رمزارزی با ثبات
چگونه باید در ارز دیجیتال تتر سرمایه‌گذاری کرد؟
تتر یکی از با ثبات‌ترین ارزهای دیجیتال مورد توجه کاربران و به ویژه کاربران ایرانی است. به‌طوری که در بسیاری از آموزشگاه‌های ایرانی که اصول سرمایه‌گذاری و معامله کریتپو آموزش داده می‌شود از رمزارز تتر استفاده می‌شود، زیرا کمترین نوسان قیمت در مقایسه با دیگر رمزارزها را دارد و قیمت کمتری دارد. به اعتقاد فعالان این حوزه، نقش تتر در بازار معاملات و انتقال پول دیجیتال در دنیای رمز ارزها کلید موفقیت و توسعه رمزارزهای بزرگ است. تتر اولین بار در اوایل سال 2014 با نام ریل‌کوین (Realcoin) به دنیای رمزارزها وارد شد، اما کمی بعد در ماه نوامبر، توسط شرکت iFinex، مالک تشکیلات تتر (Tether) و صاحب صرافی ارز دیجیتال بیت‌فینکس (Bitfinex) تغییر نام پیدا کرد و تتر نامیده شد. قبل از آن‌که بحث را شروع کنیم ضروری است به این نکته دقت کنید که برای ورود به دنیای رمزارزها باید مطالعه زیادی انجام دهید و در صورت لزوم از متخصصان و حرفه‌ای‌های این حوزه درخواست کمک کنید. به‌علاوه اخبار مرتبط با رمزارزها را مطالعه کنید تا در جریان بایدها و نبایدهای قانونی قرار بگیرید و مطابق با ضوابط تصویب شده توسط نهادهای قانونی کشور گام بردارید.

1606683296_1_0.gif

تتر چیست؟

تتر یک ارز دیجیتال پایدار است که نوسان چندان خاصی ندارد و هر تتر تقریبا معادل یک دلار است. به بیان دقیق‌تر، میزان نوسان این رمزارز در حد چند سنت است و در مقایسه با رمزارزهایی مثل بیت‌کوین یا اتریوم که تحت تاثیر شرایط مختلف کاهش یا افزایش شدید قیمت را تجربه می‌کنند شرایط باثبات‌تری دارد. تتر به دلیل این‌که توسط ارزهای فیات (مثل دلار، یورو و ین) پشتیبانی می‌شود با ثبات است، در حالی که پشتوانه رمز ارزهایی مثل بیت‌کوین یا اتریوم طلا است که افزایش یا کاهش قیمت آن‌ها تاثیر محسوسی روی بیت‌کوین و اتریوم دارد. شرکت iFinex که مالک تتر است، در مستنداتی که منتشر کرده اعلام کرده که همیشه به اندازه توکن‌های در گردش تتر در زنجیره بلوکی، دلار آمریکا (یا سایر ارزهای رایج مثل یورو) را به‌عنوان پشتوانه قرار می‌دهد. همین موضوع باعث شده تا ناظران و کارشناسان دنیای رمز ارزها به‌طور مستمر صحت این ادعا را بررسی کنند و تا زمان نگارش این مقاله این حرف را تایید کرده‌اند. محبوب‌ترین توکن تتر USDT پشتوانه دلاری دارد و ارزش آن تقریبا معادل 1 دلار آمریکا است. USDT در میان سایر توکن‌های تتر کاربرد بیشتری دارد و در بیش‌تر منابع، هنگامی که در مورد تتر صحبت می‌شود، منظور همان توکن USDT تتر است. به بیان دقیق‌تر، باید بگوییم که USDT، دلار دیجیتالی است که در صرافی‌ها به عنوان جایگزین دلار عمل می‌کند و همین موضوع باعث شده تا برخی کارشناسان پیش‌بینی کنند که ممکن است در آینده نزدیک تتر نقش مهمی در مبادلات تجاری پیدا کند. 

علاوه بر این، شرکت iFinex توکن‌ EURT را بر پایه ارز یورو که ارزشی معادل 1 یورو دارد راه‌اندازی کرده و علاوه بر این، ارز دیجیتال Tether Gold با نماد XAUT که پشتوانه طلا دارد را نیز ارایه کرده است که البته دو توکن مذکور کم‌‌تر از توکن دلاری تتر استفاده می‌شوند. به‌طور معمول، افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری ایمن یا معامله ارزهای دیجیتال هستند و به ویژه تازه‌واردان به دنیای رمزارزها کار خود را با تتر آغاز می‌کنند. به غیر از تتر، ارزهای دیجیتال باثبات دیگری با پشتوانه دلار آمریکا به بازار عرضه شده‌اند، اما USDT  قدرتمندترین ارز دیجیتال با ثبات است که در زمان نگارش این مقاله بازاری به ارزش بیش از 8 میلیارد دلار دارد که پس از بیت‌کوین، اتریوم و ریپل (XRP) چهارمین رمزارز محبوب کاربران است. به‌طور معمول، معامله‌گران به دو دلیل اصلی از تتر استفاده می‌کنند. اول آن‌که از نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال در امان باشند و دوم آن‌که از یک مکانیزم ساده انتقال پول به صرافی‌ها و کیف پول‌ها استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای تتر محافظت از سقوط ناگهانی ارزش دارایی‌های دیجیتال است. به‌طور مثال، فرض کنید یک بیت‌کوین با قیمت 10000 دلار خریده‌اید و تصمیم می‌گیرید به‌سرعت بیت‌کوین‌های خود را به تتر تبدیل ‌کنید، به فاصله کوتاهی افت قیمت بیت‌کوین آغاز می‌شود و به 8000 دلار می‌رسد، اما ارزش سرمایه شما همچنان 10000 دلار است، زیرا تتر نوسان قیمت زیادی ندارد. در چنین شرایطی که قیمت بیت‌کوین کاهش پیدا کرده با تبدیل تتر به بیت‌کوین دومرتبه سود دیگری می‌کنید و قادر به خرید بیت‌کوین‌های بیشتری هستید. به همین دلیل است که تتر مورد توجه معامله‌گران حرفه‌ای است. یکی از مزایای شاخص تتر، امکان نگه‌داری آن در کیف پول‌های دیجیتالی روی موبایل، کامپیوتر یا کیف پول‌های موجود در صرافی‌ها است. علاوه بر این انتقال تتر به‌ سادگی و سرعت ارسال انجام می‌شود. همین ویژگی‌ها باعث شده تا این ارز دیجیتال مورد توجه معامله‌گران باشد. 

تتر چگونه کار می‌کند؟

به ازای هر واحد تتری که تولید و روانه بازار می‌شود یک دلار آمریکا در ذخایر بانکی نگه‌داری می‌شود که به عنوان پشتوانه این ارز دیجیتال عمل می‌کند. یعنی اگر ۴ میلیون واحد USDT به بازار عرضه شده باشد 4 میلیون دلار در خزانه بانک (مالک شرکت) نگه‌داری شود تا قیمت آن همواره برابر یک دلار بماند. همان‌گونه که اشاره شد، برخی از فعالان بازار رمزارز نسبت به این موضوع تردید دارند و به همین دلیل به‌طور دایم این مسئله را بررسی می‌کنند و برخی دیگر بر این باور هستند که این ارز دیجیتال پشتوانه کافی را ندارند. با این‌حال، آن‌چه در واقعیت مشاهده می‌کنیم این است که برخلاف بیشتر ارزهای دیجیتال، عرضه تتر محدود نیست و متناسب با تقاضای بازار USDT تولید و عرضه می‌شود. ارز دیجیتال USDT در ابتدا روی لایه اومنی (Omni) که بستری روی زنجیره بلوکی بیت‌کوین بود توزیع می‌شد، اما اکنون روی زنجیره‌های بلوکی مثل اتریوم، بیت‌کوین کش، ترون و الگورند عرضه می‌شود. بنابراین خریداران به سادگی به تتر دسترسی دارند و می‌توانند آن‌را روی کیف پول‌های رسمی اتریوم، بیت‌کوین کش، ترون و الگورند (Algorand) ذخیره کنند. علاوه بر این، واحدهای تتر متناسب با نیاز بازار و در دوره‌های زمانی مختلف از سوی شرکت آیفینکس تولید و به صرافی بیتفینکس وارد می‌شوند و از آن‌جا توسط معامله‌گران به صرافی‌های دیگر می‌روند. بنابراین در شرایطی که تراکنش‌های USDT غیر متمرکز هستند و روی زنجیره‌های بلوکی بزرگی انجام می‌شوند، توزیع واحدهای تتر کاملا متمرکز است و نمی‌توان آن‌را یک ارز دیجیتال غیر متمرکز نامید.

انواع ارز‌های دیجیتال تتر 

توکن‌های تتر به 3 زنجیره بلوکی مختلف متصل می‌شوند یا به عبارت دقیق‌تر 3 نوع تتر وجود دارد. هر سه نوع به لحاظ فنی تقریبا یکسان هستند، اما وقتی می‌خواهید از USDT استفاده کنید باید اطلاعات کافی درباره رمزارزی که قصد معامله آن‌را دارید داشته باشد. ساده‌ترین روش برای فهمیدن نوع تتر نگاه کردن به آدرس کیف پول تتر است. ارزهای دیجیتال تتر و آدرس کیف پول مرتبط با آن‌ها به شرح زیر هستند: 

  • نوع اول از زنجیره بلوکی بیت‌کوین استفاده می‌کند و Omni Layer USDT نام دارد. زنجیره بلوکی این مدل تتر Bitcoin Omnilayer نام دارد و آدرس کیف پول دیجیتال مرتبط با این نوع با عبارت‌های 1، 3 و bc1 آغاز می‌شود. 
  • نوع دوم از زنجیره بلوکی اتریوم که الگوریتم ERC20 نام دارد استفاده می‌کند و ERC20 USDT یا eUSDT نامیده می‌شود. آدرس کیف پول دیجیتال این نوع تتر با عبارت x0 آغاز می‌شود.
  • نوع سوم از زنجیره بلوکی ترون (TRON) که الگوریتم TRC20 نام دارد استفاده می‌کند و TRC20 USDT نام دارد. آدرس کیف پول دیجیتال این نوع تتر با عبارت TX آغاز می‌شود.

فرایند خریداری تتر چگونه است؟ 

اکنون که تا حدودی با ساختار و ارزش این ارز دیجیتال آشنا شدید، ممکن است علاقه‌مند به خرید آن باشید. بهترین راه خرید تتر صرافی‌های ارز دیجیتال و مراجعه به این سایت‌ها است. به‌طور معمول، کاربران ایرانی برای خرید USDT  از یک صرافی آنلاین دو گزینه دارند. روش اول خرید مستقیم از سایت‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی و روش دوم تبدیل بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال به تتر در صرافی‌های خارجی است. نکته مهمی که باید دقت کنید این است که هرگونه تبدیل ارزها به یکدیگر با مقداری کارمزد همراه است. بنابراین بهتر است به‌جای تبدیل ارزها به یکدیگر به‌طور مستقیم آن‌ها را خریداری کنید. صرافی بیتفینکس به عنوان درگاهی برای دسترسی به تترهای جدید عمل می‌کند. برای دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال که از تتر پشتیبانی می‌کنند، این ارز دیجیتال یک منبع مهم تامین نقدینگی است، زیرا صرافی بیتفینکس اجازه تبدیل تترها به پول نقد (دلار واقعی) را فراهم می‌کند. البته برای انجام این‌کار بیتفینکس کارمزدی معادل 0.01 دلار دریافت می‌شود. برای خرید مستقیم تتر از بیتفینکس، کاربران باید دلار واقعی را به حساب‌های بانکی این صرافی واریز کنند. به‌علاوه، برداشت USDT از بیتفینکس مستلزم پرداخت کارمزد است که منبع درآمدی است که شرکت آیفینکس از طریق صرافی بیتفینکس و نه خود تتر برای خود ترتیب داده است. البته این شرکت با سرمایه‌گذاری دلار در بانک‌ها نیز سود بانکی قابل توجهی دریافت می‌کند. به‌طور معمول، بهترین گزینه برای کاربران ایرانی، سایت‌های داخلی است که حداقل شناخت اولیه در مورد آن‌ها دارید. برای خرید تتر از صرافی‌های ایرانی، ابتدا باید در آن‌ها ثبت‌ نام کرده هویت خود را تایید کنید و به‌‌طور مستقیم با کارت بانکی خود خرید کنید. کاربران حرفه‌ای‌تر و معامله‌گران مجرب از روش دوم، یعنی تبدیل بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال به USDT در صرافی‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند. دقت کنید راهکار دوم تنها برای افرادی سودآور است که می‌دانند نوسانات بازار رمزارزها چگونه است و چه زمانی باید چه ارزی را به دیگری تبدیل کنند که ضرر نکنند. نکته مهم دیگری که باید دقت کنید این است که صرافی‌های خارجی به ‌دلیل تحریم‌ها اجازه فعالیت به کاربران ساکن ایران را نمی‌دهند، بنابراین خطر مسدود شدن حساب وجود دارد. برای حل این مشکل باید آی‌پی خود را تغییر دهید تا بدون مشکل از خدمات صرافی بایننس استفاده کنید که این راه‌کار ریسک زیادی دارد.

 کیف پول‌های USDT

واحدهای تتر (USDT) باید در کیف پول‌های دیجیتال ذخیره شوند. با این‌حال، مزیت بزرگی که تتر دارد این است که دسترس‌پذیری زیادی نسبت به دیگر رمزارزها دارد و روی ده‌ها کیف پول (نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری) قابل ذخیره‌سازی و انتقال است. واحدهای USDT را می‌توان روی کیف پول‌های رسمی اتریوم به‌صورت توکن ERC-20، اومنی، بیت‌کوین کش و ترون ذخیره کرد، اما صرافی‌ها بیشتر توکن ERC-20 تتر را معامله می‌کنند. از کیف پول‌های نرم‌افزاری قدرتمند برای ذخیره USDT باید به مای‌اتروالت (Myetherwallet)، کوینومی (Coinomi)، تراست والت (Trust Wallet) و اتمیک والت (Atomic Wallet) اشاره کرد که قابلیت‌های خوبی در اختیار کاربران قرار می‌دهند و امنیت زیادی دارند. از کیف پول‌های سخت‌افزاری قدرتمند باید به لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) اشاره کرد که از این ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. نکته مهمی که قبل از استفاده از کیف پول یک ارز دیجیتال باید به آن دقت کنید تهیه نسخه پشتیبان است. به‌طور معمول، کیف پول‌ها برای پشتیبان‌گیری به کاربر یک مجموعه 12تایی از کلمات انگلیسی نشان می‌دهند که باید در مکان ایمنی یادداشت شوند تا اگر مشکلی برای کیف پول به وجود آمد، کاربر بتواند دارایی‌ها را بازیابی کند. اگر در انجام این‌کار سهل‌انگاری کنید با حذف کیف پول، سرقت یا خرابی دستگاه، هیچ‌گاه به دارایی‌های خود دسترسی نخواهید داشت. 

قیمت تتر چند است؟

همان‌گونه که اشاره شد، قیمت تتر تقریبا معادل یک دلار آمریکا است، زیرا به ازای هر واحد USDT یک دلار در خزانه بانک‌ مربوطه نگهداری می‌شود، البته قیمت USDT همیشه با یک دلار آمریکا یکسان نیست و گاهی اوقات نوسانات جزیی دارد. به‌طور مثال، گاهی اوقات قیمت 0.98 دلار و گاهی اوقات 1.01 دلار است. قیمت تتر طی 24 ساعت مدام بین 0.9 دلار تا بالای 1 دلار نوسان دارد و علت این است که قیمت تتر با جفت ارز USDT/USD در صرافی‌های مختلف از جمله بیتفینکس مشخص می‌شود. به‌طور مثال، هنگامی که معامله‌گران حاضر باشند تترهای خود را با قیمت پایین‌تر از یک دلار بدهند و به جای آن سریع‌تر دلار واقعی بگیرند، قیمت کمی پایین‌تر از یک دلار است. 

مناسب‌ترین نوع تتر چیست؟

اولین توکن تتر USDT یا به عبارت دقیق‌تر USDT-Omni مبتنی بر شبکه بیت‌کوین است، اما هزینه‌های انتقال آن زیاد است، زیرا تراکنش‌ها بر بستر زنجیره بلوکی بیت‌کوین انجام می‌شود.  برای کاهش هزینه‌های انتقال، USDT-ERC20 مبتنی بر اتریوم ایجاد شد که هزینه‌های انتقال کمتر و سرعت بیشتری دارد و توسط بیشتر کیف‌پول‌ها و صرافی‌های آنلاین استفاده می‌شود. USDT-TRON یا به عبارت دقیق‌ تر USDT_TRC20 سریع‌تر و بدون هزینه‌ انتقال است، اما همه کیف‌پول‌ها و بازارها از آن پشتیبانی نمی‌کنند. 

USDT-EOS نیز در زمان نگارش این مقاله به شکل عمومی در دسترس کاربران قرار ندارد. بنابراین، برای کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت انتقال و اطمینان از پشتیبانی کیف پول و صرافی‌ها، پیشنهاد می‌شود از USDT-ERC30 که تتر مبتنی بر شبکه اتریوم استفاده شود. برای شناسایی USDT-ERC20 از نمونه‌های مشابه باید به آدرس کیف پول توکن ERC20 دقت کنید که با عبارت x0 آغاز می‌شود. بنابراین، برای آن‌که در مبادلات ضرر نکنید و حداقل کارمزد را پرداخت کنید به این نکته مهم دقت کنید. 

کیف‌ پول‌های مناسب برای نگهداری 

همان‌گونه که اشاره کردیم، برای انجام هرگونه مبادله‌ای به کیف پولی نیاز دارید تا دارایی‌های دیجیتال را در آن ذخیره‌سازی کنید. از کیف‌ پول‌های قدرتمند برای نگه‌داری تتر به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • کیف پول تراست (Trust wallet): شرکت بایننس در سال 2017 کیف پول تراست (Trust) را برای ذخیره ارزهای دیجیتال منجمله تتر معرفی کرد. این کیف پول برای ذخیره‌سازی طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتالی استفاده می‌شود. این کیف پول مخصوص گوشی‌های هوشمند طراحی شده و مبتنی بر تتر TRC20، ERC20 و BEb20 است. نقطه ضعف اصلی تراست عدم دسترسی به آن از طریق وب است، اما به دلیل رایگان بودن و رابط کاربری خوب با استقبال کاربران روبرو شده است. 
  • کیف پول نکسو (Nexo Wallet): نکسو یکی دیگر از کیف‌ پول‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند است که امکان کنترل کامل USDT را می‌دهد. نقطه ضعف نکسو سرعت پایین در برداشت وجه است، زیرا برداشت وجه از نکسو چند ساعت به‌طول انجامد. این کیف پول مبتنی بر لایه Omni و ERC20 است و کاربران می‌توانند به‌طور رایگان از آن استفاده کنند.
  • کیف‌پول تراست والت تتر: یک کیف‌پول دیجیتال برای گوشی‌های هوشمند است و برای استخراج تتر با موبایل عملکرد خوبی دارد. به‌علاوه کار کردن با آن ساده است. 
  • کیف‌پول کوینومی تتر: یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین کیف‌پول‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال است.
  • کیف‌پول اتمیک تتر: یک کیف پول چندسکویی است که امکان استفاده از آن روی گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهای ویندوزی وجود دارد و می‌تواند از رمزارزهای دیجیتال دیگر نیز پشتیبانی کند. 
  • کیف‌پول سخت‌افزاری لجر نانو: یکی از ایمن‌ترین کیف‌پول‌های موجود است که در مدل‌های مختلف در دسترس کاربران قرار دارد. 
  • کیف‌پول ترزور: این کیف‌پول امکان انجام تراکنش‌ها به شکل آفلاین را ارایه می‌کند و ضریب امنیت خوبی دارد. 
  • کیف‌پول اصلی تتر: این کیف‌پول با ثبت حساب کاربری در سایت تتر خریداری می‌شود، اما به دلیل تحریم‌ها کاربران ایرانی به‌طور مستقیم قادر به استفاده از آن نیستند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟