ابزارهایی کارآمد برای سئو که باید از آن‌ها باخبر باشید
۲۰ ابزار رایگان سئو برای افزایش رتبه سایت
مطمئناً زیبا بودن وب‌سایت در کنار به‌روزرسانی پیوسته آن با محتوای جالب و جذاب از اهمیت زیادی برخوردار است. اما محتوای جذاب و طراحی زیبا همه چیز نیست. سئویی خوب است که موفقیت سایت شما را تضمین ‌کند. با اینکه خودتان هم می‌توانید روی سئوی سایتتان کار کنید، اما به‌دلیل پیچیدگی قوانین آن شاید بهتر باشد از ابزارهایی که برای این منظور ارائه شده‌اند استفاده کنید. شما می‌توانید به‌ کمک این ابزارها رتبه سایت خود را در جست‌وجوهای گوگل بالا ببرید. اگر کمی در این مورد جست‌وجو کنید، انواعی از ابزارها و سرویس‌هایی را پیدا می‌کنید که می‌توانند سئوی وبلاگتان را بهبود دهند. در این مقاله، برخی ابزارهای محبوب و رایگان سئو برای شما آورده شده است تا با استفاده از آن‌ها بتوانید به‌ هدفتان نزدیک‌تر شوید.

1606683296_1_0.gif

این مطلب یکی از مقالات پرونده ویژه «سئو؛ پرواز با موتور جست و جو» شماره 200 ماهنامه شبکه است. علاقه‌مندان می‌توانند کل این پرونده ویژه را از روی سایت شبکه دانلود کنند.


1- ابزار Majestic SEO

این ابزار یکی از پیشرفته‌ترین و کامل‌ترین سرویس‌های خدمات سئو در بازار است. تمرکز اصلی Majestic SEO روی عوامل اصلی مبتنی بر دامنه است. از جمله امکاناتی که این بسته خدماتی در اختیارتان می‌گذارد، می‌توان به کاوشگر سایت، ابزار مشاهده تاریخچه بک ‌لینک‌ها، چک‌کننده کلیدواژه‌ها و ابزارهای تطبیقی اشاره کرد. البته برای استفاده از ابزارهای تطبیقی آن نیاز به‌ خرید حق اشتراک دارید. البته نسخه رایگان نیز قابلیت‌های خوبی در اختیارتان قرار می‌دهد. 

2- کیت ابزار IIS SEO

این جعبه ابزار شامل ماژول‌های تحلیل‌گر سایت، استثنا کردن روبات‌ها، نقشه‌های سایت و ماژول‌های شاخص‌گذاری سایت است. ماژول
Site Analysis یک موتور خزنده با امکانات کامل دارد. در کنار آن، یک رابط Query Builder هم دارد که وظیفه آن تهیه گزارش‌های مختلف است. ماژول Robots Exclusion نحوه تعامل روبات‌های وب با سایت شما را نشان می‌دهد. در همین حال، ماژول‌های Sitemaps و Index به ‌شما امکان دیدن، اصلاح یا حذف فایل‌های مربوط به sitemap و site index را می‌دهند. 

3- ابزار Screaming Frog SEO Spider

بسته Screaming Frog SEO Spider به‌ شما در تحلیل وبلاگتان در زمینه دستیابی به بهترین بهینه‌سازی ویژه موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند. این ابزار لینک‌ها، CSS، اسکریپت‌ها، تصاویر و اپ‌های وب‌سایت شما را بررسی می‌کند تا مشکلات مختلف از جمله صفحات تکراری، لینک‌های شکسته، خطاهای مسیردهی مجدد و مسائل مرتبط با URI را شناسایی کند.

4- ابزار Google Keyword Planner

با توجه به اینکه خیلی از ترافیک‌های شما از سمت جست‌وجوهای داخلی گوگل می‌آید، حتماً باید به Keyword Planner جدید گوگل نگاهی داشته باشید. این ابزار اطلاعات بسیار خوب و کاملی درخصوص کلیدواژه‌های محبوب حال حاضر در اختیارتان می‌گذارد. شما می‌توانید این اطلاعات را در کنار گزینه‌های فیلترینگ پیشرفته قرار دهید و بیشترین استفاده را از آن ببرید. علاوه بر این، نمایش تاریخچه یکی دیگر از ویژگی‌های Keyword Planner است. با استفاده از این ویژگی می‌توانید محبوبیت کلیدواژه‌ها را در یک بازه زمانی 12 ماهه مشاهده کنید.

5- ابزار Virante SEO 

ابزار Virante امکانات رایگان متعددی برای سئوی درون‌سایتی و برون‌سایتی ارائه می‌دهد. ابزارهای درون‌سایتی شامل ابزار شناسایی محتوای تکراری، بهینه‌کننده محتوای latent Dirichlet allocation  و تراکم کلیدواژه‌ها است. درباره سرویس‌های برون‌سایتی می‌توان به ابزار تحلیل رقابتی، ابزار Link Atrophy و ابزار بازیابی PageRank اشاره کرد. علاوه بر این موارد، ابزارهای جانبی دیگری مانند Clean IP و ابزار HTTP Header Check هم از دیگر قابلیت‌های این سرویس است. ابزارهایی که در بالا به آن‌ها اشاره شده است، بهترین ابزارهای موجود در بازار هستند. اما داشتن انتخاب‌های بیشتر مزیت‌های زیادی به ‌همراه دارد. در اینجا، 15 ابزار رایگان دیگر که برای بلاگرها کاربرد زیادی دارد، به‌ شما ارائه می‌شود. 

6- ابزار Web CEO

سرویس Web CEO یک ابزار کامل سئو است که در هر دو نسخه آنلاین و آفلاین در دسترس است. این ابزار هم مانند بسیاری از ابزارهای مشابه ویژگی‌هایی مانند چک کردن رتبه، آنالیز و مدیریت لینک و همچنین ابزار بهینه‌سازی درون‌سایتی مانند Site Auditor را ارائه می‌کند. بلاگرها با این ابزار می‌توانند وبلاگ خود را از نظر لینک‌های شکسته و سایر خطاهایی که در کاهش رتبه‌بندی سئو تأثیر می‌گذارند، مورد بررسی قرار دهند.

7- ابزار SEO Book

در وب‌سایت SEO Book می‌توانید به‌ تعدادی از ابزارهای رایگان آن دسترسی داشته باشید. کافی است یک حساب رایگان درست کنید و از ابزارهای مختلف آن‌ها مانند Keyword List Generator، تولیدکننده متاتگ، چک‌کننده سرباره سرور و چک‌کننده Link Suggestion استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توانید افزونه‌های فایرفاکس مانند SEO Toolbar را دانلود کنید. این افزونه اطلاعات خوبی را در زمینه جست‌وجو مستقیم در داخل فایرفاکس در اختیارتان می‌گذارد.

 

8- ابزار SEOgadget

برای سئو وبلاگتان می‌توانید از ابزار رایگان SEOgadget استفاده کنید. برخی امکانات این ابزار شامل دسته‌بندی لینک برای مایکروسافت اکسل، تولیدکننده استراتژی محتوا، ابزار انکور تکست به ‌همراه SEOgadget می‌شود. این ابزار به شما کمک می‌کند تا داده‌هایی را از سرویس‌هایی همچون Majestic SEO به دست آورید، به اکسل وارد و در آن تفسیر کنید.

9- جعبه ابزار SEER SEO

جعبه ابزار SEER SEO در واقع یک ابزار صفحه گسترده است و می‌تواند برای تحلیل داده از منابعی مانند گوگل آنالیتیکس، Majestic SEO و توییتر مورد استفاده قرار گیرد. در کنار موارد ‌یاد شده به یک ابزار تحلیلی درون‌صفحه‌ای هم دسترسی دارید. از آنجا که این جعبه ابزار یک صفحه‌ گسترده آنلاین است، تمام تیم شما می‌توانند با هم روی داده‌ها کار و آن‌ها را تحلیل کنند.

10- ابزار Internet Marketing Ninjas SEO

وقتی سری به وب‌سایت نینجاهای مارکتینگ بزنید، متوجه می‌شوید خدمات و امکانات این ابزار فراتر از ابزارهای رایگان سئو و وب‌مستری است. برخی از ابزارهای سئو این سرویس شامل Page Speed ،Robots Text Generator، تولیدکننده متاتگ و ابزار ترکیبی جست‌وجو می‌شود.

11- ابزار Niels Bosma

ابزار سئوی نیلز بوسما برای اکسل در واقع یک افزونه اکسل است که چند قابلیت سئو محور را اضافه می‌کند. برخی از این قابلیت‌ها شامل پیدا کردن محتوای تکراری، ارزیابی بک‌ لینک‌ها و به ‌دست آوردن داده WhoIs است. این ابزار می‌تواند اطلاعاتی مانند تعداد لینک‌ها و کلیدواژه‌های متا روی سایتتان را تحلیل کند.

12- ابزار SEO Site 

در واقع، این ابزار یک افزونه کروم است که قادر است داده‌های سئو درون‌صفحه‌ای را از وب‌سایت‌ها و سرویس‌های مختلف واکشی کند. این سرویس همچنین قادر است داده‌های مربوط به گوگل PageRank، جزئیات ترافیک الکسا و رتبه Quancast را نیز جمع‌آوری کند. علاوه بر این، جزئیات تگ‌های متا و نقطه نظرهای کاربران در شبکه‌های اجتماعی را در اختیارتان قرار و حتی می‌تواند برای بهینه‌سازی سئو سایت پیشنهاداتی نیز ارائه دهد.

13- ابزار SEOquake

این ابزار یک پلاگین سئو برای موزیلا فایرفاکس، گوگل کروم و اپل سافاری است. اطلاعات کامل و دقیقی که ابزار SEOquake ارائه می‌دهد، نقش مهمی در بالا بردن رتبه سایت‌ها دارد. این اطلاعات شامل بک‌ لینک‌ها، رتبه صفحه در گوگل، وضعیت شاخص‌گذاری از سوی گوگل و بینگ، داده‌های WhoIs و گزارش‌های مربوط به کلیدواژه‌ها می‌شود. همچنین، با استفاده از آن می‌توانید گزارش‌های کاملی در رابطه با هر وب‌سایت تهیه کنید. 

14- نوارابزار Moz SEO

نوارابزار Moz SEO هم برای موزیلا فایرفاکس و هم برای گوگل کروم در دسترس است. با استفاده از آن می‌توانید به شاخص‌های اندازه‌گیری سئو در زمان واقعی دسترسی داشته باشید. های‌لایت کردن لینک‌ها و کلیدواژه‌ها روی وب‌سایت ‌همراه نمایش تمام اجزای صفحه از جمله قابلیت‌های این ابزار است. علاوه بر این، به ‌کمک آن می‌توانید گزارش‌های کاملاً مفصل درخصوص موتور جست‌وجو (SERP) تهیه کنید. این گزارش‌ها برای زمانی ‌که قصد مقایسه با شاخص‌های گوگل، بینگ و یاهو را دارید به‌ کار می‌آید.

15- ابزار Open Site Explorer

با این ابزار می‌توانید بک‌ لینک‌های موجود روی وبلاگ خودتان و دیگران را مورد بررسی قرار دهید. این ابزار می‌تواند گزارشی در ارتباط با رتبه‌بندی دامنه و صفحات وب‌سایت را به ‌کاربر ارائه دهد. نسخه رایگان آن در هر گزارش تنها اطلاعات 200 بک‌ لینک را
 ارائه می‌دهد.

 

16- ابزار Ubersuggest

این ابزار کلیدواژه‌ها و عبارات مناسب را بر اساس موتور جست‌وجوی گوگل پیشنهاد می‌دهد. کافی است یک کلمه کلیدی ساده را وارد کنید تا Ubersuggest فهرستی کامل از کلیدواژه‌های مختلف را بر اساس ورودی اولیه شما پیشنهاد دهد. این ابزار حتی می‌تواند پیشنهادات خود را متمرکز بر سرویس‌های ویژه گوگل مانند Google Images، گوگل ویدئو و گوگل نیوز ارائه دهد. 

17- ابزار بهینه‌سازی Google SERP Snippet

با این ابزار می‌توانید عنوان صفحه و تگ‌های تشریح متا را بهینه کنید تا احتمال دیده شدن وب‌سایت شما در صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل به‌ حداکثر برسد. این ابزار ساده قادر به تولید یک پیش‌نمایش از Google SERP است تا با بررسی آن مطمئن شوید تگ‌های متای شما به‌خوبی بهینه شده‌اند. 

18- Browseo

این اپ سریع و ساده وب به ‌شما این امکان را می‌دهد تا مانند موتور جست‌وجو به وب‌سایتتان نگاه کنید. در نتیجه می‌توانید وبلاگتان را خیلی سریع از دیدگاه سئو مشاهده کنید، بدون اینکه نیازی به بررسی کدها داشته باشید. این ابزار برای هر دو سکوی اندروید و iOS ارائه شده است تا خیلی سریع و ساده بهینه‌سازی سئوی وبلاگ را بررسی کنید. 

19- ابزار Anchor Text Over Optimization Report

این سرویس سایت شما را از نظر انکور تکست بهینه شده بررسی می‌کند تا وبلاگ شما مطابق با الگوریتم‌های جست‌وجوی گوگل طراحی شده باشد. کافی است URL سایت خود را وارد کنید تا فهرستی از کلیدواژه‌ها و اصطلاحات مهم تهیه و مشخص شود این کلیدواژه‌ها تا چه اندازه بهینه‌سازی شده‌اند.

20- ابزار Xenu’s Link Sleuth

یک ابزار ضروری برای بررسی لینک‌های شکسته روی وب‌سایت است. با این اپ می‌توانید لینک‌ها و وب‌سایت‌های SSL را مجدد بررسی کنید. 
یکی از گزارش‌هایی که توسط این سرویس تهیه می‌شود، به ‌شناسایی URL دوباره مسیردهی شده مربوط می‌شود. این ابزار می‌تواند یک گزارش ساده از تمام مشکلاتی که با آن‌ها برخورد می‌کند تهیه کند و در اختیار کاربر قرار دهد.

پی‌نوشت:

1- http://www.majesticseo.com
2- http://www.iis.net/downloads/microsoft/search-engine-optimization-toolkit
3- http://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider
4- http://adwords.google.com/keywordplanner
5- http://www.virante.org/seo-tools
6- http://www.webceo.com
7- http://tools.seobook.com
8- http://seogadget.com/tools
9- http://www.seerinteractive.com/seo-toolbox
10- http://www.internetmarketingninjas.com/tools
11- http://nielsbosma.se/projects/seotools
12- https://chrome.google.com/webstore/detail/seo-site-tools/diahigjngdnkdgajdbpjdeomopbpkjjc
13- http://www.seoquake.com
14- http://moz.com/tools/seo-toolbar
15- http://www.opensiteexplorer.org
16- http://ubersuggest.org
17- http://www.seomofo.com/snippet-optimizer.html
18- http://www.browseo.net
19- http://www.removeem.com/ratios.php
20- http://home.snafu.de/tilman/xenulink.html

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟