گفت‌وگو با شایان حدادی، مدیر عامل سایت کاریابی تخصصی کارینسو
سرانجام بازار کار متخصصان IT به تعادل خواهد رسید
کار و شغل یکی از مهم‌ترین مسائل زندگی‌ هر فردی در طول زندگی‌‌اش است. بعد از ظهور کامپیوتر به‌مرور مشاغل جدیدی در راستای پیش‌برد این تکنولوژی جدید پدید آمدند و با تولد اینترنت مشاغل بسیار زیاد دیگری بر اساس نیاز کارفرمایان پدیدار شدند. هم‌اکنون بخش زیادی از آگهی‌های استخدام منتشرشده در سایت‌های کاریابی مختص به مشاغل IT است. سایت کاریابی تخصصی کارینسو به آدرس اینترنتی KARINSOO.COM حدود یک سال است که پا به عرصه استخدام گذاشته و مدعی است فضای تخصصی‌ای برای کارجویان و کارفرمایان حوزه IT ایجاد کرده است. در ادامه گفت‌و‌گویی خواهیم داشت با شایان حدادی، مدیرعامل کارینسو.

1606683296_1_0.gif

 لطفا خود‌تان را معرفی کنید

سلام. من شایان حدادی هستم. از کودکی به حوزه IT علاقه‌مند بودم و هم‌اکنون مدیرعامل سایتی هستم که نقطه اتصال متخصص‌های IT و کارفرماهاست. به‌عنوان اولین شغل جدی، ادمین سایت ماهنامه شبکه شدم و بعد از مدتی آموزش و کسب تجربه از همکارانم، مدیر این سایت شدم. کار در یک نشریه تخصصی و فضای رسانه‌ای تجربیات کم‌نظیری برای من به‌همراه داشت که تا آخر عمر کاری‌ام همراهم خواهد بود. (روزی که وارد ماهنامه شبکه شدم فکر نمی‌کردم یک‌زمانی به‌خاطر کسب‌وکاری که راه‌اندازی کرده‌ام، در مجله با من مصاحبه شود!) علاوه بر این حدود پنج سال هم در زمینه تبلیغات تخصصی در حوزه IT با محوریت فضای مجازی، به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی فعال هستم. با این تجربیات و بررسی بازار کار حوزه IT ، کارینسو متولد شد و اکنون با مجوز رسمی از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشغول به فعالیت است.

 کارینسو یعنی چه و از کی شروع به کار کرد؟

  • کارینسو، یعنی کار این سو. یک اسم ایرانی که فکر کردیم برای یک سایت کاریابی مناسب است و در عین حال خوب در خاطر می‌ماند.
  • تاریخ تولد رسمی کارینسو 99.09.09 است. البته ما مثل بعضی از پدر و مادرها عمدا روز تولد فرزندمان را یک روز رُند انتخاب نکردیم! اتفاقی شروع کار ما با یک تاریخ رند، هم‌زمان شد. این تاریخ رسمی شروع به ‌کار کارینسو است، بعد از آن تا مدت‌ها مشغول اصلاح و گسترش بخش‌های ضروری سایت بودیم.

با توجه به این که چندین سایت قدیمی در زمینه کاریابی فعالیت دارند، کارینسو برای چه منظوری راه‌اندازی شد؟

من سال‌ها در حوزه IT کار کردم و با مدیران شرکت‌های زیادی در ارتباط هستم. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شرکت‌ها جذب نیروی متخصص در این حوزه است. سایت‌های کاریابی دیگر، تمام حوزه‌های بازار کار را پوشش می‌دهند و IT یک بخش از حوزه فعالیت آن‌هاست. رفتار نیروی متخصص IT کمی با سایر افراد بازار کار متفاوت است، این متخصصان کمتر در سایت‌های کاریابی به‌دنبال شغل ‌می‌گردند و کارفرمایان با ثبت آگهی استخدام در این سایت‌ها به‌سختی می‌توانند نیروی مورد نیاز خود را جذب کنند. هدف ما از راه‌اندازی سایت کارینسو این ‌است که بستری مناسب افراد متخصص IT فراهم کنیم و با تعبیه امکانات ویژه و تهیه محتوای جذاب و مناسب برای قشر متخصص، این امکان به‌وجود بیاید که هم نیروی کار و هم کارفرما بتوانند در این بستر تخصصی، بهترین گزینه را بر اساس نیاز خود انتخاب کنند. 

مطالب پیشنهادی:

 آیا در همین مدت کوتاه، کارینسو به هدفش نزدیک شده است؟

  • تا حدودی بله. البته در عمل فقط چند ماهی هست که کارینسو مشغول فعالت کامل است. هدف نهایی کارینسو خیلی گسترده‌ است ولی در طول همین مدت هم بازخوردهای بسیار مناسبی از سوی کارفرمایان و کارجویان دریافت کردیم. تا اینجای کار فعالیت کارینسو به انتشار آگهی استخدام و انتشار مقالات خلاصه می‌شد. به‌زودی امکانات و بخش‌های جدیدی به سایت اضافه می‌شوند که بسیار جذاب و کاربردی خواهند بود.

 مزیت کارینسو نسبت به سایت‌های کاریابی دیگر چیست ؟

  • در حال حاضر تخصصی بودن حوزه و محتوا. 
  • کسی که به سایت کارینسو وارد می‌شود، هر چیزی که می‌بیند مربوط به IT است. چیز دیگری در سایت وجود ندارد. این باعث می‌شود که به‌تدریج مجموعه‌ای از افراد متخصص این حوزه در کارینسو جمع شوند و آن‌را به یک اجتماع از افراد متخصص این حوزه تبدیل کنند. 
  • موضوع دیگر محتوای تخصصی است. اگر به محتوای تولیدشده در چند ماه اخیر در سایت کارینسو دقت کنید می‌بینید که در هیچ سایت کاریابی دیگری، این میزان از محتوای تخصصی مرتبط با مشاغل IT تولید نمی‌شود و به‌رایگان در اختیار کاربر قرار نمی‌گیرد.
  • مورد دیگری که می‌توانم به آن اشاره کنم بخش پرسش و پاسخ سایت است. ذات حوزه IT به‌روز بودن است و با پیشرفت سریع تکنولوژی، متخصصان این حوزه نیز باید همیشه خود را به‌روز نگه‌ دارند. با توجه به این موضوع، با آپدیت‌های تکنولوژی‌ها و نرم‌افزار‌های مختلف، متخصص IT به فضای تخصصی‌ای نیاز دارد که سوالات خود را بپرسد و از سایر متخصصان کمک بگیرد. ما با درک اهمیت این موضوع در بخش پرسش و پاسخ سایت این امکان را ایجاد کردیم و به‌زودی به‌صورت ویژه‌ روی این بخش متمرکز می‌شویم.   

 در شرایط فعلی، وضعیت بازار کار و نیاز کارفرمایان به متخصصان IT چگونه است؟ 

  •  بیشتر از همیشه با رشد تکنولوژی به‌تدریج بازار بزرگ و جدیدی ساخته شده که نه محدود به مکان است، نه محدود به زمان و نه محدود به زبان. فرآیند داد و ستد در این بازار بسیار ساده‌تر از بازارهای محلی است. برای ساخت و نگه‌داری مغازه‌ها در این بازار، مشاغل جدیدی شکل گرفتند. نام این بازار اینترنت است و سازندگان و نگه‌دارندگان آن متخصصان IT هستند. 
  • تکنولوژی به‌زودی بازار‌های جدید دیگری به نام متاورس و... به ما معرفی ‌می‌کند که آن‌جا هم به سازندگان و پشتیبانان فنی بسیاری نیاز دارد.
  •  پس بازار کار متخصص IT خوب است و بهتر هم می‌شود. ولی متاسفانه به‌رغم این همه تقاضای کارفرمایان، نیروهای متخصص IT بسیار کمیاب شده‌اند؛ یا به کشورهای خارجی مهاجرت کرده‌اند یا مشغول به کاری هستند و فرصتی برای همکاری با شرکت‌های جدید ندارند. آن‌هایی هم که به‌دنبال شغل می‌گردند معمولا از شبکه‌های اجتماعی یا از راه ارتباطات جذب شرکت‌ها می‌شوند.   
  • با وجود کمبود نیروی متخصص کار من معتقد هستم که بازار کار با مکانیزم عرضه و تقاضا در نهایت به‌تعادل می‌رسد. یعنی وقتی تقاضا برای نیروهای متخصص IT زیاد است، خودبه‌خود گرایش به تحصیل و کسب مهارت در این رشته در بین جوانان بیشتر می‌شود. دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های بیشتری در این زمینه شروع به ارائه درس‌های مرتبط می‌کنند و سرانجام نیروی مناسب تربیت می‌شود. ممکن است این فرآیند چند سالی طول بکشد اما این تقاضای نیروی متخصص بی‌جواب نمی‌ماند. 
  • به جوانانی که اکنون در مرحله انتخاب و آموزش مهارتی برای آینده خود هستند پیشنهاد می‌کنم حتما در مورد مشاغل IT تحقیقات ویژه‌ای بکنند. 

  آیا همه‌گیری کرونا در این بازار تاثیری گذاشته؟ 

  • قطعا بله. در آغاز موج اول همه‌گیری جهان متوجه شد که چقدر سیستم کاری سنتی آسیب‌پذیر است. در روزهای قرنطینه مشاغلی که وابسته به حضور فیزیکی افراد در محل کار بودند با ضررهای هنگفتی مواجه شدند. کارفرماهایی که در این مدت مجبور به دورکاری با کارمندان خود شدند، با مزایای دورکاری آشنا شده و متوجه شدند که برای برخی از موقعیت‌های شغلی نیازی به حضور فیزیکی کارمندان در محل کار نیست.
  • از همین رو بعد از همه‌گیری کووید ۱۹ درخواست‌ استخدام نیرو‌های IT برای آنلاین کردن سیستم‌های کاری و فراهم کردن امکانات دورکاری بسیار افزایش یافت.  

 بیشترین درخواست جذب نیرو مربوط به کدام موقعیت شغلی است؟ 

  • در حال حاضر استخدام کارشناس نرم‌افزار، برنامه‌نویس، طراح وب، طراح UI و UX  در رده اول هستند و بعد از آن‌ها، گروه کارشناسان شبکه و امنیت قرار دارند.

 گفتید که نیروی متخصص IT کمیاب شده و کارفرمایان دچار مشکل کمبود نیروی کار تخصصی شده‌اند. کارینسو از چه طریقی نیروی متخصص را پیدا می‌کند؟ 

  • بله همان‌طور که گفتم نیروی متخصص کمیاب شده و این افراد کمتر فرصت می‌کنند سایت‌های کاریابی را چک کنند. اینجاست که کارینسو وجه تمایز خود نسبت به سایت‌های کاریابی دیگر را به‌رخ می‌کشد. ما با تجربه‌ای که در تبلیغات تخصصی IT در شبکه‌های اجتماعی داریم، فرصت‌های شغلی ثبت شده در کارینسو را به‌صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌کنیم و آگهی استخدام را نه‌تنها در سایت بلکه آن‌جایی که متخصصان هستند به‌نمایش می‌گذاریم.
  • به‌زودی سرویس جدیدی به سایت اضافه می‌شود که کارفرما بعد از ثبت آگهی استخدام می‌تواند انتخاب کند که آگهی وی در کدام شبکه‌ اجتماعی و در کدام کانال‌ها یا پیج‌ها نمایش داده شود.

  به نظر شما در این دنیای پر از شبکه‌های اجتماعی و حتا متاورس و ... آیا مردم هنوز از سایت‌های کاریابی برای پیدا کردن شغل استفاده می‌کنند؟

  • نگاه ما به کارینسو فقط در سطح یک سایت کاریابی نیست. کارینسو به یک بستر برای آموزش، ارتقای مهارت و دانش شغلی و جست‌وجوی شغل تبدیل خواهد شد؛ از آموزش و انتخاب شغل تا ارتقای شغلی. اکنون که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هستند ما از آن‌ها استفاده ‌می‌کنیم، بعدتر در متاورس و شبکه‌های مانند آن هم بازار کار بزرگی ایجاد خواهد شد که نیاز به راهنما دارد. شاید روزی کارینسو دنیای مجازی دیگری ساخت تا افراد در عمر کاری خود در آن زندگی کنند، رشد کنند و بازنشسته شوند! 

 آیا هدف کارینسو فقط معرفی فرصت شغلی به کارجو است یا در بخش‌های دیگر بازار کار هم فعالیت دارد؟

  • خیر، معرفی فرصت‌های شغلی تنها هدف ما نیست؛ این بخش یکی از سرویس‌های سایت است. هدف ما ایجاد بستری برای آموزش و ارتقای شغلی متخصصان است تا در نهایت بهترین موقعیت‌های شغلی را به آن‌ها پیشنهاد دهیم. بخش‌های مختلف از جمله مقالات آموزشی، بخش پرسش و پاسخ سایت، تست‌های روانشناسی، مشاوره مسیر شغلی و... هم در کارینسو فعال هستند یا خواهند شد. به‌زودی بخش دوره‌های آموزشی تخصصی و سرویس‌های بعدی حول محور شغل در سایت راه‌اندازی خواهند‌ شد. 
  • ما هدف ارتقای مهارت و سطح‌ تخصص کاربر را دنبال می‌کنیم تا مشاغل تخصصی را به کارجوی متخصص پیشنهاد دهیم. ارتقای سطح دانش تخصصی در مورد استخدام، و مدیریت منابع انسانی در طرف کارفرما یکی دیگر از اهداف ما به‌حساب می‌آید.

بزرگ‌ترین مشکلی که کارینسو با آن مواجه هست چیست؟

  • درحال حاضر یکی از مشکلات ما، بخش بازاریابی مجموعه است. ما هر روز تبلیغات خود در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و... را انجام می‌دهیم. آشنایی تیم ما با مبحث سئو، باعث شده که روزانه کارجویان زیادی از جست‌وجو به کارینسو بیایند. ایمیل مارکتینگ را هم در سطح مناسبی انجام می‌دهیم. ولی در مجموع، در معرفی خود به کارفرمایان کمی با مشکل رو‌به‌رو هستیم. از همین‌جا از افراد متخصصی که با شیوه‌های نوین بازاریابی و طراحی سیستم‌های فروش خدماتی مانند خدمات کارینسو آشنا هستند، دعوت به همکاری می‌کنم. چه چیزی بهتر از این که یک متخصص فروش از بین خوانندگان ماهنامه شبکه جذب کنیم؟ 

 چه توصیه‌ای برای افرادی که به‌دنبال اولین شغل خود هستند یا تازه وارد بازار کار در حوزه IT شده‌اند دارید؟

  • از نظر کارفرمایان، تجربه مهم‌ترین بخش رزومه‌ یک متخصص IT است، واقعا هم مهم است. شما هرچه در محیط آکادمیک یا به‌صورت خودخوان به آموزش مهارت‌‌های متفاوت بپردازید ولی تجربه فعالیت در فضای کار واقعی را نداشته باشید، در حقیقت مهارت شما آزموده نشده است، حتا ممکن است توانایی استفاده از مهارت خود را نداشته باشید. در فضای کار واقعی با چالش‌های متفاوتی رو‌به‌رو می‌شوید که ممکن است در هیچ درس یا فایل آموزشی ندیده باشید. هنر یک متخصص، استفاده از مهارت‌های آموزش دیده‌اش در شرایط خاص کاری است. 
  • پیشنهاد‌ من برای شروع اولین کار: در صورتی که بعد از مدتی ارسال رزومه برای شرکت‌ها نتوانستید در موقعیت شغلی دلخواه استخدام شوید، حتما چند شرکت معتبر را انتخاب کنید و برای کارآموزی رایگان به آن‌ها پیشنهاد دهید. دقت کنید حتما روی دوره 3 یا 6 ماهه کارآموزی رایگان تاکید کنید. اکثر کارفرمایان از جذب یک نیروی رایگان حتا برای چند ماه استقبال می‌کنند. این دوره فرصتی برای شما است تا مهارت‌های خود را در کار بیازمایید و کارفرما را به استخدام خود ترغیب کنید. دوره کارآموزی مزیت‌های بسیاری دارد، از کسب تجربه گرفته تا احتمال بالای استخدام در همان شرکت. 
  • پیشنهاد‌ من برای کسانی که به‌تازگی مشغول به کار شده‌اند: آمارهای جهانی نشان می‌دهند متخصصان IT به‌طور میانگین حدود دو سال در یک شغل می‌مانند. در اوایل راه، برای درآمد بیشتر سعی نکنید زود به ‌زود محل کار خود را عوض کنید. در حقیقت شما در ابتدای راه هستید و زمانی را برای کسب تجربه نیاز دارید. سعی کنید حداقل دو تا سه سال اول کاری خود را در یک شرکت مناسب بمانید و در کار ماهر‌تر شوید.  
  • آمار‌ها نشان می‌دهند مسئولین استخدام در حین بررسی رزومه‌ها به متخصصانی که زود به زود محل کار خود را عوض می‌کنند خیلی روی خوش نشان نمی‌دهند. از نظر آن‌ها این افراد بعد از استخدام در شرکت‌ آن‌ها نیز به‌زودی شغل خود را ترک خواهند کرد. پس اگر تازه در شرکتی مشغول به ‌کار شده‌اید، تمام هوش و حواس خودتان را به‌کار بگیرید تا بیشتر یاد بگیرید و تجربه کسب کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟