چگونه از اینستاگرام برای درآمدزایی استفاده کنیم؟
بدون اغراق باید بگوییم که شبکه‌های اجتماعی در موفقیت کسب‌وکارها نقش تاثیرگذاری داشته‌اند، به‌طوری که برخی از کسب‌وکارها بدون وجود شبکه‌های اجتماعی سود چندان زیادی کسب نمی‌کنند. با این‌حال، برخی شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و کلاب‌هاوس با ارائه الگویی منحصر به فرد توانسته‌اند رونق خاصی به صنعت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بدهند. اینستاگرام که زمانی تنها برای بارگذاری تصاویر استفاده می‌شد، امروزه کاربردهای گسترده‌تری پیدا کرده و به یکی از ابزارهای کارآمد برای تولید محتوای منحصر به فرد تبدیل شده است. به‌طوری که محتوای متنی و به ویژه ویدیویی در این شبکه بالغ بر 1 میلیارد عضو فرصتی استثنایی برای کسب‌وکارها به وجود آورده که به بهترین شکل از آن استفاده کنند.

چگونه از اینستاگرام کسب درآمد کنیم؟

برای آ‌ن‌که بتوانید از اینستاگرام کسب درآمد کنید به چیزی بیش از یک حساب کاربری جذاب و نوشتن متن‌ها و تصاویر روزمره زندگی نیاز دارید. یک چنین فعالیت‌هایی برای دوستانی که دارید جالب است، اما برای کسب درآمد از اینستاگرام باید از تکنیک‌ها و روش‌های تاثیرگذارتری استفاده کنید. ساز‌ و کار اینستاگرام به این شکل است که پست‌هایی که منتشر می‌کنید را به دوستان و دنبال‌کنندگان شما نشان می‌دهد. اگر پست‌ها در زمان مناسب و با هشتگ‌های مناسبی منتشر شوند، نرخ بازدید پست‌های شما به شکل طبیعی افزایش پیدا می‌کند. بر همین أساس باید با روش‌های هشتک‌گذاری صحیح و بهترین زمان انتشار پست‌ها آشنا باشید. اگر به تعداد محدودی از دنبال‌کنندگان اکتفا کنید، اینستاگرام به ابزار خوبی برای کسب درآ‌مد تبدیل نخواهد شد، بنابراین باید در ابتدای مسیر دست‌کم بیش از هزار دنبال‌کننده پیدا کنید تا کسب درآمد از اینستاگرام فراهم شود. در مرحله بعد باید از روش‌هایی استفاده کنید تا دنبال‌کنندگان را ترغیب کنید به پست‌های شما واکنش نشان دهند. به بیان ساده‌تر، مخاطب شما در مقاب پیشنهادهایی که ارائه می‌کنید باید عکس‌العمل نشان دهد.

دنبال‌کننده‌های تعاملی

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردم، اولین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید افزایش تعداد دنبال‌کنندگان است. هرچه تعداد دنبال‌کنندگان بیشتر شوند، پست‌های شما توسط کاربران بیشتری دیده شود. در کنار افزایش تعداد بازدیدکنندگان، نکته دیگری که باید به آن دقت کنید تعداد لایک‌ها، نظرات و اشتراک‌گذاری پست‌ها است. اگر در این زمینه با شکست روبرو شوید در کار خود موفق نخواهید بود. بنابراین در مرحله اول باید حداقل 1000 دنبال‌کننده فعال داشته باشید که با پست‌های شما ارتباط برقرار کنند. پرسشی که اکنون مطرح است این است که چگونه دنبال‌کننده‌های تعاملی پیدا کنیم؟ برای جذب کاربران و مشارکت حداکثری آن‌ها باید بر مبنای برنامه شش مرحله‌ای زیر گام بردارید:

1. یک بیو جالب بنویسید

مهم نیست حساب کاربری اینستاگرام را برای کارهای شخصی ایجاد کرده‌اید یا قصد دارید برای مقاصد تجاری از آن استفاده کنید. در هر دو حالت برای کسب درآمد از اینستاگرام باید با استراتژی خاصی پست‌های خود را آماده و منتشر کنید. بر همین أساس در اولین گام باید یک بیو مناسب تهیه کنید. بیو اینستاگرام در پایین نام کاربری ظاهر می‌شود و در حالت کلی توضیح کوتاهی است که در ارتباط با خود ارائه می‌کنید. در زمان نوشتن بیو اینستاگرام دقت کنید که از ایموجی برای هدایت کاربران به لینک‌های فراخوان استفاده کنید. از یک لینک مناسب بهلینک (کارت ویزیت آنلاین) استفاده کنید تا چند لینک در بیو اینستاگرام قرار گیرد، اگر محصول یا خدمات رایگانی ارائه می‌کنید در متن بیو به آن اشاره کنید، متنی تاثیرگذار و جذاب برای بیو تهیه کنید و در نهایت لوگو یا عکس پروفایل با کیفیتی آماده کنید تا کاربران بیشتری با شما به تعامل بپردازند. به‌طور مثال، در تصویر زیر، حساب مجله Foundr را مشاهده می‌کنید که از متنی ساده برای توضیح مجله استفاده کرده و اعلام کرده فاندر، مجله‌ای دیجیتال برای کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها فنادر در اپل و اندروید! است. در ادامه برای ارائه لینک نسخه رایگان مجله از ایموجی‌ها کمک گرفته است.

2. ‌مطالب پیوسته و مرتبط با کاربران منتشر کنید

شرط موفقیت در اینستاگرام این است که به‌طور مستمر با مخاطبان در تعامل باشید، هرچه تعداد پست‌های مرتبطی که منتشر می‌کنید بیشتر باشد به همان نسبت تعامل بهتری با مخاطبان برقرار می‌کنید. آمارها نشان می‌دهند اگر به‌طور میانگین 7 پست در هفته منشتر کنید نرخ رشد مخاطبان‌تان بیش از 50 درصد خواهد بود. با این‌حال، برخی از کاربران اینستاگرام تنها به انتشار دو تا 5 هفته پست در طول هفته می‌پردازند و به همین دلیل است که برخی از آن‌ها در کار خود موفق نمی‌شوند. در کنار پست‌هایی که روزانه منتشر می‌کنید، باید به مخاطبان خود در نظارت پاسخ دهید. به بیان دقیق‌تر، نباید هیچ پستی بدون نظر باقی بماند. حتا این امکان فراهم است تا هشتگ ویژه‌ای را طراحی کنید و از دنبال کنندگان درخواست کنید با انتشار مطالب خود با هشتگ مشخص، شانس مشاهده شدن صفحه اینستاگرام شما را بیشتر کنند. در حالی که انتشار مداوم مطالب اهمیت زیادی دارد، اما زمان انتشار مطالب اهمیت دوچندانی دارد. بهتر است مطالب را در زمان‌های استراحت یا اوقاتی که مردم دیگر کار نمی‌کنند منتشر کنید. علاوه بر این، انتشار مطالب در آخر هفته‌ها و تعطیلات شانس مشاهده مطالب را بیشتر می‌کند.

‌3. از هشتگ و جمله‌های مناسب در کپشن استفاده کنید

از سال 2007 به بعد هشتگ‌ها به شکل گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به کار گرفته شدند تا مطالب مشابه در مکان‌های مناسبی به کاربران نشان داده شوند. هشتگ‌گذاری در اینستاگران انعطاف‌پذیری خوبی دارد، به‌طوری که این شبکه اجتماعی اجازه می‌دهد در هر پست نزدیک به 30 هشتگ را استفاده کنید. هرچند نرخ ایده‌آل بیه‌کارگیری هشتگ‌ها 10 تا 15 عدد است. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که توضیحات مجله foundr در بخش کپشن قرار گرفته و هشتگ‌ها در اولین کامنت درج شده‌اند. دقت کنید که نباید به شکل تصادفی از هشتگ‌ها استفاده کنید و به جای آن باید از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید. جست‌وجویی در ارتباط با هشتگ‌ها انجام دهید تا هشتگ‌های مرتبط با مطالبی که منتشر کرده‌اید را استفاده کنید. زمانی که از هشتگی استفاده می‌کنید، تعداد پست‌های مرتبط با آن هشتگ را مشاهده می‌کنید و به این شکل قادر به ارزیابی میزان محبوبیت هشتگ خود هستید. برخی هشتگ‌ها نظیر بازاریابی، کسب‌وکار، اشتغال، استخدام و نمونه‌های مشابه پست‌های زیادی دارند و کاربران زیادی را جذب می‌کنند.

4. کپشن‌نویسی

در مرحله بعد باید متن زیرپست‌ها که کپشن‌نویسی نام دارد را مدیریت کنید. در متن زیر پست‌ها امکان نوشتن مطالب تا 2000 کاراکتر وجود دارد. قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد، با این‌حال بهتر است مخاطب خود را شناسایی کنید و نوشته‌هایی متناسب با مخاطب آماده کنید. حتا در زمان نوشتن کپشن اگر از کلمات و ایموجی‌های مرتبط با کپشن استفاده کنید تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطبان دارد. اگر در کپشن‌ها بتوانید از اشاره‌ها (Mentions) استفاده کنید تا کاربران دیگر را خبردار کنید، شانس افزایش تعداد بازدیدها و لایک‌ها پست‌های خود را دوچندان می‌کنید. افراد حرفه‌ای در اینستاگران از تکنیک فراخوان به عمل Call To Action برای درخواست نقطه نظرات مخاطبان استفاده می‌کنند تا کاربران را به شکل بهتری با مطالب خود درگیر کنند. به‌طور مثال، می‌توانید از عبارت‌هایی نظیر اگر موفق هستید، دوبار روی عکس بزنید، دوست خود را تگ کنید یا اگر دوست داشتید پست فوق را با دوستان خود به‌اشتراک قرار دهید.

5. بهبود کیفیت محتوا

با توجه به این‌که پست‌های اینستاگران بر مبنای ترتیب زمانی در صفحه فید کاربر نشان داده نمی‌شوند، بهتر است به دنبال ساخت پست‌هایی با کیفیت بالا باشید. در این زمینه نباید از عکس‌هایی با دقت پایین استفاده کنید یا به‌طور مداوم به تبلیغ محصولات شرکت‌ها بپردازید. به‌ جای تبلیغات پشت سرهم از تایپوگرافی‌های مناسب استفاده کنید.

6. ساخت فیلم‌های ویدیویی و آموزشی

کلیپ‌های ویدیویی ایده‌آل‌ترین روش تصویری و مطمئن برای کسب درآمد از اینستاگرام هستند. البته در زمان ساخت ویدیوها به زمان آن‌ها دقت کنید. آمارها نشان می‌دهند بیش از نیمی از ویدیوهای منتشر شده در اینترنت کمتر از 5 دقیقه هستند. نکته مهمی که باعث جذاب شدن ویدیوها می‌شود، تدوین مناسب آن‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای حرفه‌ای نظیر After Effect، Premier و Camtasia است.

تعامل با کسب‌وکارها و اینفلوئنسرها موفق

زمانی که قصد دارید کار خود در زمینه تولید محتوای با کیفیت و کپشن‌های جذاب را آغاز کنید، تنها روی جنبه بهبود آمار کاربران حساب کاربری خود متمرکز شده‌اید. برای آن‌که در کار خود موفق باشید باید از افراد فعال اینستاگرام در حوزه تخصصی کار خود کمک دریافت کنید. بنابراین بهتر است به دنبال اینفلوئنسرهایی باشید که دنبال‌کنندگان زیادی دارند، تعداد لایک‌های پست‌های آن‌ها زیاد است و از بیو مناسبی برای تشریح حوزه کاری خود استفاده کرده‌اند.

چگونه در اینستاگرام تبلیغ کنیم؟

اگر در نظر دارید در اینستاگرام تبلیغات و بازاریابی انجام دهید باید به چند نکته مهم زیر دقت کنید:

تنها یک لینک فراخوان قرار دهید: اگر از دنبال‌کنندگان در خواست کنید که شما را فالو کرده و به لینک بیو مراجعه کنید، به احتمال زیاد با شکست روبرو می‌شوید. بنابراین بهتر است تنها یک CTA داشته باشید.

از تصویر محصول استفاده نکنید: برای دنبال‌کنندگان خروجی و نتیجه کار مهم است. بنابراین اگر محصولی را تبلیغ می‌کنید بهتر است در عمل نشان دهید چه قابلیت‌هایی دارد و باعث بهبود زندگی شخصی می‌شود.

از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید: اگر از تمامی هشتگ‌های اینستاگرام استفاده کنید نشان می‌دهید که تنها به فکر فروش هستید و برای مخاطب ارزشی قائی نیستید.

از لینک‌های کوتاه استفاده کنید: اگر لینک تبلیغ بیش از اندازه طولانی باشد به کاربر حس بدی می‌دهد، به ویژه اگر پارسی باشد. بنابراین بهتر است از لینک‌های کوتاه‌کننده برای حفظ زیبایی استفاده کنید.

در نهایت به عنوان یک کاربر حرفه‌ای اینستاگرام به استوری‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید، از ویدیوهای زنده استفاده کنید و تصاویر را در قالب‌ها و فرمت‌های استاندارد آماده کنید تا برای کاربران جذابیت داشته باشد. علاوه بر این، به نکته بسیار مهم دیگری نیز دقت کنید که باید حوزه کاری خود را انتخاب کنید و مطالب متفرقه و غیر مرتبط در حساب کاربری خود قرار ندهید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟