چهره به چهره
Persona 5، یک بازی کامل، یک امتیاز کامل
«پرسونا ۵» یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین بازی‌های سال‌های گذشته است و افزون بر اینکه مخاطبان را با یک تجربه عمیق در روند بازی، روایت و پرداخت شخصیت‌ها آشنا می‌کند، کلاس درس ارزشمندی نیز برای تمام سازندگان و فعالان صنعت بزرگ بازی‌سازی است.

1606683296_1_0.gif

هر مخاطب یا سازنده‌ای، هر بیننده یا فیلم‌سازی و هر کتاب‌خوان یا نویسنده‌ای تعریف متفاوتی از یک محصول کامل دارد. در عصر حاضر و دورانی که شبکه‌های اجتماعی و صفحه‌های شخصی آنلاین بر ترویج یک نگرش یا تغییر آن تأثیر می‌گذارند، هنر به‌ معنای عام آن بر مبنای سلیقه مخاطبان و ذوق و علاقه آن‌ها شکل می‌گیرد. بازی‌ساز و هنرمند مستقل نیز در بازی، فیلم، کتاب و موسیقی خود بیش از هر چیز تلاش می‌کند تا دنیای شخصی و دغدغه‌های خود را نشان دهد. با وجود این، استاندارهای مشخصی نیز وجود دارند که با شناخت آن‌ها می‌توان در کنار احترام به سلیقه و نظر مخاطبان متفاوت، محصول مورد نظر را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی و سنجش قرار دارد. همین استانداردها هستند که در پایان و در کنار بازخورد مخاطبان، ارزش نهایی یک کار هنری را مشخص می‌کنند.

سبک: نقش‌آفرینی نوبتی
پلتفرم: PS4, PS3
تهیه‌کننده: Atlus
سازنده: Atlus    
امتیاز: 5 (کامل)

 

قبل از هر سخنی لازم است دو نکته بسیار مهم را بدانید که هم در ادامه این مطلب و هم در صورتی که بخواهید پس از این، بازی را آغاز کنید کمکتان خواهد کرد. قسمت پنجم مجموعه پرسونا یک بازی نقش‌آفرینی ژاپنی است و باید کمی صبر و حوصله به خرج دهید. صبری که با ضرباهنگ مناسب بازی و زمان‌بندی‌های بسیار مناسب توسط سازندگان پاسخ داده می‌شود و این روند تا پایان ادامه خواهد داشت. نکته دوم که در ادامه مطلب به آن نمی‌پردازیم آن است که سازندگان برای آنکه شما درگیر مکانیک‌های نقش‌آفرینی نشوید و تنها از مبارزه‌ها، روند داستان و شخصیت‌ها لذت ببرید، درجه سختی را با نام «ایمن» در نظر گرفته‌اند که می‌توانید با خیال راحت و بدون آنکه نگران تغییر بازی و داستان باشید، آن را انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی

وحشت بقا: نگاهی به بازی رزیدنت ایول ۷
بازگشت حقیقی اویل به رزیدنت

از شرق به غرب 

کسانی که اهل انیمیشن‌های شرقی باشند، همان ابتدا به‌خوبی با داستان و آغاز آن ارتباط برقرار خواهند کرد. البته نویسندگان با کمک صداگذاری بی‌نظیر شخصیت‌ها و انتخاب صحیح جمله‌ها تلاش کرده‌اند تا حال‌ و هوای ماجرا برای تمام سلیقه‌ها یکسان باشد و فرقی با نمونه‌هایی که مخاطبان آشنایی بیشتری با آن‌ها دارند نداشته باشد. شما کارتان را به‌عنوان یک دانش‌آموز انتقالی در سال دوم دبیرستان در منطقه شیبویا آغاز می‌کنید و باید دقیقاً یک سال تحصیلی کامل را همراه با تمام جزئیات آن در مدرسه پشت سر بگذارید. همان ابتدا متوجه می‌شوید که بدون اطلاع شما یک نرم‌افزار ناشناس روی تلفن همراهتان نصب شده است که ابتدا آن را نادیده می‌گیرید، اما همین نرم‌افزار دریچه ورودتان به کاخ درونی انسان‌های مختلف خواهد بود که در ناخودآگاه آن‌ها و با توجه به نگرش‌ها و کارهای نادرستشان شکل گرفته است. اولین نفری که باید به کاخ او سر بزنید و قلب او را از نیازهای شیطانی و نادرست پاک کنید، معلم ورزش دبیرستان است که شیوه‌های نادرستی را برای تمرین تیم بسکتبال و انتخاب بازیکنان اصلی به کار گرفته است. مکانیک‌های مبارزه و استفاده از آن‌ها نیز در همین فصل از بازی به شما آموزش داده می‌شوند. نکته مهم در پاکسازی قلب افراد آن است که برای هرکدام از مأموریت‌های اصلی فرصت مشخصی در اختیار دارید که باید با مدیریت زمان، افزون بر رسیدن به گنج کاخ، به کارهای دیگر خود به‌عنوان دانش‌آموز و عضوی از جامعه نیز رسیدگی کنید. مهم‌ترین نقطه قوت «پرسونا ۵» همین ابتدا مشخص می‌شود و با آنکه یک داستان کاملاً خطی را دنبال می‌کند، اما وظیفه بسط و گسترش آن را بر عهده خودتان می‌گذارد.

مطلب پیشنهادی

رایگان دانلود کنید: کتاب الکترونیکی «برترین بازی‌های 95»

در طول داستان با شخصیت‌های بسیاری مواجه می‌شوید که تعدادی از آن‌ها در مبارزه‌ها همراه شما خواهند بود و تعداد دیگری هم افزون بر آنکه داستان‌ها و مأموریت‌های جانبی را شکل می‌دهند، امتیازهای مختلفی را نصیبتان می‌کنند. بازی این شخصیت‌ها را با نام «معتمد» معرفی می‌کند که هرکدام سرگذشت خاص خود را دارند و همان ‌طور که داستان گسترش پیدا می‌کند، به تعداد بیشتری از آن‌ها دسترسی پیدا خواهید کرد. با توجه به زمان محدودتان، تصمیم آنکه با کدام‌یک از افراد وقت بیشتری را بگذرانید، کاملاً در اختیار خودتان است. وقتی خارج از کاخ‌ها هستید، می‌توانید مانند یک شهروند عادی در شهر گشت‌ و گذار کنید، دعوت دوستانتان را پاسخ دهید یا خودتان سراغ آن‌ها بروید. انتخاب پاسخ‌های مناسب در گفت‌وگوها یا تهیه‌ هدیه مناسب باعث شکل‌گیری اعتماد بیشتری می‌شود و هرچه رابطه‌ قوی‌تری داشته باشید، تیم قوی‌تری نیز در میدان نبرد خواهید داشت. افزون بر این، سازندگان پنج خصوصیت اخلاقی و اجتماعی شجاعت، کارآمدی، مهربانی، دانش و جذابیت را هم در نظر گرفته‌اند که گاهی پیش‌نیاز برقراری یک ارتباط یا انجام یک وظیفه یا مأموریت خاص هستند. منطقه شیبویا از چند بخش مختلف با فروشگاه‌ها، مرکزهای سرگرمی و مناطق گردشگری تشکیل شده‌ است که مانند شهر توکیو با مترو به یکدیگر وصل شده‌اند.

شکل1- روش دسترسی به بخش های مختلف در میان مبارزه بسیار کارآمد و جذاب طراحی شده اند.

 

مطلب پیشنهادی

۴ بازی کوچک و جذاب موبایل برای اندروید و آی‌او‌اس
دنیای بزرگ بازی‌های کوچک شماره ۱۹۰

انتخاب شغل نیمه‌وقت برای درآمد بیشتر، تماشای فیلم در سینما، خرید و خواندن کتاب در سبک‌های مختلف، کرایه DVD، سر زدن به خشک‌شویی و شرکت در مسابقات محلی که توسط بعضی از مراکز ارائه می‌شوند، گزینه‌های دیگری برای گذراندن وقت در بازی هستند که همواره امتیازی را در یکی از خصوصیات‌ پنج‌گانه نصیبتان می‌کنند. تا زمانی که داخل یک کاخ باشید، هیچ زمانی از فرصتی که در اختیار دارید سپری نخواهد شد. اما با بازگشت از کاخ، یک روز کامل از دست می‌رود و باید برای سر زدن دوباره به کاخ و پیشرفت در آن منتظر روز بعد بمانید. به این ترتیب، مهم‌ترین چالش «پرسونا ۵» آن است که هرچه بیشتر در کاخ بمانید و زمان کمتری را به رفت ‌و آمدها اختصاص دهید تا به تمام کارهایی که پیش از این از آن‌ها در دنیای واقعی نام برده شد هم رسیدگی کنید.

گنج پنهان

«پرسونا ۵» بازی نقش‌آفرینی نوبتی است و هرکدام از اعضای تیم چهار نفره شما در هر نوبت تنها می‌توانند یک حرکت انجام دهند که این قانون برای دشمنان نیز در نظر گرفته شده است. اما جزئیات فراوان مبارزه‌ها باعث شده‌اند تا هر نبرد کاملاً متفاوت باشد و ضرباهنگ سریع بازی دست‌کمی از یک نقش‌آفرینی اکشن نداشته باشد. قدم اول در هر مبارزه آن است که دشمن را غافلگیر کنید. سازندگان برای این کار به شما اجازه می‌دهند تا پشت موانع مختلف مخفی و در فرصت مناسب وارد نبرد شوید. در این حالت تمام اعضای تیم‌ می‌توانند قبل از حرکت دشمن یک حرکت انجام دهند و گاهی می‌توانید با شناخت نقاط ضعف دشمنان با همین یک دور کارشان را بسازید. اما اگر شما غافلگیر شوید، تمام دشمنان یک حرکت پیش از شما انجام می‌دهند و این نکته کار را برای شما مشکل می‌کند.
هرکدام از شخصیت‌ها افزون بر سلاح گرم که مهمات محدودی دارند، از یک سلاح سرد نیز استفاده می‌کنند. اما برگ برنده شما در پیروزی استفاده از جادوهای مختلف است که بسته به نوع هرکدام، از خط سلامتی یا جادوی‌ شما کم می‌کنند. از طرفی، همواره باید توجه داشته باشید که مهمات و خط جادو تنها با بازگشت به دنیای واقعی پر می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود تا با استراتژی و تفکر بیشتری مبارزه‌ها را مدیریت کنید. 

شکل 2 - سر زدن به فروشگاه‌ها یا گوش کردن به گفت‌وگوهای مردم منطقه از لذت‌های بی‌شمار بازی هستند.

 

هدف اصلی‌ در هر کاخ این است که به محل گنج دسترسی پیدا کنید و هر بار پیشروی بیشتری در نقشه داشته باشید. خوشبختانه با دسترسی به قسمت‌های تازه در نقشه به اتاق‌های امنی می‌رسید که می‌توانید بازی را در آنجا ذخیره کنید و دفعه بعد از همان قسمت کارتان را پی بگیرید. در راه رسیدن به گنج هرچه کمتر به دنیای واقعی برگردید، زمان بیشتری برای مدیریت دیگر برنامه‌هایی‌ خواهید داشت که کاملاً در دنیای کاخ‌‌ها تأثیر می‌گذارند. به ‌عنوان نمونه، اگر بتوانید هرچه زودتر اعتماد دکتری را که در محل زندگی‌ شما کار می‌کند جلب کنید، به آیتم‌های قوی‌تری برای ماندن در کاخ‌ها دسترسی پیدا می‌کنید و حتی می‌توانید مسیر رسیدن به گنج را در یک روز پیدا کنید.

با توجه به بعضی موانع در کاخ‌ها که با دنیای واقعی در ارتباط هستند یا با رسیدن به یک نقطه کلیدی در داستان، حتماً باید در قسمت‌هایی از بازی به دنیای واقعی بازگردید. پس بهتر است قبل از رسیدن به این موانع یا نقاط کلیدی تا می‌توانید در کاخ‌ها پیشروی کنید و زمان باقی‌مانده را به محکم‌تر کردن رابطه خود با شخصیت‌های مختلف اختصاص دهید تا گزینه‌های بیشتری در مدیریت مبارزه‌ها و کسب امتیاز تجربه نصیبتان شود. باز هم برای روشن شدن این موضوع تنها به یک مثال اشاره می‌کنیم. گاهی اوقات ضربه یا جادوی شما ناموفق است و در این حالت اگر امکان پشتیبانی اعضا را به‌ دست آورده باشید، می‌توانید یک حرکت اضافه برای جبران حرکت قبل انجام دهید که به‌شکل خودکار توسط یکی از اعضا اجرا می‌شود.

 

انتخاب پاسخ‌های مناسب در گفت‌وگوها یا تهیه‌ هدیه مناسب باعث شکل‌گیری اعتماد بیشتری می‌شود و هرچه رابطه‌ قوی‌تری داشته باشید، تیم قوی‌تری نیز در میدان نبرد خواهید داشت.

 

پرسونا
نماد بیرونی اراده هرکدام از شخصیت‌ها برای مبارزه با ظلم و کمک به افراد مختلف با نام پرسونا در بازی شناخته می‌شود که شکل و ظاهر آن‌ها برای هریک از افراد تیم متفاوت است. جادوها و کمک گرفتن از حرکت‌های هجومی یا دفاعی خاص نیز با کمک همین پرسوناها انجام می‌شوند. اما شخصیت اصلی بازی که رهبری گروه را برعهده دارد، تنها کسی است که می‌تواند از پرسوناهای مختلف استفاده و آن‌ها را در میان مبارزه عوض کند. هرکدام از دشمنان بازی هم حکم یک پرسونا را دارند و با شناخت نقاط ضعفشان می‌توانید آن‌ها را با خود همراه کنید. 
به‌ دست آوردن پرسوناهای قدرتمند که توانایی‌های ویژه‌ای داشته باشند، کار آسانی نیست و پس از آنکه همه دشمنان را محاصره کردید، می‌توانید با یکی از آن‌ها مذاکره کنید. در مذاکره‌ها سؤال‌های مختلفی از شما پرسیده می‌شوند که برای هرکدام از دشمنان جواب جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است و گاهی باید بارها تلاش کنید تا صاحب یک پرسونای جدید شوید. البته طبق معمول اگر رابطه‌های محکم‌تری داشته باشید، گزینه‌ها و البته شانس بیشتری برای مذاکره خواهید داشت. به‌ عنوان نمونه، اگر در مذاکره‌ای موفق نشوید، شانس مجددی نصیبتان می‌شود یا همان ابتدا می‌توانید از دشمنانی که محاصره شده‌اند تقاضای پول یا آیتم کنید.

مطلب پیشنهادی

جنگــاوری فضایــی؛ بررسی نسخه جدید بازی Call of Duty
همان الگوی همیشگی اما با روایتی جدید

بازی با پرسوناهای مختلف به همین‌ جا ختم نمی‌شود و قدم بعدی آن است که با ترکیب پرسوناها با یکدیگر پرسونای قدرتمندتری بسازید و نتیجه ترکیب‌های متفاوت را خودتان امتحان کنید. هرکدام از پرسوناها در دسته خاصی قرار دارند و در سرعت پیشرفتتان در رابطه‌ها با انسان‌های مختلف که آن‌ها هم در گروه‌های متفاوت قرار می‌گیرند، تأثیر قابل توجهی می‌گذارند. پس اگر بر جلب اعتماد شخصیت‌های خاصی تمرکز کرده‌اید، باید همواره پرسونای آن‌ها را نیز همراه خود داشته باشید. زمانی که تمام قوانین را یاد گرفتید، باید به‌تدریج حواستان به بخش دیگری از بازی نیز باشد که با نام «یادآوران» شناخته می‌شود. 

شکل 3 - با اینکه با افراد بسیاری همراه هستید، اما همه آن‌ها به‌خوبی شخصیت‌پردازی شده‌اند. 

یادآوران یک نقشه بسیار بزرگ است که از ترکیب کاخ‌های درونی تمام افراد شهر شکل گرفته و به‌صورت ایستگاه‌های مترو در دل زمین نمایان شده است. این نقشه بزرگ که هر بار به‌صورت تصادفی ساخته می‌شود، از همان قانون پیشروی در کاخ‌ها استفاده می‌کند و تا زمانی که مانعی نداشته باشید، می‌توانید به ایستگاه‌های پایین‌تر بروید و به نقاط ذخیره دسترسی پیدا کنید. با شهرت گرفتن نام گروه‌تان به‌عنوان کسانی که قلب افراد فاسد را پاک و آن‌ها را وادار به اقرار گناه‌ می‌کنند، درخواست‌های مختلفی برای پاک کردن قلب افراد مختلف به دستتان می‌رسد که حکم مأموریت‌های جانبی را در یادآوران دارند. در این میان، هرچه به درخواست‌های بیشتری رسیدگی کنید بیشتر می‌توانید در عمق یادآوران پیشروی کنید و درنهایت به حقیقت آن پی ببرید.

مطلب پیشنهادی

می‌خورید یا می‌برید: نگاهی به کنسول جدید نینتندو سوییچ
نینتندو همچنان به نوآوری و ایده‌های جدید اعتقاد دارد

«پرسونا ۵» یکی از زیباترین گرافیک‌های نسل حاضر را دارد و دلیل آنکه از صفت زیبا به‌جای بهترین استفاده می‌کنیم آن است که نباید آن را با گرافیک‌های خیره‌کننده دیگر بازی‌های انحصاری کنسول سونی مقایسه کنیم. در این بازی بیش از هر چیز با ذوق و سلیقه بی‌نظیر طراحان هنری روبه‌رو هستیم که دنیای بازی را با جزئیات و دقت فراوانی به تصویر کشیده‌اند. اوج این ذوق و سلیقه را می‌توان در کاخ‌های مختلف مشاهده کرد که با توجه به شخصیت درونی افراد طراحی شده‌اند و هرکدام سبک گرافیک بسیار متفاوتی با یکدیگر دارند. سازندگان حتی از طراحی خاص گزینه‌های نبرد نیز به‌آسانی نگذشته‌اند و همه‌چیز را رنگارنگ و چشم‌نواز به تصویر کشیده‌اند. افزون بر این، انیمیشن‌های متفاوت شخصیت‌ها هنگام حرکت‌های مختلف نیز این جذابیت بی‌انتها را همراهی می‌کنند. جزئیات فراوان صحنه‌ها در مدرسه، خانه، کاخ‌ها و قسمت‌های مختلف شهر نیز برگ درخشان دیگری در کارنامه هنری بازی است.

مطلب پیشنهادی

پدران و فرزندان: بررسی بازی Gears of War 4
گردش بی‌نقص چرخ‌های جنگ در نسل هشتم

قسمت پنجم از این مجموعه نه‌تنها یکی از بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی در نسل حاضر و سال‌های گذشته است، بلکه نمونه‌ای از یک بازی کامل به حساب می‌آید که در تمام بخش‌ها قدرتمند ظاهر شده است. «پرسونا ۵» یک بار دیگر ثابت کرده است که بدون انتخاب‌ها و تصمیم‌های توخالی نیز می‌توان یک داستان هیجان‌انگیر، غافل‌گیرکننده و جذاب را همراه با روندی سرگرم‌کننده ارائه داد و کسی را از همراهی و تجربه بازی محروم نکرد. سازندگان تلاش کرده‌اند تا بازی‌ خود را برای تمام مخاطبان بسازند و هیچ‌کس را به جرم نداشتن تجربه در سبک نقش‌آفرینی از قلم نیانداخته‌اند. بازی درجه‌های سختی مختلفی دارد که در میان داستان نیز قابل تغییر هستند و اگر می‌خواهید تنها از داستان و شخصیت‌ها لذت ببرید، مبارزه‌ها مانعی در پیشرفت داستان نخواهند بود. به این ترتیب، یک مخاطب عادی بازی‌های ویدئویی نیز همراه با مخاطبان حرفه‌ای بازی‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و هیچ‌‌کس نمی‌تواند به‌خاطر آنکه نقش‌آفرین می‌داند، خود را برتر و بالاتر از دیگران بداند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟