مأموریت Mars 2020: اکتشاف مریخ با چشم‌های بیشتر
در مأموریت Mars 2020 ناسا 23 دوربین استفاده خواهد شد. دوربین‌هایی که کاربردهای متنوعی خواهند داشت؛ از تهیه تصاویر پانوراما گرفته تا شناسایی موانع و عوارض روی سطح مریخ و مطالعه جو آن و کمک به ابزارهای تحقیقاتی.دوربین‌هایی که از همان لحظه نزدیک شدن به مریخ و نشستن بر سطح آن تصاویر مختلفی را ثبت خواهند کرد، دوربینی که با استفاده از بینایی کامپیوتری به روند فرود کمک می‌کند و دوربینی که به‌عنوان بخشی از ابزارهای مطالعه اوضاع جوی استفاده می‌شود.

1606683296_1_0.gif

 علاوه بر این دوربینی با عنوان CacheCam به بررسی نمونه‌های جمع‌آوری شده کمک می‌کند. نسخه‌ای ارتقایافته از دوربین‌های Mastcam با نام Mastcam-z که قادر به زوم 3 برابر است و در واقع دوربین اصلی این مریخ‌نورد محسوب می‌شود را نیز به این مجموعه اضافه کنید. مریخ‌نوردهای پیشین (Spirit ، Opportunity و Curiosity) دوربین‌هایی برای کمک به هدایت مریخ‌نورد (Navcams) و دوری از خطرات (Hazcams) داشتند که تصاویری 1 مگاپیکسلی و سیاه و سفید ارائه می‌کردند. اما دوربین‌های مهندسی مریخ‌نورد جدید تصاویر رنگی و با کیفیت 20 مگاپیکسل تهیه می‌کند و میدان دید لنزها هم گسترده‌تر شده است. در پروژه‌های پیشین، تصاویر دوربین‌های Navcam به‌دلیل میدان دید کم به‌هم متصل می‌شدند تا تصویری با میدان دید بیشتر تهیه شود. میدان دید وسیع‌تر دوربین‌های جدید نیاز به چنین پردازش‌هایی را کاهش داده است و فرآیند اکتشاف با سرعت بیشتری انجام می‌شود. از سوی دیگر، این دوربین‌ها میزان محو تصویر در اثر حرکت را کاهش می‌دهند و در نتیجه حین حرکت مریخ‌نورد می‌توان تصاویر واضحی گرفت. 
البته افزایش کیفیت و تعداد دوربین‌های مریخ‌نورد محدودیتی بسیار مهم را پیش روی محققان قرار می‌دهد. آن‌ها نمی‌توانند همه این داده‌ها را به زمین مخابره کنند. برای کاهش این چالش دوربین‌ها باید هوشمندتر شوند. در مریخ‌نوردهای Spirit و Opportunity، فشرده‌سازی تصاویر با کمک کامپیوترهای نصب شده روی مریخ‌نورد انجام می‌شد. درباره Curiosity بخش زیادی از این فشرده‌سازی در دوربین اتفاق می‌افتاد که امکان تصویرگیری سه‌بعدی بیشتر و استفاده از رنگ و حتی ویدئوی پرسرعت را در اختیار قرار می‌داد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟