۶ عامل پشت پرده موثر در سرعت دسترسی به اینترنت
چه عواملی باعث کند شدن سرعت اینترنت تلفن هوشمند شما می‌شود
این روزها تلفن‎های هوشمند به یک ابزار اصلی برای اتصال به اینترنت تبدیل شده‎اند و هر روز نیز این گرایش بیشتر می‎شود. و این به معنای آن است که دسترسی به اینترنت با سرعت هر چه تمام‎تر در دستگاه‎های موبایل بیشتر از همیشه اهمیت پیدا کرده است. اما گاهی اوقات این اتفاق عملی نیست. ممکن است مشکلاتی در مسیر دسترسی شما به روتر خانگی یا تنظیمات آن وجود داشته باشد، و یا حتی اپراتور شبکه مخابراتی شما عامل به وجود آمدن این مشکل باشد.

در راه دسترسی تلفن هوشمند شما به یک اینترنت پرسرعت و باثبات ممکن است مسائل و مشکلات گوناگونی وجود داشته باشد که ما در ادامه به چند دلیل اصلی و چگونگی برطرف  کردن آن خواهیم پرداخت.

موقعیت مکانی نامناسب روتر

یکی از اصلی‎ترین دلایل کند شدن و بی‎ثباتی دسترسی به اینترنت قرار گرفتن روتر در یک مکان نامناسب است. محدوده تحت پوشش امواج وای‎فای چیزی در حدود 70 متر است و هر چه فاصله شما از منبع این امواج دورتر می‎شود قدرت و سرعت آن نیز کمتر می‎شود. موانع فیزیکی بزرگ مثل دیوار، سقف و درها نیز می‎تواند مانع ارسال این امواج شود.

بنابراین اگر فاصله شما تا روتر زیاد است (مثل اتاقی در سمت دیگر خانه و یا حتی خارج از خانه) و موانعی بین شما و روتر وجود دارد، سرعتی که به دست می‎آورید ممکن است بسیار کمتر از آن چیزی باشد که انتظار دارید.

یک روش سریع برای آزمایش آن وجود دارد. آیکون وای‎فای موجود در نوار وضعیت تلفن شما نشانه‎ای کلی از وضعیت قدرت امواج را ارائه می‎کند.

  • وقتی این آیکون پر است شما یک سیگنال قوی را دریافت می‎کنید. این نماد به شما اعلام می‎کند که باید دلایل دیگری را برای سرعت کم اینترنت خود جستجو کنید.
  • وقتی این آیکون خالی است امواج ضعيف هستند و سایر دستگاه‎های وای‎فای مثل لپ‎تاپ شما نیز باید همین وضعیت را داشته باشند. با حرکت به سمت روتر و نزدیکتر شدن به آن امواج قوی‎تر می‎شوند و سرعت اینترنت نیز باید بیشتر شود.

امواج ضعیفی که به این شكل بهبود پیدا می‎کند نشان دهنده آن است که موقعیت مکانی روتر شما علت مشکل است. برای رفع این مشکل می‎توانید یک مکان مناسب برای روتر خود انتخاب کنید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله «چگونه به یک سیگنال وای‎فای بهتر با کمترین میزان تداخل در شبکه بی‌سیم دست پیدا کنیم» مراجعه کنید.

اگر وضعیت اتصال شما حتی بعد از نزدیکتر شدن به روتر بهبود پیدا نکرد، باید مشکلات دیگر را بررسی و رفع کنید.

ازدحام امواج وای‎فای

ازدحام و تراکم بیش از اندازه چند سیگنال متفاوت وای‎فای می‎تواند باعث بروز مشکلات شود. روترها امواج خود را روی یک کانال مشخص منتشر می‎کنند. اما اگر همسایه‎های شما هم روتر خود را روی کانال مشابه با شما تنظیم کرده باشند می‎تواند باعث ازدحام و تداخل این امواج شده و وضعیت عملکرد همه روترها را تضعیف کند.

این موضوع به ویژه در بلوک‎های آپارتمانی که تعداد زیادی روتر در یک ناحیه کوچک گنجانده شده‎اند بیشتر باعث مشکل می‎شود.

برای رفع آن، شما به نرم افزاری نیاز دارید که بتواند تمام شبکه‎های وای‎فای پیرامون را اسکن کرده و کانال‎هایی که هر کدام استفاده می‎کنند را شناسایی کند. به این صورت شما متوجه خواهید شد که آیا نیاز به تغییر تنظیمات روتر و انتقال به یک کانال خلوتر را دارید یا خیر.

شما می‎توانید با استفاده از اپلیکیشن Wi-Fi Analyzer مستقیما از داخل تلفن اندروید خود این کار را انجام دهید. اگر از آی‎فون استفاده می‎کنید باید این کار را از طریق لپتاپ و با استفاده از اپلیکیشن مخصوص ویندوز یا مک انجام دهید.

 نویز در امواج وای‎فای

امواج وای‎فای نیز در مقابل پارازیت ناشی از سایر لوازم الکترونیکی موجود در خانه شما آسیب پذیر است. وسایلی مثل مایکرویو، زنگ‎های بی‎سیم و تلفن بی‎سیم می‎تواند با امواج روترهایی که در باند 2.4 گیگاهرتز کار می‎کنند اختلال ایجاد کند.

این همان مشکلی است که شما بعد از بررسی موقعیت مکانی روتر و کانال مورد استفاده آن باید برای کند بودن اینترنت بررسی کنید.

اغلب روترهای پیشرفته امروزی می‎توانند در هر دو باند 2.4 و 5 گیگاهرتز کار کنند. باند 5 گیگاهرتز در مقابل تداخل با سایر امواج مقاوم‎تر است. بنابراین به شما توصیه می‎کنیم از این باند استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید كه قبل از تغییر تنظیمات به این باند اطمینان حاصل کنید تمام دستگاه‎های متصل به شبکه از باند 5 گیگاهرتز پشتیبانی کنند، در غیر این صورت نمی‎توانید آنها را به شبکه متصل کنید. به غیر از موارد استفاده از روترهای دو یا سه بانده، شما باید بین این دو باند یکی را انتخاب کنید.

اگر مجبور هستید از باند 2.4 گیگاهرتز استفاده کنید، مطمئن شوید كه سایر دستگاه‎های ایجاد کننده اختلال از روتر دور هستند.

شما به یک شبکه کند متصل شده‎اید

یکی از واضح‎ترین دلایلی که باعث کم شدن سرعت اینترنت شما روی تلفن می‎شود اتصال شما به یک شبکه کند است. یکی از دلایلی که در خانه باعث کم شدن سرعت اینترنت از حد مورد انتظار شما می‎شود این است که احتمالا سایر اپلیکیشن‎ها و دستگاه‎ها در حال بلعیدن پهنای باند شما هستند. استریم ویدیو، دانلود همزمان نرم افزار و یا حتی به‎روزرسانی سیستم عامل باعث مصرف بیش از حد پهنای باند و در نتیجه کند شدن اینترنت می‎شود. بعضی اوقات مصرف پهنای باند در پس زمینه و بدون اطلاع شما صورت می‎گیرد.

در زمان اتصال به شبکه‎های وای‎فای عمومی‎ سرعتی که شما به دست می‎آورید می‎تواند بسیار متغیر باشد و شما نمی‎توانید روی سرعتی که بابت آن هیچ هزینه‎ای پرداخت نکرده‎اید حساب چندانی باز کنید.

پوشش ضعيف 4G

بسیاری از ما زمانی که امکان آن را داشته باشیم به جای خدمات داده موبایل از وای‎فای استفاده می‎کنیم، زیرا هم هزینه آن کمتر است و هم باتری کمتری مصرف می‎کند. اما اگر مجبور به استفاده از داده موبایل هستید حتما اتصال 4G را انتخاب کنید تا سریع‎ترین سرعت ممکن را دریافت کنید.

عوامل متعددی وجود دارد که می‎تواند روی سیگنال تلفن شما تاثیرگذار باشد. شما در مکان‎های شلوغ بیشتر با این مشکل مواجه هستید، زیرا جمعیت زیادی در حال تلاش برای اتصال به یک دکل مخابراتی یکسان هستند.

یکی دیگر از عواملی که روی وضعیت سیگنال مخابراتی شما موثر است، فاصله شما از نزدیکترین دکل مخابراتی است. حتی وضعیت آب و هوا نیز تاثیرگذار است. چنین عواملی باعث می‎شود تا اتصال شما به 3G تقلیل پیدا کند و در برخی شرایط حادتر حتی اتصال شما کاملا قطع شود.

علاوه بر این، بعضی از اپراتورها (به ویژه نمونه‎های مجازی آن) هستند که با محدودیت پهنای باند مواجه می‎شوند و شما ممکن است هرگز به سرعتی که آنها وعده داده بودند دستیابی پیدا نکنید. در صورت تداوم مشکل موضوع را با اپراتور خود مطرح کنید و در صورت نتیجه نگرفتن احتمالا زمان آن رسیده تا خدمات دهنده خود را عوض کنید.

تلفن شما کند است

سرانجام کند بودن سرعت اینترنت می‎تواند نشانه‎ای از کند بودن خود تلفن باشد. بعضی اوقات با وجود مساعد بودن تمام شرایط تلفن شما نمی‎تواند به درخواست‎هایی که شما از آن دارید به خوبی پاسخ دهد.

منابع درخواستی توسط اپلیکیشن‎ها و وب‎سایت‎ها تمامی‎ ندارند. بنابراین حتی زمانی که سرعت واقعی اینترنت خوب است ممکن است همچنان با مشکل کند شدن مواجه شوید. برای مثال، سخت افزار تلفن شما ممکن است تمام وقت خود را صرف رندرينگ یک صفحه وب یا اجرای گرافیک یک بازی آن‎لاین کند.

این موضوع به ویژه در تلفن‎های قدیمی‎تر که از پردازنده ضعیف‎تر و حافظه رم کمتری استفاده می‎کنند بیشتر دیده می‎شود. بعضی اوقات حتی اگر یک تلفن بروز و تراز اول هم داشته باشید انتخاب بعضی از اپلیکیشن‎ها باعث دردسر شما می‎شود. یک اپلیکیشن قدیمی‎ و بد ساخت می‎تواند کل وضعیت اتصال شما را متزلزل کند. همیشه اپلیکیشن‎های خود را به‎روزرسانی کنید و آنهایی را که استفاده نمی‎کنید پاک کنید. همچنین باید همیشه مراقب فعالیت‎هایی که در پس زمینه صورت می‎گیرد باشید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟