واتساپ تا چه اندازه امن است؟
تهدیدات امنیتی که کاربران واتساپ باید آن‌ها را بدانند
میلیون‌ها نفر از واتساپ برای ارسال عکس‌، پیام و دیگر اطلاعات محرمانه برای دوستان و اعضای خانواده خود در سراسر جهان استفاده می‌کنند. افرادی که از واتساپ استفاده می‌کنند، می‌گویند که بسیاری از مردم واتساپ را امن یا به اندازه کافی امن می‌دانند.

1606683296_1_0.gif

اما چه چیزهای دیگری باید در مورد امنیت واتساپ بدانید؟ برای مثال، آیا عکس‌هایی که در واتساپ به اشتراک می‌گذارید، امن هستند؟ در این مقاله، در مورد اطلاعاتی صحبت می‌کنیم که باید در مورد امنیت واتساپ بدانید.

آیا واتساپ امن است؟

امنیت واتساپ یک چالش است. واتساپ می‌تواند هدف محبوب کلاهبرداران و هکرها باشد.

تعریف امنیت برای عکس‌های واتساپ

اول از همه بیایید در مورد واژه امنیت صحبت کنیم. از آنجایی که امنیت یک عبارت مبهم است و تعاریف کاملاً متفاوتی در افراد مختلف دارد، قصد داریم از این به بعد فرض را بر این بگذاریم که امنیت یعنی حفاظت، که در آن عکس‌ها، پیام‌ها و اطلاعات دیگر به راحتی در دسترس ناظران شخص ثالث قرار نمی‌گیرند، خواه این افرد در اتاق کناری شما باشند یا هکرهایی خارج از دید شما.

بنابراین، با چنین تعریفی، ببینیم که واتساپ چقدر امن است. یعنی این که اطلاعات شما چقدر دور از نگاه دیگران است.

اقدامات امنیتی واستاپ

واتساپ می‌گوید که دائماً از داده‌ها و محتوای شما در مقابل چشمان کنجکاو و هکرها حفاظت می‌کند. این شرکت در وب سایت خود اعلام می‌کند که برای حفظ امنیتی اطلاعات شخصی شما از سیف گارد یا محافظ استفاده می‌کند. همچین وعده می‌دهد پیام‌های ارسالی از طریق واتساپ رمزگذاری می‌شوند، یعنی هر اطلاعاتی که شما می‌فرستید برای حفاظت در مقابل دسترسی‌های غیر مجاز کدگذاری می‌شوند. این یک موضوع بسیار مهم است. چون با یک رمزگذاری خوب، هکرها برای دسترسی به اطلاعات شما دشوار مشکل می‌شوند و تحت فشار قرار می‌گیرند.  

رمزگذاری واتساپ: واتساپ در حال حاضر ایمن‌ترین پیام رسان فوری است (آیا این طور است؟) از زمانی که واتساپ توسط فیس بوک خریداری شد، مجبور شده تا رویکرد خود در مورد امنیت و حفظ حریم خصوصی را اصلاح کند و اقدامات جدیدی را برای رمزگذاری اتخاذ نماید.

 واتساپ همچنین توصیه می‌کند که از وای فای یا شبکه‌های محافظت نشده برای ارسال پیام‌ها استفاده نکنید، چون با این کار راه برای دسترسی هکرهای شخص ثالث به اطلاعات شما، هموار می‌شود. این یک نکته مهم است که کاربران باید به آن توجه داشته باشند، چرا که اکثر هک‌ها از طریق اپلیکیشن‌های شخص ثالث انجام می‌گیرند.

واستاپ می‌گوید که نمی‌تواند این پیام‌رسان را در مقابل تمام تخلفات این چنینی تضمین کند، اما اگر چنین اتفاقی بیفتد می‌تواند به گیرنده اطلاع دهد. این‌ها قوانین ضروری برای اپلیکیشن‌های گسترده این چنینی هستند.

واتساپ ادعا می‌کند که هیچ پیامی - از جمله عکس‌های شما را در سرور خود ذخیره نمی‌کند. این پیام رسان تنها تا زمانی که پیام شما به تلفن گیرنده ارسال می‌شود، آن را ذخیره می‌کند. اگر گیرنده پیام تا 30 روز پیام شما را دریافت نکند، پیام حذف خواهد شد.

چه نگرانی‌هایی در مورد واتساپ وجود دارند؟

گرچه واتساپ همیشه در جهت بهبود امنیت آنلاین کار می‌کند، اما به خاطر داشته باشید که هک کردن‌ها اتفاق می‌افتند. هکرهایی که می‌خواهند به اطلاعات و عکس‌های شما دسترسی پیدا کنند، می‌توانند راه‌هایی را برای این کار پیدا کنند و اکثر اوقات  زمانی این کار را انجام می‌دهند که شما از شبکه‌های ناامن مثل وای فای فرودگاه استفاده می‌کنید. نشت‌های امنیتی هم پس از ارسال پیام شما ممکن است اتفاق بیافتند. اگر گیرنده عکس‌های شما با بی‌دقتی تلفن خود را باز بگذارد تا دیگران امکان دسترسی به آن را داشته باشند، عکس‌های شما می‌توانند دیده و یا به اشتراک گذاشته شوند.

چگونه در واتساپ امنیت بیشتری داشته باشیم؟

شما در مورد شبکه واتساپ کاری نمی‌توانید انجام دهید. اگر واتساپ می‌گوید شبکه امن است، شما باید به حرف واتساپ اطمینان کنید، بهرحال، می‌توانید عکس‌های واتساپی خود را با انجام چند کار ساده محافظت کنید.

ابتدا، از شبکه‌هایی که با آن‌ها آشنا هستید یا در صورت عدم اطمینان از سرور VPN استفاده کنید.

گوشی خود را قفل کنید. کار را برای هکرها آسان نکنید. گوشی خود را قفل کنید و از چشمان کنجکاو دور نگاه دارید.

از کلاهبرداران دوری کنید. اگر پیامی دیدید که به نظر مشکوک است، روی آن کلیک نکنید و به آن پاسخ ندهید. واتساپ می‌گوید که هرگز با شما  تماس نخواهد داشت، بنابراین لینک‌هایی که چیزهای رایگان ارائه می‌دهند را دنبال نکنید. از این پیام‌ها به کلی اجتناب کنید.

پروفایل خود را پنهان نگاه دارید.جستجوی معکوس تصویر در گوگل یک ابزار عالی برای تمام کسانی است که به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد یک عکس هستند. اگر عکس پروفایل، تصویری از شماست؛ هر کسی بخواهد بداند که عکس پروفایل شما کجا استفاده شده، می‌تواند به راحتی این کار را انجام دهد و اطلاعات بیشتری در مورد شما پیدا کند. بنابراین، پروفایل خود را پنهان کنید تا کسی نتواند جستجوی معکوس تصویر پروفایل شما را انجام دهد.    

مطمئن شوید که تصاویر خصوصی شما خصوصی می‌مانند

آخرین و مهمترین نکته این است که عکس‌های واتساپ خود را در آلبوم عکس گوشی خود قرار ندهید. واتساپ گزینه‌ی ذخیره کردن عکس‌های ارسالی و دریافتی در این اپ را به گوشی شما ارائه می‌دهد. اگر هنگامی که این گزینه فعال است، عکسی را ارسال کنید؛ آن عکس در آلبوم عکس گوشی شما نشان داده می‌شود و این عکس می‌تواند به راحتی قابل دسترس باشد.

شما می‌توانید این ویژگی را در اپ واتساپ غیرفعال کنید. برای این کار در اندروید، اپ را باز کرده و به پنجره اصلی با تمام چت‌های خود بروید. سپس روی سه نقطه عمودی در گوشه سمت راست ضربه بزنید و به تنظیمات بروید. حالا روی Data and Storage Usage تقه بزنید. در زیر Media auto-download سه گزینه را می‌بینید: وقتی از داده‌های موبایل استفاده می‌کنید، زمانی که به وای فای وصل می‌شوید و هنگام رومینگ. برای غیرفعال کردن دانلود خودکار روی هر کدام ضربه بزنید.

   در iOS، می‌توانید گزینه‌ای برای غیرفعال کردن دانلود خودکار در منوی تنظیمات اپ وجود دارد. واتساپ را باز کنید و به تنظیمات بروید. روی Data and Storage Usage تقه بزنید. از منو Media auto-download را انتخاب کنید. از گزینه Never برای عکس‌ها، ویدیوها و اسناد و صداها استفاده کنید. این کار مانع  از آن می‌شود که عکس‌های اشتراک گذاشته شده و فایل‌های دیگر در در جریان عکس گوشی شما ذخیره شوند.

امنیت را در واتساپ در الویت قرار دهید

به زبان ساده، زمانی که واتساپ با وای فای و شبکه‌های ناامن دیگر استفاده می‌شود، بیشتر در معرض خطر است. عکس‌ها، شماره تلفن‌ها و اطلاعات دیگر به راحتی در دسترس هکرهایی قرار می‌گیرند که می‌خواهند از اطلاعات شما استفاده کنند. اگر کسی بخواهد عکس‌ها و اطلاعات شما را به دست بیاورد، می‌تواند به احتمال زیاد به خاطر کارهایی که خود شما انجام می‌دهید، به این هدف برسد، نه به خاطر شبکه‌ی خود واتساپ.  

اما شما می‌توانید اقداماتی را اتخاذ کنید تا امنیت این پیام رسان را تا حد ممکن بالا ببرید. در مورد کسانی که عکس‌ها را برایش می‌فرستید هوشمندانه عمل کنید. در مورد نوع عکس‌هایی که می‌فرستید هوشیار باشید. و مهمتر این که نکات عنوان شده را رعایت کنید تا امنیت آنلاین برخوردار شوید.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟