اندروید او تابستان امسال منتشر می‌شود!
28/02/1396 - 18:13
گوگل آی/او 2017: هر آنچه گوگل در مورد اندروید O گفت!
گوگل دیشب و در جریان کنفرانس گوگل آی/او 2017 صحبت‌های زیادی در مورد نسخه بعدی سیستم‌عامل اندروید یعنی اندروید او (Android O) کرد. در این مقاله قصد داریم تا مروری بر تمام صحبت‌های این شرکت و اطلاعاتی که در مورد اندروید او ارائه کرد، داشته باشیم. بنابراین با سایت شبکه همراه باشید.

1606683296_1_0.gif

همانطور که پیش‌بینی کردیم، بخش عمده‌ای از کنفرانس گوگل آی/او 2017 به معرفی ویژگی‌های جدید سیستم‌عامل اندروید او اختصاص داده شد. بنابراین لازم دانستیم تا گزیده‌ای از صحبت‌ها و اطلاعاتی که گوگل در مورد این سیستم‌عامل ارائه کرد را جمع‌بندی و خدمتتان ارائه کنیم. اولین مسئله حائز اهمیتی که گوگل در مورد اندروید او به آن اشاره کرده است، مربوط به اجرای بهتر اپلیکیشن‌ها، کلاهش زمان راه‌اندازی (بوت) و مصرف انرژی کمتر می‌شود!

مطلب پیشنهادی

نگاهی به قابلیت‌های جدید اسپیکر گوگل هوم
برقراری تماس تلفنی رایگان، نمایش نوتیفیکیشن‌ها و غیره

گوگل دیشب از بسته‌ای تحت عنوان Vitals رونمایی کرد که بنا به گفته این شرکت منجر به افزایش سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها در اندروید او می‌شود. این بسته همچنین از قابلیتی تحت عنوان Google Play Protect بهره می‌برد که منجر به افزایش امنیت سیستم‌عامل اندروید او خواهد شد. گوگل همچنین اشاره کرده که این بسته سبب می‌شود تا میزان مصرف انرژی اپلیکیشن‌ها در اندروید او کاهش یابند و این سیستم‌عامل بهینه‌تر از گذشته باشد.

گوگل مدعی شده که در اندروید او سرعت راه‌اندازی یا بوت دستگاه تقریبا دو برابر می‌شود و این مسئله هم از نقاط قوت سیستم‌عامل مذکور خواهد بود. گوگل اشاره داشته که در اندروید او قابلیتی تحت عنوان Wise limitis یه معنای "محدودیت‌های هوشمندانه" ایجاد شده که منجر به محدود شدن هوشمندانه عملکرد اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه دستگاه می‌شود. لازم به اشاره است که قابلیتی شبیه به این قابلیت مدت‌ها است که در سیستم‌عامل iOS وجود دارد.

گوگل همچنین اشاره داشته که بسته Play Console Dashboard را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد داد تا با استفاده از آن بتوانند کدهای دارای اشکال اپلیکیشن‌های خود که منجر به بروز کرش می‌شوند را بیایند و به این صورت حالت اجرایی قابل قبول‌تری در اندروید او ایجاد شود. از دیگر ویژگی‌هایی که گوگل به وجود آن در اندروید او تأکید کرده است، می‌توان به بهره‌گیری آن از هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) به منظور تسهیل پروسه کپی پیست (Copy & Paste) اشاره کرد.

گوگل مدعی شده که در اندروید او، الگوریتم مبتنی بر یادگیری ماشینی را ارائه می‌کند که به موجب آن دستگاه می‌تواند به طور خودکار کلماتی مانند آدرس، شماره تلفن، نام اشخاص و غیره را شناسایی کند. سپس کاربر با دو بار لمس بخشی از این کلمات و انتخاب گزینه Copy قادر به کپی کردن سریع آن‌ها می‌شود. گوگل اشاره داشته که الگوریتم یادگیری ماشینی مذکور به مرور شناخت بهتری از کلمات مورد نیاز کاربر پیدا می‌کند و می‌تواند یک ویژگی تسهیل کننده عالی برای تعامل بهتر با اندروید او محسوب شود.

اندروید او همچنین از قابلیت Auto-fill هم بهره‌مند می‌شود که به طور هوشمند و با توجه به کلماتی که در مرورگر کروم وارد شده‌اند، پیشنهاد پر کردن فیلدهای مختلف موجود در سایر بخش‌های سیستم‌عامل را فراهم می‌کند. متاسفانه هنوز اطلاعات چندان دقیق و جزئی در مورد این ویژگی ارائه نشده است. قابلیت بعدی که در اندروید او شاهد آن هستید، قابلیتی اختصاصی تحت عنوان TensorFlowLite یا تنسورفلولایت است.

تنسورفلولایت در اصل نسخه‌ ویژه‌ای از کتابخانه‌ منبع باز TensorFlow محسوب می‌شود که به سریع‌تر شدن و کاهش حجم نرم‌افزارهای مبتنی بر یادگیری ماشین کمک خواهد کرد. بنا به ادعای گوگل، قابلیت مذکور به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا بتوانند فناوری‌های جدید یادگیری ماشینی را در گوشی‌های هوشمند دارای پردازنده‌ی سیلیکونی ویژه به‌کار ببرند. یکی از ویژگی‌هایی که بدین سبب در اندروید او ارائه شده، فلوید ایکسپرینسز (Fluid Experiences) نام دارد. ظاهرا این ویژگی یا قابلیت سبب می‌شود تا امکان انجام عملیات بیشتر با وجود ظاهری ساده برای کاربر فراهم شود.

قابلیت بعدی اندروید او، قابلیت Notifications Dots نام دارد! به موجب این قابلیت روش جدیدی از نمایش اعلان‌ها را در اندروید او خواهیم دید. به واسطه وجود این قابلیت اگر اعلان خوانده نشده‌ای از سوی یک اپلیکیشن داشته باشید، روی آیکون میانبر آن حباب‌های دایره‌ای شکلی نمایان می‌شوند. با نگه داشتن انگشت خود بر روی این حباب‌ها یک پنجره شناور کوچک نمایان می‌شود که توضیحاتی در مورد اعلان مورد نظر را ارائه می‌کند. همچنین با لمس کوتاه حباب‌ها، می‌توانید مستقیما به هشدار ورودی اپلیکیشن مراجعه کنید.

اما اندروید او چه زمانی عرضه می‌شود؟ طبق گزارش گوگل هم اکنون کاربران گوشی‌های هوشمند نکسوس 5 ایکس، نکسوس 6 پی، نکسوس پلیر، پیکسل سی، گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال می‌توانند نسخه بتای اندروید او را نصب و از آن استفاده کنند. اما انتشار رسمی اندروید او از تابستان امسال آغاز خواهد شد.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟