نیازی نیست در مورد نوع کابل نگران باشید و تنها کافی است کابل را وصل کنید. با استفاده از آن، اصلا مهم نیست که از کابل‌های straight through یا crossover استفاده می‌کنید. در این سوئیچ، Auto negotiation روی هر پورت، سرعت لینک دستگاه شبکه (10 ، 100 یا 1000 مگابیت بر ثانیه) را تشخیص می‌دهد و برای سازگاری و عملکرد مطلوب، به‌طور هوشمند تنظیم می‌شود. سوئیچ TL-SG1024D، با فناوری کارآمد و نوآورانه در مصرف انرژی، می‌تواند تا  20% (حداکثر صرفه‌جویی در مصرف برق در مقایسه با سوئیچ معمولی TP LINK است و میزان صرفه‌جویی واقعی ممکن است بر اساس شرایط، متفاوت باشد) در مصرف برق صرفه‌جویی کند. TL-SG1024D، می‌تواند به‌طور خودکار وضعیت هر پورت را تشخیص داده و مصرف برق پورت‌هایی که در حال استفاده نیستند را کاهش دهد.

 

LGS124P-EU لینک سیس

  • تعداد پورت: 24
  • نوع سوئیچ: غیرمدیریتی
  • قابلیت PoE: دارد.
  • نوع قرارگیری: رک‌مونت

 

سوئيچ مدل LGS124P-EU، یک سوئيچ 24 پورتی از لینک سیس با نصب آسان است و از استاندارد شبکه 802.3az که توسط IEEE با هدف کاهش مصرف برق شبکه بدون تأثیر بر یکپارچگی لینک یا عملکرد شبکه، ایجاد شده است، پشتیبانی می‌کند. سوئيچ غیرمدیریتی LGS124P-EU که 12 پورت آن (پورت‌های 1 تا 6 و 13 تا 18 ) از استاندارد PoE+ پشتیبانی می‌کند، می‌تواند با پورت‌های گیگابیتی عملکرد و سرعت  انتقال داده در شبکه را افزایش دهد. این مدل از برند  لینک سیس، یک سوئيچ رک‌مونت است. سوئیچ های رک‌مونت، همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، قابل نصب در رک هستند. این سوئيچ‌ها، امنیت بیشتری دارند و برای تعمیر و نگه‌داری، کار تکنسین‌ها و کارکنان را آسان‌تر می‌کنند. بنابراین، این سوئيچ ها برای مراکز داده و در کل محیط‌ها و مشاغل بزرگ و حرفه‌ای، مناسب هستند. به دلیل این‌که نصب و راه‌اندازی این سوئيچ‌ها، به‌سادگی قابل انجام است، براس توسعه شبکه در زمان کم، بسیار مناسبند. سوئيچ‌های LGS124P-EU، با CE، FCC Class A، UL وCB  سازگار هستند. در این سوئیچ، اولویت ترافیک را می‌توان براساسQoS  تعیین کرد. همچنین، ویژگی Auto-Sensing در پورت‌های سوئيچ LGS124P-EU پشتیبانی می‌شود که به آن‌ها امکان می‌دهد سرعت شبکه محلی فعلی را به‌طور خودکار تشخیص داده و بر اساس آن پیکربندی‌های خود را اعمال کنند.

 

DES-3200-28 دی لینک

  • تعداد پورت: 28
  • نوع سوئیچ: مدیریتی
  • قابلیت PoE: ندارد
  • نوع قرارگیری: رک‌مونت

 

سوئیچ دیگری که قصد داریم در این مطلب از سری DES-3200 دی لینک معرفی ‌کنیم، مدل 28 پورتی آن است. این سوئیچ شامل 24 پورت fast Ethernet و 2 پورت SPF و 2 پورت Combo 1000BASE-T/SFP است. یک سوئیچ مدیریتی لایه 2 است و برای ETTX و FTTX و سازمان‌ها طراحی شده است. سوئیچ‌های مدیریتی، به شما اجازه می‌دهند تا هر پورت سوئیچ را با تنظیمات دلخواه پیکربندی کنید و همچنین امکان مدیریت، پیکربندی و نظارت بر شبکه را از جهات مختلف فراهم می‌کند. آن‌ها همچنین کنترل بیشتری بر نحوه انتقال داده‌ها بر روی شبکه و افرادی که می‌توانند به آن داده‌ها دسترسی داشته باشند، ارائه می‌دهند. این سوئيچ، دارای یک رابط کاربری گرافیکی مبتنی بر وب کاربر پسند است و مدیریت آسان را ارائه می‌دهد. سوئیچ DES-3200-28 نیز از Link Aggregation، پشتیبانی می‌کند که امکان گروه‌بندی پورت‌ها برای ایجاد یک پورت واحد را فراهم می‌کند. همچنین، از QoS برای اولویت‌ بندی ترافیک شبکه استفاده می‌کند. این سوئیچ از دی لینک، قابلیت‌های سوئیچینگ و امنیتی و مدیریتی بسیاری را ارائه می‌دهد و برای شبکه‌های متوسط مناسب است.

 

TL-SG1428PE تی پی لینک

  • تعداد پورت: 28
  • نوع سوئیچ: مدیریتی (هوشمند)
  • قابلیت PoE: دارد.
  • نوع قرارگیری: رک‌مونت

 

این سوئیچ از تی پی لینک دارای 26 پورت 10/100/1000 مگابیت بر ثانیه که 24 پورت آن از PoE+ پشتیبانی می‌کنند و 2 پورت SPF است. تفاوت بزرگ بین PoE و PoE+ میزان توان ارائه شده در هر استاندارد است. PoE استاندارد، می‌تواند 15.4 وات را از طریق کابل‌های Cat5 دریافت کند. در حالی‌که، PoE+ می‌تواند تا 30 وات را از طریق کابل‌های Cat 5 در دسترس دستگاه‌ها قرار دهد. مدل  TL-SG1428PE تی پی لینک، دارای فن است و رک‌مونت و مناسب کسب‌وکارهای متوسط است. ویژگی مدیریت هوشمند برق در این سوئيچ، از آن در برابر overload محافظت می‌کند. سوئیچ TL-SG1428PE، با قابلیت‌های زیادی مانند IGMP Snooping، QoS، رابط مبتنی بر وب و امکان نظارت بر شبکه برای مشاهده رفتار کاربران، عملکرد بالایی را ارائه می‌دهد.

 

WS-C2960X-48FPS-L سیسکو

  • تعداد پورت: 48
  • نوع سوئیچ: مدیریتی
  • قابلیت PoE: دارد.
  • نوع قرارگیری: رک‌مونت

 

سوئیچ WS-C2960X-48FPS-L از کمپانی سیسکو با 48 پورت 10/100/1000 گیابیت اترنت برای کسب‌وکارهای بزرگ تا متوسط بسیار کارآمد است. این سوئیچ، یک سوئیچ مدیریتی لایه 2 از سری 2960X سیسکو است که با کنترل، مدیریت و اولویت‌بندی ترافیک LAN، یک شبکه انعطاف‌پذیر را فراهم می‌کند. این سوئیچ‌ها، کنترل بیشتری بر نحوه انتقال داده‌ها بر روی شبکه و افرادی که می‌توانند به آن داده‌ها دسترسی داشته باشند، ارائه می‌دهند. سوئیچ WS-C2960X-48FPS-L، رک‌مونت است. در نتیجه دسترسی به آن‌ها آسان‌تر است. این سوئیچ از سیسکو، دارای ویژگی‌های امنیتی 802.1x، SNMPv3 crypto، Storm Contro، Port Security و IGMP Snooping است که در برابر تهدیدات امنیتی، بسیار موثر عمل می‌کنند. سوئیچ WS-C2960X-48FPS-L، با بهره‌گیری از تکنولوژی PoE+، امکان انتقال برق و داده را از یک سیم واحد فراهم می‌کند و باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.

 

WS-C2960X-48LPS-L سیسکو

  • تعداد پورت: 48
  • نوع سوئیچ: مدیریتی
  • قابلیت PoE: دارد.
  • نوع قرارگیری: رک‌مونت

 

مدل WS-C2960X-48LPS-L، سوئیچ مدیریتی دیگری از سری 2960X است که یکی از بهترین‌های سیسکو برای مشاغل و سازمان‌ها و ادارات متوسط و بزرگ است و دارای 48 پورت 10/100/1000 گیگابیت اترنت است که سرعت بالایی را در انتقال داده فراهم می‌کند. این سوئیچ نیز مانند بیشتر سوئیچ های این سری، از قابلیت PoE+ بهره می‌گیرد. سوئيچ WS-C2960X-48LPS-L، رک‌مونت است و ویژگی‌های امنیتی و مدیریتی بسیاری را ارائه می‌دهد.


مطالب مرتبط: 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟