مزایا و معایب دو چارچوب محبوب
لاراول در برابر کدایگنایتر؛ این دو چارچوب PHP چه قابلیت‌هایی ارائه می‌کنند؟
برای طراحی و پیاده‌سازی وب‌سایت‌هایی که برای مدت زمان طولانی بهترین عملکرد را ارائه کنند و کاربران زیادی را جذب کنند، توسعه‌دهندگان باید دانش خود در زمینه فناوری‌های مهم و تاثیرگذار وب را به‌روز نگه‌دارند. خوشبختانه، توسعه‌دهندگان مسلط به زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی دو ابزار توسعه مهم و قدرتمند در اختیار دارند که فرآیند نگه‌داری، توسعه و اعمال تغییرات را به بهترین شکل مدیریت می‌کنند. این دو ابزار در اصل چارچوب‌هایی هستند که توسعه‌دهندگان برای ساخت وب‌سایت‌های حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند. لاراول (Laravel) و کدایگنایتر (CodeIgniter) دو چارچوب قدرتمندی هستند که انعطاف‌پذیری بالایی در زمینه الگوی کدنویسی ساختاریافته ارائه می‌کنند تا توسعه‌دهندگان بتوانند برنامه‌های وب‌محوری با عملکرد بالا را تولید کنند. هر یک از این چارچوب‌ها، قابلیت‌های منحصر‌به‌فردی ارائه می‌کنند که در این مقاله با آن‌ها آشنا می‌شویم.

1606683296_1_0.gif

هر کسب‌وکاری به‌دنبال پیاده‌سازی وب‌سایت‌هایی است که ساختار خوبی داشته باشد و کاربران بتوانند به‌شکل بهتری با آن تعامل داشته باشند. تمامی شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ برای جذب مشتریان یا کاربران بیشتر مجبور هستند وب‌سایت کارآمدی برای نمایش و عرضه محصولات و خدمات طراحی کنند. امروزه زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی برای توسعه وب‌سایت‌ها در دسترس قرار دارند، اما محبوبیت و مزیت‌های بی‌پایان زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی باعث شد تا چارچوب‌های قدرتمندی مثل لاراول و کدایگنایتر برای گسترش قابلیت‌های کاربردی این زبان برنامه‌نویسی توسعه پیدا کنند و در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گیرند. 

لاراول چیست؟

لاراول چارچوب متن‌باز محبوب توسعه وب است که توسعه‌‌دهندگان می‌توانند برای انجام طیف گسترده‌ای از وظایف از آن استفاده کنند. به‌طوری که فرآیند توسعه پروژه‌های وب را ساده‌تر و روند ساخت آن‌ها را کوتاه‌تر می‌کند. این وظایف شامل مسیریابی سمت سرور، انجام فرآیندهای احراز هویت، آماده‌سازی الگوهای سیستمی، ذخیره‌سازی (Caching) و موارد دیگر می‌شود. 

لاراول با ارائه مولفه‌ها و کتابخانه‌های قابل استفاده در پی‌اچ‌پی با قابلیت استفاده مجدد به توسعه‌دهنده این امکان را می‌دهد تا فرآیند ساخت وب‌سایت‌ها را از طریق یک زیرساخت ازپیش‌تعریف‌شده انجام دهند. برای این منظور توسعه‌دهندگان به مجموعه گسترده‌ای از ویژگی‌ها مثل منطق شخصی‌سازی‌شده بک‌اند، الگوها و قالب‌ها دسترسی دارند تا فرآیند ساخت پروژه‌هایی مثل پرتال‌های وب بدون مشکل را به‌سرانجام برسانند. علاوه بر این، لاراول روند توسعه را کوتاه‌تر می‌کند و به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا وظایف تکرارشونده را با ترکیب‌های نحوی ساده خودکارسازی کنند. آمارها نشان می‌دهند، تاکنون بیش از ۶۵۰ هزار وب‌سایت در سراسر جهان با لاراول ساخته شده‌اند. 

مطلب پیشنهادی

‌چرا PHP بهترین زبان برنامه‌نویسی وب و Laravel بهترین چهارچوب برای این زبان است؟
توسعه قدرتمند وب‌سایت‌ها با یک چهارچوب و زبان تخصصی

چرا باید از لاراول استفاده کنیم؟

از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده تا توسعه‌دهندگان از لاراول استفاده کنند، به موارد زیر باید اشاره کرد:

  •  با پلتفرم‌های محبوب مدیریت پایگاه‌های داده مثل SQL Server، Postgre SQL و MySQL سازگار است.
  •  قابلیت‌های کاربردی زیادی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا زمان کدنویسی پروژه‌ها کوتاه‌تر شود. 
  •  یک رابط کاربری خط فرمان قدرتمند برای انجام کارهای مختلفی مثل مدیریت پایگاه داده، انتقال پایگاه داده و موارد این‌چنینی را از طریق دستورات خط فرمان ارائه می‌کند. 
  •  چارچوبی است که مستندات خوبی برای آن ارائه شده که از طریق سیستم‌ بسته‌های ماژولار لاراول در دسترس قرار دارند. 

معایب لاراول

در کنار مزایای زیادی که لاراول دارد، معایبی نیز دارد. از معایب بزرگ لاراول به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • مناسب برنامه‌نویسان تازه‌کار نیست. به‌طور معمول، توسعه‌دهندگان تازه‌کار باید زمان زیادی صرف یادگیری ترکیب نحوی آن کنند. به‌همین دلیل، لاراول گزینه مناسبی برای توسعه وب‌سایت‌هایی در ابعاد کوچک نیست.
  • فرآیند به‌روزرسانی آن پیچیده و شامل مراحل زیادی است. اگر توسعه‌دهنده‌ای ‌تجربه کافی در زمینه لاراول نداشته باشد با مشکلات زیادی روبرو می‌شود. 
  •  برای آن‌که بتوانید از لاراول، بدون مشکل استفاده کنید باید با مباحث اولیه شی‌ءگرایی و معماری MVC آشنا باشید. چارچوب لاراول بر پایه قوانین شیء‌گرایی و الگوهای طراحی توسعه پیدا کرده است؛ از این‌رو، تسلط بر مفاهیم مذکور، روند کدنویسی را تسهیل می‌کند. 

موارد استفاده لاراول

همان‌گونه که اشاره شد، کاربرد اصلی لاراول در زمینه برنامه‌نویسی وب‌سایت‌ها و برنامه‌نویسی بک‌اند است. با این‌حال، کاربردهای دیگری نیز برای این چارچوب مفروض است که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد:

  •  به‌طور معمول به‌عنوان چارچوب بک‌اند برای محصولات SaaS، پرتال‌های وب، الگوها و واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی استفاده می‌شود. 
  • توانایی مدیریت برنامه‌های وب‌محور به بهترین شکل را دارد و به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا وظایف روزمره و عادی مثل نگه‌داری سایت را بدون مشکل انجام دهند و در صورت لزوم کدها را بهینه‌سازی کنند.
  • چارچوبی مناسب برای توسعه برنامه‌های وب است، زیرا نه‌تنها امکان کدنویسی ساخت‌یافته را فراهم می‌کند، بلکه روند انجام آزمایش‌ها را ساده‌تر می‌کند. 
  •  به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های وب را با استفاده از پلاگین‌ها و افزونه‌های خارجی یکپارچه توسعه دهند و نگرانی از بابت عدم کارکرد یا ناهماهنگی با برنامه‌های قبلی نداشته باشند.
  • روند انجام عملیاتی مثل افزودن، به‌روز کردن و پاک کردن عناصر وب را شتاب می‌بخشد.

کدایگنایتر چیست؟

کدایگنایتر یک چارچوب ساده پی‌اچ‌پی سبک‌وزن است که حجم بسته‌ دانلودی آن تنها چند مگابایت است. این چارچوب که مبتنی بر معماری‌های MVC و MVVM است از الگوی معماری MVC پیروی می‌کند. به‌طور خلاصه، باید بگوییم که هدف از معماری سه‌لایه MVC، مجزاسازی بخش‌های مختلف نرم‌افزار از یک‌دیگر است؛ به‌طوری که بتوان هر یک از این بخش‌ها یا ماژول‌ها را به‌شکل مستقل توسعه داد و در نهایت آن‌ها را با یک‌دیگر مرتبط کرد. به‌عبارت دیگر، توسعه‌دهندگان مختلف می‌توانند روی پروژه‌هایی با این نوع معماری کار کنند، بدون آن‌که مشکلی در کارشان به‌وجود آید. کدایگنایتر از معماری MVC استفاده می‌کند تا برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی، طراحی برنامه‌های وب و کدنویسی پایگاه‌ها داده به‌صورت موازی با هم انجام شده و اجرا شوند و آزادی عمل بیشتری در اختیار تیم‌های توسعه قرار گیرد. این چارچوب یک بسته نرم‌افزاری ساده، اما غنی ارائه می‌کند تا روند  توسعه برنامه‌های وب‌محور پویا ساده شود. علاوه بر آن، کدایگنایتر توانایی پشتیبانی از پلاگین‌های شخص ثالث را دارد که ویژگی‌های پیچیده توسعه را انتزاعی می‌کنند و توابع آماده‌به‌کار قدرتمندی برای ساخت وب‌سایت‌ها در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند. 

علاوه بر این، رویه‌های امنیتی فوق‌العاده‌ای در هنگام کدنویسی ارائه می‌کند تا هکرها موفق نشوند به‌سادگی به داده‌های وب‌سایت‌ها دسترسی داشته باشند، به‌‌همین دلیل است که به‌عنوان یکی از بهترین چارچوب‌های توسعه وب‌سایت‌های پویا با زبان پی‌اچ‌پی، از آن نام برده می‌شود.

چرا باید از کدایگنایتر استفاده کنیم؟

چارچوب مذکور همانند لاراول مزایای خاص خود را دارد. از جمله این مزایا به موارد زیر باید اشاره کرد:

  •  پیکربندی‌ پیچیده‌ای ندارد. کافی است آن‌را دانلود کنید، یک پیکربندی اولیه انجام دهید و روند کدنویسی برنامه‌های وب با آن‌را آغاز کنید. 
  •  کلاس‌های ازقبل‌آماده‌‌شده‌ای در اختیارتان قرار می‌دهد که امکان ارسال ایمیل‌های گروهی را به‌وجود می‌آورد. 
  •  تمام داده‌های برنامه وب و اطلاعات بازدیدکنندگان را به‌شکل رمزنگاری‌شده ذخیره می‌کند. 
  •  یک مکانیزم امنیتی سطح بالا برای کاربران احراز هویت ‌نشده در کنار فیلترینگ XSS ارائه می‌کند. 
  •  توانایی ارائه مکانیزم‌های احراز هویت‌ رایج را برای تمامی فرم‌های وب‌سایت یا برنامه وب دارد. 
  •  به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند از کلاس‌های تست، تقویم و موتورهای الگو برای ساخت برنامه‌های قدرتمند وب استفاده کنند. 
  •  ماژول‌های ازقبل‌آماده‌شده قدرتمندی برای توسعه مولفه‌های کارآمد با قابلیت استفاده مجدد در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا فرآیند توسعه وب سریع و آسان انجام شود.

معایب کدایگنایتر

از معایب مهم این چارچوب به موارد زیر باید اشاره کرد:

  •  در مقایسه با لاراول، جامعه کوچکی از توسعه‌دهندگان روی ساخت کتابخانه‌های کاربردی متمرکز هستند، بنابراین در برخی پروژه‌های بزرگ ممکن است نتیجه دلخواه را ارائه نکند. البته در چند سال اخیر، تلاش‌های زیادی برای اضافه کردن ماژول‌ها و قابلیت‌های جدید به این چارچوب انجام شده است. 
  •  فاقد برخی ویژگی‌های ازپیش‌ساخته‌شده مانند مجوزها و احراز هویت‌ها است؛ در حالی که هر دو مورد مذکور به‌صورت پیش‌فرض در لاراول وجود دارند.
  •  روند به‌روزرسانی آن کمی زمان‌بر است. 

موارد استفاده کدایگنایتر

از کاربردهای این چارچوب به موارد زیر باید اشاره کرد:

  •  از طراحی مبتنی بر معماری MVC برای ساخت برنامه‌های وب پویا و سریع استفاده می‌کند؛ در نتیجه اعضا یک تیم توسعه به‌شکل بهتری قادر به تعامل با یک‌دیگر هستند. 
  •  امروزه، برخی از برنامه‌های وب فعال در زمینه تجارت الکترونیک با استفاده از این چارچوب ساخته می‌شوند، زیرا فرآیند پرداخت ساده و ساختار ناوبری خوبی ارائه می‌کند. 
  • قابلیت‌های کاربردی خوبی برای ساخت برنامه‌های وبی که برای محاسبه حقوق کارمندان استفاده می‌شوند و همه‌چیز باید در یک مکان متمرکز نگه‌داری شود ارائه می‌کند. به‌همین دلیل، بهترین انتخاب برای ساخت برنامه‌های وب برای پردازش لیست حقوق و سیستم‌های مدیریت فاکتور است.
  • امکان ساخت میکروسایت‌هایی را دارد که برای مدیریت استخدام کارمندان پاره‌وقت یا تمام‌وقت توسعه پیدا می‌کنند. 

برندها و نام‌های مشهوری که از کدایگنایتر استفاده می‌کنند

آمارها نشان می‌دهند تاکنون نزدیک به 50 هزار وب‌سایت با استفاده از این چارچوب ساخته شده‌اند. این چارچوب مستندات سازمان‌دهی شده و ساخت‌یافته‌ای در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد تا داده‌ها را به ساده‌ترین شکل از یک سرور به سرور دیگر انتقال دهند. به‌همین دلیل است که چارچوب مذکور محبوبیت زیادی نزد صنایع بزرگی مثل فروشگاه تجارت الکترونیک FirstCry ،Philippine Airline Co و نمونه‌های مشابه دارد. 

نکاتی که قبل از انتخاب لاراول و کدایگنایتر باید در نظر بگیرید

تقریبا بیشتر توسعه‌دهندگانی که از پی‌اچ‌پی استفاده می‌کنند با الگوی معماری MVC آشنایی دارند و در هنگام توسعه پروژه‌های وب از آن استفاده می‌کنند. با این‌حال، کدایگنایتر در این زمینه ترکیب نحوی ساده‌تر و شفاف‌تری دارد. همین سهولت استفاده است که باعث شده این چارچوب مورد توجه توسعه‌دهندگان تازه‌کاری قرار بگیرد که تصمیم دارند وب‌سایت‌های کوچک را با استفاده از آن پیاده‌سازی کنند. لاراول مناسب برای پروژه‌هایی است که بزرگ هستند، گسترش‌پذیر هستند و نیازمند انعطاف‌پذیرتر بیشتری هستند. به‌همین دلیل است که توسعه‌دهندگان از چارچوب لاراول برای توسعه پروژه‌های بزرگ وب استفاده می‌کنند. برای آن‌که شناخت بهتری از این دو چارچوب پیدا کنیم، بهتر است تفاوت‌های هر یک با یک‌دیگر را مرور کنیم. 

تحلیل عملکرد

  • با توجه به این‌که لاراول نسبتا کند است، عملکرد کلی وب‌سایت و برنامه‌های وب‌محور را تحت ‌تاثیر قرار می‌دهد. با این‌حال، می‌توان مشکل سرعت را با اصلاح برخی از بخش‌های سایت مثل اندازه تصاویر و کیفیت ویدیوها بهبود بخشید. علاوه بر آن، برچسب‌های کش به داده‌های ازقبل‌ذخیره‌شده کمک می‌کنند تا سریع‌تر بارگزاری شوند تا عملکرد برنامه و زمان پاسخ‌دهی آن بهتر ‌شود.

مقیاس‌پذیری

  • همان‌گونه که اشاره شد، برخی از برندهای مشهور، وب‌سایت‌ها یا برنامه‌های وب‌محور خود را بر پایه لاراول ساخته‌اند. آن‌ها می‌توانند بدون هیچ محدودیتی از انعطاف‌پذیر‌ی و گسترش‌پذیری برنامه‌ها به بهترین شکل استفاده کنند. به‌کارگیری زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی به‌عنوان ابزار اصلی توسعه، کمک زیادی به گسترش‌پذیری خدمات کسب‌وکار می‌کند، زیرا اجازه می‌دهد ماژول‌های موردنیاز برای خدمات جدید به‌سرعت آماده شده و روی سایت میزبانی شوند؛ البته به‌شرطی که یک پایگاه داده قدرتمند داشته باشید. همان‌گونه که اشاره شد، کدایگنایتر چارچوب سبک‌وزنی است که امکان ساخت برنامه‌های گسترش‌پذیر را به‌وجود می‌آورد. چارچوب فوق با ذخیره‌سازی اصطلاحات انجام‌شده به تیم‌های توسعه کمک می‌کند بدون این‌که وقفه‌ای در عملکرد برنامه به‌وجود آید روند توسعه را ادامه دهند. با این‌حال، در هنگام گسترش‌پذیری برنامه باید به بخش‌های مهم پروژه مثل لایه پایگاه داده دقت کنید. 

معماری وب‌سایت

  • هر دو چارچوب از یک معماری استفاده می‌کنند. لاراول از معماری MVC پشتیبانی می‌کند و به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا وظایف محوله در راستای توسعه را بر مبنای سطح مهارت‌های خود انتخاب کنند. علاوه بر این، لاراول کنترل کاملی در ارتباط با نگه‌داری از برنامه‌ها و سفارشی‌سازی نمای ظاهری آن در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.
  • کدایگنایتر نیز از معماری Model-View-Controller پشتیبانی می‌کند و با ارائه ویژگی‌های کاربردی مثل اسکریپت‌نویسی و آزمایش ماژول‌های قرار گرفته در صفحات وب، فرآیند اشکال‌زدایی را ساده‌تر می‌کند. رویکرد فوق، با خودکارسازی روند توسعه و اشکال‌زدایی ساده‌تر، روند توسعه پروژه‌های وب را کوتاه‌تر می‌کند. علاوه بر این، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد به‌شکل بهینه‌تری از چارچوب‌های جاوااسکریپت استفاده کنند. 

آزمایش عملکرد

  • لاراول مستندات قدرتمندی در اختیار تیم‌های توسعه قرار می‌دهد و تمامی راهنماهای کاربری آن به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند تا توسعه‌دهندگان بتوانند فرآیند آزمایش کد‌ها در پروژه‌های مختلف را بدون مشکل انجام دهند. این چارچوب امکان اجرای آزمون‌ها در دو سطح مختلف را ارائه می‌کند که Unit Test و Feature Test نام دارد. هر دو آزمون با هدف برطرف کردن باگ‌های پروژه‌ها انجام می‌شوند. کدایگنایتر یک کلاس آزمون واحد (Unit Test) برای ارزیابی کدهای نوشته‌شده در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. این مکانیزم خیلی قدرتمند نیست، اما در مقابل تمام کدها را به‌لحاظ کیفی برای رسیدن به نتایج مطلوب ارزیابی می‌کند.

سازگاری با معماری میکروسرویس

  • لاراول با تمرکز بر مبحث ماژولاریتی و تقسیم فرآیند‌های کدنویسی به بخش‌های مستقل که هر یک مسئولیت انجام وظیفه مشخصی را برعهده دارند، به بهترین شکل از معماری میکروسرویس‌ها پشتیبانی می‌کند. این بخش‌ها از طریق واسط‌های برنامه‌نویسی که مبتنی بر الگوی Language-Agnostic هستند با یک‌دیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا اطمینان حاصل شود برنامه روان اجرا می‌شود. در سویی دیگر، کدایگنایتر از مکانیزم‌های فول‌استک برای ساخت و اجرای میکروسرویس‌ها استفاده می‌کند. علاوه بر این، فرآیند تعامل با کدهای پایه و توسعه زیرساخت‌هایی برای مدیریت و یکپارچه‌سازی داده‌ها را ساده می‌کند تا بالاترین سطح از عملکرد، گسترش‌پذیری و قابلیت نگه‌داری به‌دست آید. 

پشتیبانی از پایگاه داده

  • لاراول تنها از چهار پایگاه داده SQLite، MySQL، SQL Server و PostgreSQL  پشتیبانی می‌کند. این بانک‌های اطلاعاتی از طریق درایورهای خاص مثل fluent query builder ، raw SQL و Eloquent ORM با برنامه‌های نوشته شده با لاراول در ارتباط هستند. در نتیجه مشکلات ناسازگاری درون برنامه‌ای به کمترین میزان ممکن می‌رسد. از طرف دیگر، کدایگنایتر یک کلاس پایگاه داده سریع با طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها ارائه می‌کند که توانایی کار با ساختارهای سنتی و Query Builders را دارد.
  • این چارچوب از Microsoft BI، PostgreSQL، Oracle، DB2، MySQL و Microsoft SQL Server پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، ترکیب نحوی ساده و قابل درکی که چارچوب مذکور ارائه می‌کند باعث شده تا توسعه‌دهندگان در هنگام ساخت برنامه‌های وب پویا ابتدا به سراغ این چارچوب بروند. 

متدهای RESTful state controller

  • REstful API یک رابط نرم‌افزاری کاربردی است که مبتنی بر معماری REST است و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تعامل بهتری با سرویس‌های web RESTful داشته باشند. لاراول متدهای RESTful Controller خوبی دارد که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد مجموعه کاملی از واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی REST را بدون صرف وقت زیاد آماده و منتشر کنند. در نقطه مقابل، کدایگنایتر نمی‌تواند برای ساده‌سازی توسعه واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی REST مورد استفاده قرار بگیرد.

توسعه الگوی پایگاه داده

  • لاراول ویژگی منحصربه‌فردی برای پشتیبانی از مفهوم Database-Agnostic دارد که روند توسعه و دستکاری جداول تمام سامانه‌های مدیریت پایگاه داده را امکان‌پذیر می‌کند تا روند اصطلاح جداول و ستون‌ها ساده شود. در نقطه مقابل، کدایگنایتر هیچ ویژگی مشخصی برای ساده کردن تعامل با جداول و پشتیبانی از الگوی Schema Migration ندارد. در چارچوب مذکور، ویژگی Migration به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال است و تنها برای ساخت و نگه‌داری از بانک‌های اطلاعاتی به شیوه کدنویسی استفاده می‌شود. 

منحنی یادگیری

  • لاراول چارچوب پیچیده‌ای برای توسعه‌دهندگان تازه‌کار است، زیرا ویژگی‌های خیلی پیشرفته‌ای دارد که فقط برای متخصصان حرفه‌ای و باتجربه قابل فهم است، در نقطه مقابل، کدایگنایتر برای برنامه‌نویسان تازه‌کار کاملا ایده‌آل است. 

پشتیبانی جامعه

  • لاراول توسط جامعه بزرگی از توسعه‌دهندگان پشتیبانی می‌شود که همگی فعال هستند و به پرسش‌ها در فرم‌های آنلاین در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهند. کدایگنایتر توسط جامعه محدودی از توسعه‌دهندگان پشتیبانی می‌شود و در زمان بروز مشکل افراد کمی قادر به پاسخ‌گویی هستند.

لاراول در برابر کدایگنایتر، یک تحلیل مقایسه‌ای

  • در پایان باید بگوییم هر دو چارچوب به‌طور گسترده‌ای توسط توسعه‌دهندگان برای ساخت وب‌سایت‌ها و برنامه‌های وب استفاده می‌شوند. در حالت کلی، لاراول به‌دلیل امکانات، قابلیت‌های بیشتر و مستندات قدرتمند، ابزار Expert Talent و پشتیبانی قدرتمندی که از پایگاه‌های داده به‌عمل می‌آورد مورد توجه توسعه‌دهندگان حرفه‌ای قرار دارد. کدایگنایتر نیز قابلیت‌های تقریبا مشابهی ارائه می‌کند. این چارچوب امکان انجام آزمون‌های دقیق و گسترش‌پذیری در ارتباط با برنامه‌های وب را ارائه می‌کند. بنابراین، باید بگوییم که انتخاب بین لاراول و کدایگنایتر به نوع وب‌سایتی که قصد ساخت و نگه‌داری از آن‌را دارید و بزرگی یا کوچکی کسب‌وکار بستگی دارد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟