قدرتمند، سریع و کاربردی
10 پهپاد برتر سال 96، که ارزش خرید دارنـد
حتی اگر هنوز دلیلی برای خرید پهپادها نمی‌بینید، اما قبول کنید که واقعاً گجت‌های جالب و کارآمدی هستند. در بین مدل‌هایی که در بازار وجود دارد برخی از آن‌ها بیشتر به‌سمت اسباب‌بازی‌های فناوری گرایش دارند، اما 10 مدلی که در این مقاله به ‌بررسی آن‌ها می‌پردازیم بهترین گزینه‌های موجود برای استفاده در عکاسی، تصویربرداری و حتی پروژه‌های کوچک و بزرگ سینمایی هستند.

1606683296_1_0.gif

 البته پهپادهای ارزان‌ قیمت در بازار وجود دارند، اما اگر دنبال یک مدل خوب هستید که هم‌ زمان پرواز ثبات داشته و هم مجهز به ‌دوربین فوق‌العاده‌ای باشد، باید چیزی حدود دو میلیون و نیم (بر مبنای نوسان قیمت ارز در زمان نگارش این مقاله 500 دلار) خرج کنید. محبوب‌ترین مدل مقرون به‌ صرفه از نظر ما DJI Phantom 3 است. با اینکه این پهپاد فاقد پشتیبانی از ضبط 4K است، اما کیفیت فیلم‌برداری 2.7K آن خیلی بهتر از 1080p است و برای فیلم‌برداری در پروژه‌های HD بسیار کاربرد دارد. مطمئناً نمی‌توانید کوادکوپتر ارزان‌تری پیدا کنید که کیفیت فیلم‌برداری آن به‌ پای فانتوم 3 برسد. تمام مدل‌هایی که در این مقاله معرفی می‌شوند، ویژگی‌های ایمنی بالایی دارند. حتی مدل Bebop 2 که به‌ هیچ ‌عنوان مخصوص پروازهای طولانی‌مدت نیست هم شامل GPS و قابلیت خودکار بازگشت به‌ خانه است. در نتیجه نگران عدم بازگشت آن نخواهید بود. محصولاتی در بازار وجود دارند که به‌عنوان پهپاد فروخته می‌شوند، اما چندان در این چهارچوب جا نمی‌گیرند. هواپیماهای کنترل از راه دور سال‌ها است وجود دارند، اما با افزایش محبوبیت این محصولات، شاهد هستیم که کوادکوپترهای کنترل از راه دور هم به‌عنوان پهپاد به ‌فروش می‌رسند. اما هیچ‌کدام از آن‌ها دارای سیستم‌های تثبیت‌کننده GPS، بازگشت به‌ خانه و سایر مودهای پروازی خودکار نیستند. در صورتی ‌که یک پهپاد باید همه این ویژگی‌ها را داشته باشد. بدون اغراق باید بگوییم در حال حاضر بازار پهپادها در سیطره دو شرکت DJI و Yuneec قرار دارند. به عبارت دقیق‌تر رقیب اصلی DJI در بازار کنونی برند Yuneec است. سری Typhoon این شرکت هم‌رده سری فانتوم DJI است و امکاناتی ارائه می‌دهد که فانتوم‌ها قابلیت آن ‌را ندارند.

این محصول مجهز به ‌دوربین چرخشی در مدل‌های Typhoon H و H Plus است. از تازه‌ واردهای بازار امریکا می‌توان به‌ برندهای Power Vision و Autel Robotics اشاره کرد. برند مشهور گوپرو پهپادی به‌نام کارما را معرفی کرده است که ظاهراً با مشکلاتی همراه بوده است و به‌ همین دلیل این شرکت فراخوانی گسترده را برای جمع‌آوری این محصول از بازار اعلام کرد. از طرف دیگر، سایر محصولات گوپرو چندان عملکرد خوبی در بازار نداشته‌اند. از همین رو، فعلاً این شرکت برنامه‌ای برای توسعه بیشتر پهپادها ندارد. در ادامه با 10 مدل برتر 2018 و مشخصات آن‌ها آشنا می‌شوید.

  DJI Phantom 4  

این پهپاد 1399 دلاری با حفظ طراحی اصلی فانتوم 3 همچنان حکم‌ران بی‌چون و چرای بازار است. در این مدل پوسته پلاستیکی سفید به‌شکلی ساده شده که ظاهر و آیرودینامیک آن بهبود پیدا کرده است. این پهپاد 1.3 کیلوگرمی به‌سادگی به ‌پرواز درمی‌آید و دارای ویژگی عدم برخورد با موانع است. امکان بازگشت به ‌خانه از جمله موارد ایمنی آن است. مودهای پروازی خودکار، مود اسپرت مافوق سرعت از جمله ویژگی‌های مثبت فانتوم 4 است. در کنار آن، مجهز بودن به لنزهای 20 میلی‌متری زاویه عریض و امکان شناسایی و ردگیری اجسام از قابلیت‌های فنی پهپاد DJI است. این پهپاد بالا رده تغییرات مثبت زیادی نسبت به ‌نسل قبلی خود یعنی فانتوم 3 دارد. با اینکه گفته می‌شود بهترین پهپاد موجود در بازار برای مصرف‌کننده است، اما باید اذعان کرد قیمت بسیار بالایی دارد. همچنین جهت برنامه‌ریزی برای مأموریت‌های واقعی به اپلیکیشن ثالث نیاز است. حداکثر سرعت در این مدل نسبت به ‌مدل قبلی بهینه شده و در حالت استاندارد به 56 کیلومتر در ساعت می‌رسد. برد پروازی فانتوم 4 فوق‌العاده است و در یک محیط باز و بدون موانع محیطی قادر است تا 1300 متر از پایگاه خود دور شود. عمر باتری افزایش یافته و به 28 دقیقه پرواز رسیده است. وقتی‌ شارژ باتری به 10 درصد برسد، پهپاد به ‌طور خودکار روی زمین فرود می‌آید. این پهپاد در فیلم‌برداری و ثبت تصاویر از فرمت 4K پشتیبانی می‌کند. به ‌طور کل، فانتوم 4 بهترین پهپادی است که شرکت DJI تا به ‌امروز به ‌بازار مصرف‌کننده‌ها معرفی کرده است.

  DJI Inspire 2  

مدل Inspire 2 با قیمت تقریبی 6199 دلار در آمازون یک پهپاد عظیم با چهار چرخنده است. ابعاد این پهپاد بر اساس وضعیت دنده فرود به‌ طور جزئی تغییر می‌کند. وقتی آماده برخاستن از زمین می‌شود، فاصله بین هر موتور تقریباً 30 سانتی‌متر است. وزن Inspire 2 بدون دوربین حدود 3.3 کیلوگرم است. دو باتری برای این پهپاد طراحی شده که هر دو خودگرمایش و حتی در دمای 20- درجه سانتی‌گراد قادر به‌ کار هستند. حداکثر ارتفاع پرواز Inspire 2 حدود 5000 متر است. یکی از گزینه‌های پرواز خودکار این پهپاد، اسپات‌لایت پرو است که به‌ کاربر امکان شناسایی و ردگیری اجسام را می‌دهد. زمانی ‌که پهپاد به ‌پرواز درمی‌آید، دوربین آن به‌ صورت خودکار روی هدف زوم می‌کند. لنزهای دوربین Inspire 2 قابل تعویض و کیفیت فیلم‌برداری آن 5.2K است. علاوه بر این، کارت حافظه 16 گیگابایتی MicroSD برای آن در نظر گرفته شده است. می‌توانید این پهپاد را بدون دوربین با قیمت 2999 دلار خریداری کنید. موتور پردازش فیلم در این محصول به‌جای اینکه داخل ماژول‌های دوربین کارگذاری شده باشد، در خود پهپاد تعبیه شده است. پهپاد Inspire 2 یک پرنده حرفه‌ای با کارایی فوق‌العاده زیاد است. حداکثر سرعت آن در مود استاندارد 64 کیلومتر در ساعت است. با در نظر گرفتن وزن و اندازه، عمر باتری آن قابل توجه است. شارژ باتری این دستگاه بسته به ‌نوع پرواز متفاوت است، اما باید انتظار 20 تا 25 دقیقه پرواز را داشته باشید. به‌ طور کلی، کیفیت فیلم‌برداری Inspire 2 تاکنون در هیچ پهپاد دیگری دیده نشده است.

مطلب پیشنهادی

تماشا کنید: رکورد جهانی سریع‌ترین پهپاد دنیا شکسته شد

  DJI Mavic Pro Platinum  

 

این پهپاد با قیمت 1099 دلار بهترین پهپاد کوچکی است که می‌توانید خریداری کنید. این گجت 700 گرمی با طراحی زیبا و رنگ نقره‌ای که برای آن در نظر گرفته شده به‌راحتی داخل کیف مخصوص دوربین قرار می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های مثبت این گجت سادگی نصب و راه‌اندازی آن است. تغییرات صورت گرفته در زمینه طراحی موتور و چرخنده‌ها باعث شده هم مدت زمان پرواز آن بیشتر شود و هم‌ سر و صدای آن کمتر شود. 
Mavic Pro با شارژ کامل 28 دقیقه پرواز می‌کند. این پهپاد برای جمع‌آوری اطلاعات از GPS و ماهواره‌های GLONASS استفاده می‌کند. حداکثر سرعت این گجت زمانی‌ که ویژگی عدم برخورد با موانع فعال باشد به 32 کیلومتر در ساعت می‌رسد. اما در مود اسپرت که این ویژگی غیرفعال می‌شود، می‌تواند به حداکثر سرعت 64 کیلومتر در ساعت هم برسد. ریموت کنترل Mavic دارای دو نگهدارنده در زیر است که از آن برای نگه داشتن گوشی هوشمند استفاده می‌شود. حتی گوشی آیفون 8 پلاس هم بدون کوچک‌ترین مشکلی در آن جاسازی می‌شود. برای ارتباط این ریموت با گوشی هوشمند از کابل USB استفاده می‌شود. کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری این پهپاد بسیار عالی است و قادر به ضبط فیلم 4K تا حداکثر 60fps است. به ‌طور کلی، Mavic یک پهپاد کوچک جالب توجه است که طراحی تاشوی آن باعث شده به‌راحتی داخل هر کیفی جا بگیرد. اگر دنبال یک کوادکوپتر جمع ‌و جور با امکان تولید فیلم و عکاسی هستید، Mavic Pro Platinum برای شما طراحی شده است.

  DJI Phantom 4 Pro  

بدنه این کوادکوپتر سفید رنگ با خط‌های زیبا و درخشندگی عالی دقیقاً مشابه فانتوم 4 استاندارد است. 1499 دلار قیمت فانتوم 4 Pro است. ریموت این پهپاد 1.4 کیلوگرمی هم دو گیرنده در زیر برای جاسازی گوشی هوشمند دارد. این گجت مانند دیگر مدل‌های DJI به حسگرهای عدم برخورد با اجسام روبه‌رو مجهز است. اما در کنار آن حسگرهایی هم در عقب پهپاد طراحی شده تا هنگام حرکت به‌سمت عقب با اجسام برخورد نکند. همچنین حسگرهای رو به ‌پایین هم در آن تعبیه شده است. در دو سمت راست و چپ از حسگرهای مادون قرمز استفاده شده است. با این ‌حال، این حسگرها به ‌اندازه حسگرهای عدم برخورد با موانع کارایی ندارند و نمی‌توان از آن‌ها در تمام حالت‌های پرواز استفاده کرد. حداکثر سرعت این پهپاد در حالتی که از GPS استفاده می‌کند، به 48 کیلومتر در ساعت می‌رسد. برای رسیدن به ‌سرعت بالاتر یعنی چیزی حدود 77 کیلومتر در ساعت می‌توان از مود اسپرت استفاده کرد، اما در این حالت حسگرهای عدم برخورد با موانع از کار می‌افتند. برد عملیاتی این پهپاد فوق‌العاده زیاد است و می‌تواند تا 1.3 کیلومتر نسبت به ‌نقطه شروع پرواز فاصله بگیرد. یکی از دلایلی که باعث می‌شود سراغ این پهپاد بروید دوربین آن است. مدل Pro از یک دوربین کاملاً جدید با حسگر تصویر 1 اینچی با امکان ضبط ویدئوی 4K تا 60p و ثبت تصاویر JPG با کیفیت 20MP استفاده می‌کند.

  DJI Phantom 3 Standard  

این پهپاد به ‌قیمت 499 دلار از همان بدنه و باتری استفاده می‌کند که مخصوص خانواده فانتوم 3 است، اما با یک تفاوت کلیدی. در این کوادکوپتر خبری از سیستم Vision Positioning نیست. همین مسئله باعث شده است تا قیمت این مدل کمتر از مدل‌هایی باشد که از این سیستم استفاده می‌کنند. پس زمان پرواز به‌ویژه وقتی نزدیک به ‌سطح زمین پرواز می‌کند، باید دقت زیادی به‌ خرج دهید. مانند سایر مدل‌های فانتوم، دوربین این پهپاد 1.2 کیلوگرمی قادر به ‌ثبت تصاویر خوب در زمان پرواز است. این پهپاد همیشه به‌سمت جلو حرکت می‌کند و می‌تواند تا حدودی به‌ چپ و راست چرخش داشته باشد. تمام مدل‌های مختلف فانتوم 3 از دوربین‌های مشابه استفاده می‌کنند. تنها تفاوت آن‌ها در حداکثر رزولوشن ویدئو، فریم در ثانیه و بیت‌ریت است. حالت استاندارد آن در رزولوشن 2.7K یا همان 1520p برابر با 30fps یا 24fps با بیت‌ریت 40Mbps است. می‌توان گفت کیفیت فیلم‌برداری این پهپاد خوب اما خیلی پایین‌تر از سایر پهپادها است. اگر هزینه‌ای که برای خرید پهپاد در نظر دارید حداکثر 500 دلار است، مطمئناً بهتر از فانتوم 3 استاندارد پیدا نمی‌کنید. ثبات، اطمینان‌پذیری و ایمنی از جمله مواردی است که در این پهپاد پیدا می‌کنید. اما نقطه ضعف این مدل عدم پشتیبانی از فرمت 4K است. همچنین، فانتوم 3 استاندارد فاقد سیستم Vision Positioning و لایت‌بریج برای پرواز در مسافت‌های طولانی است. انرژی مورد نیاز این پهپاد از طریق چهار سلول با توان 4480 تأمین می‌شود. وزن این پهپاد 1216 گرم بوده و به جی‌پی‌اس داخلی با توان بالا تجهیز شده است. 

  DJI Phantom 3 Advanced  

فانتوم 3 Advanced از نظر فیزیکی هیچ تفاوتی با فانتوم 3 Professional ندارد. از نظر فنی هم وضعیت به ‌همین منوال است. کنترل از راه دور و اپ گوشی هوشمند هر دو مشابه هم هستند و از پرواز خودکار و  ویژگی خودکار برگشت به ‌خانه پشتیبانی می‌کنند. از نقطه ‌نظر کیفیت ویدئو، اپ این پهپاد امکان ضبط در فرمت‌های MOV و MP4 را ارائه می‌کند. اما هیچ تفاوتی بین کیفیت این دو وجود ندارد. کیفیت تصویر این گجت 559 دلاری حداکثر 2.7K (1520p) با نرخ 24،25 و 30 فریم در ثانیه است. 
در مقایسه با فرمت 4K شاید کمتر فرمت 2.7K به‌ گوشتان خورده باشد، چراکه آخرین تلویزیون‌های ارائه شده از این فرمت استفاده می‌کنند. اما 2.7K یک فرمت معروف و کاربردی است. رمزنگاری ویدئویی فانتوم 3 Advanced به 40Mbps محدود است که در مقایسه با 60Mbps مدل Professional محدودیت بیشتری دارد. با این ‌حال، کیفیت عکاسی آن کاملاً مشابه مدل Professional است و با زاویه دید ثابت 20mm قادر به ثبت عکس‌های Raw و JPG با رزولوشن 12 مگاپیکسل است. در مجموع می‌توان گفت فانتوم 3 Advanced یک محصول جلا داده شده است. در بین گجت‌های زیر 1000 دلار، این پهپاد یک گزینه جذاب است. شاید برخی خریداران ترجیح دهند همان مدل فانتوم 3 استاندارد را به ‌مبلغ 499 دلار خریداری کنند. اما امکان فیلم‌برداری با فرمت 4K یک ویژگی برجسته و مهم است که در فانتوم 3 Advanced پشتیبانی می‌شود. وزن این پهپاد در مقایسه با فانتوم استاندارد کمی بیشتر بوده و همراه با باتری برابر با 1280 گرم است. 

  DJI Spark  

 اسپارک یک پهپاد بسیار کوچک به ‌قیمت 343 دلار است. وزن آن تنها 300 گرم و غیرقابل تا کردن است. با این ‌حال، پروانه‌های آن به‌منظور سهولت در حمل‌ و نقل تا می‌شوند. در این پهپاد از حافظه MicroSD برای ذخیره عکس‌ها و فیلم‌ها استفاده می‌شود. باتری اسپارک با شارژ کامل امکان 16 دقیقه پرواز را برای این پهپاد فراهم می‌کند. یک پورت میکرو USB هم برای آن در نظر گرفته شده که به ‌کمک آن می‌توانید اسپارک را به‌راحتی به یک باتری پرتابل یا لپ‌تاپ وصل کنید. حسگر CMOS Image دوربین این پهپاد 2.3/1 اینچ و لنز ثابت آن 25mm f/2.6 است. دوربین اسپارک امکان ثبت تصاویر 12 مگاپیکسلی و فیلم‌های 1080p با نرخ 30fps را فراهم می‌کند. ویژگی‌های عمومی ایمنی مانند مکان‌یابی ماهواره‌ای به ‌کمک GPS/GLONASS برای ایجاد ثبات در زمان پرواز و همچنین قابلیت خودکار بازگشت به ‌خانه در صورت بروز مشکل در ارتباطات، در طراحی این پهپاد منظور شده است. حسگرهای رو به‌ جلوی اسپارک قادر به ‌شناسایی اجسام تا فاصله نزدیک به 5 متر هستند. علاوه بر این، سیستم Vision Positioning یا به‌اختصار VPS و حسگر رو به ‌پایین هم برای آن طراحی شده است. اسپارک به‌قدری کوچک است که می‌توان آن ‌را داخل فضاهای بسته هم به ‌پرواز درآورد. یکی از امکانات جالب این پهپاد قابلیت کنترل آن با حرکت دست است که می‌تواند لذت زیادی داشته باشد. به‌ طور کل، این پهپاد نقطه ضعف‌های زیادی دارد، اما اگر قصد استفاده از آن را در پروژه‌های مهم و سنگین ندارید و تنها دنبال جنبه لذت و سرگرمی هستید، اسپارک انتخاب خوبی خواهد بود.

مطلب پیشنهادی

پرواز عقاب‌گونه پهپادها به‌کمک هوش مصنوعی، پروژه تازه مایکروسافت

  Parrot Bebop 2 FPV  

 این پهپاد 425 دلاری که در رنگ‌های سفید و قرمز تولید شده یک کوادکوپتر کوچک به ‌وزن تقریبی 500 گرم است. چهار موتور وظیفه حرکت‌دهی Bebop 2 را به ‌عهده دارند که پروانه هرکدام از آن‌ها قابل جدا شدن است. نصب و برپا کردن این پهپاد کمی دشوار است و باید از ابزار ویژه‌ای که داخل پک آن قرار دارد استفاده کنید. تا 8 گیگابایت عکس‌ و فیلم در حافظه داخلی آن ذخیره می‌شود و برای جابه‌جایی فیلم‌های گرفته شده باید آن ‌را از طریق micro USB به‌ کامپیوتر وصل کنید. این گجت با یک شارژ کامل تا حدود 2 کیلومتر قادر به‌ پرواز است. دوربین رو به‌ جلوی Bebop می‌تواند فیلم‌های 1080p با نرخ‌های 24، 25 و 30 فریم در ثانیه بگیرد. این پهپاد از لنزهای کروی بزرگ چشم‌ ماهی استفاده می‌کند. طراحی آن به‌گونه‌ای است که از چهار شوک‌گیر برای ایجاد ثبات در زمان عکاسی و فیلم‌برداری استفاده می‌شود. به‌ طور کلی، Bebop 2 به‌عنوان یک پهپاد جمع ‌و جور و پرتابل گزینه نسبتاً خوبی است. برخی ویژگی‌های آن مانند فیلم‌برداری باثبات، عمر باتری خوب و برد نسبتاً مناسب در محیط‌هایی که شبکه‌های وای‌فای زیادی در اطراف آن وجود ندارد باعث شده تا با یک محصول خوب در بازار پهپادها روبه‌رو باشیم. اما کیفیت تصویر آن چندان جالب نیست و اگر دنبال کیفیت بالاتری هستید، از این مدل صرف ‌نظر کنید. باتری 2700 میلی‌آمپری این پهپاد اجازه می‌دهد به‌مدت 25 دقیقه از آن استفاده کنید. از مکانیسم‌های ارتباطی این پهپاد می‌توان به Wi-Fi 802.11a/b/g/n/ac اشاره کرد. این پهپاد به آنتن‌های دوگانه 2.4 گیگاهرتزی و 5 گیگاهرتزی تجهیز شده است.

  Parrot Disco FPV  

این پهپاد 1300 دلاری یک پرنده بزرگ با یک پروانه در قسمت عقب است. بال‌های آن قابلیت جدا شدن دارند، یک دوربین در دماغه جلویی آن نصب شده و از یک کنترلر پیشرفته برای پرواز بهره می‌برد. وزن تقریبی این پهپاد 700 گرم است و رنگ آن ترکیبی از سفید و مشکی است. به ‌پرواز درآوردن Disco کار ساده‌ای است. برد عملیاتی آن در شرایط کاملاً ایده‌آل نزدیک به 2 کیلومتر است. متوسط سرعت این پرنده 56 کیلومتر در ساعت و حداکثر آن به 80 کیلومتر در ساعت می‌رسد. طول عمر باتری آن به‌شدت به نحوه چگونگی پرواز آن بستگی دارد و به‌گفته شرکت سازنده با یک شارژ کامل تا 45 دقیقه پرواز می‌کند. دیسکو قادر به فیلم‌برداری با کیفیت‌های 720p یا 1080p است. کیفیت تصویر آن نسبتاً خوب است و به‌دلیل استفاده از تثبیت‌کننده‌های دیجیتالی تصاویر باکیفیتی ثبت می‌کند. طراحی لنز آن به‌شکل چشم ‌ماهی کروی است و توسط یک حسگر تصویر 13.6 مگاپیکسلی پشتیبانی می‌شود. فریم ویدئویی در حالت 1080p تنها 2 مگاپیسکل است. طراحی لنز آن به کاربر این امکان را می‌دهد تا زاویه فیلم را تنظیم کند. در مجموع، Parrot Disco FPV یک پهپاد بزرگ و گران‌ قیمت است، اما کیفیت فیلم‌برداری عالی آن یکی از نکات بارز این پرنده غول‌پیکر است. پهپادی که در نگاه اول شبیه به بمب افکن‌ها به نظر می‌رسد. 
یکی از ویژگی‌های شاخص این پهپاد آلیاژی است که در ساخت آن به کار گرفته شده است. این پهپاد از پلی پروپیلن گسترده ساخته شده که در نتیجه فشار وارد شده را تحمل کرده و پس از اعمال فشار به حالت ایده‌آل اولیه خود بازگردد. 

  Yuneec Typhoon H Pro  

یک پرنده بزرگ به ‌قیمت 1149 دلار که از بازوهای چرخان و بال‌های نسبتاً بزرگ بهره می‌برد. وزن آن حدود 1.7 کیلوگرم است. نسخه کامل‌تر این پهپاد از فناوری اینتل RealSense استفاده می‌کند و با دو باتری، کنترل از راه‌ دورهای ST16 و ویزارد و یک کوله پشتی برای حمل این وسایل 1899 دلار قیمت دارد. رنگ تایفون H Pro مشکی است و از دنده فرود با قابلیت جمع شدن، پروانه‌های چرخشی و اهرم سه‌محوره برای تثبیت دوربین تشکیل شده است. شش بازوی این پهپاد از جنس فیبر کربنی و نصب آن‌ها بسیار ساده است. باتری در قسمت عقب نصب می‌شود و درآوردن و جا زدن آن به ‌سهولت انجام می‌شود. کنترل از راه دور ST16 بسیار بزرگ است و برای زمانی‌ که دستتان خسته می‌شود با یک بند از گردن آویزان می‌شود. یک نمایشگر تاچ 7 اینچی در کنار اندروید 4.4.4 از جمله مشخصات ST16 است. برد عملیاتی تایفون در مکان‌های باز تا 762 متر و در مناطق پرازدحام حدود 549 متر است. البته قدرت سیگنال آن به‌اندازه Mavic Pro نیست. بزرگ‌ترین نقطه ضعف آن طول عمر باتری است. این پهپاد عظیم‌الجثه با یک شارژ کامل تنها قادر به 19 دقیقه پرواز است و 2 ساعت طول می‌کشد تا باتری دوباره شارژ شود. دوربین CGO3+ با زاویه دید 98 درجه و امکان ضبط فیلم در رزولوشن‌های 1080p و 1440p و با فرمت‌های 4K UHD و 4K DCI از نقاط قوت آن است. در مجموع، این گجت یک پرنده بسیار خوب با قابلیت‌های زیاد است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟