استفاده از چند سیستم عامل روی یک ماشين
بوت دوگانه یا ماشین مجازی: کدامیک مناسب کار شما است
اگر می‌خواهید چند سیستم عامل و یا چند نسخه از یک سیستم عامل را به طور همزمان روی یک کامپیوتر اجرا کنید، تنها دو راه برای انجام آن دارید: بوت دوگانه یا ماشین مجازی. هر دوی این شیوه‌ها مفید هستند اما هر کدام هدف متفاوتی را دنبال می‌‌کنند. اگر مطمئن نیستید که کدام یک از آنها بیشتر با نیاز شما سازگار است، ما در این مقاله سوالات مهمی‌ را مطرح خواهیم کرد که شما با پاسخ دادن به این سوالات متوجه خواهید شد که استفاده از کدام یک از این شیوه‌‌‌ها برای کار شما مناسب‌تر است.

1606683296_1_0.gif

آیا از یک کامپیوتر قدرتمند استفاده می‌کنید؟

معمولا برای اجرای سیستم عامل روی کامپیوتر شما تمام منابع سخت افزاری به آن اختصاص داده می‌‌شود، اما وقتی از یک ماشین مجازی استفاده می‌کنید شما یک سیستم عامل دوم را درون سیستم عامل اصلی خود اجرا می‌کنید. این به معنای آن است که منابع سخت افزاری شما باید بین این دو سیستم عامل تقسیم شود.

در کامپیوترهای قدیمی‌تر و لپ‌تاپ‌ها استفاده از بوت دوگانه تنها انتخاب پیش روی شما است. وقتی شما بوت دوگانه انجام می‌دهید، می‌‌توانید بین سیستم عامل‌ها جابجا شده و هر بار تمام سخت افزار خود را به یکی از آنها اختصاص دهید. هر چه سخت افزار شما قدرتمندتر باشد امکان استفاده از ماشین مجازی میسرتر خواهد بود. در اینگونه موارد ترجیح این است که از ماشین مجازی استفاده شود.

اما یک ماشین مجازی به چه میزان قدرت نیاز دارد؟ این به سیستم عامل شما بستگی دارد. اگر شما یک توزیع لینوکس سبک را اجرا می‌کنید به توان پردازشی زیادی احتیاج ندارید. اما اگر قصد دارید درون macOS ویندوز ۱۰ را فراخوانی کنید به سخت افزار پیشرفته‌تری نیاز خواهید داشت.

آیا می‌توان کارهایی که به منابع زیاد CPU یا GPU احتیاج دارد را انجام داد؟

حتی با یک کامپیوتر قدرتمند هم در ماشین‌های مجازی وقتی وظایف فشرده و سنگین مثل بازی، انیمیشن سه بعدی، تدوین ویدیو و نظایر آن انجام می‌‌شود ممکن است با مشکلاتی برخورد کنید.

این به این دلیل است که مجازی سازی با نوعی شبیه سازی انجام می‌شود و سیستم عامل‌های شبیه سازی شده به اندازه‌ی سیستم عامل‌های اصلی کارآمد نیستند. بنابراین اگر قصد داشته باشید هر کاری انجام دهید که به منابع CPU یا GPU زیادی احتیاج داشته باشد بهتر است به سراغ تنظیمات بوت دوگانه بروید.

آیا شما هر بار از یک سیستم‌عامل استفاده می‌کنید؟

ماشین‌های مجازی برای انجام وظایف چندگانه عالی هستند و به شما اجازه می‌دهند با یک Alt + Tab ساده بین چند سیستم عامل جابجا شوید. اما اگر شما هر بار قصد دارید برای چند ساعت متوالی داخل یک سیستم عامل باقی بمانید ممکن است انتخاب ماشین مجازی برای شما بهترین گزینه نباشد.

برای مثال، فرض کنیم سیستم‌عامل اصلی شما ویندوز است اما شما برنامه نویسی هستید که ترجیح می‌‌دهد کدهای خود را در محیط لینوکس بنویسد. اگر شما هر بار چند ساعت از وقت خود را به کدنویسی بگذرانید احتمالا بهتر است که با استفاده از بوت دوگانه وارد لینوکس شده و از تمام مزایا و سرعت یک سیستم عامل اصلی استفاده کنید.

آیا کامپیوتر شما روی یک SSD اجرا می‌‌شود؟

این روزها SSDها به قدری پرسرعت شده‌اند که شما می‌‌توانید ظرف چند ثانیه یک کامپیوتر را شات داون یا ری استارت کنید. این خبر بسیار خوبی برای تنظیمات بوت دوگانه است.

با یک HDD جابجایی از یک سیستم عامل به سیستم عامل دیگر می‌تواند بین ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان ببرد. و انجام چند باره چنین کاری در هر روز می‌تواند بسیار کسالت آور باشد. اما با یک SSD شما می‌‌توانید ظرف کمتر از یک دقیقه از ویندوز وارد اوبونتو شوید که تقریبا معادل همان مدت زمانی است که از طریق ماشین مجازی می‌توانید وارد ابونتو شوید. بنابراین اگر کامپیوتر شما از یک SSD استفاده می‌کند شاید بهتر باشد به سراغ بوت دوگانه بروید.

آیا شما تنها می‌‌خواهید یک اپلیکیشن خاص را اجرا کنید؟

فرض کنیم که شما از سیستم عامل لینوکس کاملا راضی هستید، محیط آن را ترجیح می‌دهید و با GNOME راحت‌تر از ویندوز هستید. اما از طرفی برای انجام کارهای خود به نرم افزار Adobe Lightroom نیاز دارید.

در چنین مواردی بوت دوگانه کارساز نخواهد بود. اگر شما تنها می‌‌خواهید اپلیکیشن خاصی را اجرا کنید که روی سیستم عامل اصلی شما قابل نصب و اجرا نیست، اینجا است که انتخاب گزینه ماشین مجازی بسیار خوب عمل می‌کند. در واقع کاربردی‌ترین مورد استفاده از ماشین مجازی نیز همین است.

آیا شما تنها می‌خواهید که یک سیستم عامل را امتحان کنید؟

شاید شما در تمام طول دوره کاری خود یک کاربر ویندوز بوده باشید و از طرفی تعریف‌های زیادی نیز در مورد لینوکس شنیده باشید، اما هنوز مطمئن نیستید که آیا برای مهاجرت کامل به این سیستم عامل جدید آمادگی دارید یا خیر. در چنین مواردی از بوت دوگانه استفاده نکنید و به سراغ ماشین مجازی بروید.

اگرچه ممکن است استفاده از بوت دوگانه راحت‌تر باشد، اما آن اینستال کردن و تنظیمات بوت دوگانه می‌تواند بسیار خسته کننده و دردسرساز باشد. بعضی اوقات انجام درست پارتیشن بندی یا بوت لودر سیستم می‌‌تواند با خطراتی همراه باشد. اما شما به راحتی می‌توانید هر زمان که مایل باشید یک ماشین مجازی را ایجاد یا حذف کنید. چنین قابلیتی آنها را برای آزمایش سیستم‌عامل‌های مختلف بسیار ایده‌آل می‌‌سازد.

آیا شما برای مقابله با بد افزارها به امنیت بالاتری احتیاج دارید؟

یکی از بزرگترین مزایای یک ماشین مجازی نسبت به بوت دوگانه این است که ماشین مجازی به صورت کاملا محصور یا اصطلاحا sandbox اجرا می‌شود. این به معنای آن است که یک سیستم عامل مجازی سازی شده در یک محیط کاملا ایزوله اجرا می‌شود. در اغلب موارد هیچ چیز درون یک سیستم عامل مجازی شده نمی‌تواند روی یک سیستم عامل اصلی تاثیر بگذارد.

بنابراین اگر شما در حال آزمایش یک آسیب پذیری امنیتی یا بررسی میزان کارآمدی یک مجموعه امنیتی هستید همیشه این کار را داخل یک ماشین مجازی انجام دهید. در چنین شرایطی اگر به یک بدافزار آلوده شدید می‌‌توانید همین ماشین مجازی را حذف کرده و کار را از ابتدا شروع کنید.

آیا می‌‌خواهید توانایی تکثیر یک سیستم عامل را در اختیار داشته باشید؟

یکی از کارهایی که شما می‌توانید با استفاده از ماشین مجازی انجام دهید و امکان آن در بوت دوگانه وجود ندارد این است که می‌‌توانید یک تصویر کامل از کل محتوای یک سیستم عامل را ایجاد کرده و آن را به شکل یک فایل واحد ذخیره کنید. سپس این فایل را به یک کامپیوتر دیگر منتقل کرده و آن را به عنوان یک ماشین مجازی روی آن کامپیوتر نیز اجرا کنید. با انجام این کار شما عملا سیستم‌عامل خود را تکثیر می‌کنید.

این نوع از تکثیر کردن معمولا برای حمل و جابجایی بسیار مفید است. با این کار شما بدون این که نیازی به یک ماشین فیزیکی واقعی داشته باشید می‌توانید سیستم خود را به هر جایی که می‌خواهید منتقل کنید. انجام این کار برای ساخت سیستم‌های پشتیبان گیری نیز مفید است. در چنین شرایطی اگر مشکلی برای سیستم شما به وجود بیاید می‌‌توانید آن را به سرعت با نسخه سالم تکثیر شده جایگزین کنید. اغلب نرم افزارهای مجازی سازی از این روش تکثیر پشتیبانی می‌کنند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟