آزمودن آنتن‌های 5G با دو ربات
محققان انستیتوی ملی استاندارد و فناوری (NIST) به دنبال یافتن روش‌های جدیدی برای سنجش توانایی آنتن‌های 5G هستند. این سامانه جدید با نام LAPS ( سرنام Large Antenna Positioning System) دو بازوی روباتیک دارد و قادر به جابجایی سریع آنتن‌های مورد آزمایش است.

 شبکه‌ 5G نسبت به شبکه‌های فعلی تلفن همراه، در فرکانس‌های بالاتری کار می‌کند و ظرفیت حمل اطلاعات شبکه را تا 100 برابر افزایش خواهد داد و البته باید پاسخگوی تعداد بیشمار کاربران هم باشد. به گفته Jeff Guerrieri مهندس الکترونیک این انستیتو:‌ «سنجش سیگنال‌های آنتن، یکی از کاربردهای فوق‌العاده ربات‌هاست. ربات‌ها این امکان را به ما می‌دهند آنتن‌ها را در موقعیت‌هایی قرار دهیم که در روش‌های معمول اندازه‌گیری، امکان‌پذیر نیست.» 
محققان NIST هنوز مشغول آزمودن کارآیی این سامانه جدید هستند. ابزارهای همراه امروزی نظیر تلفن‌های همراه، سامانه‌های مبتنی بر وای‌فای و ارتباطات بی‌سیم عمومی در فرکانس‌هایی کمتر از 3 گیگاهرتز کار می‌کنند که طیف فرکانسی بسیار شلوغی است. نسل بعدی ارتباطات همراه، از باندهای فرکانسی آزادتری استفاده خواهند کرد که طول موج‌ میلی‌متری ( 30 گیگاهرتز تا 300 گیگاهرتز) را شامل می‌شود. مشکل این طیف فرکانسی این است که سیگنال‌‌های این محدوده به سادگی دچار اختلال می‌شوند و موانع فیزیکی نظیر دیوارها یا ساختمان‌ها، می‌توانند عمکلرد آن‌ها را با مشکل مواجه سازند. 
از جمله راهکارهای رفع چنین مشکلاتی، به‌کارگیری آرایه‌هایی از آنتن‌های فرستنده است که  توان آنتن را به صورت پرتوهایی با جهت‌دهی قابل تنظیم روی دستگاه همراه مورد نظر متمرکز می‌کنند. جالب است بدانیم، سامانه LAPS به یک واحد ایمنی هم مجهز هست که با استفاده از رادار، مانع برخورد آنتن‌ها و ربات‌ها با محیط اطراف و به ویژه کارکنان می‌شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟