سرمایه‌‌‌گذاری روی بهترین‌های شبکه
بهترین روترهای بی‌سیم معرفی شده  در سال 2019
با فراگير شدن محصولات خانگی متصل به شبکه اعم از تلویزیون‌های هوشمند، گوشی‌های همراه هوشمند و سایر دستگاه‌های موبایل، راه‌اندازی یک شبکه باثبات و پرسرعت با استفاده از یک روتر بی‌سیم قدرتمند که بتواند پاسخگوی این حجم از تقاضای رو به رشد برای اتصال وای‌فای باشد بیشتر از همیشه ضرورت پیداکرده است. هنگام انتخاب یک روتر جدید باید اندازه محدوده تحت پوشش و تعداد کلاینت‌های متصل به شبکه و نوع دستگاه‌هایی را که به این روتر متصل خواهند شد، در نظر بگیرید. باید این موضوع را به خاطر داشته باشید که همه به این مقدار از سطح عملکرد که توسط آخرین و بهترین مدل‌های روتر به دست می‌آورید، نیاز نخواهند داشت و دلیلی وجود ندارد که هزینه امکاناتی را پرداخت کنید که شاید حتی هرگز از آن استفاده هم نکنید. اما اگر تعداد اعضای خانواده زیاد است و هر کدام از آن‌ها برای کارهای سنگین و پرمصرف پهنای باند مانند استریم ویدیو و بازی آنلاین به شبکه نیاز دارند، تهیه یک روتر جدید می‌تواند تفاوت زیادی در وضعیت عملکرد شبکه ایجاد کند. اما برای انتخاب یک روتر جدید مواردی وجود دارد که حتما باید به آن توجه داشته باشید.

1606683296_1_0.gif

باندهای رادیویی 

این روزها بیشتر روترها حداقل دو باند رادیویی را ارائه می‌کنند. یک باند 2.4 گیگاهرتز و یک باند 5 گیگاهرتز. باند 2.4 گیگاهرتز روی فرکانس پایین‌تری از باند 5 گیگاهرتز کار می‌کند و به دلیل عبور بهتر از موانع مانند دیوار و مصالح فلزی برد بیشتر و محدوده تحت پوشش گسترده‌تری را ارائه می‌کند. اما در عوض باند 5 گیگاهرتز تراکم و تداخل کمتر و سرعت دسترسی بیشتری را در اختیارتان می‌گذارد. علاوه بر این، باند وای‌فای 2.4 گیگاهرتز به دلیل یکسان بودن فرکانس با سایر لوازم خانگی مانند اجاق‌های ماکرویو و تلفن‌های بی‌سیم و دستگاه‌های بلوتوث با تداخل بیشتری همراه است. این باند برای کارهای معمولی مانند وبگردی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و بررسی ایمیل‌ها مناسب است، اما اگر دستگاه‌های شما بیشتر برای مصارف حجیم مانند استریم ویدیو و بازی استفاده می‌شوند، باند کم تراکم‌تر 5 گیگاهرتز توان عملیاتی به‌مراتب بیشتری را در اختیارتان می‌گذارد. با در اختیار داشتن یک روتر دو بانده می‌توانید بعضی از کلاینت‌ها و اپلیکیشن‌ها را روی یک باند و مابقی را روی باند دیگر تنظیم کنید. اگر شبکه‌ شلوغی با تعداد زیادی کلاینت دارید که هر کدام پهنای باند زیادی طلب می‌کند باید به سراغ یک روتر سه بانده برويد. این نوع از روترها از یک باند 2.4 گیگاهرتز و دو باند 5 گیگاهرتز برای ایجاد توازن بهتر استفاده می‌کنند. 

مطلب پیشنهادی

5  نکته مهم در خرید روتر بی‌سیم دوبانده
راهنمای خرید روتر دوبانده

پروتکل‌های بی‌سیم 

شبکه‌های اترنت بی‌سیم از پروتکل‌های 802.11 برای ارسال و دریافت داده استفاده می‌کنند. متداول‌ترین پروتکل وای‌فای مورداستفاده 802.11ac است که تا حداکثر 5,400 مگابيت در ثانیه (از لحاظ نظری) امکان تبادل داده را فراهم کرده و در هر دو باند رادیویی 2.4 و 5 گیگاهرتز کار می‌کند. همچنین این پروتکل از فناوری MIMO (سرنام Multiple Input Multiple Output) پشتیبانی می‌کند که از چند آنتن برای ارسال و دریافت حداکثر هشت مسیر استریم مستقل استفاده می‌کند که نتیجه آن پیشرفت قابل‌توجه در وضعیت عملکرد خواهد بود. همچنین پروتکل 802.11ac فناوری MU-MIMO (سرنام Multi-User MIMO) را ارائه می‌کند که طراحی‌شده تا پهنای باند را برای چند دستگاه به‌طور هم‌زمان فراهم کند. این به این معنا است که حداکثر چهار کلاینت به‌جای منتظر بودن برای دریافت داده از روتر می‌توانند استریم داده مستقل خود را در اختیار داشته باشند. به‌منظور استفاده از قابلیت MU-MIMO هم روتر و هم دستگاه‌های کلاینت باید به این فناوری مجهز باشند. روترهای مجهز به MU-MIMO فراوان هستند، اما در حال حاضر دستگاه‌های کلاینت کمی‌ از این فناوری برخوردار هستند.
آخرین پروتکل وای‌فای معرفی‌شده 802.11ax است که با عنوان Wi-Fi 6 یا (سرنام High Efficiency HE Wireless) شناخته می‌شود. این فناوری افزایش سرعت (تا حداکثر 4.8 گیگابیت در ثانیه)، تراکم شبکه کمتر، ظرفیت کلاینت بیشتر و محدوده تحت پوشش گسترده‌تر را وعده داده است. فناوری 802.11ax از فرکانس‌های رادیویی که قبلا استفاده نشده‌اند، بهره‌برداری می‌کند تا باند 2.4 گیگاهرتز سریع‌تری را فراهم کند. همچنین این فناوری از استریم MU-MIMO برای هر دو وضعیت Uplink و Downlink پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که 802.11ac تنها از Downlink MU-MIMO پشتیبانی می‌کند. 

مطلب پیشنهادی

هفت اشتباه فاحش امنیتی که هر روز مرتکب می‌شویم

معرفی بهترین روترهای بی‌سیم 

Asus ROG Rapture GT-AC5300

Asus ROG Rapture GT-AC5300

مزایا: عملکردی سریع و باثبات، انواع مختلفی از قابلیت‌های مورد علاقه طرفداران بازی، مجهز به هشت درگاه LAN، سازگار با فرامین صوتی Alexa و اپلت‌های IFTTT، رابط کاربری خوش ساخت.
معایب: قیمت بالا، بزرگ و جاگیر، سرعت انتقال فایل متوسط.
نتیجه: Asus ROG Rapture GT-AC5300 یکی از سریع‌ترین روترهای موجود در بازار است که امکانات و قابلیت‌های زیادی را در اختیار علاقه‌مندان به بازی قرار می‌دهد، درگاه‌های ورودی / خروجی فراوانی دارد و به یک کنسول مدیریتی کامل مجهز است که به شما اجازه می‌دهد تا شبکه خود را برای میزبانی از یک بازی بدون وقفه بهینه‌سازی کنید.

Netgear Nighthawk X10 AD7200 Smart WiFi Router (R9000)

Netgear Nighthawk X10 AD7200 Smart WiFi Router (R9000)

مزایا: توان عملیاتی سریع 60GHz، عملکرد عالی در باند 5GHz ، سرعت انتقال فایل بسیار سریع، پشتیبانی از فناوری‌های MU-MIMO (سرنام
Multi-User Multiple Input, Multiple Output ) 802.11ad و شبکه 160MHz. مجهز به مجموعه بزرگی از قابلیت‌ها.
معایب: بسیار گران‌قیمت، توان عملیاتی MU-MIMO در حد متوسط، نداشتن جزییات تنظیمات برای QoS (سرنام Quality of Service)
نتیجه: Netgear Nighthawk X10 R9000 یک روتر با استاندارد 802.11ad و مجهز به فناوری MU-MIMO است که راندمان بالایی را در سرعت‌های سریع‌تر 60GHz ارائه می‌کند و صرف‌نظر از قیمت بالایی که دارد یک راهکار عالی برای راه‌اندازی یک شبکه بی‌سیم پرقدرت محسوب می‌شود.

Asus RT-AC66U B1 Dual-Band Gigabit Wi-Fi Router

Asus RT-AC66U B1 Dual-Band Gigabit Wi-Fi Router

مزایا: مقرون‌به‌صرفه، عملکردی سریع و باثبات، نصب آسان، مجهز به چهار درگاه LAN. قابلیت کنترلی والدین کامل و دارای محافظ بدافزار.
معایب: سرعت انتقال فایل متوسط، آنتن غیرقابل جدا شدن.
نتیجه: Asus RT-AC66U B1 یک روتر دو بانده مقرون‌به‌صرفه است که به‌راحتی نصب و راه‌اندازی می‌شود، از ویژگی‌های قابل‌توجهی برخوردار است و توان عملیاتی قابل قبولی دارد.

Asus RT-AC86U AC2900 Router

Asus RT-AC86U AC2900 Router

مزایا: عملکردی باثبات و سریع، استریم MU-MIMO، کنترل سطح اولويت‌بندی فوق‌العاده، محافظ شبکه داخلی، تنظیمات مدیریتی جامع و کامل.
معایب: سرعت انتقال فایل متوسط، امکان نصب تنها به‌صورت عمودی.
نتیجه: Asus RT-AC86U یک روتر دو بانده سریع AC2900 است که به آخرین فناوری‌های شبکه مجهز شده و امکانات بهینه‌سازی شده‌ای را در اختیار علاقمندان بازی قرار می‌دهد. همچنین این روتر به امکانات محافظت از شبکه نیز مجهز شده است.

D-Link AC1200 Wi-Fi Router (DIR-842)

D-Link AC1200 Wi-Fi Router (DIR-842)

مزایا: ارزان‌قیمت، توان عملیاتی قابل‌قبول در آزمايش‌های انجام‌شده، وای‌فای دو بانده، تنظیمات مدیریتی جامع و کامل.
معایب: فاقد درگاه USB، آنتن غیرقابل جدا شدن.
نتیجه: D-Link DIR-842 یک روتر دو بانده 60 دلاری است که با وجود قیمت کم از توان عملیاتی بالایی برخوردار است. این روتر به چهار پورت LAN مجهز شده و با وجود تنظیمات مدیریتی جامع و کامل به‌راحتی نصب می‌شود.
Linksys EA6350 AC1200+ Dual-Band Smart
Wi-Fi Wireless Router

Linksys EA6350 AC1200+ Dual-Band Smart  Wi-Fi Wireless Router

مزایا: قیمت مناسب به نسبت عملکرد، توان عملیاتی 5GHz پرسرعت، نصب و مدیریت آسان.
معایب: سرعت انتقال فایل متوسط، آنتن غیرقابل جدا شدن.
نتیجه: Linksys EA6350 یک روتر دو بانده است که توان عملیاتی 5GHz پرسرعت را برای چهار درگاه Gigabit LAN و یک درگاه USB سریع ارائه می‌کند. باوجوداین که قیمت این روتر تنها 90 دلار است اما امکانات و قابلیت‌های زیادی را در اختیارتان می‌گذارد.

TP-Link Archer C7 AC1750 Wireless Dual Band
Gigabit Router (V2)

TP-Link Archer C7 AC1750 Wireless Dual Band

مزایا: مقرون‌به‌صرفه، عملکردی بسیار پرسرعت، نصب آسان، انواع مختلفی از گزينه‌های قابل تنظیم.
معایب: رابط کاربری ضعيف، سرعت انتقال فایل متوسط، تنها استفاده از درگاه USB 2.0
نتیجه: TP-Link Archer C7 AC1750 Wireless Dual Band Gigabit Router (V2) یک روتر زیر 100 دلار است که به نسبت قیمتی که دارد از توان عملیاتی قدرتمند و پرسرعتی برخوردار است. نصب و راه‌اندازی آن ساده است و برای مدیریت آن انواع مختلفی از گزينه‌های تنظیماتی در اختیار است.

Trendnet AC2600 StreamBoost MU-MIMO WiFi Router
(TEW-827DRU)

Trendnet AC2600 StreamBoost MU-MIMO WiFi Router

مزایا: توان عملیاتی بسیار سریع در آزمايش‌های انجام‌شده، استریم داده با فناوری  MU-MIMO (سرنام Multi-User Multiple Input, Multiple Output)،
انواع مختلفی از گزينه‌های قابل تنظیم. دو پورت USB 3.0
معایب: رابط کاربری چندان قابل‌قبول نیست و نیاز به کار بیشتری دارد. سرعت انتقال فایل می‌توانست بیشتر از این باشد.
نتیجه: روتر Trendnet TEW-827DRU در دو حالت Single-User و
MU-MUMO توان عملیاتی برجسته‌ای را به نمایش می‌گذارد، نصب و راه‌اندازی آن ساده است و برای مدیریت آن انواع مختلفی از گزينه‌های تنظیماتی در اختیارتان است.

Jetstream AC3000 Tri-Band Wi-Fi Gaming Router

Jetstream AC3000 Tri-Band Wi-Fi Gaming Router

مزایا: نصب راحت و سریع، توان عملیاتی و وضعیت عملکرد باثبات و قابل‌قبول در محدوده تحت پوشش نزدیک.
معایب: توان عملیاتی سطح متوسط در محدوده دور. عدم امکان تنظیم اولويت‌بندی برای دستگاه‌های مختلف و کمبود گزینه کنترلی برای والدین.
نتیجه: Jetstream AC3000 یک روتر سه بانده که با راندمان به نسبت قابل‌قبول و باثباتی که دارد طراحی‌شده تا توازنی را بین بازی و استریم ویدیو در یک شبکه به نسبت پرترافیک برقرار کند.

Linksys WRT32X Wi-Fi Gaming Router

Linksys WRT32X Wi-Fi Gaming Router

مزایا: استفاده از موتور Killer Networks Prioritization. توان عملیاتی سریع در باند 2.4GHz و پشت سر گذاشتن موفق آزمايش‌های انجام‌شده، نصب و پیکربندی آسان، پشتیبانی از استریم MU-MIMO، سرعت بالا در انتقال فایل.
معایب: قیمت به نسبت زیاد، توان عملیاتی متوسط در باند 5GHz
نتیجه: روتر Linksys WRT32X Wi-Fi Gaming با به‌کارگیری موتور Killer Networks Prioritization این اطمینان را به وجود می‌آورد که برای بازی‌های آنلاین خود به‌اندازه کافی پهنای باند در اختیار دارید. همچنین این روتر در باند 2.4GHz و انتقال فایل عملکردی سریع و قابل‌قبول از خود نشان می‌دهد 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟