آمازون، مکالمات صاحبان اکو را شنود می‌کند
شاید باورش دشوار باشد، اما همه ما معادن با ارزشی در جیب، کیف، روی میز کار، اتاق‌مان یا حتی درون سینه‌مان داریم. گوشی‌های همراه و حتی بلندگوهای هوشمند نمونه‌هایی از این معادن ارزشمند هستند. تلفن همراه ما ده‌ها برابر بیش از یک سنگ معدن مرغوب حاوی طلا و عناصر معدنی با ارزش است. یک بلندگوی هوشمند بیش از آنچه به نظر می‌رسد، داده ارزشمند برای اربابان خود تولید می‌کند. البته این اربابان فقط صاحبان بلندگوها نیستند، بلکه شرکت‌های سازنده این دستگاه‌ها هم از این داده‌های با ارزش استفاده‌های زیادی می‌کنند.

1606683296_1_0.gif

به تازگی اخباری منتشرشده مبنی بر این‌که شرکت آمازون هزاران نفر را در نقاط مختلف دنیا استخدام کرده تا در بهبود عملکرد دستیار دیجیتال این شرکت کمک کنند. چگونه؟ با گوش دادن به صداهای ضبط شده توسط اکو بلندگوی هوشمند آمازون که به دستیار صوتی الکسا مجهز است. این کارمندان موظفند که مکالمات صاحبان اکو را به‌صورت متن پیاده کرده، حاشیه‌نویسی کنند و در اختیار نرم‌افزار قرار دهند تا به‌این‌ترتیب به الکسا کمک کنند تا درک بهتری از گفتار صاحبان خود داشته باشد و به فرامین آن‌ها پاسخ مناسب‌تری دهد. آمازون‌ همواره در تبلیغاتش بیان می‌کند: «الکسا روی ابر زندگی می‌کند و به‌طور پیوسته هوشمند‌تر می‌شود.» اما نظیر همه نرم‌افزارهایی که قرار است از تجربه‌های خود بیاموزند، در این جا هم انسان‌ها نقش مهمی در آموزش الکسا دارند. این کارمندان در شعبه‌های مختلفی از آمازون از بوستون و کارستاریکا گرفته تا هند و رومانی مشغول کار هستند و از آن‌ها خواسته‌شده، در مورد این موضوع با کسی سخن نگویند. آن‌ها در روز 9 ساعت کار می‌کنند و در هر شیفت ممکن است تا هزار کلیپ صوتی را بررسی کنند. بنا بر اظهارات یکی از این کارمندان، آن‌ها در میان داده‌های صوتی به دنبال مواردی خاص نظیر نام یک خواننده می‌گردند و آن را حاشیه‌نویسی می‌کنند تا مشخص شود که منظور کاربر الکسا چه بوده است. در مواردی هم اتفاق می‌افتد که این کارمندان در حین بررسی کلیپ‌های صوتی با مواردی مواجه شوند که به‌نوعی حریم خصوصی مالک اکو محسوب می‌شود و بدون شک علاقه‌ای ندارد دیگران آن‌ را بشنوند. آن‌ها حتی در حین بررسی به مواردی نظیر خشونت یا تعرض هم برمی‌خورند که در چنین مواردی از طریق یک سامانه گفت‌وگوی اینترنتی داخلی چنین مواردی را با دیگر اعضای تیم در میان می‌گذارند. 

مطلب پیشنهادی

چگونه یک کپی از اطلاعاتی که گوگل از ما جمع‌آوری کرده به دست آوریم؟
هرآنچه گوگل در مورد شما می‌داند را دانلود کنید

بنا بر گفته یکی از سخنگوهای آمازون: «ما دقت زیادی در حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات شخصی مشتریانمان می‌کنیم. ما فقط بخش بسیار ناچیزی را از آنچه الکسا ضبط می‌کند، به‌منظور ارتقای تجربه مشتریان بررسی می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال، این اطلاعات به ما کمک می‌کنند تا سامانه‌های تشخیص گفتار را به‌گونه‌ای آموزش دهیم که الکسا درک بهتری از درخواست مشتری داشته باشد و خدمات بهتری ارائه کند». آمازون این اطمینان را داده که کارمندان دسترسی به مشخصات صاحب صدا ندارند. البته این شرکت به‌طور صریح به مشتریانش اعلام نکرده که صداهای ضبط‌شده توسط الکسا توسط کارمندانش شنیده می‌شوند. به‌طور مثال، در بخشی از پاسخ‌های این شرکت به کاربران آمده است: «ما از درخواست‌های صوتی شما برای آموزش دادن سامانه‌های تشخیص گفتار و درک زبان طبیعی استفاده می‌کنیم». اما بلومبرگ مدعی شده، اگر چه کلیپ‌های صوتی ارسال‌شده برای کارمندان، نام کامل و آدرس مشتری را مشخص نمی‌کنند، اما شماره‌حساب کاربری، نام نخست کاربر و شماره سریال دستگاه را افشا می‌کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟