نفوذ فناوری زنجیره بلوکی در مقیاس کشوری
چه کشورهایی به زنجیره بلوکی روی خوش نشان داده‌اند
زنجیره بلوکی از جمله فناوری‌های شناخته‌شده‌ای است که برخی از کشورهای جهان روی خوش به آن نشان داده‌اند. باید بدانید که دولت‌ها استفاده‌های مختلفی برای زنجیره بلوکی متصور شده‌اند که رمزارزها تنها یکی از این کاربردها است. این مقاله دورنمایی از فعالیت‌های در دست اقدام یا برنامه‌ریزی بلندمدت دولت‌ها را نشان می‌دهد که چگونه از زنجیره بلوکی در جهت پیشبرد اقتصاد خود استفاده خواهند کرد. بدیهی است که این مقاله نمی‌تواند فعالیت همه کشورها و دولت‌ها را در ارتباط با رمزارزها نشان دهد و بر همین اساس به بررسی نحوه تعامل برخی از دولت‌ها پرداخته است.

این مطلب یکی از مقالات پرونده ویژه«بلاک‌چین، کی، کِی، کجا، چگونه، چرا» شماره 213 ماهنامه شبکه است. علاقه‌مندان می‌توانند کل این پرونده ویژه را از روی سایت شبکه دانلود کنند.


از اواخر سال 2017 میلادی رمزارزها به‌یک‌باره کانون توجه قرار گرفتند و ارزش مادی آن‌ها روزبه‌روز افزایش پیدا کرد. به‌طوری‌که در برهه‌ای از زمان قیمت برخی از کالاهای دنیای فناوری همچون کارت‌های گرافیک و مادربردهای خاص معدن‌کاوی به‌طور چشم‌گیری افزایش قیمت داشت و حتی در مقطعی کارت‌های گرافیک رده بالا به متاعی نایاب تبدیل شدند. استقبال کم‌نظیر باعث شد تا کارشناسان عرضه اقتصاد و فناوری که روزگاری این پرسش را مطرح می‌کردند که آیا رمز ارزها این پتانسیل را دارند که موفق شوند یا خیر، در یک چرخش دیدگاه اعلام دارند که چه زمانی عصر طلایی رمز ارزها خواهد بود. سالی که گذشت (2018 میلادی) رمز ارزها دوران خوبی را سپری کردند و حتی آمازون و فیس‌بوک نیز تصمیم گرفتند از قافله عقب نمانده و به این وادی وارد شوند. هر دو شرکت کارگروه‌هایی تشکیل دادند که موارد استفاده رمزارزها، به‌ویژه زنجیره بلوکی در حوزه‌های مختلف و به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنند. این موضوع که شرکت‌های بزرگ بدون یک استدلال منطقی به دنبال یک فناوری‌ خاص باشند، تقریبا غیرممکن است، اما زمانی که دولت‌ها به سمت یک فناوری بزرگ متمایل می‌شوند به یقین چشم‌انداز خاستگاه برای آن فناوری متصور شده‌اند. 

1.  ایالات‌متحده

دره سیلیکون خاستگاه  ابرشرکت‌هایی است که ایده‌های بکر را عملی می‌کنند، اما در صنعت زنجیره بلوکی این کشور کمی عقب‌تر از سایر کشورها است. گزارش منتشر شده سایت Cointelegraph نشان می‌دهد وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده پروژه‌ای را به شکل آزمایشی در دست اقدام دارد که بر پایه آن از فناوری زنجیره بلوکی در زمینه مدیریت زنجیره‌های تامین کالا استفاده می‌شود. در مقاله منتشرشده در سایت کوین تلگراف آمده: «دپارتمان فناوری‌های نوظهور شهروندی اداره سرویس همگانی ایالات‌متحده در حال کار روی پروژه‌ای است که به نهادهای قانونی و کسب‌وکارها این قابلیت را می‌دهد که از زنجیره بلوکی در انجام کارهای خود استفاده کنند تا بتوانند تاثیر این فناوری را بر زیرمجموعه‌های مختلف بررسی کنند.»

2. اسپانیا

‌دولت اسپانیا، در زمینه به‌کارگیری زنجیره بلوکی رویکردی فعال داشته است. دومین بانک بزرگ اسپانیا موسوم به BBVA سرمایه کلانی در اختیار دارد و در مقایسه با سایر بانک‌های جهانی به شکل گسترده‌ای از زنجیره بلوکی استفاده می‌کند. مجوز صادر شده 75 میلیون یورو از وام‌های این بانک، بر مبنای زنجیره بلوکی است. در همین ارتباط، مجلس اسپانیا در ماه می سال 2018 میلادی پیش‌نویس قانونی را تصویب کرد که به‌موجب آن رمزارزها و فناوری‌های مرتبط با زنجیره بلوکی قانونمند می‌شوند. البته پیش از تصویب چنین لایحه‌ای دولت اسپانیا از شرکت‌های نوبنیانی چون Navibration به شکل گسترده حمایت مالی می‌کرد. این شرکت‌ نوبنیان به دنبال بسترسازی بر پایه شبکه اجتماعی است که در نظر دارد بستری برای مولفان، مترجمان، سخنوران، مسافران و..... ایجاد کرده تا این متخصصان محتوای خود را روی این بستر قرار داده و متقاضیان بتوانند محتوای مدنظر خود را از این بستر خریداری کنند.  

مطلب پیشنهادی

نمونه‌هایی از موارد استفاده زنجیره بلوکی در عرصه‌های مختلف

3. چین

دولت چین به فناوری زنجیره بلوکی و رمزارزها روی خوشی نشان داده و حتی شهر نانجینگ یکی از شهرهای بزرگ این کشور با سرمایه یک میلیارد دلاری به حمایت از استارت‌آپ‌هایی پرداخته که بر پایه زنجیره بلوکی کار می‌کنند. شهرهای دیگر این کشور همچون شنزن و هانگزو نیز سرمایه‌های کلانی برای پیشبرد به‌کارگیری زنجیره بلوکی اختصاص داده‌اند. 

4. ژاپن

ژاپن به‌تنهایی یکی از حامیان اصلی رمزارزها و به‌ویژه زنجیره بلوکی است و از معدود کشورهایی است که رمزارز بیت‌کوین را به رسمیت شناخته و ناب‌ترین تجارب به‌کارگیری درست زنجیره بلوکی را به دست آورده است. نکته جالب توجه آن‌که شهرداری و نهادهای قانونی توکیو پایتخت این کشور برنامه‌های آموزشی گسترده‌ای ترتیب داده‌اند که کسب‌وکارهای بر پایه زنجیره بلوکی را به مردم معرفی می‌کنند. این برنامه‌های آموزشی به مردم اعلام می‌دارد که زنجیره بلوکی در چه زمینه‌هایی عملکرد عالی دارد و چه کسب‌وکارهایی نباید به سراغ آن بروند. این برنامه آموزشی حتی ایده‌های خلاقانه مردم در زمینه زنجیره بلوکی را که به شکوفایی رسیده، به گوش مردم سراسر جهان می‌رساند.

5. استرالیا

استرالیا همانند ژاپن از حامیان اصلی زنجیره بلوکی در جهان است. بد نیست که بدانید دولت فدرال استرالیا برای بالا بردن سطح رقابت در زمینه تولید شکر تصمیم گرفته از زنجیره بلوکی استفاده کرده و برای این منظور بودجه 1.6 میلیون دلاری در نظر گرفته است. این سرمایه‌گذاری کلان به‌شدت موردحمایت نخست‌وزیر بخش استاریلا، مالکوم تورنبول قرار دارد. در این میان 10 شرکت فعال در حوزه زنجیره بلوکی در استرالیا تصمیم گرفته‌اند در زمینه پژوهش و تحقیق در حوزه زنجیره بلوکی و ترغیب آحاد مردم به استفاده از این فناوری میلیون‌ها دلار هزینه کنند. استرالیا سعی دارد رهبری این بازار را از آن خود کند.

6.  همکاری مشترک بلژیک و امارات

دو کشور بلژیک و امارات در پروژه‌ای تامل‌برانگیز تصمیم گرفته‌اند بر پایه پروژه‌ای آزمایشی دو بندر تجاری خود را به یکدیگر متصل کرده و از زنجیره بلوکی برای مدیریت زنجیره تامین استفاده کنند. پروژه‌ای که هدف آن شفافیت در تبادل اطلاعات مربوط به حمل‌ونقل دریایی مرسولات عنوان‌شده است. اگر خروجی این پروژه موفقیت‌آمیز باشد، آنگاه فرآیند تبادل رسیدها و گزارش‌ها میان دو بندر ابوظبی و آنتورپ بلژیک به شکل خودکار انجام خواهد شد. اطلاعات ارسال مرسولات میان دو بندر به شکل لحظه‌ای در بلوک‌های زنجیره بلوکی ذخیره شده و اعضای شبکه در هر مکان و زمانی به اطلاعات فوق دسترسی خواهند داشت. 
مسئولان پروژه فوق معتقد هستند، موفقیت این طرح نه تنها به کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت ارسال مرسولات منجر خواهد شد، بلکه در مقایسه با سامانه‌های سنتی عملکرد بهتری داشته و سرآغازی بر یک همکاری بین‌المللی خواهد بود.  

مطلب پیشنهادی

آیا از پردازنده شما برای استخراج غیرقانونی بیت‌کوین استفاده می‌شود؟ + 5 راه جلوگیری از آن
وب‌سایت‌ها از پردازنده سیستم شما برای درآمدزایی استفاده می‌کنند

7. حمایت گسترده بانک‌های شرق آسیا از ریپل

حمایت گسترده بانک‌های شرق آسیا از ریپل را نمی‌توان به شکل دقیق در زیرمجموعه رویکرد یک کشور خاص طبقه‌بندی کرده، اما به دلیل این‌که بانک‌ها و موسسات مالی هر کشوری بر مبنای قوانین جاری آن کشور عمل می‌کنند، در نتیجه این حمایت گسترده را می‌توان نقطه عطفی در پذیرش زنجیره بلوکی تفسیر کرد. ریپل، یکی دیگر از رمزارزهای معروف است که با وجود افت شدید رمزارزها که باعث شد بیت‌کوین سقوط شدیدی را تجربه کند و از آن مهلکه به‌خوبی گریخت.
XRP که اختصار رمز ارز ریپل است، در جایگاه میانی دو رمز ارز بیت‌کوین و اتریوم قرار گرفته است. شبکه زنجیره بلوکی ریپل به این دلیل به این  دلیل در جایگاه هفتم قرار گرفته که به اعتقاد اقتصاددانان این پتانسیل را دارد تا شبکه بانکی سوئیفت را کنار زده و جایگزین آن شود. به‌ویژه آن‌که سوئیفت در بیانه‌ای اعلام کرد، زنجیره بلوکی را به‌عنوان راهکاری در زمینه بانکداری به رسمیت نمی‌شناسد. در نقطه مقابل برد گارلین هوس، مدیرعامل ریپل معتقد است، رمزارز ریپل در آینده نزدیک جایگزین شبکه بانکی سوئیفت خواهد شد و به لحاظ تعداد مشتریان فعال از این شبکه بانکی که امروزه بیشتر تراکنش‌های بین بانکی جهان از طریق آن انجام می‌شود، پیشی خواهد گرفت. سایت یوتودی گزارش کرده، در حال حاضر، بیش از 100 بانک و موسسه مالی عضو شبکه ریپل‌نت هستند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به گروه مالی میتسوبیشی و مانی‌گرام اشاره کرد. 
در این میان بانک‌های معروف شرق آسیا همچون بانک ژاپنی MUFG در نوامبر سال 2018، کارگروه مالی CIMB مالزی پنجمین بانک بزرگ عضو آسه‌آن، بانک سیام تایلند و... به عضویت این شبکه درآمده‌اند. با یک حساب ساده مشاهده می‌کنیم که بیشتر کشورهای شرق آسیا به شکل غیرمستقیم زنجیره بلوکی را به رسمیت شناخته‌اند و در تلاش هستند از مزایای این فناوری در حوزه مالی به بهترین شکل استفاده کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟