بررسی گوشی میان‌رده گلکسیA30s  سامسونگ
سامسونگ زمانی که گوشی A50 را به بازار عرضه کرد به موازات آن گلکسی A30s را نیز روانه بازار کرد تا افرادی که توانایی مالی بالایی برای خرید A50 ندارند، بازهم بتوانند از یک گوشی خوب همچون A30s استفاده کنند. این گوشی برای احراز هویت از دو مکانیزم امنیتی استفاده می‌کند که اولین مورد حس‌گر اثرانگشتی است که زیرصفحه‌نمایش قرار گرفته و از نوع اپتیکال است و عملکرد خوبی دارد و ویژگی دوم مکانیزم تشخیص چهره است. در بخش نرم‌افزاری نجهز به سیستم‌عامل اندروید 9 است و تنظیمات نرم‌افزاری خوبی در آن قرار گرفته است. گوشی که خرید آن در شرایط فعلی بازار می‌تواند یک انتخاب درست باشد.

گوشی‌های سری A سامسونگ بازار خوبی دارند. فروش موفقیت‌آمیز گوشی‌های فوق سامسونگ را به این فکر انداخت تا سری جدید را کمتر از یکسال و آن‌ هم با پسوندی جدید به‌نام S به بازار عرضه کند. قاب پشتی دستگاه از پلاستیک ساخته شده، در حالی که فریم کناری فلزی است. فریم فلزی برای چنین گوشی یک مزیت بزرگ دارد، اما بدون شک رنگ‌بندی و طراحی جالب قاب پشتی برگ برنده این گوشی هستند که نشان می‌دهند گوشی فوق از یک طراحی مدرن برخوردار است. در طراحی قاب پشتی، برش‌هایی وجود دارد، اما این برشرهای با تنوع رنگ ایجاد شده‌اند تا شکل ظاهری گوشی جذاب شود. طراحی خوب زمانی بیشتر به چشم می‌آید که مشاهده می‌کنیم این گوشی به راحتی در کف دست قرار می‌گیرد، اما طراحی بدنه به شدت برقا است و در نتیجه اثرانگشت و کثیفی دست به راحتی روی آن پدیدار می‌شود. سامسونگ در طراحی گوشی فوق تصمیم گرفته است تا لنزهای دوربین را در قاب جداگانه‌ای از قاب پشتی قرار دهد که همین مسئله باعث بیرون زندگی شده، اما بیرون زندگی به اندازه‌ای نیست که امکان کار با این گوشی روی سطوح صاف امکان‌پذیر نباشد. این گوشی با وزن 166 گرم و ابعاد 158.5 در 74.7 در 7.8 میلی‌متر به راحتی در جیب جا می‌شود و مشکل از بابت جابه‌جایی آن وجود ندارد. گلکسی A30s به یک صفحه‌نمایش 6.4 اینچی از نوع سوپر امولد تجهیز شده  و نزدیک به 85 درصد از قاب جلو را به خود اختصاص داده است. صفحه‌نمایش فوق حاشیه‌های کمی دارد، اما در مقایسه با پرچم‌داران حاشیه‌ها بیشتر است. اگر به بالای صفحه‌نمایش گوشی دقت کنید ناچی قطره‌ای را مشاهده می‌کنید که باعث شده فضای بیشتری روی صفحه‌نمایش به وجود آید.  در بالای این ناچ خروجی صدای مخاطب قرار دارد که اندازه کوچکی دارد و هیچ‌گونه تاثیرگذاری منفی در افزایش حاشیه‌های صفحه‌نمایش ندارد. البته حاشیه پایین صفحه‌نمایش بیشتر از بخش‌های دیگر است. در سمت راست گوشی کلیدهای صدا و پاور را مشاهده می‌کنیم که ظاهری شبیه به یکدیگر دارند و تنها در ابعاد متفاوت از یکدیگر هستند. در سمت چپ دستگاه درگاه‌های سیم‌کارت و کارت حافظه قرار گرفته‌اند. خوشبختانه گوشی فوق از دو سیم‌کارت هم‌زمان پشتیبانی می‌کند. در پایین قاب گوشی و نزدیک درگاه شارژر از نوع Type-C و جک هدفون 3.5 میلی‌متری قرار گرفته تا مشکلی از بابت اتصال هندزفری یا هدفون‌های سیمی وجود نداشته باشد. در بالای گوشی نیز تنها میکروفون دوم را شاهد هستیم.

صفحه‌نمایش قاب جلوی گوشی اندازه 6.4 اینچ و کیفیت اچ‌دی دارد. نسبت بدنه به تصویر این گوشی 84.9 درصد و تراکم پیکسلی آن برابر با 268 پیکسل در هر اینچ است. البته این تراکم پایین باعث شده تا کیفیت صفحه‌نمایش چندان چشم‌نواز نباشد و در نتیجه با کمی دقت قادر به مشاهه پیکسل‌های روی صفحه‌نمایش هستید. خوشبختانه نور صفحه‌نمایش در وضعیت مطلوب قرار دارد و نگرانی از بابت عدم مشاهده محتوا در محیط‌هایی که نور زیادی دارند وجود ندارد. از طرفی سامسونگ از فناوری امولد در صفحه‌نمایش استفاده کرده که همین مسئله باعث شده تا صفحه‌نمایش رنگ مشکی را با عمق زیادی نشان دهد، اما کیفیت آن در زمان نمایش رنگ سفید چندان جالب نیست. تنظیمات صفحه‌نمایش به نسبت میان رده بودن گوشی در حد قابل قبولی قرار دارند. به‌طور مثال، Blue Light Filter برای کم کردن یا خاموش کردن نور پیکسل‌های آبی در نظر گرفته شده است تا کاربر بتواند در محیط‌های کم نور یا تاریک بدون مشکل با گوشی کار کند. گزینه Night Mode باعث می‌شود تا رنگ اصلی منو‌ها در برنامه‌های و منوهای اصلی گوشی به جای سفید به رنگ مشکی نشان داده شوند. رویکردی که به میزان قابل توجهی باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری می‌شود. گزینه Screen Mode برای تعیین حالت رنگ‌ها استفاده می‌شود.

در بخش سخت‌افزاری گوشی شاهد هستم که سامسونگ از تراشه اگزینوس 7904 با لیتوگرامی 14 نانومتری استفاده کرده که دو پردانده این تراشه فرکانس 1.8 گیگاهرتزی دارند، در حالی که 6 هسته دیگر فرکانس 1.6 گیگاهرتز دارند. گلکسی A30s به یک پردازنده گرافیکی Mali-g71 MP3 نیز تجهیز شده تا کاربران بدون دغدغه بتوانند نرم‌افزارها و بازی‌های اندرویدی را روی گوشی اجرا کنند. در کنار تراشه مذکور، این گوشی به 3/4 گیگابایت حافظه اصلی و 32/64/128 گیگابایت حافظه اصلی تجهیز شده است. البته توجه داشته باشید که همانند سایر گوشی‌ها نزدیک به 9 گیگابایت از حافظه جانبی به سیستم‌عامل و نرم‌افزارها تخصیص داده شده، همین مسئله در ارتباط با حافظه اصلی نیز صدق می‌کند و نباید انتظار داشته باشید 4 گیگابایت حافظه اصلی در اختیارتان قرار داشته باشد. این گوشی مجهز به شکاف کارت حافظه اختصاصی میکرو اس‌دی است و به کاربر اجازه می‌دهد از کارت‌های حافظه تا سقف 1 ترابایت استفاده کند، در نتیجه مشکلی از بابت حافظه جانبی وجود ندارد. این گوشی تنها به یک بلندگوی در قاب پایین تجهیز شده که پخش صدای مناسبی دارد، اما نباید انتظار داشته باشید تا کیفیت صدای خوبی را دریافت کنید.

همان‌گونه که در مقدمه اشاره شد، سیستم‌عامل این گوشی اندروید 9 است و رابط کاربری آن وان یو آی نسخه 1.5 است. رابط کاربری در مقایسه با گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته و همانند یک محصول نرم‌افزاری روان قابل استفاده است. زمانی که صفحه‌نمایش قفل است، کاربر به میان‌برهای دوربین و تلفن دسترسی دارد و همچنین ساعت بزرگی نیز بالای صفحه‌نمایش ظاهر می‌شود که زیر این ساعت آیکون برنامه‌هایی که اعلان‌ها دریافت کرده‌اند قابل مشاهده است. در صفحه‌ اصلی آی‌کون برنامه‌ها و ویجت‌ها قرار دارند که با کشیدن انگشت به سمت پایین یا بالا روی صفحه دسترسی به فهرستی از برنامه‌های نصب شده روی گوشی را امکان‌پذیر می‌کنند.

سه لنز در قاب پشتی گوشی به عنوان دوربین اصلی در نظر گرفته شده‌اند. لنزهای فوق درون قابلی که فریم فلزی دارند تعبیه شده‌اند. لنز اصلی مجهز به حس‌گر 25 مگاپیکسلی است که دریچه دیافراگم f/1.7 دارد. لنز دوم یک لنز اولترواید است که مجهز به حس‌گری 8 مگاپیکسلی است و سومین لنز که برای تشخیص عمق استفاده می‌شود به حس‌گر 5 مگاپیکسلی تجهیز شده است. دوربین جلویی نیز مجهز به حس‌گر 16 مگاپیکسلی است که در ناچ بالای صفحه‌نمایش قرار گرفته است. دوربین‌های در زمنه عکاسی و فیلم‌برداری بدون مشکل به نیازهای کاربران پاسخ می‌دهند. کیفیت حس‌گر دوربین‌ها در حال قابل قبولی است و کاربران در طول روز بدون مشکل قادر به عکس‌برداری هستند. عکس‌هایی که رنگ‌های آن‌ها به واقعیت شباهت زیادی دارند. در نتیجه جزییات به خوبی ثبت می‌شوند. البته در زمان بزرگ‌نمایی تصاویر نباید انتظار داشته باشید تا جزییات در حد بسیار بالایی ضبط شوند. لنز اولترا واید نیز اجازه می‌دهد از سوژه‌هایی که در مکان‌های دور قرار دارند بدون مشکل عکس‌برداری کنید. این گوشی به یک باتری 4000 میلی‌آمپر بر ساعت تجهیز شده از نوع لیتیوم پلیمری تا مصرف‌کننده بتواند با خیال آسوده و دست‌کم برای یک روز و نیم کامل بتواند از گوشی استفاده کند. این گوشی به رنگ‌های مشکی‌، آبی و قرمز به بازار عرضه شده است. شارژر سریع 15 واتی تعبیه شده برای این گوشی اجازه می‌دهد در مدت زمانی کمتر از یک ساعت به میزان 50 درصد باتری دستگاه را شارژ کنید، اما شارژ کامل به زمانی نزدیک به 2 دو ساعت (البته کمی کمتر) نیاز دارد.

از دیگر امکانات این گوشی می‌توان به پشتیبانی از دو سیم‌کارت، پردازنده هشت هسته‌ای با فرکانس‌های کاری 16. و 1.8 گیگاهرتز، صفحه‌نمایش 6.4 اینچی با تفکیک‌گذیری 1560 در 720، بلوتوث نسخه 5، حس‌گر اثرانگشت زیرصفحه‌نمایش و قابلیت تشخیص چهره، پشتیبانی از شبکه‌های سلول 2G/3G/4G، حس‌گرهای قطب‌نما، سرعت‌سنج، جی‌پی‌اس، درگاه Type-C 1.0، قابلیت شارژ سریع با توان 15 وات و.... اشاره کرد. این گوشی در رنگ‌های مشکی، سفید، سبز و بنفش به بازار عرضه شده است. گوشی فوق با قیمت تقریبی 2 میلیون و 700 هزارتومان به فروش می‌رسد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟