فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
6 راهکار واقعی و خلاقانه برای کسب درآمد از یادگیری ماشین
هوش مصنوعی و زیرشاخه‌های آن مثل یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی، یادگیری عمیق و غیره از فناوری‌های جذاب و پرکاربردی هستند که به متخصصان اجازه می‌دهند به روش‌های مختلف از آن‌ها کسب درآمد کنند. در این مقاله، با شش روش کاربردی و آزمایش‌شده در این زمینه آشنا می‌شویم.

1606683296_1_0.gif

سازمان‌ها و شرکت‌ها به‌شکل گسترده‌ای از هوش مصنوعی و زیرشاخه مهم آن یادگیری ماشین برای پیشبرد فعالیت‌های تجاری خود استفاده می‌کنند. به بیان دقیق‌تر، امکان استفاده از یادگیری ماشی در حوزه‌های مختلف مثل فناوری اطلاعات، بازارهای مالی مرتبط با فین‌تک (FinTech)، مراقبت‌های بهداشتی (HealthTech)، فناوری آموزشی (EdTech) و حوزه‌های دیگر وجود دارد. شرکت‌های مختلف در سرتاسر جهان به شکل جدی روی مزایای هوش مصنوعی متمرکز شده‌اند و استراتژی خود را از مراحل آزمایشی خارج کرده و به سرعت در حال استفاده از این فناوری در جهت بهبود محصولات و خدمات هستند.

وب‌سایت clickworker گزارش یا به عبارت دقیق‌تر، پیش‌بینی در ارتباط با ارزش بازار جهانی هوش مصنوعی انجام داده که نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۵ ارزش آن به 190 میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم به وضوح نشان می‌دهد مجموعه‌ مهارت‌های مرتبط با یادگیری ماشین و هوش مصنوعی روز به روز در حال افزایش است. در نتیجه، هیچ مقطع زمانی تاکنون، فرصت‌های زیادی برای کسب درآمد از این فناوری در اختیار کاربران قرار نداده است. در این راه، علاقه‌مندان می‌توانند با شرکت‌های مختلف در جهان در ارتباط با ابتکارات جذاب فناوری تعامل داشته باشند و فرصت‌های شغلی متناسب با علایق خود در این حوزه را انتخاب کنند.

مطلب پیشنهادی

چگونه یادگیری ماشین را به عنوان یک فرد تازه‌کار بیاموزیم؟

دانش‌اندوزی در ارتباط با مفاهیم زیربنایی هوش مصنوعی و زبان‌های برنامه‌نویسی مرتبط با آن می‌تواند راه را برای ورود پر قدرت شما به حوزه‌ یادگیری ماشین هموار کند. در ابتدا، باید یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی مرتبط با این حوزه را به همراه چارچوب‌های آن انتخاب کنید تا بتوانید برای مشکلات راه‌حل‌های نرم‌افزاری بنویسید. دقت کنید که هوش مصنوعی به ‌عنوان زیربنای اصلی کار و یادگیری ماشین به‌ عنوان بخشی از استراتژی یادگیری لحاظ شده باشد.

در کنار دانش‌اندوزی در ارتباط با مباحث فنی، دسترسی و تعامل با متخصصان این حوزه باعث می‌شود با سرعت بیشتری پیشرفت کنید و نکات کلیدی را بیاموزید. اگر قصد ورود به بازارهای بین‌المللی را دارید، بهتر است روی پروژه‌های بزرگ تجاری مثل بازاریابی آنلاین، ساخت وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک و ثبت‌نام در پلتفرم‌های فریلنسری مثل Fiverr یا Upwork متمرکز شوید و به دنبال برندسازی شخصی از طریق شبکه‌های اجتماعی باشید.

در این صورت قادر هستید به روش‌های مختلف از راهکارهایی که در ادامه برای کسب درآمد از حوزه‌ هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به شما معرفی می‌کنیم به بهترین شکل استفاده کنید.

1. توسعه‌ی یک برنامه‌ ساده‌ هوش مصنوعی

با ساخت یک برنامه‌ مبتنی‌ بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین که برای نظارت بر شبکه‌های اجتماعی، چت روبات‌ها، برنامه‌های اینترنت اشیاء و غیره قابل استفاده است، قادر هستید درآمد خوبی کسب کنید. به بیان دقیق‌تر، می‌توانید برنامه‌ خود را به شکل پولی در پتلفرم‌هایی که کاربران به آن دسترسی دارند منتشر کنید یا قابلیت‌های انحصاری به آن اضافه کنید تا از طریق پرداخت هزینه مربوطه به آن دسترسی داشته باشند. آمارها نشان می‌دهند مجموع فروش برنامه‌های اندروید و iOS درسال ۲۰۲۱ به ۱۳۳ میلیارد دلار رسیده است و تخمین‌ها نشان می‌دهند برنامه‌های اشتراکی، نسبت به سایر برنامه‌های غیر رایگان، درآمدزایی بیشتری دارند.

اگر برنامه‌های پولی مبتنی بر الگوریتم‌های هوش مصنوعی را پلتفرم‌های مختلف مثل دسکتاپ، گوشی‌های هوشمند، تبلت و غیره منتشر کنید تا مخاطبان بیشتری به آن دسترسی داشته باشند، درآمدزایی‌تان بیشتر هم می‌شود. بهتر است، برنامه‌ای بنویسید که بتواند در زندگی کاربران، تغییرات مثبتی ایجاد کند. برای کاهش هزینه‌ها و وابستگی به منابع می‌توانید پلتفرم‌های منبع‌باز  و چارچوب‌هایی مثل فلاتر (Flutter) را انتخاب کنید. همچنین، می‌توانید از Flippa برای فروش برنامه کاربردی خود استفاده کرده تا در زما کوتاه‌تری به درآمدزایی برسید. به طور کلی، سعی کنید یک بازار هدف مشخص را انتخاب کنید و از دانش داده‌های مخاطبان برای ساخت برنامه‌های پول‌ساز در بخش‌های مختلف استفاده کنید.

2. ساخت محتوای آموزشی درباره یادگیری ماشین

یادگیری ماشین هنوز هم از زمینه‌های مطالعاتی نسبتا جدید به شمار می‌‌رود که متخصصان آن کم هستند. شکاف بزرگی میان تقاضا و عرضه در زمینه جذب متخصصان هوش مصنوعی وجود دارد. به همین دلیل، می‌توانید از طریق انتقال دانش فنی به دانشجویان و افراد علاقه‌مند، درآمد کسب کنید. برای ساخت و فروش دوره‌های آموزشی پلتفرم‌های یادگیری آنلاین مثل Coursera و Udemy در دسترس قرار دارند. همچنین، می‌توانید کانال شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی را راه‌اندازی کنید و دوره‌ای را درم ورد فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در دسترس عموم قرار دهید. علاوه بر این، برپایی وبینارها و انتقال دانش عملی در ازای دریافت پول، روش دیگر کسب درآمد است.

مطلب پیشنهادی

الگوی یادگیری هوش مصنوعی تا چه اندازه شبیه به مغز انسان‌ها است؟
شباهت‌های عجیب هوش مصنوعی خودنظارتی با مغز انسان

3. مشاغل آزاد یادگیری ماشین و هوش مصنوعی

روش دیگر کسب درآمد از دانش تخصصی در حوزه‌ هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، انجام پروژه‌‌ها از طریق آزادکاری است. شرکت‌های زیادی وجود دارند که به‌ دنبال جذب افراد متخصص در این زمینه هستند که دستمزد آن‌ها برحسب ساعت کار، کیفیت، تجربه و تخصص پرداخت می‌شود. به‌دست آوردن قرارداد آزادکاری از وب‌سایت‌هایی مثل Toptal مستلزم گذراندن چند مرحله‌ آزمایشی است، اما پس‌ از آن اگر یک شرکت معتبر بخواهد از تخصص شما استفاده کند، پیشنهاد قراردادی با درآمد بالا دریافت می‌کنید. مزیت آزادکاری این است که سیستم‌های هوش مصنوعی را پشتیبانی می‌کنید و عملکرد آن‌ها را بهبود می‌بخشید. به طوری که در برخی موارد نیازی به دانش برنامه‌نویسی نیست.

4. استفاده از عملکردهای شبکه‌های اجتماعی هوش مصنوعی برای افزایش فروش

بخش عمده‌ای از کسب‌وکارها از شبکه‌های اجتماعی برای درک بهتر نیازهای مشتریان و شناخت بهتر آن‌ها و رشد خود استفاده می‌کنند. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی نیز از یادگیری ماشین برای بهبود تجربه‌ کاربران استفاده می‌کنند. یکی از مزایای شاخص یادگیری ماشین در شبکه‌های اجتماعی، ارائه‌ خوراک خبری سفارشی متناسب با سلیقه‌ی کاربران است. پلتفرم‌ها بر مبنای این تکنیک، تبلیغاتی را نشان می‌دهند که شانس بیشتری برای جلب توجه کاربران دارند. یادگیری ماشین می‌تواند رفتار کاربر را تحلیل کند و با در نظر گرفتن علایق، شغل و ماهیت کاربر، پیشنهادات خوبی به او ارائه دهد. بد نیست بدانید که پینترست از بینایی کامپیوتر (Computer Vision) برای تشخیص اشیاء موجود در عکس‌ها استفاده می‌کند و براساس آن، توصیه‌هایی به کاربران ارائه می‌دهد. این پلتفرم مبتنی بر یادگیری ماشین داده‌های مفیدی را از فیلم‌ها و عکس‌ها جمع‌آوری، پین‌های موجود در عکس‌ها را شناسایی و توصیه‌هایی را برای پین‌هایی که برای یک کاربر خاص طراحی شده است ارائه می‌کند.

مطلب پیشنهادی

یادگیری ماشین نظارتی، بدون نظارت و تقویتی چه تفاوت‌هایی با یک‌دیگر دارند؟

5. تولید داده‌های انبوه هوش مصنوعی

یکی دیگر از روش‌های کسب‌ درآمد بالا از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، ارائه‌ داده‌های تخصصی است. کسب ‌و کارها برای تصمیم‌گیری به داده‌ها نیاز دارند و با توجه به این‌که یادگیری ماشین می‌تواند حجم عظیمی از اطلاعات را بدون مشکل تولید یا پردازش کند، می‌توان از این مزیت برای استخراج داده‌ها و فروش آن‌ها استفاده کرد. هوش مصنوعی عملکردی شبیه به مغز انسان دارد. این فناوری می‌تواند عناصر شنیداری و دیداری را درک کند و با یادگیری‌های مستمر با محیط سازگار شود. سامانه‌های هوش‌محور از یادگیری قابل ‌مقایسه و داده‌های پویا مثل متن، صدا و ویدیو تغذیه می‌کنند. دسترسی به چنین داده‌های ارزشمندی هزینه‌ زیادی نیاز دارد، اما می‌توانید با فروش آن‌ها به بنیادهای تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌محور، درآمدزایی کنید. شاید نیاز باشد از خدمات آژانس‌های نظارتی برای اطمینان از حفظ حریم‌خصوصی، امنیت، مسئولیت‌پذیری، دقت و قابلیت اطمینان هنگام فروش داده‌ها در ازای پول، استفاده کنید.

6. برنامه‌های مالی و تجزیه‌و‌تحلیل‌های پیش‌گویانه

تخصص شما در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین قادر است شانس کسب‌ سود بیشتر از بازارهای مالی را نصیب‌تان کند. به بیان دقیق‌تر، می‌توان از یادگیری ماشین برای پیش‌بینی زمان خرید یا فروش یک سهام خاص یا پیش‌بینی نتیجه‌ یک رویداد ورزشی استفاده کرد. اگر پیش‌بینی‌های قابل‌اطمینان با درصد کمی خطا همراه باشد، ممکن است بتوانید بابت ارائه‌ خدمات از سرمایه‌گذاران آنلاین و سرمایه‌گذاران بازار سهام، پول خوبی دریافت کنید. البته، برای دستیابی به چنین هدفی ابتدا باید دانش خود را در ارتباط با هوش مصنوعی و بازارهای مالی را آزمایش کنید. شما می‌توانید داده‌ها را با استفاده از واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی پایتون بازیابی کنید. به طور مثال، می‌توان برای پیش‌بینی بازار سهام از داده‌های گذشته استفاده کرد و سپس برای پیش‌بینی قراردادهای خرید و فروش، از محاورها‌ بهره برد.

کلام آخر

دانش‌اندوزی در ارتباط با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین کار ساده‌ای است، زیرا دوره‌های آموزشی آنلاین زیادی به زبان‌های فارسی و انگلیسی در دسترس قرار دارند. همچنین، امکان حضور در برخی از دوره‌ها و دریافت مدارک معتبر نیز وجود دارد که شانس‌تان برای ورود به این صنعت را بیشتر می‌کند.

یکی از پرسش‌های مشترکی که کاربران مطرح می‌کنند این است که میزان درآمد از ارائه‌ خدمات هوش‌محور چقدر است؟ پاسخ به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها باید به تجربه‌، بازاری که در آن کار می‌کنید و موقعیت شغلی خاص اشاره کرد. متخصصان در این حوزه‌ می‌توانند به طور میانگین ۸۰ هزار دلار در سال حقوق دریافت کنند که دستمزد بالایی نسبت به دیگر مشاغل است.

دومین پرسش مهم در این زمینه این است که بیشترین تقاضا در حوزه‌ هوش مصنوعی مرتبط با چه شاخه‌ای است؟ در مقطع فعلی، تحلیل‌گر داده‌ یکی از جذاب‌ترین مشاغل هوش مصنوعی است. از زمان معرفی هوش مصنوعی، تغییری در نقش تحلیل‌گران داده ایجاد شده، زیرا آن‌ها دیگر نیازی به انجام کارهای ساده مثل پردازش یا تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها برای به ‌دست آوردن بینش‌های ارزشمند ندارند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟