آشنایی با HPE ProLiant DL380
چرا سرورهای نسل دهم HPE ProLiant DL380 محبوب هستند؟
HPE ProLiant DL380 Gen10 از قدرتمندترین سرورهای حال حاضر بازار است که قابلیت‌های عملیاتی سطح بالایی ارایه می‌کند و در عین حال از جدیدترین مکانیزم‌های امنیتی برای محافظت از زیرساخت‌های ارتباطی استفاده می‌کند.

1606683296_1_0.gif

اچ‌پی با طراحی نسل دهم سرور پرولیانت DL380 سعی کرد یک پلتفرم جامع محاسباتی آماده کند تا به نیاز صنایع مختلف پاسخ دهد. سرور HPE ProLiant DL380 Gen10 به شکل قابل توجهی هزینه‌های طراحی و پیاده‌سازی شبکه‌های ارتباطی را کم کرده و از نسل سوم پردازنده‌های زئون اینتل پشتیبانی می‌کند که عملکرد بهتری نسبت به نسل قبل دارند. پشتیبانی از 6 ترابایت حافظه به ازای هر پردازنده، پشتیبانی از nvm ssd روی شاسی، به‌کارگیری فناوری ذخیره‌ساز کنترلر VROC که برای RAID کردن ترکیبی و پشتیبانی سخت‌افزاری (NVMe/SAS/SATA) نیاز است، پشتیبانی از PCIe Gen4 که بهبود پهنای باند و توان عملیاتی را نسبت به نسل سوم PCIe ارایه می‌کند و پشتیبانی از استاندارد OCP 3.0 روی آداپتور شبکه تنها بخشی از قابلیت‌های این سرور قدرتمند اچ‌پی هستند. بدون اغراق باید بگوییم سرور رکمونت 2 یونیتی پرچمدار اچ‌پی گلچینی از بهترین قابلیت‌های کاربردی را در اختیار سازمان‌ها قرار داده است. به بیان دقیق‌تر، انتخاب خوبی برای شرکت‌هایی است که نیازمند یک سرور ماژولار با طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های کاربردی هستند. 

سرور HPE ProLiant DL380 Gen10 

سرور پرولیانت DL380 Gen10  مناسب‌ترین گزینه برای بارهای کاری سنگین و محیط‌های است که سرور باید به انواع مختلفی از فعالیت‌های محاسباتی رسیدگی کند. DL380 Gen10  عملکردی در کلاس جهانی دارد و بهترین گسترش‌پذیری را ارایه می‌کنند. به‌طور کلی، سرورهای نسل دهم اچ‌پی با ارایه طیف گسترده و متنوعی از ویژگی‌ها و فناوری‌های روز در هر دو حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار گسترش‌پذیری را ساده‌تر کرده و امنیت ایده‌آلی را ارایه می‌کنند. انعطاف‌پذیری عالی و طراحی منحصر به فرد باعث شده تا به‌کارگیری این سرورها در ارتباط با راه‌حل‌های ابرمحور و بزرگ داده‌ها به راحتی امکان‌پذیر باشد. با این‌حال، در دنیای شبکه و سرور این امنیت است که سازمان‌ها در ابتدا به آن توجه می‌کنند. اولین خط دفاعی مستحکم در برابر مهاجمان سایبری انتخاب یک سرور قدرتمند است که از جدیدترین استانداردهای امنیتی روز استفاده کند تا امکان محافظت از حساس‌ترین برنامه‌ها و داده‌های سازمانی فراهم شود. برای این منظور سرور فوق از فناوری Silicon Root of Trust استفاده می‌کند که پیش‌تر در نسل‌های قبلی سرورهای اچ‌پی  شاهد به‌کارگیری آن بودیم. یکی از نقاط قوت سرور فوق که اچ‌پی مانور زیادی روی آن می‌دهد عملکرد مناسب هنگامی است که سرور با فشار کاری مضاعفی روبرو می‌شود. به‌طوری که سرور از طریق الگوریتم‌های هوشمندی که به آن‌ها تجهیز شده به متعادل‌سازی بار پرداخته و سعی می‌کند با تعدیل و هدایت توان پردازشی هسته‌ها به سمت جریان‌های کاری که نیازمند توان محاسباتی بیشتری هستند مانع به وجود آمدن تاخیر در انجام محاسبات شود. با این‌حال اچ‌پی پیشنهاد می‌کند برای آن‌که به بهترین عملکرد سرور دست پیدا کنید تنظیمات بایوس را متناسب با نیازهای کاری کسب‌وکار سفارشی‌سازی کنید. 

امنیت جامع‌ و پایدار

سرور HPE ProLiant DL380 Gen10  مبتنی بر یک مکانیزم امنیتی پیشرفته است که یک لایه محافظتی تمام عیار در اختیارتان قرار می‌دهد. یک مکانیزم دفاعی کارآمد که قادر به ممیزی هر یک از مولفه‌های سخت‌افزاری است تا اطمینان حاصل کند یکپارچگی سخت‌افزار و میان‌افزار حفظ شده و سرور بدون آن‌که در معرض تهدیدات سایبری قرار بگیرد قادر به انجام وظایف است. بر همین اساس اگر کوچک‌ترین نشانه‌ای مبنی بر به خطر افتادن سرور پیدا کند، حتا زمانی که سرور با کدهای مخرب راه‌اندازی شده باشد این موضوع را به سرعت گزارش می‌دهد.

میان‌افزار اصلی سرور به‌شکل مستقیم در هسته قرار گرفته تا امنیت سرورهای نسل دهم اچ‌پی به‌ بهترین شکل تامین شود. هنگامی که سرور راه‌اندازی می‌شود، طیف گسترده‌ای از دستورات توسط مولفه Run-Time Firmware Validation  قبل از این‌که سیستم‌عامل سرور بوت شود، اجرا می‌شوند که در تمامی این مدت کدها توسط ماژول دیگری به‌نام HPE iLO Advanced Premium Security Edition  ارزیابی می‌شوند. جالب آن‌که میان‌افزار سرور هر 24 ساعت یکبار با اتصال به سرور اصلی اعتبارسنجی می‌شود تا کسب‌وکارها اطمینان حاصل کنند سرور بدون آلودگی به آن‌ها خدمت‌رسانی می‌کند. با این‌حال، اگر در هنگام ارزیابی‌های امنیتی سرور متوجه شود که تغییراتی در تنظیمات سیستمی به وجود آمده یا میان‌افزار تغییر پیدا کرده، به‌شکل خودکار مشکلات را شناسایی و برطرف می‌کند. در این زمینه سرور قادر است از طریق کانال‌های ارتباطی ایمن به بازاریابی میان‌افزار بپردازد. این فرایند در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود و در این مدت، هیچ‌گونه نشانه‌ای مبنی بر اختلال در عملکردهای عادی به وجود نخواهد آمد، زیرا تمامی این فرایندها در پس‌زمینه و به شکل هوشمند انجام می‌شود. 

میان‌افزار سرور می‌تواند با استفاده از رویکرد انگشت‌نگاری Silicon Root of Trust فرایند اعتبارسنجی را انجام دهد و در صورت عدم موفقیت، فرایند بوت سرور را متوقف کند. گزینه قدرتمند دیگر در این زمینه بازیابی ایمن میان‌افزار است که اگر اعتبارسنجی با مشکل روبرو شود، آن‌را با ایمیج بازیابی پشتیبان رونویسی می‌کند. علاوه بر این، هنگامی که قرار است سرور بازنشسته شده یا اطلاعات روی آن پاک شود، یک دکمه ایمن برای حذف تمامی اطلاعات که شامل گذرواژه‌ها، تنظیمات پیکربندی و داده‌ها است در نظر گرفته شده تا سرپرستان شبکه با فشار این دکمه برای همیشه اطلاعات را پاک کنند. مدیریت در سرورهای نسل دهم اچ‌پی با وجود تراشه مدیریتی HPE iLO 5  بازهم ساده‌تر از قبل شده است. iLO5 یک مکانیزم دسترسی قدرتمند و یکپارچه به سرور فراهم می‌کند و اجازه می‌دهد از طریق مرورگر استاندارد، از راه دور به سرور متصل شوید.

لایسنس استاندارد iLO 5 یک مکانیزم فعال اعتبارسنجی ROM دارد که اگر فرایند اعتبارسنجی با شکست روبرو شود، سیستم ROM پشتیبان (Redundant) را فعال می‌کند. اگر هر دو ROM در اعتبارسنجی شکست بخورند، مجوز Advanced Premium Security Edition می‌تواند یک روند بررسی و تعمیر میان‌افزار را اجرا کند. اچ‌پی برای آن‌که سرعت انجام فرایندهای مختلف iLO 5 را بیشتر کند، حافظه آن‌را نسبت به iLO 4 دو برابر بیشتر کرده است. این‌کار باعث شده تا مدت زمان پاسخ‌گویی کمتر شده و سرویس‌های رسانه مجازی و پیش‌آوری هوشمند (Intelligent Provisioning) ابزارهای راه‌اندازی و استقرار سیستم‌عامل نیز سریع‌تر شوند. بد نیست بدانید که رابط وب iLO 5 نیز تغییرات اساسی داشته‌ و قابلیت‌های کاربردی‌تری در اختیار سرپرستان شبکه قرار می‌دهد. 

خودکارسازی مدیریت هوشمند

اچ‌پی در طراحی سرور HPE ProLiant DL380 Gen10  سعی کرده تا فرآیندهای مدیریتی را ساده و خودکار کند تا سازمان‌ها با سهولت بیشتری بتوانند از یک زیرساخت ابر ترکیبی در تعامل با زیرساخت درون سازمانی استفاده کنند. برای این منظور از تراشه مدیریتی HPE iLO بهره می‌برد. یک تراشه هوشمند که قادر است وضعیت سرور را کنترل کرده و به سرپرستان شبکه اجازه می‌دهد از طریق مرورگرهای عادی از راه دور به سرور متصل شوند. برای این منظور یک داشبورد کاربرپسند و ساده قادر است گزارش‌های دقیقی آماده کرده و هر زمان مورد مشکوکی را شناسایی کرد به سرپرست شبکه اطلاع دهد. این تراشه مدیریتی ضمن آن‌که به سرپرست شبکه اجازه راه‌اندازی سرور را می‌دهد، این قابلیت را در اختیار او قرار می‌دهد تا عملکرد سامانه را ارزیابی کند و گزارش دقیقی در ارتباط با وضعیت برق و درجه حرارت سرور به دست آورد.  این فرآیند خودکارسازی و کنترل نرم‌افزاری صرفه‌جویی در زمان را به همراه دارد و فرایند نگه‌داری از سرور را ساده‌تر از قبل می‌کند. علاوه بر این مولفه HPE InfoSight به‌طور مداوم زیرساخت سرور را تجزیه و تحلیل می‌کند و پیش‌بینی‌هایی برای پیشگیری از بروز مشکلات ارایه می‌کند، قبل از آن‌که مشکلات بر فعالیت‌های تجاری کسب‌وکارها تاثیر منفی بگذارند. 

سرور HPE DL380 Gen10 در بحث زیبایی‌شناسی و طراحی نیز خوش درخشیده است. سرور مذکور پیکربندی‌های شاسی متفاوتی دارد و از ذخیره‌سازی انعطاف‌پذیری برای پشتیبانی از بارهای کاری متنوع به ویژه در ارتباط با بزرگ داده‌ها، مجازی‌سازی، محاسبات ابری و کانتینرها بهره می‌برد. بد نیست بدانید این سرور در بحث ذخیره‌سازی اطلاعات و کار با بانک‌های اطلاعاتی و برنامه‌های حافظه‌محور گزینه‌های قدرتمندی در ارتباط با توسعه حافظه و ظرفیت ذخیره‌سازی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد تا عملکرد کاهش پیدا نکند.  لازم به توضیح است که پردازنده‌های زئون E5 در این معماری پشتیبانی نمی‌شوند و به جای آن از تراشه‌های جدید C621 اینتل برای پشتیبانی از پردازنده‌های خانواده Scalable استفاده شده که از آن جمله باید به پردازنده‌های پنتیوم سری 8100، دو پردازنده Gold، پردازنده‌های سری 6100 و 5100، پردازنده‌های Silver سری 4100 و پردازنده‌های Bronze سری 3100 اشاره کرد. 

منبع تغذیه

یکی از مهم‌ترین مولفه‌های پشت صحنه سرورها منبع تغذیه است. هر سرور نیاز به منبع تغذیه برق پر بازده دارد. اچ‌پی برای این سرور پاور قدرتمندی با توان ولتاژ ورودی 100 و 240 ولت تهیه کرده است. این منابع تغذیه توان خروجی 500، 800 و 1600 وات را تولید می کنند که بازدهی 94 درصدی را به همراه دارند. نسل جدید منبع PSUهای استفاده شده در این سرور به گونه‌ای به‌روزرسانی شده‌اند که عملکرد 94 تا 96 درصد را ارایه می‌کنند. خنک‌سازی در این سرور در پیکربندی تک پردازنده‌ای با 4 عدد فن و در پیکربندی دو پردازنده‌ای با 6 عدد فن انجام می‌شود. علاوه بر این، در پیکربندی‌های ویژه که از حداکثر ظرفیت دیسک‌های سخت استفاده می‌شود، سرور باید حداقل از 6 عدد فن استفاده کند تا بهترین عملکرد را ارایه کند. خوشبختانه در زمینه به‌کارگیری فن‌های متعدد در این سرور با مشکل خاصی روبرو نمی‌شوید. 

حافظه 

در سرور فوق با هدف دستیابی به عملکرد و سرعت بیشتر، هر پردازنده از 6 کانال حافظه که هر کانال دو ماژول حافظه دارند پشتیبانی می‌کند. به بیان دقیق‌تر هر پردازنده 12 ماژول حافظه را کنترل می‌کند که برای این منظور از فناوری Six by Two استفاده می‌کند. بنابراین در پیکربندی‌های دو پردازنده‌ای از 24 عدد حافظه  DDR4 پشتیبانی می‌کند. در صورتی که سرور در حالت تک پردازنده استفاده شود، نیمی از اسلات‌های حافظه قابل استفاده هستند. حداکثر سرعت حافظه در سرورهای نسل دهم سرورهای اچ‌پی 2666 MT/s و 2933 MT/s است، با این‌حال، سرعت حافظه به مدل پردازنده، نوع حافظه و پیکربندی حافظه دارد. در مجموع این سرور می‌تواند 3 ترابایت حافظه اصلی از نوع DDR4 SmartMemory را پشتیبانی و تا 192 گیگابایت حافظه پایدار از نوع NVDIMM را مدیریت کند. این ارتقاء به منظور پاسخ‌گویی به برنامه‌هایی که درخواست‌های مکرر را برای سرور ارسال می‌کنند، برنامه‌هایی که قرار است حجم زیادی از اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند یا پایگاه‌های داد‌ه‌ای که قرار است به حجم گسترده‌ای از تراکنش‌ها پاسخ دهند در نظر گرفته شده است. سرورهای نسل دهم DL380  با پشتیبانی از 24 ماژول 128 گیگابایتی از نوع  LRDIMM امکان میزبانی از 3 ترابایت حافظه اصلی را امکان‌پذیر می‌کنند. علاوه بر این، سرورهای این نسل قادر به پشتیبانی از ماژول‌های حافظه NVDIMM هستند و می‌توانند از ماژول‌های 16 گیگابایتی در 12 اسلات استفاده کنند. در نهایت سرورهای DL380 G10 از حافظه‌های Persistent Memory نیز پشتیبانی می‌کنند تا عملکرد بانک‌های اطلاعاتی کاهش پیدا نکند. حافظه‌های HPE Persistent Memory سطح بالایی از عملکرد و Data Resiliency را برای بانک‌های اطلاعاتی و بارهای کاری تحلیلی ارایه می‌کنند. این حافظه‌ها عملیات Application Checkpoint را به میزان 27 برابر سریع‌تر و عملیات بازیابی را به میزان 20 برابر سریع‌تر انجام می‌دهند. حافظه‌های پایدار اچ‌پی، سریع‌ترین حافظه‌های پایدار موجود در بازار در محدوده TB-Scale هستند که بیشتر زمان Uptime را دارند. 

ذخیره‌سازی

سرورهای HPE DL380 G10 در زمینه حافظه‌های اصلی و حافظه‌های جانبی انعطاف‌پذیری خوبی دارند و از پیکربندی Modular Drive Bay  استفاده می‌کنند و قادر به پشتیبانی از 19 عدد LFF یا 20 عدد NVMe به همراه 3 عدد double-wide GPU هستند. به‌طور مثال،  اگر از mid-plane HD carrier استفاده کنید این شانس را دارید که 4 عدد درایو LFF را به‌شکل داخلی و با قراردادن در بخش میانی و بالای پردازنده مرکزی و ماژول‌های حافظه اصلی استفاده کنید. علاوه بر این، این امکان وجود دارد با استفاده از Drive Cageهایی که در پشت نصب می‌شوند، دیسک‌های سخت SFF و LFF بیشتری نصب کنید. به‌طور مثال، در زمینه عملکرد مدل ‎826556-B21 یک گزینه خوب است. این سرور با یک جفت پردازنده 12 هسته‌ای مدل Xeon Gold 5118 اینتل با سرعت 2.3 گیگاهرتز به 64 گیگابایت حافظه DDR4 تجهیز شده است. این سرور در بخش جلویی دستگاه الگوی پیکربندی درایو 8+8+8 با ظرفیت جایگذاری تا 24 درایو SFF را حفظ کرده که از ویژگی‌های شاخص سرورهای اچ‌پی است. در سمت چپ سرور سه پورت USB3، پورت اتصال نمایشگر، درایو نوری و فضایی برای 2 درایو SFF در بخش پایینی آن تعبیه شده است. همان‌گونه که اشاره شد، در پشت دستگاه نیز سه جایگاه دوگانه برای درایوهای SFF وجود دارد که تعداد درایوهای دستگاه را به 30 عدد افزایش می دهد. سرپرستان شبکه می‌توانند از دیسک‌های سخت‌ با مشخصات HPE 2.4TB SAS 12G Enterprise 10K SFF (2.5in) SC روی این سرور استفاده کنند و به ظرفیت ۷۲ ترابایت دست پیدا کنند. با این‌حال، اگر از دیسک‌های سخت با مشخصات HPE 14TB SAS 12G Midline 7.2K LFF (3.5in) SC روی سرور استفاده کنید به ظرفیت 239 ترابایت دست پیدا می‌کنید. علاوه بر این، شاسی‌های SFF از 20 درایو NVMe پشتیبانی می‌کند. اگر به ظرفیت نیاز دارید، این امکان وجود دارد تا 12 درایو LFF در جلوی دستگاه، 3 درایو در پشت دستگاه و 4 درایو از طریق کارت مدار سفارشی میانی در وسط سرور قرار دهید. 

با این توصیف مشاهده می‌کنیم که سرور DL380 Gen10 انعطاف‌پذیری و سازگاری زیادی دارد و با استفاده از 12 هارد LFF نصب شده در جلو و حامل HD که از 4 هارد اینترنال LFF پشتیبانی می‌کند قادر به پشتیبانی از 190 ترابایت است. تعدادی از کیج‌های اختیاری نصب شده در پشت دستگاه از دیسک‌های سخت اضافی LFF و SFF پشتیبانی می‌کنند. لازم به توضیح است که دیسک‌های سخت هلیومی جدید شرکت اچ‌پی به جای هوا از گاز هلیوم استفاده می‌کنند که دسترسی به ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری را نسبت به هارددیسک‌های عادی فراهم می‌کنند. این ظرفیت‌ها به شرح زیر در دسترس قرار دارند:

High capacity 12TB LFF drives

High capacity 14TB LFF drives

Large capacity 15.3TB SSDs

7.68 TB capacity SATA RI SSDs

4TB capacity NVMe drives

4TB capacity PCIe accelerator cards

پیکربندی شاسی مختلفی نیز در دسترس سرپرستان شبکه قرار دارند تا بسته به بارکاری گزینه مناسب را انتخاب کنند. این پیکربندی‌ها به شرح زیر است:

  • شاسی 8 هاردی LFF همراه با Universal Media Bay.
  • شاسی 12 هاردی همراه با چهار هارد LFF یا 3 هارد LFF اختیاری در پلن وسط یا 2 هارد SFF نصب شده در پشت.
  • شاسی 24 هاردی همراه با 6 هارد SFF اختیاری در پشت.
  • شاسی 8 هاردی SFF همراه با Universal Media به همراه 2 هارد SFF یا NVMe نصب شده در جلو.
  • شاسی 20 هاردی SFF NVMe با تراکم کم در جلوی سیستم.
  • برخی پیکربند‌ها برای دستیابی به درایوهای نوری از فناوری Universal Media Bayپشتیبانی می‌کنند، هرچند در برخی دیگر ممکن است نیاز باشد از Drive Cageهایی در Expansion Riser استفاده کرد تا بتوان از 6SFF، 2SFF یا 33LLF استفاده کرد. 

در نهایت روی بورد سیستم و پشت منبع تغذیه، یک شکاف کارت MicroSD تعبیه شده تا سرپرستان شبکه بتوانند ماژول Dual Micro-SD  را برای پشتیبانی از Failsafe Hypervisor به کار گیرند تا ماشین‌‌های مجازی حتا در زمان بروز خطا قادر به کار باشند. تمامی مدل‌ها مجهز به تراشه S100i هستند تا سرور توانایی پشتیبانی از آرایه‌هایی در سطوح رید 0، 1، 5، 10 و 14 را داشته باشد. 

نرم‌افزار OneView در سرورهای HPE Gen10

مدیریت در سرورهای Gen10 به لطف تراشه مدیریتی iLO 5 به‌روزرسانی شده است. iLo 5 دسترسی Out of Band به سرور ارایه می‌کند تا سرپرستان شبکه بتوانند از طریق مرورگرهای رایج از راه دور به سرور متصل شوند. iLO در این زمینه قابلیت‌های جدیدی ارایه کرده که ساده‌تر شدن کار با داشبور و نمایش خلاصه‌ای از عملکرد سیستم، پیکربندی ساده، نظارت بر سلامتی سیستم، کنترل وضعیت برق و حرارت از جمله این موارد است. نسخه استاندارد iLO روی سرور نصب شده، اما اگر به دنبال قابلیت‌های مدیریتی پیشرفته‌تری هستید باید مجوز ارتقا را خریداری کنید. این مجوزها به‌شرح زیر در دسترس قرار دارند:

HPE iLO Essentials

HPE iLO Advanced

HPE iLO Advanced Security Edition

HPE iLO Scale Out

کلام آخر

سرورهای سری HPE DL380 قابلیت‌های کاربردی گسترده‌ای ارایه می‌کنند و جدیدترین نسل‌ها که Gen10 و Gen10 Plus هستند عملکردی فراتر از حد انتظار دارند. تمامی این قابلیت‌ها با هدف توسعه‌پذیری ساده‌تری شبکه‌ها در دسترس سرپرستان شبکه قرار گرفته است. با توجه به این‌که سرور DL380 Gen10 تنها دو یونیت از رک را اشغال می‌کند، دسترسی به حجم بالایی از فضای ذخیره‌سازی جانبی را ارایه می‌کند، توانایی پشتیبانی از چند ترابایت حافظه اصلی را دارد و نسل پنجم ماژول iLO از آن پشتیبانی می‌کند به مراکز داده اجازه می‌دهد به بهترین شکل راه‌حل‌های مجازی‌ساز را پیاده‌سازی کنند. 

به همین دلیل ProLiant DL380 Gen10 گزینه مناسبی برای سازما‌ن‌ها و شرکت‌هایی است که نیازمند یک سرور قدرتمند و ایمن هستند که مطابق با استانداردهای جهانی ساخته شده باشد 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟