راهنمای خرید سوئیچ
در زمان خرید سوئیچ شبکه به چه نکاتی باید دقت کنیم؟
سوئیچ یکی از پر کاربردترین تجهیزات دنیای شبکه سوئیچ است. کار اصلی سوئیچ تصمیم‌گیری در خصوص ارسال بسته‌ها بر مبنای مک‌آدرس مقصد است. سوئیچ برای انجام این‌کار به جدول مک‌آدرس مراجعه می‌کند که فهرستی از مک‌آدرس‌های متعلق به دستگاه‌های مختلف تحت شبکه در آن ذخیره شده است. کاربرد مهم دیگر سوئیچ پیاده‌سازی شبکه محلی مجازی است. سوئیچ‌ها با ارائه پورت‌های بیشتر به سرپرستان شبکه و کاربران خانگی اجازه می‌دهند دستگاه‌های بیشتری را به شبکه محلی متصل کنند.

1606683296_1_0.gif

سوئیچ چیست؟

سوئیچ سخت‌افزاری است که می‌تواند ارتباط میان دستگاه‌های مختلف و روتر در یک شبکه محلی را متمرکز کند. به بیان ساده‌تر، سوئیچ دستگاهی است که اتصال میان گره‌ها در یک شبکه را امکان‌پذیر می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد بر مبنای اتصالات رایج همچون ساختارهای کابلی با یکدیگر و روتر در تعامل باشند. برقراری ارتباط میان گره‌ها به معنای تبادل بسته‌های اطلاعاتی است. اطلاعات در شبکه به شکل بسته‌ها و فریم‌ها منتقل می‌شود. هر فریم، اطلاعاتی درباره آدرس مبدا و مقصدا دارد. سوئیچ با توجه به مک‌آدرس موجود در سرآیند مقصد فریم، پورت مقصد را شناسایی می‌کند و بسته داده‌ای را برای همان پورت ارسال می‌کند. مک‌آدرس هر دستگاه منحصر به‌فرد و مختص به همان دستگاه است. با توجه به این‌که مک‌آدرس‌ها در جدولی به‌نام مک‌آدرس ذخیره می‌شوند سوئیچ مشکلی از بابت عدم شناسایی دستگاه‌های تحت شبکه ندارد. با توجه به اهمیت جدول مک‌آدرس، اگر در شبکه سازمانی کلاینت‌های زیادی دارید، بهتر است در زمان خرید سوئیچ به ظرفیت جدول مک‌آدرس دقت کنید. در بیشتر موارد این مقدار 4k یا 8k است که جواب‌گوی نیازهای بیشتر کسب‌وکارهایی ایرانی است. 

جدول مک‌آدرس سوئیچ چیست؟

‌هر دستگاه تحت شبکه یک شناسه سخت‌افزاری مخصوص به خود دارد که توسط شرکت تولیدکننده برای آن دستگاه در نظر گرفته شده است. این شناسه سخت‌افزاری به نام مک‌آدرس یا آدرس فیزیکی شناخته می‌شود. مک‌آدرس نوعی شناسه منحصر به فرد لایه 2 است. این شناسه ارتباط میان دستگاه‌های متعلق به شبکه محلی مجازی یکسان یا متفاوت را امکان‌پذیر می‌کند. مک‌آدرس یک شناسه عددی هگزادسیمال 48 بیتی است که 24 بیت اول آن شناسه منحصر به‌فرد سازمانی و 24 بیت آخر شماره سریال منحصر به فرد دستگاه است. لازم به توضیح است که سوئیچ، جدول مک‌آدرس جداگانه‌ای برای هر شبکه محلی مجازی پیکربندی شده ایجاد می‌کند. زمانی‌که یک گره تحت شبکه اقدام به ارسال اطلاعات می‌کند، فریمی برای سوئیچ می‌فرستد تا مک‌آدرس مبدا را بخواند. در فریم ارسالی برای سوئیچ مک‌آدرس مقصد نیز وجود دارد. سوئیچ مک‌آدرس را در جدول مک‌آدرس جست‌وجو می‌کند و اگر رکوردی در جدول پیدا کند، داده‌ها را برای پورت مربوطه ارسال می‌کند. اگر سوئیچ مقصد اطلاعات را نداد، بسته‌های اطلاعاتی را برای دستگاه دیگری همچون روتر ارسال می‌کند و اجازه می‌دهد روتر در مورد بسته‌ها تصمیم‌گیری کند. همچنین، هرگاه دستگاه جدیدی به سوئیچ متصل شود، مک‌آدرس دستگاه جدید به جدول مک‌آدرس اضافه می‌شود.
در میان تجهیزات شبکه سوئیچ اهمیت زیادی دارد، زیرا در قلب شبکه‌های سازمانی قرار می‌گیرد و با ارائه قابلیت‌های کاربردی به مهندسان شبکه اجازه می‌دهد به بهترین شکل کلاینت‌ها را مدیریت کنند و با ایجاد شبکه‌های محلی مجازی نظارت دقیقی بر ترافیک شبکه اعمال کنند. سوئیچ‌ها با ساخت شبکه‌های محلی مجازی و ارائه قابلیت‌های امنیتی کاربردی مانع از آن می‌شوند تا هکرها بتوانند به سادگی به زیرساخت‌های ارتباطی حمله کنند. 
سوئیچ‌ها به دو نوع سوئیچ‌های لایه 2 و لایه 3 طبقه‌بندی می‌شوند و بر مبنای نوع طراحی در لایه‌های مختلف برخی فعالیت‌ها را انجام می‌دهند. سوئیچ‌های لایه 2 متداول‌تر از سوئیچ‌های لایه 3 هستند، زیرا قیمت کمتر و عملکرد قابل قبولی دارند. آن‌ها از مک‌آدرس دستگاه که در فریم‌های پیام ارسالی وجود دارد استفاده می‌کنند تا آدرس مقصد را پیدا کرده و از پورت مناسب، بسته‌های اطلاعاتی را برای مقصد ارسال کنند. همان‌گونه که اشاره شد سوئیچ‌ برای ارسال درست بسته‌ها از جدول مک‌آدرس استفاده می‌کند. سوئیچ‌های لایه 3 نیز عملکردی یکسان با سوئیچ‌های لایه 2 ارائه می‌کنند، با این‌حال، برخی قابلیت‌های کاربردی همچون مسیریابی اطلاعات میان شبکه‌های محلی مجازی و زیرشبکه‌های موجود در آن شبکه را ارائه می‌کنند. قابلیت فوق مانع از آن می‌شود تا ترافیک زیادی به روتر تحمیل شود، زیرا سوئیچ بخش عمده‌ای از فرآیندهای مسیریابی را انجام می‌دهد. سوئیچ‌ها با ساخت مسیرهای مشخص برای اطلاعات مانع از آن می‌شوند تا بسته‌های اطلاعاتی با یکدیگر برخورد کنند (تصادم) و به این ترتیب به کاربران مختلف اجازه می‌دهند به‌طور همزمان و با مسیرهای مختلف به منابع شبکه دسترسی پیدا کنند بدون آن‌که نگرانی از بابت تداخل در عملکرد دستگاه‌ها به وجود آید.
تمامی این فرآیندها بر مبنای مک‌آدرس دستگاه‌ها انجام می‌شود که مانع ایجاد تداخل در مسیر بسته‌های اطلاعاتی می‌شوند. سوئیچ‌ها توسط دو گروه از مصرف‌کنندگان خریداری می‌شود. گروه اول کاربران خانگی هستند که در نظر دارند در خانه یک اتصال مرکزی ایجاد کنند تا مدیریت دستگاه‌های متصل به سوئیچ به شکل ساده‌تری انجام شود. گروه دوم کاربران سازمانی هستند که در نظر دارند گره‌های زیادی را به سوئیچ متصل کنند و به دنبال مدیریت جامع و دقیق کلاینت‌ها به شکل طبقه‌بندی شده‌اند. ایده‌آل‌ترین راه‌کار برای مدیریت هوشمندانه شبکه‌های بزرگ و کلاینت‌های زیاد به‌کارگیری سوئیچ‌های مدیریتی یا نیمه مدیریتی است که اجازه ساخت شبکه‌های محلی مجازی (VLAN) را می‌دهند. 

سوئیچ و روتر چه تفاوتی دارند؟

  • سوئیچ‌ها قادر به شبکه‌سازی هستند، اما برای اتصال و برقراری ارتباط شبکه‌ها به یک روتر نیاز است. سوئیچ نقطه اتصال تمام دستگاه‌ها و تجهیزات یک شبکه است، در حالی که روتر محل اتصال شبکه‌ها به یکدیگر است.

 سوئیچ‌ها به چند گروه تقسیم می‌شوند؟

  • تولید‌کنندگان محصولات شبکه گروه‌بندی‌های مختلفی برای سوئیچ‌ها در نظر گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به سوئیچ‌های ابری، سوئیچ‌های صنعتی، سوئیچ‌های باز و سوئیچ‌های سازمانی اشاره کرد. با این حال سوئیچ‌ها به سه گروه اصلی مدیریتی، غیر‌مدیریتی و هوشمند تقسیم می‌شوند.

سوئیچ‌های غیرمدیریتی

  • سوئیچ‌های غیر‌مدیریتی ساده‌ترین نوع سوئیچ‌ها هستند و بیشتر برای کاربران خانگی و کسب‌وکارهای کوچک تولید می‌شوند، زیرا قیمت زیادی ندارند و کاربران به ساده‌ترین شکل قادر به استفاده از آن‌ها هستند. سوئیچ‌های فوق قابل برنامه‌ریزی نیستند و تمامی تنظیمات از پیش پیکربندی شده‌اند، در نتیجه به محض اتصال کابل‌ها و تجهیزات به آن‌ها قابل استفاده هستند.
  • سوئیچ‌های غیرمدیریتی بیشتر توسط شرکت‌هایی که به دنبال افزایش تعداد دستگاه‌هایی هستند که قرار است به شبکه متصل شوند، شرکت‌هایی که متخصصان فناوری‌اطلاعات ندارند و تمایل دارند با کمترین هزینه یک سوئیچ شبکه در اختیار داشته باشند یا کاربران خانگی مناسب هستند. سوئیچ‌های غیرمدیریتی برای برقراری ارتباط تنها به یک کابل شبکه نیاز دارند و امکان تغییر پیکربندی در آن‌ها فراهم نیست، به همین دلیل دستگاه‌های تحت شبکه به شکل خودکار با سایر دستگاه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و با استفاده از رویکرد مذاکره خودکار (Auto-Negotiation)، پارامترهای نرخ انتقال داده‌ها (Data Rate)، حالت دو طرفه (Full Duplex) یا یک طرفه (Half Duplex) اقدام به ارسال بسته‌های اطلاعاتی می‌کنند. 

سوئیچ هوشمند

  • سوئیچ‌های هوشمند حد فاصل سوئیچ‌های مدیریتی و غیرمدیریتی قرار دارند. این سوئیچ‌ها به کاربران اجازه می‌دهند برخی تنظیمات را مطابق با نیاز شخصی پیکربندی کنند، با این‌حال بخش عمده‌ای از تنظیمات به شکل داخلی تنظیم شده‌اند. سوئیچ‌های هوشمند برای سازمان‌هایی که تمایل دارند کنترل بیشتری روی شبکه اعمال کنند مناسب هستند. سوئیچ‌های هوشمند دسترسی به تنظیماتی همچون کیفیت خدمات و شبکه محلی مجازی را فراهم می‌کنند.
  • اگر در شرکت از تلفن‌های آی‌پی استفاده می‌کنید یا در نظر دارید بخش‌های مختلف شبکه را از یکدیگر تفکیک کنید سوئیچ‌های هوشمند به این نیاز پاسخ می‌دهند. کاربران خانگی نیز می‌توانند از این سوئیچ‌ها استفاده کنند، زیرا کار با آن‌ها ساده است و در مقایسه با سوئیچ‌های غیرمدیریتی قابلیت‌های بیشتری در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

 سوئیچ‌های مدیریتی

  • سوئیچ‌های مدیریتی تمام امکانات و قابلیت‌هایی که سرپرستان شبکه به آن‌ها نیاز دارند را ارائه می‌کنند. به عبارت دیگر، سرپرستان شبکه می‌توانند جزیی‌ترین تنظیمات را پیکربندی کنند و خط‌مشی‌های امنیتی، فهرست کنترل دسترسی و تنظیمات مربوط به شبکه محلی مجازی را مطابق با نیازهای سازمانی تنظیم کنند. سوئیچ‌های فوق مناسب کاربران خانگی نیست، زیرا تنظیمات آن‌ها به دانش فنی زیادی نیاز دارد، پیکربندی آن‌ها زمان‌بر است و بخش عمده‌ای از قابلیت‌های ارائه شده فراتر از نیازهای کاربران خانگی است. همچنین این سوئیچ‌ها در مقایسه با دو نمونه یاد شده قیمت بیشتری دارند. مهم‌ترین تفاوت میان سوئیچ‌های مدیریتی و غیر‌مدیریتی در پیکربندی سوئیچ، اولویت‌دهی به ترافیک شبکه محلی و تنظیم هر پورت مطابق با نیاز سازمانی است. نظارت دقیق بر پورت‌ها اجازه می‌دهد فرآیند مانیتورینگ و پیکربندی شبکه به بهترین شکل انجام شود. سوئیچ‌های مدیریتی برای نظارت بر دستگاه‌های شبکه از پروتکل‌هایی همچون SNMP سرنام simple Network Management Protocol استفاده می‌کنند. پروتکل SNMP قابلیت تبادل اطلاعات مدیریتی میان دستگاه‌های تحت شبکه را فراهم می‌کند. اطلاعات مدیریتی مواردی همچون عملکرد شبکه، وضعیت کلاینت‌ها و اتصالات در شبکه، پهنای باند، وضعیت پورت‌ها و خطاهای به وجود آمده را شامل می‌شوند. از چنین اطلاعاتی می‌توان برای نظارت دقیق بر عملکرد شبکه، عیب‌یابی و تعمیر شبکه و بدون دسترسی فیزیکی به سوئیچ استفاده کرد. 

ویژگی‌های مهم سوئیچ‌های مدیریتی 

هر تولید‌کننده‌ای بسته به نوع و مدل سوئیچ مدیریتی تعدادی قابلیت کاربردی برای آن در نظر می‌گیرد. با این‌حال، برخی از این ویژگی‌ها حائز اهمیت هستند که از آن جمله به موارد زیر می‌توان اشاره کرد: 

1. کیفیت خدمات (Quality of Service)

  • اولویت‌دهی به ترافیک شبکه یک ویژگی مهم و مشترک میان سوئیچ‌ها و روترها است. کاری که فناوری کیفیت خدمات در قالب اولویت‌بندی انجام می‌دهد این است که میان داده‌های حساس به تاخیر (Delay Sensitive Data) همچون بسته‌های داده‌ای متعلق به اصوات بلادرنگ (Real Time Voice) و داده‌های عادی تمایز قائل می‌شود تا راندمان شبکه افزایش پیدا کند. به‌طور مثال، اگر در شبکه‌ای بسته‌های صوتی برای انتقال داشته باشیم باید اطمینان حاصل کنیم که بالاترین اولویت به این بسته‌ها تعلق پیدا می‌کند تا مشکلی از بابت تاخیر یا قطعی در تماس به وجود نیاید. 

2. شبکه‌های محلی مجازی (VLANs)

  • شبکه‌های محلی مجازی قابلیت گروه‌بندی منطقی تجهیزات را فراهم می‌کنند تا ترافیک بین گروه‌های مختلف حتا در یک شبکه فیزیکی متمایز شود. این گروه‌بندی و تفکیک باعث کم شدن ترافیک غیرضروری در شبکه می‌شود. به‌طور مثال با گروه‌بندی کلاینت‌های مربوط به بخش فروش، اطلاعات مهم مالی میان کاربران بخش مالی بدون تاخیر مبادله می‌شود، در حالی که کلاینت‌های بخش‌های دیگر به این اطلاعات دسترسی ندارند. به همین دلیل در ابتدای مقاله اشاره کردیم که سوئیچ‌ها امنیت و کارایی بیشتری را به ارمغان می‌آورند. 

3. افزونگی (Redundancy)

  • افزونگی یکی از مشکلات بزرگ سرپرستان بانک‌های اطلاعاتی است، اما در دنیای شبکه به لطف افزونگی، اگر اتصال یا کابلی در شبکه قطع شود با ساخت مسیر جایگزین برای داده‌ها و ترافیک مشکل قطعی و از دسترس خارج شدن شبکه برطرف می‌شود. افزونگی در دنیای شبکه با استفاده از پروتکل درخت توزیعی (STP) سرنام Spanning Tree Protocol انجام می‌شود. به بیان دیگر، پروتکل مذکور افزونگی مسیر در شبکه ایجاد می‌کند و در همان زمان اجازه نمی‌دهد تا معضل حلقه به وجود آید. الگوریتم STP چند مسیر فعال میان سوئیچ‌ها ایجاد می‌کند، اما در هر لحظه میان دو دستگاه تنها یک مسیر فعال استفاده می‌شود. به همین دلیل حلقه به وجود نمی‌آید و پیوندهای افزونه به عنوان پشتیبان در دسترس قرار می‌گیرند. 

4. Port Mirroring

  • Port Mirroring یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های ارائه شده توسط سوئیچ‌ها است که بر اصل نظارت بر پورت‌ها دلالت دارد. سرپرستان شبکه از قابلیت فوق برای تشخیص خطا و مشکلات و همچنین بررسی فعالیت‌های انجام شده توسط کلاینت‌ها استفاده می‌کنند. قابلیت فوق اجازه می‌دهد ترافیک شبکه را کپی کرد و اطلاعات را به یک پورت در همان سوئیچ ارسال کرد تا توسط تحلیل‌گر شبکه یا کارشناس امنیتی ارزیابی شود. قابلیت فوق دو مزیت مهم دارد، اول آن‌که اجازه می‌دهد بدون نیاز به از دسترس خارج کردن شبکه فرآیند عیب‌یابی را انجام دهید و دوم آن‌که اجازه می‌دهد اگر به فعالیت‌های کارمندی مشکوک هستید ترافیکی که توسط سامانه او مبادله می‌شود را به شکل دقیق رهگیری کنید. 

در زمان خرید سوئیچ باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

  • کاربران از اشکال مختلفی از شبکه‌های خانگی یا تجاری استفاده می‌کنند. به‌طور مثال، برای یک سازمان تعداد پورت‌های در دسترس مهم است، در حالی که سازمان دیگری ممکن است به دنبال یک سوئیچ کاملا مدیریتی باشد تا بتواند جزیی‌ترین پارامترها را تغییر دهد و نظارت دقیقی روی پورت‌ها داشته باشد. پیش از خرید یک سوئیچ ابتدا باید فهرستی از تجهیزات موجود و تجهیزاتی که قرار است در آینده خریداری کنید تهیه کنید. فاکتور مهم دیگر آینده‌نگری است. به‌طور مثال، ممکن است تعداد کاربران و تجهیزات شبکه کم باشد، اما این احتمال وجود دارد که با گذشت زمان تعداد تجهیزات متصل به شبکه زیاد شوند. اندازه سوئیچ موضوع مهم دیگری است که باید به آن دقت کنید. سوئیچ‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند. اگر قرار است سوئیچ در رک‌سروری قرار بگیرید، باید ابعاد دقیق رک و سوئیچ را بررسی کنید. همچنین به این نکته دقت کنید که قرار نیست سوئیچ‌های هشت پورتی تمامی برندها ابعاد و اندازه یکسان داشته باشند. هرچه تعداد پورت‌های یک سوئیچ زیاد باشد اندازه آن نیز افزایش پیدا می‌کند. فاکتور مهم دیگری که باید به آن دقت کنید خنک‌ نگه‌داشتن سوئیچ است. اگر سوئیچ قرار است در رک‌سرور قرار بگیرد، ابتدا باید به مسئله سرمایش درون رک و پیرامون سوئیچ رسیدگی کنید. در مجموع در زمان خرید سوئیچ به موارد زیر دقت کنید: 
  •  تعداد پورت‌ها موضوع مهمی است. شاید یک سوئیچ هشت پورتی جواب‌گوی نیازهای حال باشد، اما در آینده زمانی که دوربین‌های آی‌پی را به شبکه اضافه می‌کنید با کمبود پورت روبرو خواهید شد و مجبور می‌شوید برای خرید سوئیچ دیگری هزینه کنید. 
  •  همان‌گونه که اشاره شد نوع سوئیچ موضوع مهم دیگری است که باید به آن دقت کنید. اگر قرار است از سوئیچ در شبکه خانگی استفاده کنید یک سوئیچ غیرمدیریتی جواب‌گوی نیازها است، اما اگر قرار است از سوئیچ در یک شبکه سازمانی استفاده کنید باید به فکر خرید یک سوئیچ مدیریتی کارآمد باشید. 
  •  PoE فاکتور مهم دیگری است که باید به آن دقت کنید. پورت‌های PoE تعبیه شده در برخی از سوئیچ‌ها اجازه می‌دهند کابل‌کشی شبکه را به حداقل برسانید و به دستگاه‌های تحت شبکه اجازه دهید انرژی موردنیاز خود را از سوئیچ فوق تامین کنند. در زمان انتخاب سوئیچ‌هایی که از فناوری PoE استفاده می‌کنند به حداکثر توان خروجی سوئیچ دقت کنید. به‌طور مثال، منبع تغذیه PoE که توان خروجی 370 وات را ارائه می‌کند عملکردی فراتر از یک تامین‌کننده برق دستگاه‌ها دارد، زیرا عملکرد این منبع تغذیه هوشمندانه است و به‌طور خودکار پس از اتصال دستگاه‌ها به سوئیچ فرآیند تطبیق و تامین انرژی پورت‌ها با دستگاه‌ها را انجام می‌دهد تا انرژی بیهوده هدر نرود و صرفه‌جویی خوبی در مصرف انرژی به وجود آید. در برخی از سوئیچ‌های مجهز به فناوری PoE این امکان وجود دارد تا برد فناوری PoE روی کابل را به میزان 250 متر افزایش داد، هرچند در ازای این افزایش برد شاهد کاهش سرعت شبکه خواهیم بود.
  •  وجود شکاف‌های SFP  و حداکثر سرعتی که سوئیچ ارائه می‌کند فاکتور دیگری است که باید به آن دقت کنید. انتخاب مدل‌های گیگابیتی انتخاب عاقلانه‌ای است، زیرا در برخی موارد تفاوت قیمت مدل‌های 1000/100/10 مگابیت بر ثانیه با 100/10 مگابیت بر ثانیه خیلی زیاد نیست. 
  •  تامین امنیت شبکه یکی دیگر از فاکتورهای مهم است. برخی از تولیدکنندگان از بهترین مکانیزم‌های امنیتی برای مقابله با حمله جعل پروتکل تفکیک آدرس (ARP)، حمله انکار سرویس، جعل مک‌آدرس و آی‌پی و احراز هویت مک استفاده می‌کنند. به‌طور مثال، فناوری تشخیص جعل پروتکل تفکیک آدرس اجازه نمی‌دهد هکرها بتوانند از فرآیند تبدیل آی‌پی به مک برای انجام فعالیت‌های خرابکارانه استفاده کنند. فناوری امنیتی دیگر تعبیه شده در برخی از سوئیچ‌ها بررسی منبع آی‌پی است. در حملات سایبری، هکرها می‌توانند از پروتکل ARP برای ارسال یک بسته GARP استفاده کنند و آدرس آی‌پی گیت‌وی شبکه را با مک‌آدرس خود اعلام کنند تا سامانه‌های تحت شبکه اطلاعات ARP خود را با اطلاعات جدید به‌روزرسانی کنند. در این حالت ترافیک خارج شونده از شبکه به سمت هکر هدایت می‌شود. سوئیچ‌ها برای مقابله با این تهدیدات از تکنیک‌هایی همچون تخصیص ایستای مک‌آدرس‌ها و مشخص کردن مک‌آدرس‌های مجازی که قادر به دسترسی به پورت‌ها هستند استفاده می‌کنند. 
  •  اگر در خرید سوئیچ محدودیت مالی ندارید، بهتر است به سراغ سوئیچ‌هایی بروید که ترکیبی از پورت‌های گیگابیتی و پورت‌های SFP را ارائه می‌کنند. یک چنین سوئیچ‌هایی انعطاف‌پذیری زیادی در استفاده از پورت‌ها در اختیارتان قرار می‌دهند.
  • به‌طور مثال، یک سوئیچ PoE هشت پورتی با نرخ انتقال 100/10 مگابیت بر ثانیه است که دو پورت گیگابیتی با نرخ انتقال 1000/100/10 مگابیت بر ثانیه که برای UpLink از آن‌ها استفاده می‌شود را ارائه می‌کند قدرت مانور بیشتری در اختیار سرپرستان شبکه قرار می‌دهد. وجود پورت‌های SFP Combo 1000Base-X راه‌حلی برای دسترسی به ارتباطات مبتنی بر فیبرنوری است.
  • به پهنای باند سوئیچینگ و نرخ انتقال بسته‌هایی که سوئیچ قادر به انتقال آن‌ها است دقت کنید. به‌طور مثال، یک سوئیچ لایه 2 که پهنای باند 56 گیگابیت بر ثانیه و نرخ انتقال 35.7 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند به راحتی به نیازهای کلاینت‌های یک شبکه پاسخ می‌دهد. 
  • مدیریت پورت‌ها قابلیت مهم دیگری است که باید به آن دقت کنید. اگر در شبکه نیاز است تا برخی از پورت‌ها خاموش شوند، سرعت دسترسی برخی از کاربران محدود شود یا تغییراتی روی سرعت پورت‌ها اعمال شود، سوئیچی که قرار است خریداری شود باید چنین قابلیت‌هایی را ارائه کند. در برخی از سازمان‌ها که اطلاعات مهمی مبادله می‌کنند یا مشکوک به رفتارهای یک کارمند هستند، لازم است فعالیت‌های کارمند تحت نظارت قرار گیرد. سوئیچ‌های مدیریتی پیشرفته به سرپرستان شبکه اجازه می‌دهند یک کپی از تمام اطلاعات ارسالی و دریافتی از یک یا چند پورت را به سمت پورت دیگری ارسال کرد تا ناظر بتواند اطلاعاتی که توسط کارمند دریافت یا ارسال شده را بررسی کند. این همان قابلیت Port Mirroring است که پیش‌تر به آن اشاره کردیم.
  • تجمیع لینک یکی دیگر از ویژگی‌های مهم سوئیچ‌های قدرتمند است. زمانی که یک سوئیچ اطلاعات دستگاه‌های متصل را به سمت سوئیچ‌های بالاتر ارسال می‌کند با مشکل حجم زیاد بسته‌ها روبرو می‌شود. سوئیچ‌ها برای غلبه بر این مشکل از دو روش مختلف استفاده می‌کنند. روش اول به‌کارگیری پورت‌های آپلینک است که سرعت و پهنای باند بیشتری نسبت به سایر پورت‌ها دارند. روش دوم تجمیع چند پورت عادی است تا پورت‌ها به شکل نرم‌افزاری بتوانند نقش پورتی با پهنای بیشتر را بازی کنند. 
  • پشتیبانی از ویژگی MAC Binding اجازه می‌دهد مک‌آدرس دستگاه‌های مشخصی را برای سوئیچ تعریف کرد تا هنگام ریست شدن سرور DHCP آی‌پی دستگاه‌ها تغییر پیدا نکند. یک چنین رویکردی اجازه می‌دهد دستگاه‌های تحت شبکه آی‌پی ثابتی داشته باشند و سرور DHCP به‌طور مداوم آدرس‌های آی‌‌پی پویا به دستگاه‌های مهمی همچون سرورها تخصیص ندهد. 
  • فاکتور دیگری که باید به آن دقت کنید مکانیزم دفع حرارت است، به ویژه اگر در نظر دارید از سوئیچ در رک‌سرور استفاده کنید. برخی سوئیچ‌ها فاقد فن خنک‌کننده قطعات هستند تا سوئیچ با کمترین دای ممکن کار کند. این سوئیچ‌ها بیشتر برای دفاتر مناسب است.
  • پشتیبانی از احراز هویت مبتنی بر استاندارد 802.1X، مدیریت طبقه‌بندی شده کاربران، محافظت از گذرواژه‌ها، احراز هویت مک‌آدرس به شکل متمرکز و شناسایی مک‌آدرس که مانع از آن می‌شود تا افراد غیرمجاز به شبکه دسترسی پیدا کنند، پشتیبانی از VLAN، وجود درگاه‌های کمبو SFP، توان عملیاتی که هر پورت ارائه می‌کند، اندازه جدول مک‌آدرس، مقاومت در برابر نوسانات الکتریکی، تراکینگ پورت با پشتیبانی از LACP از فاکتورهای مهم دیگری است که باید به آن دقت کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟