05/01/1401 - 17:30
13 شغل سودآور فناوری‌اطلاعات (IT) با بالاترین حقوق در دنیا
متخصصان فناوری‌اطلاعات با مجموعه‌ای ایده‌آل از مهارت‌ها، فرصت‌های شغلی زیادی در اختیار دارند. اگر یک معمار برنامه‌های کاربردی یا تحلیل‌‌گر امنیت اطلاعات هستید، به دلیل تقاضای بازار به تخصصی که دارید با مشکل خاصی در زمینه پیدا کردن شغل مناسب روبرو نخواهید شد. در این مطلب به برخی از مشاغل پر درآمد فناوری‌اطلاعات نگاهی خواهیم داشت که انتظار می‌رود در چند سال آینده بازار کار آن‌ها بازهم داغ‌تر از زمان فعلی شود.

1606683296_1_0.gif

1. مهندس بزرگ داده‌ها

کسب‌وکارها به افرادی نیاز دارند که بتوانند حجم زیادی از داده‌های خام را برای تعیین و تبیین استراتژی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و خلق ایده‌های نوین به کار گیرند. یک مهندس داده‌ها به‌طور متوسط درآمدی در حدود 163 هزار دلار در سال دارد. این متخصصان به‌طور معمول معماری نرم‌افزار و سخت‌افزار یک شرکت و سامانه‌هایی که افراد برای کار با داده‌ها به آن‌ها نیاز دارند را آماده می‌کنند. یک مهندس بزرگ داده‌ها به‌طور معمول حداقل مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر و تخصص بالایی در ریاضیات و کار با بانک‌های اطلاعاتی را دارد.

2. توسعه‌دهنده برنامه‌های همراه

اگر به برنامه‌های روی گوشی همراه و تبلت خود نگاه کنید، این موضوع را به خوبی درک می‌کنید که چرا توسعه‌دهندگان برنامه‌های همراه از سوی شرکت‌ها استخدام می‌شوند. این افراد باید در زمینه کدنویسی با چارچوب‌های موبایل و زبان‌های توسعه موبایل و همچنین زبان‌های توسعه وب اطلاعات کافی داشته باند. به‌‌طور میانگین حقوق متوسط توسعه‌دهندگان برنامه‌های همراه 146 هزار دلار در سال است.

3. مدیر امنیت اطلاعات

داوطلبانی که برای این شغل جذاب پیشنهاد همکاری به شرکت‌ها را می‌دهند باید دارای پیشینه‌ فنی قوی در حوزه امنیت سامانه‌ها و شبکه‌ها باشند و همچنین توانایی لازم برای رهبری یک تیم را داشته باشند. مهارت بالا در تحلیل و حل مسائل و تعامل با اعضا تیم حائز اهمیت است. مدیران امنیت سامانه‌های اطلاعاتی باید همانند سایر بخش‌ها از مقررات و خط‌مشی‌ها پیروی کنند. مدیران امنیت سامانه‌های اطلاعاتی باید دانش خود در ارتباط با ترندهای جدید امنیتی و روش‌های نوین مقابله با حملات را بهبود بخشند. گواهی‌نامه‌هایی شبیه به CISSP یا کامپتیا سکوریتی پلاس اغلب توسط کارفرمایان درخواست می‌شود. متخصصان فناوری‌اطلاعات به‌طور متوسط 143 هزار دلار در سال دستمزد دریافت می‌کنند.

4. معمار برنامه‌های کاربردی

متخصصان این حوزه افرادی هستند که به‌طور میانگین 141 هزار دلار در سال دستمزد دریافت می‌کنند. این افراد مسئولیت طراحی بخش‌های اصلی برنامه‌ها که شامل رابط کاربری، میان‌افزار و زیرساخت می‌شود را عهده‌دار هستند. این افراد علاوه بر توانایی فنی بالا باید به خوبی بتوانند تیم‌ها را رهبری و مدیریت کنند. این افراد مهارت‌های ارتباطی و برنامه‌ریزی لازم را در اختیار دارند. معمار برنامه‌های کاربری یکی از مشاغل پر درآمد فناوری اطلاعات است که تقریبا هر شرکتی با هدف بهبود برنامه‌های موجود یا اضافه کردن برنامه‌های جدید به زیرساخت‌های فعلی خود به آن نیاز دارد.

5. معمار داده‌ها

این متخصصان فناوری‌اطلاعات مسئولیت طراحی فرآیندهای پیچیده و زیربنایی به منظور اتخاذ تصمیمات استراتژیک در حوزه کسب‌وکار را بر عهده دارند. آن‌ها الزامات تجاری را به راه‌حل‌‌های بانک‌‌محور اطلاعاتی تبدیل می‌کنند و همچنین مسئولیت ذخیره‌سازی داده‌ها و نحوه سازمان‌دهی اطلاعات را عهده‌دار هستند. اطمینان از این موضوع که امنیت بانک‌های اطلاعاتی در شرایط مطلوب قرار دارد بخشی از وظایف این افراد است. این افراد به‌طور متوسط 141 هزار دلار در سال درآمد دارند.

6. مدیر بانک اطلاعاتی

بانک‌های اطلاعاتی تقریبا در همه مشاغل هستند و در نتیجه مدیران بانک‌های اطلاعاتی نیز در بیشتر مشاغل هستند. وظیفه آن‌ها نگه‌داری و پشتیبانی از محیط بانک‌اطلاعاتی است. این افراد به شرکت‌ها کمک می‌کنند برای رسیدن به اهداف خود از داده‌های استراتژیک استفاده کنند. این افراد به‌طور میانگین 133 هزار دلار در سال دستمزد دریافت می‌کنند. مدیران پایگاه‌های اطلاعاتی به ویژه در سازمان‌های بزرگ با حجم بسیار گسترده‌ای از داده‌هایی که باید مدیریت شوند روبرو هستند و در نتیجه باید مهارت‌های رهبری، برنامه‌ریزی استراتژیک قوی را داشته باشند.

7. تحلیل‌گر امنیت داده‌ها

تحلیل‌گران امنیت داده‌ها باید درک درستی از امنیت کامپیوتر و شبکه از جمله مدیریت دیوارآتش، فناوری‌های رمزنگاری و پروتکل‌های شبکه را داشته باشند. این شغل به مهارت‌های عالی ارتباطی و حل مسئله نیاز دارد. یک تحلیل‌گر امنیت داده‌ها باید از روندهای امنیتی و خط‌مشی‌های ‌حاکمیتی سازمان آگاهی کامل داشته باشد تا بتواند کار خود را به درستی انجام دهد. یک گواهی حرفه‌ای شبیه به CISSP در احراز این شغل موثر است. متوسط حقوق دریافتی یک تحلیل‌گر امنیت داده‌ها 129 هزار دلار در سال است.

8. مهندس نرم‌افزار

میانگین حقوق متوسط یک مهندس نرم‌افزار برابر با 125 هزار دلار در سال است. آن‌ها ویژگی‌های مورد نیاز برای نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی را طراحی و ایجاد می‌کنند و در نتیجه تقاضا برای این افراد زیاد است. مهندسان نرم‌افزار باید دانش قوی در ارتباط با سامانه‌های اطلاعاتی داشته باشند. بیشتر شرکت‌ها افرادی که حداقل مدرک لیسانس در یکی از شاخه‌های علوم کامپیوتر یا حوزه‌های مرتبط دارند را جذاب می‌کنند. تسلط بر یک زبان برنامه‌نویسی و مهارت‌های ارتباطی قوی نیز ضروری است.

9. مهندس ابر/شبکه‌های بی‌سیم

دفاتری که از فناوری بی‌سیم استفاده می‌کنند و توسعه برنامه‌های موبایل خود به تنهایی دلیل محکمی هستند که نیاز به وجود مهندسان ابر و شبکه‌های بی‌سیم را دوچندان می‌کند. مهندسان شبکه‌های بی‌سیم/ابر باید در هر جنبه‌ای از فناوری شبکه صاحب تخصص باشند و پس‌زمینه قوی در ارتباط با تجهیزات و استانداردهای بی‌سیم و همچنین طراحی WLAC داشته باشند. مهارت‌های تحلیلی و حل مسئله برای این شغل ضروری است. افرادی که مدرک CWNP را داشته باشند در احراز این مشاغل مشکل خاصی ندارند. میانگین حقوق دریافتی یک مهندس شبکه 125 هزار دلار در سال است.

10. دانشمند داده

این گروه از متخصصان فناوری‌اطلاعات از دانش خود در حوزه‌های آمار و مدل‌سازی برای ایجاد داده‌های پیچیده از منابع مختلف استفاده می‌کنند. برای به‌دست آورد حقوق متوسط 125 هزار دلار در سال یک دانشمند داده علاوه بر آمار باید در زمینه‌های ریاضیات و علوم کامپیوتر نیز اطلاعات کافی داشته باشد. تسلط بر زبان برنامه‌نویسی پایتون یا جاوا در اغلب موارد نیاز است.

11. توسعه‌دهنده وب ارشد

مقالات پیشنهادی: 

توسعه‌دهنده بک-اند وب کیست؟

توسعه‌دهنده فرانت-اند وب کیست؟

توسعه‌دهنده فول استک وب کیست؟

یک توسعه‌دهنده وب ارشد در بیشتر موارد مجبور است الزامات کسب‌وکار را جمع‌آوری کند و ویژگی‌هایی که قرار است یک برنامه وب بر مبنای آن ایجاد شود را مشخص کند تا رابط کاربری وب جذاب شود. توسعه‌دهندگان ارشد وب به مدیران وب مشاوره‌های فنی ارائه می‌کنند و سامانه‌های بک‌اند و فرانت‌اند را یکپارچه می‌کنند. توسعه‌دهندگان وب ارشد باید تجربه کافی در زمینه PHP، Ruby on Rails و سامانه‌های مدیریت محتوا و البته فرانت‌اند داشته باشند. توسعه‌دهندگان وب ارشد باید چند سال تجربه در مدیریت ویژگی‌های فنی وب داشته باشند. میانگین حقوق دریافتی یک توسعه‌دهنده وب ارشد 123 هزار دلار در سال است.

12. مهندس قابلیت اطمینان سایت

مهندس قابلیت اطمینان سایت عملکرد یک سایت را ارزیابی می‌کند تا مطمئن شود که برنامه‌ها و کدها بدون مشکل کار می‌کنند. آن‌ها می‌توانند شبیه به یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار کدنویسی کنند و در واقع شکاف میان تیم‌های توسعه و عملیات را پر کنند. به همین دلیل یکی از مشاغل پردرآمد دنیای فناوری‌اطلاعات هستند. این افراد به‌طور میانگین 122 هزار دلار در سال دستمزد دریافت می‌کنند. این افراد عمدتا در تیم‌های پشتیبانی فنی کار می‌کنند و در کنار برطرف کردن نواقص، پشتیبانی اضطراری را نیز ارائه می‌دهند.

13. مهندس سیستم

مهندسان سیستم، زیرساخت‌های فیزیکی یک شرکت از جمله سخت‌افزار و نرم‌افزار را بررسی می‌کنند. در صورت عدم کارکرد درست یک سیستم و در صورت لزوم آن‌را اشکال‌زدایی (بررسی مشکلات فیزیکی و برطرف کردن آن‌ها) کرده و سیستم را دومرتبه پیکربندی می‌کنند. مهندسان سیستم باید مهارت‌های ارتباطی قدرتمندی داشته باشند تا بتوانند اطلاعات فنی را تحلیل کرده و به زبانی ساده به کاربران غیر فنی انتقال دهند. حقوق متوسط یک مهندس سیستم 106 هزار دلار در سال است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟