۷ گوشی برتر 5G که در سال 2019 منتطر عرضه آن‌ها هستیم
گوشی‌های پیشگام در زمینه 5G
ایرکسون پروجکت می‌گوید: «همه درباره 5G و گوشی‌های مجهز به این فناوری صحبت می‌کنند، اما توجه داشته باشید 5G به شکل گسترده در بهترین حالت در خلال سال‌های 2021 تا 2023 در ایالات‌متحده فراگیر خواهد شد و حتی در آن زمان نیمی از مردم امریکای شمالی مشترک 4G خواهند بود.» برنامه‌های واقعیت افزوده با جذابیت‌های دل‌فریب خود، برنامه‌هایی که از لنز گوشی‌‌های هوشمند برای ارائه تصویری متفاوت از جهان پیرامون ما استفاده می‌کنند، واقعیت مجازی که این روزها موردتوجه مردم و به‌ویژه گیمرها قرار گرفته، هولوگرافی‌های عظیم، صفحه‌نمایش‌هایی که بالاترین سطح از جزییات را به نمایش می‌گذارند، محاسبات سنگین در فضای ابری همگی در انتظار 5G هستند. در این میان، گوشی‌های هوشمند نقش فاعل و مفعول را بازی خواهند کرد؛ هم اثرگذار هستند و هم تحت تاثیر اثرگذاری بی‌بدیل 5G قرار دارند. بر همین اساس، در این مقاله قصد داریم به شکل کوتاه هفت مورد از گوشی هوشمند 5G را که انتظار داریم در سال 2019 یا پس از آن به شکل تجاری به بازار وارد شوند، معرفی کنیم. گوشی‌هایی که از سوی شرکت‌هایی همچون اپل، سونی، سامسونگ، OnePlus و هواوی وارد میدان خواهند شد و همگی در نظر دارند پرچمدار این حوزه باشند.

1606683296_1_0.gif

کم‌تر کسی فکر می‌کرد سال 2019 را بتوانیم سرآغاز ورود نسل جدیدی از گوشی‌های هوشمند توصیف کنیم که با اتکا بر فناوری 5G دنیای ارتباطی ما را متحول خواهند ساخت. ما در حال ورود به عصری هستیم که بر سر عرضه بهترین گوشی‌های هوشمند مجهز به فناوری 5G میان تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند رقابت سختی به راه افتاده است. اما کدام‌یک از این محصولات گل سرسبد بازار شناخته خواهند شد؟ گزارش‌های رسمی منتشرشده از سوی شرکت‌ها و اخبار ضدونقیض منتشرشده از سوی رسانه‌های مختلف به ما اعلام می‌دارند، اغلب تولیدکنندگان در حال کار روی گوشی‌های 5G هستند و به‌احتمال‌زیاد سال آینده میلادی زمان عرضه گوشی‌های هوشمندی خواهد بود که نه‌تنها فناوری‌های نسل سوم و چهارم را به لحاظ سرعت پشت سر می‌گذارند، بلکه به لحاظ فاکتورهای دیگری، همچون زمان تاخیر کم و مصرف انرژی در حالت ایده‌آل یکه‌تاز میدان خواهند بود.

1. SAMSUNG Galaxy S10

به نظر می‌رسد ماحصل رایزنی‌های متعدد سامسونگ و کوالکام مثبت بوده است. آن‌گونه که روابط عمومی این شرکت کره‌ای اعلام کرده، این دو شرکت در زمینه به‌کارگیری فناوری 5G در گوشی سرسبد این شرکت موسوم به گلکسی اس 10 به یک توافق استراتژیک دست پیدا کرده‌اند. اگر اخبار ضدونقیض منتشرشده صحت داشته باشد، این حرف به معنای آن است که S10 با فهرستی مملو از ویژگی‌های کاربردی یک چالش بزرگ برای اپل خواهد بود. اتصال 5G روی اس 10 به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌راحتی به‌سرعت باورنکردنی دانلود و آپلود برنامه‌ها و به‌ویژه‌ بازی‌ها از طریق استریم کردن سرویس‌هایی شبیه PS Now دست پیدا کنند. همچنین این کاربران مشکل خاصی از بابت دانلود فیلم‌های 4K نخواهند داشت. کارشناسان فعال در حوزه گوشی‌های هوشمند بر این باورند که سامسونگ در کنگره جهانی موبایل 2019 که در اواخر ماه فوریه برگزار خواهد شد، از این پرچمدار جدید رونمایی خواهد کرد. اگر پیش‌بینی فوق درست باشد این حرف به معنای آن خواهد بود که سامسونگ در این زمینه یک‌قدم از رقبای خود جلو خواهد افتاد. البته کوالکام تایید کرده که تراشه Snapdragon 855 از لیتوگرافی 7 نانومتری بهره برده، سریع‌تر بوده و خنک‌تر بوده و به شکل بهینه‌شده‌ای از باتری استفاده می‌کند و گزینه ایده‌آلی برای به‌کارگیری پرچمدار بعدی سامسونگ خواهد بود. 

 ۷ گوشی برتر 5G که سال آینده در انتظار عرضه آن‌ها خواهیم بود

مطلب پیشنهادی

آیا گلکسی S10 بهترین گوشی سال 2019  خواهد شد
پرچم‌دار بعدی سامسونگ، یک کهکشانی با تغییرات شگرف

2. HUAWEI P30

تقریبا همه می‌دانیم که شرکت هواوی در حال کار روی گوشی‌ هوشمندی است که به فناوری 5G مجهز خواهد بود. والتر جی، مدیر کارگروه کسب‌وکار مصرف‌کنندگان اروپایی شرکت هواوی، در یک مصاحبه اختصاصی با سایت T3 ضمن تایید این موضوع گفته، اگر P30  موفق نشود به این فناوری دست پیدا کند، بدون تردید سری Mate که قرار است در ماه سپتامبر آینده به بازار عرضه شود، به این فناوری تجهیز خواهد بود. جی در این خصوص گفته است: «ما دو پرچمدار داریم. در ماه مارس سری‌ P و در اکتبر سری Mate را خواهیم داشت. 
در نتیجه این که کدام‌یک از این گوشی‌ها یا هر دو آن‌ها به این فناوری تجهیز شوند به فرایند توسعه تراشه‌ها بستگی دارد، به دلیل این‌که 5G به انرژی مصرفی بالایی نیاز دارد. نکته مهم دیگری نیز در این زمینه وجود دارد؛ فناوری 5G به لحاظ فیزیکی به فضای بیشتری نیاز دارد، به دلیل این‌که آنتن‌ها باید بزرگ‌تر شده و قدرتمندتر شوند.» 
با توجه به این‌که یکی از بزرگ‌ترین مسائل مربوط به صنعت گوشی‌های هوشمند عمر باتری است، در حال حاضر بیشتر پرچمداران قادر هستند بیشتر از یک روز و نیم باتری نگهداری کنند. اما به‌وضوح مشخص است که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند باید به دنبال راهکاری برای افزایش قدرت باتری‌ها باشند. بهینه‌سازی مصرف انرژی یکی از موثرترین گزینه‌ها برای غلبه بر مشکل زود تمام شدن باتری است. اگر گفته‌های آقای جی درست باشد، هر یک از پرچمداران P30، P30 Pro یا Mate این شانس را دارند تا همراه با 5G به دست مصرف‌کنندگان برسند. 

 ۷ گوشی برتر 5G که سال آینده در انتظار عرضه آن‌ها خواهیم بود

3. ONEPLUS 7 

پیت لاو، مدیرعامل OnePlus در مصاحبه‌ای که سال گذشته در جریان برگزاری کنگره جهانی موبایل داشت، اعلام کرد: «این شرکت با شرکای امریکایی خود در حال کار روی فناوری 5G هستند تا بتوانند سال آینده میلادی گوشی 5G این شرکت را به بازار عرضه کنند.» با توجه به این‌که وان‌پلاس در هر سال تنها یک پرچمدار به بازار عرضه می‌کند، در نتیجه به‌احتمال‌زیاد OnePlus 7 نخستین گوشی این شرکت خواهد بود که به 5G تجهیز خواهد شد. 

 ۷ گوشی برتر 5G که سال آینده در انتظار عرضه آن‌ها خواهیم بود
با توجه به این‌که وان‌پلاس به‌درستی می‌داند با سخت‌افزارهایی که در دست دارد باید چه کاری انجام دهد و با استناد به پرچمدار وان‌پلاس 6 که موفق شد در آزمایش‌های انجام‌شده سایر پرچمداران را به چالش بکشد، در نتیجه عرضه دستگاهی مجهز به فناوری 5G در سال آینده میلادی می‌تواند مشتریان این شرکت را خشنود کند. به‌طورمعمول وان‌پلاس گوشی‌های خود را در ماه می/جولای به بازار عرضه می‌کند، در نتیجه one plus 7 به‌احتمال‌زیاد ممکن است در موج دوم دستگاه‌های 5G که به بازار عرضه خواهند شد، به میدان وارد شود. در نتیجه این گوشی به قابلیت‌های شاخصی نیاز دارد تا بتواند گوشی‌های سامسونگ، سونی و هواوی را که زودتر به میدان وارد خواهند شد، به چالش بکشد. 

4. آنر اولین گوشی هوشمند 5G خود را در سال آینده عرضه خواهد کرد

 ۷ گوشی برتر 5G که سال آینده در انتظار عرضه آن‌ها خواهیم بود
 آنر در حال کار روی تولید گوشی‌ هوشمند مجهز به 5G است. جرج ژائو، مدیر آنر در مصاحبه‌ای که در جریان برگزاری کنفرانس INS 2018 داشت به شکل رسمی اعلام کرد: «اولین گوشی مجهز به فناوری 5G این شرکت در سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.» هنوز به‌درستی مشخص نیست آنر از تراشه چه شرکتی در این زمینه استفاده خواهد کرد. در نتیجه آرم، اینتل و کوالکام شانس یکسانی در این زمینه دارند. بااین‌حال کوالکام اولین شرکتی است که توانسته فاز طراحی و توسعه مودم‌های 5G را با موفقیت به سرانجام برساند. 

مطلب پیشنهادی

راهکاری برای افزایش سرعت اینترنت در گوشی‌های اندرویدی

5 و 6. شیائومی و لنوو به دنبال ساخت اولین گوشی هوشمند 5G هستند

چانگ چن، معاون شرکت لنوو گفته است: «این شرکت در نظر دارد اولین گوشی هوشمند مجهز به 5G را عرضه کند.» محصولی که قرار است از تراشه اسنپدراگون 855 استفاده کند. درحالی‌که کوالکام به‌طور رسمی تراشه فوق را به بازار عرضه نکرده و سایت تایوانی TSMC نیز اعلام کرده است که فرایند ساخت تراشه‌های 7 نانومتری کوالکام در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی آغاز خواهد شد، بااین‌حال هنوز هم‌زمان کافی برای تولیدکنندگان گوشی‌ها وجود دارد که در اواخر سال جاری میلادی بتوانند اولین گوشی هوشمند 5G را به بازار عرضه کنند. در این میان لنوو  بیش از همه مشتاق است که لقب اولین را از آن خود کند. با‌ وجود این، سایت ماشابل گزارش کرده که شیائومی Mi Mix 3 ممکن است اولین گوشی 5G باشد. بیشتر سازندگان بزرگ گوشی‌ها به دنبال آن هستند تا گوشی‌های 5G خود را در سال 2019 یا 2020 به بازار عرضه کنند، با ‌وجود این، شیائومی چین این شانس را دارد تا اواخر سال جاری میلادی اولین گوشی 5G را به بازار عرضه کند. داناوان سونگ، مدیر بخش مدیریت محصول شیائومی در توییتی که 3 سپتامبر منتشر شد، اعلام کرد، این شرکت توانسته با موفقیت 5G را روی گوشی ساخت این شرکت آزمایش کند. اما عرضه این گوشی بدون زیرساخت لازم چندان کاربردی نیست. برای مثال، ورایزن توانسته است شبکه 5G را تنها در سه شهر ایالات‌متحده، آن هم در مقیاس محدود راه‌اندازی کند. به همین دلیل، شرکت‌هایی همچون موتورولا عجله‌ای ندارند تا گوشی 5G خود را به‌سرعت عرضه کنند. موتورولا به دنبال آن است تا اوایل سال 2019 میلادی 5G Moto Mod را برای Moto Z3 ارائه کند تا لقب اولین گوشی قابل ارتقا به 5G را از آن خود کند. 

 ۷ گوشی برتر 5G که سال آینده در انتظار عرضه آن‌ها خواهیم بود

7. ال‌جی در نظر دارد در سال 2019 اولین گوشی 5G خود را عرضه کند

ال‌جی با مشارکت اسپرینت در نظر دارد، در سال آینده میلادی اولین گوشی هوشمند 5G آمریکا را تولید کند. خبر دقیقی در این زمینه منتشرنشده، اما کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند، ممکن است نسخه ویژه‌ای از G8 ThinkQ که از خانواده V است یا یک گوشی جدید با نام اختصاصی برای این منظور ساخته شود. تبلیغات منتشرشده از سوی اسپرینت تنها به ارائه اطلاعات کلی همچون دانلود فیلم‌های فول‌اچی‌دی طی چند ثانیه، بازی‌هایی با گرافیک بالا، سرعت بالا همراه با پایداری کم‌نظیر اشاره‌شده است، اما فراموش نکنید، این گوشی‌ها تنها در چند شهر ایالات‌متحده قابل‌استفاده هستند. اسپرینت تنها این نکته را تأیید کرده که گوشی ساخت ال‌جی به شکل ویژه‌ای برای کار با شبکه 5G این شرکت بهینه‌سازی خواهد شد و کاربران تنها از این طریق می‌توانند از T-Mobile  روی 4G بدون مشکل خاصی استفاده کنند. 

(IPHONE X (2019

در خصوص اپل اخبار ضدونقیض زیادی وجود دارد که به تعامل اپل با توسعه‌دهندگان تراشه‌ها اشاره دارد. برخی از گزارش‌ها به مذاکره اپل با مدیاتک اشاره دارند، برخی در مورد به‌کارگیری مودم‌های اینتل صحبت می‌کنند و برخی دیگر به طراحی تراشه از سوی خود اپل اشاره دارند. اما تاریخ نشان داده، اپل شرکتی نیست که به دنبال آن باشد تا یک فناوری نوین را که هنوز به‌درستی نقاط ضعف و قوت خود را نشان نداده است، به کار ببرد. (در آی‌فون ایکس هم از LTE-Advanced خبری نبود.) با توجه به این‌که پرچمداران این شرکت اواخر سال جاری میلادی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهند گرفت، به لحاظ تئوری این شرکت برای عرضه هدستی مجهز به 5G به زمان بیشتری نیاز دارد. این رویکرد به اپل اجازه می‌دهد، به شکل درستی به ارزیابی واقعی امکانات و قابلیت‌هایی بپردازد که 5G ارائه خواهد کرد. این احتمال وجود دارد که اپل قابلیت‌هایی به‌مراتب فراتر از یک ارتباط سریع مبتنی بر 5G را همراه با پرچمدار خود در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد. در این میان سایت پی‌سی‌مگ بر این باور است که اپل در سال 2020 اولین گوشی 5G خود را عرضه خواهد کرد. این سایت اعلام می‌دارد: «اولین آی‌فون در شرایطی همراه با 2G به میدان وارد شد که جهان از 3G استفاده می‌کرد. اولین آی‌فون LTE این شرکت آی‌فون 5 بود که دو سال پس از آن‌که ورایزن به شکل گسترده LTE را ارائه کرد، منتشر شد. اپل دوست دارد آی‌فون را خیلی ظریف تولید کند، در نتیجه صبر خواهد کرد تا نسل بعدی تراشه‌ها به بازار عرضه شوند. اپل صبر خواهد کرد تا گوشی‌های اندرویدی با این فناوری به بازار عرضه شوند و شبکه‌های 5G در بیشتر شهرهای ایالات‌متحده وارد شوند. توجه داشته باشید 4G به دنبال آن است تا در چند سال آینده سریع‌تر و فراگیرتر از وضعیت فعلی خود شود، در نتیجه اپل اگر تا سال 2021 صبر کند چیزی از دست نخواهد داد. اما برای آن‌که بتواند در بازار رقابتی چین رقبا را شکست دهد در سال 2020 گوشی 5G خود را عرضه خواهد کرد.» 

SONY XPERIA XZ3 (شایعه‌ای که تکذیب شد)

پس از آن‌که وان‌پلاس و هواوی تایید کردند که سونی در حال کار روی گوشی‌های 5G هستند، در این ارتباط گفته شد: «نوآوری در خلق گوشی‌های هوشمند جدید همواره در کانون توجه مهندسان بخش موبایل ما قرار داشته است. این‌که ما در حال کار روی 5G هستیم، یک تصادف است، تصور نمی‌کنم.» سونی در 6 سپتامبر در توییتی اعلام کرد، اکسپریا ZX3 اولین گوشی هوشمند جهان خواهد بود که به 5G تجهیز شده است. اما به فاصله کوتاهی این توییت را حذف کرد و اعلام داشت، اکسپریا XZ3 از این فناوری پشتیبانی نخواهد کرد. توییت سونی در این خصوص عجیب بود، به‌واسطه آن‌که گوشی یادشده به لحاظ سخت‌افزاری به یک تراشه اسنپدراگون 845 تجهیز شده که به معنای آن است که تنها یک مودم
X20 LTE در آن جای‌گذاری شده است. این مودم به پرچمدار سونی اجازه می‌دهد تنها به سرعت 1.2 گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کند. در حالی که 5G روی گوشی‌های هوشمند سرعتی معادل 2 گیگابیت بر ثانیه خواهد داشت. مودم X20 فعلی کوالکام که داخل اسنپدراگون 845 قرار دارد قادر نیست از 5G پشتیبانی کند، اما مودم بعدی X50 همراه با مودم X24 که در گوشی‌های سال آینده به کار گرفته خواهد شد، این توانایی را دارد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟