در مجازی‌سازی مایکروسافت موفق‌تر است یا VMware؟
مقایسه دو محصول مجازی‌ساز VSphere و Hyper-V
نقش مهم مجازی‌سازی یا Virtualization در دنیای امروز انکارناپذیر است. شاید تا به حال نام آن را بسیار شنیده‌اید و حتی از آن نیز استفاده کرده‌اید. به‌طورمعمول، به یک محیط مجازی و جدا شده از یکسری تجهیزات IT مانند یک سرور، مجازی‌سازی می‌‌گویند. اغلب تنها یک برنامه یا سیستم‌عامل می‌تواند توسط سرور اجرا شود، که به استفاده نا‌مناسب از منابع منجر می‌شود. هنگامی‌که سرورها مجازی می‌شوند، یک سرور می‌تواند هم‌زمان برنامه‌های کاربردی متعدد و سیستم‌عامل را اجرا کند. این عمل افزایش بهره‌وری را در پی دارد. به‌طورکلی، نرم‌افزار مجازی‌سازی سرور به‌عنوان سیستم هایپروایزر (Hypervisor) شناخته می‌شود. در این مقاله، دو مورد از بهترین ابزار‌های مجازی‌سازی موجود با یکدیگر مقایسه شده است.

1606683296_1_0.gif

هایپروایزر یا ناظر ماشین مجازی (Virtual Machine Monitor) نوعی برنامه کامپیوتری است که اجازه ساخت و اجرای ماشین‌های مجازی را می‌دهد. در واقع، با توجه به این‌که اصطلاح هایپروایزر برگرفته از سوپروایزر است و از لحاظ مفهوم هایپر بالاتر از سوپر است، در نتیجه، هایپروایزر ناظری بر یک ناظر دیگر شناخته می‌شود. ماشینی که هایپروایزر در آن اجرا می‌شود به‌عنوان ماشین میزبان شناخته می‌شود و هر ماشین مجازی ساخته‌شده روی آن ماشین میهمان است. ماشین میزبان برای هر میهمان یک سخت‌افزار مجازی فراهم کرده و آن ماشین را مدیریت می‌کند. هایپروایزر دو نوع است:
نوع اول هایپروایزر مستقل (Native Hypervisor) است. این نوع از هایپروایزر برای پشتیبانی از ماشین‌های مجازی به‌طور مستقیم روی سخت‌افزار نصب می‌شود. از جمله هایپروایزرهای این‌گونه می‌توان به Microsoft Hyper-v ،VMware ESX/ESXi، Oracle VM Server ،Linux KVM و Citrix Xen Server اشاره کرد. نوع دوم هایپروایزر وابسته است که قابلیت نصب روی سیستم‌عامل را دارد که از جمله این هایپروایزرها می‌توان به Microsoft Virtual PC ،VMware Workstation و Oracle Virtual Box اشاره کردد. 

مطلب پیشنهادی

مجازی‌سازی در سال‌های آتی چه وضعیتی خواهد داشت؟

VMware VSphere و Microsoft Hyper-V کدام یک بهتر است؟

زمانی‌که پای بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی در IT به میان می‌آید، نخستین گزینه مدنظر اطمینان یافتن از بهترین بازده سرمایه‌گذاری است. با در نظر گرفتن این موضوع و برای کمک به شما یک مقایسه بین VMware vSphere و Microsoft Hyper-V انجام دادیم تا بتوانید تشخیص دهید که کدام‌یک برای شما و محیط کاریتان مناسب‌تر است.
بدون‌شک، مجازی‌سازی یکی از گرایش‌های مهم در زمینه IT به‌شمار می‌آید. به نقل از «انستیتو گارتنر»، بیش از نیمی از سرورهای در حال کار به‌صورت مجازی هستند و تا سال 2020 مجازی‌سازی 98 درصد از هزینه‌های فناوری اطلاعات را شامل می‌شود. این افزایش هزینه‌های مجازی‌سازی راه‌های کارآمد و ارزان‌تر را برای کاهش خرابی، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های سخت‌افزاری و بسیاری از موارد دیگر به ارمغان می‌آورد.
اگر به‌تازگی می‌خواهید وارد محاسبات ابری شوید شاید این برای شما مهم باشد که بدانید نقش سیستم‌های هایپروایزر در محیط کاریتان چگونه خواهد بود. هر دو پلتفرم مجازی VMware vSphere و Microsoft Hyper-V از چند جهت قابل مقایسه‌اند. هرکدام از آن‌ها یک مجموعه متفاوت از مزایا و معایب را نشان می‌دهند. در ادامه این دو را به‌صورت مستقیم با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم. هر دو ابزار با معماری نوع 1 پیاده‌سازی شده‌اند. هر دو محصول در دو زیرشاخه از این معماری قرار می‌گیرند که عبارت‌اند از: هایپروایزر یکپارچه (Monolithic Hypervisor) و هایپروایزر ریز هسته (Microkernel Hypervisor). 

معماری VMware vSphere

VMWare، روش‌های زیادی را برای ارائه سیستم‌های مجازی ارائه می‌دهد که در این مقاله نگاه ما فقط به ابزار vSphere است. vSphere از یک طراحی یکپارچه استفاده می‌کند، به این معنا که درایورهای دستگاه، جزئی جدایی‌ناپذیر از سیستم هایپروایزر است. بزرگ‌ترین مزیت vSphere استقلال آن است که برای اجرا به سیستم‌عامل نیاز ندارد، همچنین به هیچ کنترل امنیتی برای لایه‌های آن نیازی نیست. vSphere می‌تواند مانند یک سیستم‌عامل تمام قابلیت‌های اجرایی را داشته باشد.
به غیر از سختی کار با vSphere، مشکل بزرگ این نرم‌افزار این است که اگر چه VMware فهرست بلند بالایی از سخت‌افزارها را برای اجرا ارائه می‌دهد اما شما نمی‌توانید آن را روی سخت‌افزار پشتیبانی‌نشده راه‌اندازی کنید. همچنین برای شناسایی درایورهای دستگاه توسط لایه‌های هایپروایزر زمان زیادی نیاز داریم. هر فایل خرابی می‌تواند باعث کندی شناسایی یا حتی باعث قفل کردن یا از کار افتادن (Crash) سیستم شود. 

مقایسه دو محصول مجازی‌ساز VSphere و Hyper-Vشکل1. معماری vSphere محصول شرکت VMware

مزایای VMware vSphere

• عدم نیاز به سیستم‌عامل برای کنترل اجزای مدیریتی سیستم
• عدم نیاز به پچ‌های جداگانه برای کنترل لایه‌های مختلف (به علت یکپارچگی سیستم)
• مدیریت متمرکز به دلیل یکپارچگی سیستم
• قابلیت اتصال از راه دور به ماشین مجازی
• قابلیت استفاده از چندین پردازنده برای یک ماشین مجازی
• تفکیک بار پردازشی روی چندین ماشین مجازی
• قابلیت تکرار سرور، یعنی اجرای یک سرور روی چند ماشین مجازی برای اطمینان بالا
• خدمات پس از فروش خوب توسط شرکت
• نصب و راه‌اندازی کامل 
• قابلیت استفاده از سرویس‌های تحت وب آمازون.

معایب VMware vSphere 

• ناسازگاری با سخت‌افزارهایی که VMware پشتیبانی نمی‌کند.
• درایورهای مجتمع دستگاه، زمان بارگذاری اولیه را افزایش می‌دهد.
• یادگیری مشکل نرم‌افزار
• هرگونه کد خرابکار ممکن است سیستم را کند یا از کار بیندازد.
• بسته آزمایشی آن بسیاری از عملیات‌ها را پشتیبانی نمی‌کند. 

مطلب پیشنهادی

بوت دوگانه یا ماشین مجازی: کدامیک مناسب کار شما است
استفاده از چند سیستم عامل روی یک ماشين

Microsoft Hyper-V  به‌عنوان رقیب

Hyper-V، شرکت میکروسافت می‌تواند به شرکت‌ها برای راه‌اندازی یک ابر خصوصی یا خدمات عمومی آن یا سرورهای مجازی کمک قابل‌توجهی کند. Hyper-V، بخشی جدایی‌ناپذیر از ویندوز سرور است و می‌تواند جداگانه به‌عنوان یک سرور مجازی نصب شود. Hyper-V، به‌صورت یک سیستم ریز هسته تولیدشده، پس درایور‌های دستگاه به‌صورت جداگانه در لایه‌های کنترلی اجرا می‌شوند. قابلیت‌های زیر در لایه کنترلی قرار دارد:
• مهاجرت داده‌ها از یک سیستم به سیستم دیگر
• پشتیبانی از سیستم‌فایل NTFS و SMB
• انتقال زنده از یک سیستم به سیستم دیگر (بدون خاموشی سرور)
• قابلیت تکثیر سرور برای بالا بردن قابلیت اطمینان.
لایه هایپروایزر مستقل است و شامل قسمت شبکه و ذخیره‌سازی است. طراحی یکپارچه VMware نیز به همین صورت است، یعنی لایه سخت‌افزاری شامل شبکه فیزیکی و دستگاه‌های ذخیره‌سازی می‌شود.
برای بیشتر ادمین‌های سیستم، یادگیری و کار کردن با محصولات مایکروسافت می‌تواند راحت‌تر باشد. شاید بتوان گفت بهترین مزیت Hyper-V مدیریت راحت‌تر درایورهای دستگاه است. با توجه به این نکته که دستگاه‌های جدید می‌توانند بدون درایور به سیستم متصل شوند، پس طیف وسیعی از دستگاه‌ها قابلیت اتصال به Hyper-V را دارند. هر درایور جدیدی به‌طور مستقیم در سیستم‌عامل که در لایه کنترلی است، نصب می‌شود. این درایورها از طریق ماشین مجازی به سخت‌افزار دسترسی پیدا می‌کنند.
فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا Hyper-V علاوه بر نقش اصلی مجازی‌سازی، سرویس‌های سرور را نیز نصب و راه‌اندازی کند. همچنین، از آنجا که کدهای هایپروایزر مایکروسافت فقط 600 کیلوبایت است، بارگذاری اولیه چندان طول نمی‌کشد. علاوه بر این‌ها و برخلاف vSphere، هیچ خطری برای تزریق کد فاسد به لایه هایپروایزر وجود ندارد، زیرا مایکروسافت هیچ API را برای این لایه قرار نداده است. به همین دلیل، در بسیاری از موارد، تعمیر و نگهداری بسیار ساده است، زیرا هیچ خرابی وجود ندارد. پس پشتیبان‌گیری و انتقال زنده سیستم سریع‌تر و آسان‌تر انجام می‌شود.

مقایسه دو محصول مجازی‌ساز VSphere و Hyper-Vشکل2. معماری Hyper-V  محصول شرکت مایکروسافت

مزایای Hyper-V 

• مدیریت بسیار ساده درایورها
• وجود طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های سازگار با آن
• نصب آسان کامپوننت‌های جدید روی سرور
• زمان بارگذاری اولیه کوتاه
• مقاومت بالا در مقابل کدهای خرابکار خارجی
• بدون نیاز به خاموشی سیستم برای انجام عملیات نگهداری یا نصب به‌روز رسانی‌های جدید
• یادگیری راحت برای استفاده از سرویس‌ها
• قابلیت مهاجرت زنده، یعنی انتقال سرور به سخت‌افزار دیگر بدون خاموشی
مجازی‌سازی هم‌زمان چندین برنامه
• دسترسی مستقیم به Shell در ویندوز 
• قابلیت تکرار سرور، یعنی اجرای یک سرور روی چند ماشین مجازی برای اطمینان بالا
• مدیریت توسط اکتیو دایرکتوری ویندوز.

معایب Hyper-V 

• سقوط سیستم‌عامل اصلی باعث سقوط ماشین‌های مجازی می‌شود.
• سیستم‌عامل باید نصب شود تا لایه هایپروایزر کار کند.
• کارکرد سیستم‌عامل اصلی، بار پردازشی اضافه روی سیستم تلقی می‌شود.
• عدم پشتیبانی مناسب برای بسیاری از سرویس‌های موجود.

مقایسه ویژگی‌های vSphere و Hyper-V

هر دو برنامه بررسی شده Hyper-V و vSphere طرفداران بسیاری به دست آورده‌اند. دلیل آن هم این است که هر کدام ویژگی‌های متفاوتی دارند و بنا به نیاز سازمان‌ها و افراد یکی از آن‌ها مناسب‌تر به نظر می‌رسد. در جدول(1) بین ویژگی‌های یک نسخه از این محصولات مقایسه‌ای صورت گرفته است. منظور از VM در این جدول همان ماشین مجازی است.
ویژگی Hyper-V 2016 vSphere 6.5
RAM/Host 24 ترابایت 12 ترابایت
RAM/VM 12 ترابایت برای نسل 2
1 ترابایت برای نسل 1 6 ترابایت 
CPUs/VM 240 برای نسل 2
64 برای نسل 1 128
دیسک ماشین مجازی 64 ترا بایت برای فرمت VHDX
2040 گیگابایت برای فرمت VHD 64 ترابایت
مهاجرت زنده ماشین مجازی بله بله
پشتیبانی ماشین مجازی بله بله
جدول1. مقایسه ویژگی‌های vSphere 6.5 و Hyper-V 2016 
ویژگی Hyper-V 2016 vSphere 6.5
RAM/Host 24 ترابایت 12 ترابایت
RAM/VM 12 ترابایت برای نسل 2
1 ترابایت برای نسل 1
6 ترابایت 
CPUs/VM 240 برای نسل 2
64 برای نسل 1
128
دیسک ماشین مجازی 64 ترا بایت برای فرمت VHDX
2040 گیگابایت برای فرمت VHD
64 ترابایت
مهاجرت زنده ماشین مجازی بله بله
پشتیبانی ماشین مجازی بله بله

نتیجه‌گیری

نکته قابل توجه این‌که قبل از بررسی و مقایسه محصولات، باید همه مزایای اولیه مجازی‌سازی را در نظر گرفت؛ از کاهش هزینه‌ها گرفته تا افزایش بهره‌وری. استفاده از ابزارهای مختلف شرکت‌ها، مزایای متعددی از جمله تخصیص منابع پویا، استقرار سریع، مقیاس‌پذیری بیشتر و ... را دارد. بسیاری از سازمان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از محصولات مجازی‌سازی و رو آوردن به مجازی‌سازی نیاز مبرم آن‌ها است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟