تشخیص آیفون اصل از آیفون تقلبی، کلون، طرح و ریفربیشد!
24/12/1395 - 10:20
چگونه آیفون اصل را از آیفون تقلبی تشخیص دهیم؟
اگر قصد خرید یک آیفون را دارید، نباید شتاب‌زده عمل کنید. آیفون‌های اپل محصولات گران قیمت و با کیفیتی هستند که متاسفانه نمونه‌های فیک (Fake) یا تقلبی زیادی دارند. بنابراین شما باید پیش از خرید یک آیفون حتما بتوانید به قدری حرفه‌ای شوید که یک آیفون تقلبی را از نمونه اصل تشخیص داده و تفکیک کنید، در غیر این صورت ممکن است با مشکل مواجه شوید. با سایت شبکه همراه باشید تا به آموزش نحوه تشخیص آیفون اصل از تقلبی بپردازیم.

1606683296_1_0.gif

مقدمه

آیفون‌های اپل از نظر کیفیت محصولات کم‌نظیری هستند و متعاقبا قیمت بسیار بالایی دارند. برخی از شرکت‌ها (به ویژه کمپانی‌های چینی) نسبت به تولید اسمارتفون‌هایی اقدام کرده‌اند که از نظر ظاهری کاملا شبیه به آیفون‌های اورجینال هستند، اما به هیچ وجه کیفیت عملکرد آیفون‌های اصلی اپل را ندارد. به این آیفون‌ها اصطلاحا آیفون کلون (Clone)، یا طرح کپی گفته می‌شود که ما برای ساده‌تر شدن موضوع آن‌ها را آیفون تقلبی یا فیک خطاب می‌کنیم.

متاسفانه افراد سودجو در برخی موارد تلاش می‌کنند تا از سادگی خریداران و عدم آگاهی آن‌ها در این زمینه سوء استفاده کنند و این آیفون‌های تقلبی را به جای آیفون اصل اپل به فروش برسانند. بنابراین هیچ‌گاه برای خرید یک آیفون جدید عجله نکنید و حتما در مورد دستگاه اطلاعات کافی جمع‌آوری کنید. برای خرید آیفون‌های اپل حتما از فروشندگان معتبر خریداری کنید به حرف دلال‌ها و افراد غیرقابل اعتماد اعتنایی نکنید. شما باید پیش از اقدام به منظور خرید آیفون حتما به قدری اطلاعات جمع‌آوری کرده باشید که قادر به تشخیص آیفون اصل از تقلبی باشید.

اما چگونه می‌توانیم یک آیفون اصل را از نمونه تقلبی یا کلون تشخیص دهیم؟ برای اینکه بتوانید این امر را به خوبی انجام دهید باید بسیار دقیق عمل کنید و دید سطحی خود را کنار بگذارید. ما در این مقاله قصد داریم که به آموزش نحوه تشخیص آیفون اصل از تقلبی بپردازیم و به نشانه‌هایی اشاره کنیم که می‌توانند در این راستا شما را یاری کنند. بنابراین اگر قصد خرید یک آیفون را دارید، حتما به این موارد دقت کنید و شتاب‌زده عمل ننمایید که ممکن است سرتان کلاه برود و ضرر میلیونی را متحمل شوید. با سایت شبکه همراه باشید.

مطلب پیشنهادی

چرا آیفون 7 پلاس در مقایسه با آیفون 7 انتخاب بهتری است + عکس
برتری‌های آیفون 7 پلاس نسبت به آیفون 7 را بشناسید!

نشانه‌های ظاهری بسته یا باکس آیفون

پیش از هر چیز به نشانه‌هایی اشاره می‌کنیم که بر روی جعبه آیفون موجود هستند و با توجه به آن‌ها قادر به تشخیص آیفون اصل از تقلبی خواهید بود. تصور کنید که به یک موبایل فروشی مراجعه کرده‌اید و فروشنده یک آیفون را به همراه جعبه پیش رویتان قرار داده است. چگونه می‌توانیم با نگاه به جعبه دستگاه متوجه شویم که آیفون مورد نظر تقلبی است یا اصل؟ تشخیص این امر ممکن است کمی دشوار باشد. شما برای تشخیص یک آیفون تقلبی از اصل با توجه به جعبه آن باید بسته‌بندی اصلی که اپل برای آیفون مورد نظر طراحی کرده است را بشناسید.

مطلب پیشنهادی

گلکسی اس 8 سامسونگ بخریم یا آیفون 7 اپل؟
دلایل قانع‌کننده برای خرید گلکسی اس 8 به جای آیفون 7

برای مثال تصور کنید که قصد خرید آیفون 6 اپل را داریم. با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید مشخصات ظاهری جعبه نسخه اصلی آیفون 6 اپل را مشاهده کنید. مثلا اپل تصمیم گرفته که در طراحی جعبه آیفون 6 عکس آیفون را بر روی بخش فوقانی جعبه دستگاه چاپ کند. بنابراین اگر فروشنده‌ای یک آیفون 6 را به همراه جعبه‌ای پیش رویتان قرار داد که عکسی بر روی آن حک نشده یا طرح باکس آن با طرح رسمی اپل تفاوت دارد، مطمئن باشید که این آیفون اصل نیست و یک جای کار می‌لنگد.

نکته بعدی مربوط به آیفون‌های ریفربیشد می‌شود. آیفون‌های ریفربیشد، آیفون‌هایی هستند که پس از عرضه یا در مراحل نهایی توزیع دچار مشکل فنی شده‌اند و برای اپل باز پس فرستاده می‌شوند. سپس اپل آن‌ها را تعمیر کرده و با قیمتی کمتر از نسخه تعمیر نشده آیفون‌هایش روانه می‌کند. همچنین برخی از آیفون‌های ریفربیشد هم از کنار هم قرار دادن قطعات سخت‌افزاری آیفون‌های قدیمی هم تولید می‌شود. به این آیفون‌ها اصطلاحا ریفربیشد گفته می‌شود. مطمئنا هیچ فردی تمایل ندارد که یک آیفون ریفربیشد را به جای آیفون اصل خریداری کند. بنابراین شما باید بتوانید یک آیفون ریفربیشد را هم از آیفون اصل تشخیص دهید.

برای تشخیص آیفون ریفربیشد از آیفون اصل با توجه به جعبه دستگاه باید به لیبل خاصی توجه داشته باشید که عبارت "Apple Certified" را به همراه دارد. این عبارت بر روی بخش فوقانی آیفون‌های ریفربیشد حک می‌شود. بنابراین اگر بر روی جعبه آیفونی که فروشنده پیش رویتان قرار داده است، عبارت "Apple Certified" را مشاهده کردید، مطمئن باشید که آیفون مد نظر یک آیفون ریفربیشد است و فروشنده قصد دارد که از اعتماد شما سوء استفاده کند. اما اگر مشکلی بر روی باکس یا جعبه آیفون مشاهده نکردید به مرحله بعدی یعنی باز کردن جعبه و بررسی مشخصات ظاهری و فیزیکی آیفون می‌رسیم.

نشانه‌های فیزیکی و بدنه آیفون

حال تصور کنید که جعبه آیفون را باز کردید و آن را در دست خود گرفته‌اید. دستگاه هنوز روشن نیست و شما فقط قادر به بررسی بدنه و مشخصات فیزیکی آن هستید. در اینجاست که باید کمال دقت را به خرج دهید تا بتوانید یک آیفون اصل را از آیفون تقلبی تشخیص دهید. اولین موضوعی که باید به آن توجه کنید مربوط به پیچ‌های اتصال بدنه آیفون می‌شود. پیچ‌هایی که اپل در آیفون‌هایش استفاده می‌کند پیچ‎های منحصر به فردی هستند که با پیچ‌گوشتی‌های اختصاصی قابل جداسازی خواهند بود. اما آیفون‌های طرح یا تقلبی به پیچ‌های معمولی مجهز هستند که با هر پیچ‌گوشتی قابل جداسازی خواهند بود. این موضوع یکی از بهترین نشانه‌های موجود برای تشخیص آیفون اصلی از تقلبی محسوب می‌شود.

نکته بعدی مربوط به لوگوی اپل در پشت بدنه دستگاه و همچنین خطوط آنتن و عبارات حک شده بر روی پنل پشتی دستگاه می‌شود. عموما در آیفون‌های تقلبی شاهد ایجاد ترکیب رنگ محسوس‌تری هستید. برای مثال به تصور زیر نگاه کنید. رنگ عبارات تایپ شده در بخش زیرین پنل پشتی آیفون تقلبی (آیفون سمت چپ) کاملا سفید است! خطوط آنتن دستگاه رنگ تیره دارند و لوگوی اپل برخلاف نمونه اصل که در سمت راست دیده می‌شود، سفید رنگ و بسیار براق حکاکی شده است. این عوامل می‌توانند نشان دهنده فیک یا تقلبی بودن دستگاه باشند. البته توجه داشته باشید که رنگ لوگوی را نمی‌توان یک دلیل همیشگی برای تشخیص فیک یا تقلبی بودن آیفون دانست. در این نسخه‌ای که ما مورد مقایسه قرار داده‌ایم، لوگوی اپل رنگی متفاوت و روشن دارد.

مطلب پیشنهادی

استیو جابز با این نصیحت ساده نایک و اپل را نجات داد!

یکی دیگر از نشانه‌های آیفون تقلبی با لمس لوگوی اپل در پنل پشتی دستگاه قابل درک می‌شود. لوگوی اپل در نسخه‌های اصلی آیفون به هیچ وجه برآمدی یا فرو رفتگی زننده ندارد، اما در آیفون‌های تقلبی این لوگو کاملا فرو رفته است و با لمس آن این تفاوت را احساس خواهید کرد. بنابراین با لمس لوگوی اپل هم قادر به تشخیص آیفون اصل از تقلبی می‌شوید.

مطلب پیشنهادی

مروری بر تمام ویژگی‌های جدید آیفون ایکس + عکس
آیفون ایکس چه ویژگی‌های جدید و متفاوتی دارد؟

نشانه بعدی که توصیه می‌کنیم به آن توجه کنید مربوط به چینش و کیفیت دکمه‌های فیزیکی دستگاه می‌شود. دکمه‌های فیزیکی آیفون‌های اصل از نظر کیفیت بسیار عالی طراحی شده‌اند و هیچ مجرای نفوذی مابین درزهای آن دیده نمی‌شود. همچنین یک استاندارد مشخص در محل قرارگیری مدل‌های مختلف آیفون‌های اپل رعایت شده است که ممکن است این استاندارد در برخی از نسخه‌های فیک یا کپی آیفون‌های اپل رعایت نشود. همانطور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، دکمه‌های فیزیکی آیفون تقلبی (آیفون زیرین) دارای درزهای مشخصی هستند و با لمس آن‌ها لقی ناچیزی را احساس خواهید کرد، اما این امر در آیفون اصل قابل مشاهده نیست.

در نهایت باید اشاره کنیم که در این مرحله هیچ روشی به منظور تشخیص آیفون اصل از آیفون ریفربیشد وجود ندارد. برای تشخیص آیفون ریفربیشد یا باید از نشانه‌ای که در بخش قبل (عبارت روی باکس) به آن اشاره داشتیم استفاده کنید یا آیفون را روشن کرده و از روشی که در ادامه شرح می‌دهیم استفاده نمایید.

مطلب پیشنهادی

یک پلاس و این همه غوغا؟ مقایسه‌ آیفون 8 و 8 پلاس

نشانه‌هایی که پس از روشن کردن دستگاه مشخص می‌شوند

حال به مرحله روشن کردن دستگاه می‌رسیم. در اولین قدم به محض اینکه یک آیفون فیک یا تقلبی را روشن کنید، صفحه‌ای نمایان می‌شود که عباراتی همچون "Welcome" را به همراه دارد، این موضوع در حالی است که یک آیفون اصلی به محض روشن شدن لوگوی آیفون را نمایش می‌دهد. کیفیت رنگ و صفحه نمایش هم از دیگر نشانه‌هایی است که می‌تواند آیفون تقلبی را از آیفون اصل مجزا کند.

مسئله بعدی که می‌تواند مشخص کند که یک آیفون اصل است یا خیر مربوط به سیستم عامل انحصاری iOS اپل می‌شود. سیستم عامل iOS تنها در دستگاه‌های اصلی برد اپل نصب و پیاده‌سازی می‌شود، اما آیفون‌های تقلبی یا طرح به سیستم عامل اندرویدی مجهز هستند که دقیقا مطابق با معیارهای iOS شخصی‌سازی شده است. بنابراین شما به سادگی با دانلود یک فایل APK و بررسی امکان نصب آن در آیفون خود قادر به تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن می‌شوید. نکته بعدی مربوط به کیفیت دوربین دستگاه می‌شود. دوربین آیفون‌های اپل فوق‌العاده با کیفیت عمل می‌کند. مطمئنا اگر دوربین یک آیفون فیک یا تقلبی را به کار ببرید متوجه خلا کیفیت آن می‌شوید. برای نمونه به عکس زیر نگاهی داشته باشید.

اجرای برنامه آیتیونز استور (iTunes Store) و اپ استور (App Store) هم می‌تواند مشخص کند که آیفون مد نظر اصل یا طرح و کپی! از آنجایی که آیتیونز استور و اپ استور تنها در سیستم عامل iOS قابل اجرا هستند، بنابراین یک آیفون فیک یا تقلبی قادر به اجرای آن‌ها نخواهد بود. از اینرو یا آیتیونز استور و اپ استور در آیفون‌های فیک حذف می‌شود و یا با اجرای آن‌ها اپلیکیشن‌های عجیب دیگری نظیر گوگل پلی استور (Google Play Store) فعال خواهند شد. همچنین برخی از آیفون‌های تقلبی ممکن است از اتصال حافظه SD پشتیبانی کنند، اما آیفون‌های اصل هیچ‌وقت از این قابلیت پشتیبانی نکرده‌اند.

مطلب پیشنهادی

آیفون 8 پلاس با آیفون 7 پلاس چه تفاوت‌ و شباهت‌هایی دارد؟
تفاوت‌ها و شباهت‌های آیفون 7 پلاس و آیفون 8 پلاس را بشناسید!

اما روش‌های فوق برای تشخیص آیفون‌ تقلبی و طرح از آیفون اصل قابل استفاده هستند. متاسفانه یک آیفون ریفربیشد از جنبه‌های نام برده شده هیچ تفاوتی با یک آیفون اصل ندارد. بهترین روش موجود برای تشخیص آیفون اصل از ریفربیشد مربوط به بررسی شماره سریال (Serial Number) دستگاه می‌شود. اگر شماره سریال آیفون شما با عدد 5 شروع شود، شک نداشته باشید که آیفون ریفربیشد است. عدد سوم موجود در شماره سریال آیفون هم آخرین عدد سال تولید دستگاه را نمایش می‌دهد. برای مثال اگر آیفون شما در سال 2008، 2010 یا 2015 تولید شده باشد، رقم سوم شماره سریال آن به ترتیب 8، 0 یا 5 خواهد بود.

جمع‌بندی

بنابراین با توجه به نشانه‌های فوق قادر به تشخیص آیفون اصل از تقلبی و همچنین آیفون‌های ریفربیشد خواهید بود. همواره برای خرید یک آیفون صبور باشید و تمام جوانب و مشخصات دستگاه را بررسی کنید تا خدای نکرده آیفونی تقلبی یا ریفربیشد را به جای آیفون اصل خریداری نکنید. امیدوار هستیم که از این مقاله استفاده کرده باشید.

برای مشاهده ترفند‌های iOS اینجا کلیک کنید

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟