سیگنال‌‌های وای‌فای در خدمت نقشه‌‌برداری سه بعدی
این دستاورد آزمایشگاه مستوفی، جان آتش‌نشان‌ها را نجات می‌دهد
قابلیت‌هایی که وای‌فای در اختیار کاربران قرار می‌دهد به مراتب فراتر از آن است که یک تصویر GIF را از طریق این امواج با دوستان خود به اشتراک قرار دهید. پژوهشگران آزمایشگاه مستوفی واقع در سانتا باربارا موفق به ابداع سامانه‌ای شده‌اند که قادر است با استفاده از دو پهباد و امواج وای‌فای محیط داخلی ساختمان‌ها را مشاهده کرده و نقشه سه بعدی آن‌را ارائه کند.

1606683296_1_0.gif

برای آن‌که بتوان نقشه سه بعدی از یک ساختمان را تهیه کرد، این دو پهباد به فرستنده و دریافت‌کننده وای‌فای تجهیز شده‌اند. دو پهباد به صورت متوالی و پشت سر هم خارج از ساختمان پرواز می‌کنند و از طریق ارسال و دریافت امواج وای‌فای این نقشه سه بعدی را طراحی می‌کنند. در این حالت پهباد اول سیگنال وای‌فای را ارسال می‌کند و پهباد دوم سیگنال برگشتی را دریافت می‌کند. پس از دریافت این امواج در ادامه اطلاعات دریافت شده از طریق یکسری فرمول‌های پیشرفته ریاضی پردازش شده و در نهایت یک تصویر سه بعدی از محیط داخلی ساختمان هدف رسم می‌شود. آزمایش‌های اولیه انجام شده در این زمینه موفقیت‌آمیز گزارش شده‌اند.

البته آزمایشگاه مستوفی در زمینه ارسال امواج رادیویی به درون دیوارها بیگانه نیست. این آزمایشگه تحقیقاتی در سال 2010 میلادی برای اولین بار تصویربرداری از طریق امواج وای‌فای را در معرض دید همگان قرار دارد. یاسمین مستوفی در گفت‌وگویی که در این خصوص با UCSB انجام داده گفته است: «کاری که اکنون موفق به انجام آن شدیم در مقایسه با تلاش‌های قبلی‌مان از اهمیت بیشتری برخوردار است، به واسطه آن‌که تصویربرداری سه بعدی از محیط داخلی ساختمان‌ها در مناطق طبیعی به علت وجود پارامترهای غیر قابل پیش‌بینی متعدد همواره چالش‌برانگیز است. شما باید به عوامل ناشناخته محیطی بسیاری توجه داشته باشید.»

مطلب پیشنهادی

اولین خیابان هوشمند مولد انرژی در لندن ساخته شد

نتایج حاصل از این پژوهش به تیم‌های واکنش اضطراری کمک فراوانی می‌کند. به واسطه آن‌که امدادگران و به ویژه آتش‌نشان‌ها بدون آن‌که نیازی داشته باشند تا به درون ساختمان‌های در معرض ریزش وارد شوند از محیط داخلی آن اطلاع پیدا می‌کنند و به این شکل جان آن‌ها بیهوده در معرض خطر قرار نخواهد گرفت. آزمایشگاه فوق همچنین به این نکته اشاره کرده است که این سامانه در زمینه باستان‌شناسی و نظارت بر ساختمان‌های قدیمی و سازه‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟