آیا 5G می‌تواند به همه انتظارات به وجود آمده پاسخ دهد؟
محدودیت‌ها و چالش‌های پیش‌روی 5G
به‌زودی ما شاهد به‌کارگیری گسترده فناوری 5G در مقیاس تجاری خواهیم بود. نسل بعدی از ارتباطات بی‌سیم که سرعت بسیار بالا و زمان تاخیر بسیار پایین داشته و ظرفیت شبکه را بیش از گذشته ارتقا می‌دهد. نسل پنجم شبکه‌هاى ارتباطى ابتدا در ایالات‌متحده، بریتانیا، ایرلند، ایتالیا، پرتغال، آلمان، استرالیا و سپس در سایر کشورها راه‌اندازی می‌شود. بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ‌یانگ به یک رویداد بزرگ از قدرت‌نمایی 5G تبدیل خواهد شد. شرکت‌هایی همچون نوکیا، اریکسون و اینتل همگی اعتبارنامه‌های 5G خود را تبليغ می‌کنند و هواوی نیز اعلام کرده که طی ماه‌های آینده آماده فروش زیرساخت‌های 5G است؛ اما آیا 5G در همان مباحثی که در سایت‌ها به آن پرداخته‌شده خلاصه می‌شود؟ آیا سطح انتظارات جامعه از فناوری 5G بیش ‌از اندازه زیاد نشده است؟ برخی از کارشناسان بر این باور هستند که این فناوری بیش ‌از حد بزرگ جلوه داده‌شده و باید انتظارات را در مورد آن کم کرد.

1606683296_1_0.gif

آیا ابهام خاصی در مورد 5G وجود دارد که به آن اشاره نشده است؟

مگنوس جرن، مدیر ارشد نوآوری بخش مشاوره موبایل شرکت DMI می‌گوید: «من بر این باور هستم که تنها چند مورد انگشت‌شمار از کاربردهای 5G مورد بررسی قرارگرفته است. بسیاری از مردم تصور می‌کنند ما تنها به این کاربردهای شناخته‌شده احتیاج داریم. درحالی‌که کاربردها فراتر از آن چیزی است که بسیاری تصور می‌کنند و مهم‌تر از آن چالش‌ها نیز فراتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. بدون شک ما به 5G نیاز داریم. تقاضا برای افزایش ظرفیت، زمان تاخیر پایین و غیره به‌سرعت در حال افزایش است، اما ما باید در مورد جدول زمان‌بندی دستیابی به چنین امکاناتی واقع‌بین باشیم. کاربردهای مختلفی برای این فناوری می‌‌توان متصور شد، اما برخلاف برخی از اپراتورها که سال آینده را وعده می‌دهند، به نتیجه رسیدن این فناوری دست‌کم به پنج تا ده سال زمان نیاز دارد.»

موارد استفاده کوتاه‌مدت 5G محدود است

جرن با داشتن سابقه کار در شرکت‌های اورنج و وودافون شاهد ارائه 3G بوده است، آن هم در برهه‌ای از زمان که سرعت‌های بسیار بالا و کیفیت عالی تماس هنوز وعده داده نشده بود. او معتقد است، روند فعلی که تولیدکنندگان و اپراتورهای مخابراتی در ارائه زودهنگام 5G در پیش گرفته‌اند راهکاری است که به دنبال حل یک مشکل می‌گردد.
او می‌گوید: «من تصور می‌کنم به دلیل تراکم زیاد در شهرهای بزرگ و نیاز به ظرفیت بیشتر، اپراتورها چنین نیازی را احساس می‌کنند و به همین دلیل است که بعضی از اپراتورهای بزرگ در چین و ژاپن و دیگر شهرهای پرتراکم تا این حد برای انجام این کار عجله دارند. به غیر از موردی که به آن اشاره کردم، در مقطع فعلی لزومی‌ بر پیاده‌سازی زودهنگام این فناوری متصور نمی‌شوم. همچنین ما هنوز چند سالی با همه‌گیر شدن تلفن‌های هوشمند مجهز به 5G فاصله داریم. همین حالا اگر شما به‌سرعت 4G/LTE نگاه کنید متوجه خواهید شد که هنوز هم خیلی از تلفن‌های هوشمند یا قادر به دستیابی به چنین سرعتی نیستند یا نیازی به آن ندارند. صحبت‌های زیادی در مورد واقعیت مجازی وجود دارد اما در این زمینه هم تا سازگار شدن کامل آن با محیط موبایل، راه زیادی باقی است. تازه شما می‌توانید از همان فناوری قدیمی‌ Wi-Fi استفاده کنید، زیرا در اغلب موارد شما در مکان‌هایی قرار دارید که این مکانیزم ارتباطی به‌راحتی در اختیار شما قرار دارد.» درحالی‌که بسیاری از شرکت‌ها این‌طور استدلال می‌کنند که برای تحقق بخشیدن به توانایی‌های بالقوه اینترنت اشیا وجود 5G یک ضرورت محسوب می‌شود، جرن معتقد است، با فراگير شدن محاسبات لبه و شبکه‌های اختصاصی اینترنت اشیا از قبیل Sigfox یا NB-IoT این به این معنا است که مشکلاتی که دراین‌باره مطرح می‌شود، قبلا برطرف شده است. او می‌گوید: «من فکر می‌کنم اصلی‌ترین کاربرد 5G در ارتباط با ماشین‌های خودران و اتصال آن‌ها به یکدیگر و شبکه است، اما چالش اصلی در این زمینه تحت پوشش قرار دادن جاده‌ها به 5G است که برای انجام آن دست‌کم به 10 سال زمان نیاز است.»
در عوض او معتقد است شرکت‌ها برای رفع نیازهای بی‌سیم خود باید به استفاده از 4G LTE ادامه داده یا در حد امکان مشکلات اتصال مربوط به افزایش ظرفیت را برطرف کنند. او می‌گوید: «این یک مشکل بزرگ برای اپراتورها محسوب می‌شود، زیرا انجام چنین سرمایه‌گذاری بزرگی خارج از شهرهای بزرگ هیچ‌گونه صرفه اقتصادی برای آن‌ها ندارد.»
توبی یوئل، تحلیلگر بخش تحقیقاتی شرکت Policy Tracker، بر این عقیده است که موارد استفاده زودهنگام برای 5G محدود هستند. او می‌گوید: «شک و تردید زیادی در مورد توانایی اپراتورهای موبایل برای کسب درآمد از طریق 5G وجود دارد. به نظر می‌رسد، نخستین مورد استفاده مربوط به Enhanced Mobile Broadband است که ممکن است به‌طور موثر (حداقل در ابتدا) یک تمرین بازاریابی برای بهبود Wi-Fi و (LTE-Advanced (4G باشد. هنوز مشخص نیست آیا مشتريان حاضرند برای خدماتی که همین حالا هم از آن استفاده می‌کنند، پول بیشتری پرداخت کنند. ممکن است درآمدزایی بیشتری از سایر موارد استفاده پیش‌بینی‌شده از قبیل ارتباطات عظیم بین ماشینی و ارتباطات باقابلیت اطمینان بسیار بالا از طریق زمان تاخیر بسیار پایین وجود داشته باشد، اما مشخص نیست که آیا اپراتورهای شبکه موبایل بهترین مکان برای ارائه چنین خدماتی هستند و حتی ضرورتی وجود دارد که روی آن‌ها برچسب 5G زده شود یا خیر.»

مطلب پیشنهادی

دانلود کنید: کتاب الکترونیکی «5G: نسل پنجم شبکه‌های موبایل»
همه‌چیز درباره استاندارد بعدی شبکه‌های سلولی

5G؛ یک نوآوری که باید به آن نوآورانه نگاه کرد

برای خیلی از تولیدکنندگان و اپراتورهای مخابراتی، عجله برای 5G بیشتر جنبه نمایشی دارد. جرن می‌گوید: «اپراتورهای موبایل و تولیدکنندگان تجهيزات مخابراتی مشخصا به چیزی برای سر زبان‌ها افتادن نیاز دارند. آن‌ها تحت‌فشار هستند و قیمت‌ها در حال پایین آمدن است.»
چند مورد استثناهایی در این زمینه نیز وجود دارد که مربوط به اپراتورهایی نظیر Vodafone ،Telenor و Telefonica است که به‌طور عمومی‌ درباره فقدان سوددهی 5G در کوتاه‌مدت صحبت می‌کنند. به‌تازگی انجمن اپراتورهای تلفن همراه هند از دولت خواسته بود تا زمانی که با فراهم شدن موارد کاربردی بیشتر از این فناوری یک اکوسیستم تنومند فراهم نشده عجله‌ای برای پیاده‌سازی 5G نداشته باشد؛ اما چنین مواردی حداقل از منظر بازاریابی جزو موارد خاص هستند که قوانین کلی را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهند.
جرن می‌گوید: «ما از گوشه و کنار می‌شنویم که بعضی از اپراتورها کاملا با این واقعیت هم عقیده هستند که لااقل تا دو یا سه سال آینده هیچ‌گونه مورد استفاده تجاری کوتاه‌مدتی برای ارائه 5G در سطح وسیع وجود ندارد. برای برخی دیگر از آن‌ها که همچنان اصرار دارند که این کار را انجام دهند نیز می‌دانند که طی یکی دو سال اول تنها می‌توانند در یک شهر بزرگ در یک کشور فعال باشند.»
در حال حاضر، در کشور انگلستان شرکت سیسکو با استفاده از بودجه دولتی برنامه‌ای آزمایشی موسوم به RuralFirst را به‌منظور ارائه 5G در مناطق روستایی به مرحله اجرا درآورده است. برخی از شهرهای دنیا نیز به دنبال آن هستند تا به پیشگامان 5G تبدیل شوند و بر همین اساس در حال آماده‌سازی بسترهای آزمایشی برای این فناوری هستند. جرن معتقد است که تبلیغات اولیه‌ای که به شکل گسترده و هدفمند در ارتباط با 5G و کاربردهای انتشار پیدا کردند، باعث شدند تا بسیاری از دولت‌ها آن‌ها را باور کنند. همین مسئله باعث شده تا نه فقط شرکت‌ها، بلکه دولت‌ها نیز برای به واقعیت تبدیل کردن این فناوری تا به این اندازه شتاب داشته باشند. جرن می‌گوید: «دولت‌ها درک کرده‌اند که این فناوری پتانسیل بسیار بالایی برای ایجاد مشاغل جدید دارد و بر همین اساس 5G را در فهرست اولويت‌های اصلی خود قرار داده‌اند. این درست همان مسئله‌ای است که رسانه‌ها و افکار عمومی‌ به آن دامن زده و به القای آن پرداخته‌اند.»

مطلب پیشنهادی

۷ کار باورنکردنی که می‌توانید با 5G انجام دهید

آیا 5G به یک مدل جدید از مالکیت زیرساخت‌های مخابراتی نیاز دارد؟

در ماه فوریه نهادهای دولتی ایالات‌متحده پیشنهاد کردند از آنجا ‌که چین یک موقعیت برتر در ساخت و بهره‌برداری از زیرساخت‌های شبکه دارد، زیرساخت‌های مخابراتی ایالات‌متحده نمی‌توانند در امان باشند و به همین دلیل ایالات‌متحده باید به‌جای اجازه دادن به شرکت‌های خصوصی برای گسترش این فناوری خودش هزینه‌های فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز 5G را فراهم کند. این پیشنهاد از سوی مقامات دولتی ایالات‌متحده رد شد؛ اما این پرسش مهم را به وجود آورد که آیا حضور مشروط 5G به این معنا است که مخابرات باید مدل‌های مالکیت خود را تغییر دهد؟
سم ایوانز، مشاور ارشد بخش مخابرات شرکت سرمایه‌گذاری Delta Partners می‌گوید: «برای صنعتی که از سال 2010 بیش از 1.2 تریلیون دلار سرمایه‌گذاری جهانی برای شبکه‌های خود جذب کرده است، هر نوع سرمایه‌گذاری جدیدی باید با انتظار بازگشت این سرمایه همراه باشد. برخی تخمین می‌زنند ممکن است تنها در ایالات‌متحده 5G به یک سرمایه‌گذاری 250 میلیارد دلاری نیاز داشته باشد. بااین‌حال هنوز به نظر نمی‌رسد عزم جدی در زمینه افزایش میزان سرمایه اولیه وجود داشته باشد. وقتی موضوع بر سر 5G باشد، دیگر منطق مخابرات سنتی مبنی بر ساخت زیرساخت شبکه به‌وسیله خود شرکت‌ها نمی‌تواند ارائه خدمات را به نحو مناسب فراهم کند. در چنین شرایطی نیاز به خدمات مبتنی بر کلاود به‌گونه‌ای که به شکل سراسری در دسترس باشد به یک ضرورت تبدیل می‌شود. حتی ممکن است نیاز باشد تا زیرساخت‌ها به اشتراک گذاشته شوند و مشارکت‌هایی بین اپراتورهای شبکه و فراهم‌کنندگان کلاود جهانی مثل AWS و گوگل شکل بگیرد.»
اپراتورها می‌توانند با به اشتراک‌گذاری شبکه‌ها، هزینه‌های سرمایه‌گذاری مربوط به 5G را تا 40 درصد کاهش دهند. اپراتورها برای به اشتراک‌گذاری زیرساخت‌ها و منابع علاقه‌مند به استفاده از خدمات گوگل هستند. این در حالی است که رئیس پیشین FCC، تام ویلر می‌گوید که او تحت هر شرایطی زیرساخت مشترک را تایید نمی‌کند. او می‌گوید شرکت‌ها باید گزینه‌های خلاقانه‌ای را در مورد چگونگی ساخت و به‌کارگیری این زیرساخت‌ها بررسی کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟