‌آنتن تقویتی روتر چیست و تا چه اندازه به بهبود کیفیت سیگنال‌ها کمک می‌کند؟
راهکارهای مختلفی برای افزایش سرعت وای‌فای و قدرت امواج روتر وجود دارند. در برخی موارد راهکارهای ساده‌ای همچون تغییر مکان روتر، به‌روزرسانی میان‌افزار، اولویت‌بندی ترافیک شبکه و به‌کارگیری دو فرکانس باعث بهبود نسبی وضعیت سیگنال‌ها می‌شوند، اما همیشه این‌گونه نیست و برخی موارد لازم است به سراغ خرید برخی تجهیزات سخت‌افزاری برویم.

1606683296_1_0.gif

چگونه قدرت سیگنال آنتن روتر در سیستم‌عامل ویندوز 10 را مشاهده کنیم؟

ویندوز 10 به روش‌های مختلفی به کاربران اجازه می‌دهد تا وضعیت سیگنال‌های منتشر شده از روتر یا اکسس‌پوینت را مشاهده کنند. آگاهی در مورد قدرت سیگنال‌دهی روتر کمک می‌کند تا راه‌حل‌هایی برای بهبود کیفیت و سرعت وای‌فای انتخاب کنید. کاربران می‌توانند با تغییر باند رادیویی و به‌کارگیری دستگاه‌هایی همچون گسترش‌دهنده‌های وای‌فای و آنتن‌های خارجی قدرت آنتن‌دهی روترها را بهبود بخشند، اما قبل از خرید لوازم جانبی ابتدا باید وضعیت آنتن‌دهی روتر را بررسی کنیم. راه‌حل اول این است که از لپ‌تاپ مجهز به ویندوز 10 استفاده کنید. راه‌حل دوم به‌کارگیری دانگل وای‌فای است. راه‌حل اول این است که روی آیکون شبکه در نوار وظیفه ویندوز 10 کلیک کنید. اگر از شبکه‌های وای‌فای مختلفی استفاده می‌کنید روی نام شبکه وای‌فای فعال کلیک کرده و تعداد خطوط موجود در آیکون را بررسی کنید. تعداد خطوط قرار گرفته در این بخش نشان می‌دهند که وضعیت سیگنال‌دهی وای‌فای چگونه است. هرچه تعداد این خطوط بیشتر باشد، سیگنال‌های ارسالی از روتر وضعیت خوبی دارند. اگر تعداد یک یا دو خط را مشاهده کردید، باید بدانید که وضعیت سیگنال‌های وای‌فای که دریافت می‌کنید کیفیت مطلوبی ندارند. روش دیگر مشاهده وضعیت آنتن‌ها از طریق خط فرمان است. گزینه فوق به ویژه برای افرادی مناسب است که از سیستم‌عامل سرور استفاده می‌کنند یا مسئول نگه‌داری و پشتیبانی از شبکه هستند. ابتدا به ویندوز 10 یا سیستم‌عامل ویندوز سرور وارد شده و در کار جست‌وجوی ویندوز عبارت Command Prompt را تایپ کنید. در ادامه روی گزینه ظاهر شده کلیک کنید تا محیط خط فرمان ظاهر شود. در پنجره خط فرمان دستور زیر را تایپ کرده و اجرا کنید. دستور فوق قدرت سیگنال منتشر شده توسط روتر و سیگنالی که توسط کارت شبکه بی‌سیم دریافت شده را محاسبه کرده و بر مبنای آن یک مقدار عددی نشان می‌دهد.

netsh wlan show interfaces

در صفحه‌ای که ظاهر می‌شود در بخش Signal وضعیت سیگنال به شکل درصد نشان داده می‌شود. هرچه این مقدار به 100 نزدیک‌تر باشد به معنای کیفیت بهتر است. در حالت کلی این مقدار باید بیشتر از 80 درصد باشد.

آنتن‌های تقویتی چیستند و چه کاربردی دارند؟

یکی از نکات مهمی که برخی از کاربران به آن توجه کافی ندارند، آنتن‌های روتر است. آنتن‌های خارجی روترها نقش تعیین کننده‌ای در بهبود وضعیت دریافت سیگنال‌ها دارند. در بیشتر موارد روترهایی که خریداری می‌کنیم یک ارتباط پایدار با اینترنت ارائه می‌کنند، با این حال، مجهز به آنتن‌های قدرتمندی نیستند و در زمینه ارسال سیگنال‌های وای‌فای با مشکل جدی روبرو هستند. بیشتر روترها همراه با آنتن‌هایی با قدرت 2 یا 3 دسی‌بل به فروش می‌رسند که اغلب اوقات سیگنال‌های رادیویی ضعیفی ساطع می‌کنند و در بهترین حالت تنها تا فاصله 5 متر و به شرطی که مانعی بر سر راه قرار نداشته باشد و اتصال به شکل مستقیم باشد سیگنال‌های وای‌فای را به خوبی انتقال می‌دهند. آنتن‌های خارجی با قدرت 5 دی‌سی‌بل عملکرد بهتری دارند، اما برای همه کاربران و به ویژه ساختمان‌های شلوغ کارایی خیلی خوبی ندارند. قدرتمندترین آنتن‌های خارجی که به شکل پیش‌فرض همراه با روترهای بی‌سیم ارائه می‌شوند، آنتن‌های همه جهته (Omni-directional ) هستند که قدرتی برابر با 5 دی‌سی‌بل ارائه می‌کنند. به همین دلیل، برخی از کاربران به سراغ خرید آنتن‌های خارجی بی‌سیم می‌روند. اگر از روتری استفاده می‌کنید که آنتن‌های خارجی جداشدنی دارد، این شانس را دارید که با خرید آنتن‌های خارجی با قدرت بالا همچون آنتن‌های 7 دی‌سی‌بل یا 9 دی‌سی‌بل مشکل دریافت سیگنال‌های ضعیف را برطرف کنید. آنتن‌های Omni-directional که قدرتی برابر با 9 دی‌سی‌بل دارند، ارتفاع بیشتری دارند و همانند یک دکل مخابراتی قادر به ارسال قدرتمندتر سیگنال‌ها هستند. به عنوان یک قاعده کلی بدانید زمانی که دی‌سی‌بل آنتن‌ها زیاد می‌شود، عرض سیگنال‌های رادیویی آنتن‌ها کمتر شده و در مقابل قدرت و برد آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. بنابراین اگر تجهیزات در مکانی دورتر از روتر قرار دارند، برخی مواقع خرید آنتن‌های با قدرت 9 دی‌سی‌بل مشکل را برطرف کرده و صرفه‌جویی اقتصادی قابل ملاحظه‌ای به همراه می‌آورند.

انواع آنتن‌های تقویتی

‌آنتن‌های تقویتی انواع مختلفی دارند که دو گروه اصلی زیر برای کاربران کاربرد دارد.

گروه اول آنتن‌های همه جهته (Omni-directional) هستند که امواج رادیی را به شکل یکسان به تمامی جهات ساطع می‌کنند و در حقیقت یک منطقه کروی شکل را پوشش می‌دهند.

گروم دوم آنتن‌های هدایت شده (Directional) هستند که امواج را روی یک جهت خاص ساطع می‌کنند و مناطق تحت پوشش‌ را به خوبی پشتیبانی می‌کنند.

پیش از خرید آنتن تقویتی خارجی به نکات زیر دقت کنید

‌قبل از خرید آنتن به نحوه اتصال آنتن‌ها به روتر دقت کنید. برخی از روترها با آنتن‌های ثابت به بازار عرضه می‌شود و طبیعی است کار خاصی در این زمینه نمی‌توانید انجام دهید. دومین نکته مهمی که باید به آن دقت کنید نوع رابط یا کانکتور روتر است. روترها از دو کانکتور اصلی تقویت شده SMA و TNC استفاده می‌کنند. برای شناسایی نوع کانکتور باید آنتن فعلی روتر را باز کرده و نگاه دقیقی به آن داشته باشید. به زبان ساده پیش از خرید آنتن‌ها به نوع مادگی روتر و آنتن‌ها دقت کنید، زیرا ممکن است آنتنی که خریداری می‌کنید امکان اتصال به روتر را نداشته باشد. به‌طور مثال کانتکور روتر به صورت سوزنی باشد و آنتنی که خریداری می‌کنید نیز سوزنی باشد. در این حالت مجبور هستید برای استفاده از آنتن خارجی یک مبدل خریداری کنید. به‌طور معمول آنتن‌های تقویتی خوب در محدوده 100 تا 150 هزار تومان قرار دارند، البته آنتن‌های تقویتی بسیار قدرتمندی همچون Deltalink ANT-S-HP5532N 32dBi Antenna به قیمت یک میلیون و ششصد هزار تومان در بازار وجود دارند که برای کاربران عادی مناسب نیستند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟