از روی منطق سرمایه‌گذاری مادی و زمانی انجام دهید
۱۳ دیدگاه رایج درباره سئو  که افسانه‌هایی بیش نیستند
در این مقاله تصمیم گرفتیم 13 باور اشتباهی که درباره سئو وجود دارد را مورد بررسی قرار دهیم تا در سال جدید میلادی فعالیت‌های خود را بر پایه اصول درست برنامه‌ریزی کنید.

1606683296_1_0.gif

این مطلب یکی از مقالات پرونده ویژه «سئو؛ پرواز با موتور جست و جو» شماره 200 ماهنامه شبکه است. علاقه‌مندان می‌توانند کل این پرونده ویژه را از روی سایت شبکه دانلود کنند.


سئو از جمله فناوری‌های وب است که مدام در حال تغییر است. موتورهای جست‌وجو برای آنکه بتوانند بهترین اطلاعات و داده‌ها را به کاربران نشان دهند، به‌روزرسانی می‌شوند. بازاریاب‌ها نیز مجبور هستند خود را با این تغییرات وفق دهند و هماهنگ سازند. زمانی که تغییرات مستمر و پیوسته‌ای در یک جریان بزرگ همچون سئو رخ می‌دهد، طبیعی است در مدت زمان کوتاهی شایعات، اطلاعات اشتباه و تحلیل‌های مبتنی بر افسانه‌ای را مشاهده می‌کنید که شما را در مسیر اشتباهی قرار می‌دهند. مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که موتورهای جست‌وجوگر و شرکت‌هایی که در این زمینه به فعالیت اشتغال دارند، اطلاعات تقریباً مختصری در ارتباط با این تغییرات در اختیار شما قرار می‌دهند. در نتیجه افرادی که در این حوزه کار می‌کنند، به‌واسطه اخبار محدودی که دریافت می‌کنند به‌سادگی می‌توانند راه را اشتباه بروند و روی تکنیک‌هایی متمرکز شوند که در عمل هیچ‌گونه کارایی خاصی ندارند.

1  سئو به‌معنای ترافیک رایگان است

جوردن مایر از Granular می‌گوید: «صاحبان کسب ‌و کار همچنان بر این باور هستند که سئو به‌معنای ترافیک رایگان است. اما این حرف نمی‌تواند واقعیت داشته باشد. برای آنکه بتوانید از ترافیک رایگان عالی بهره‌مند شوید، نیاز دارید زمان زیادی را به‌شکل تخصصی روی مباحث فنی و فناوری سپری کنید تا اطمینان حاصل کنید رتبه شما بالا می‌رود. این کار ساده‌ای نیست و اغلب به سرمایه‌گذاری‌های سنگین به‌لحاظ طراحی، مشاوران مجرب و محتوایی قدرتمند نیاز دارید.» برای دریافت ترافیک رایگان می‌توانید از تکنیک‌هایی همچون بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو، به‌روزرسانی مرتب سایت، تعامل بهتر با شبکه‌های اجتماعی، دریافت لینک از سایت‌های دیگر، ارائه سرویس‌های رایگان، قرار دادن نشانی اینترنتی در انتهای امضای خود و... استفاده کنید. 

2    تمرکز بر سئو همه چیز را در اختیار شما قرار می‌دهد

لیزا آلوکا از شرکت ارتباطاتی Red Javelin می‌گوید: «ما سازمان‌های بسیاری را مشاهده می‌کنیم که بر این باور هستند که اگر کل بودجه خود را روی سئو متمرکز کنند، در ادامه هر آنچه نیاز خواهند داشت به دست می‌آورند. بدون شک چنین حرفی سندیت ندارد. سئو باید تنها یکی از ارکان طرح کلی بازاریابی شما باشد که برای موفقیت روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید.» 

3    دامنه‌ تطبیق دقیق یک امتیاز بزرگ است

دامنه‌ تطبیق دقیق به دامنه‌ای اشاره دارد که با محاوره‌های جست‌وجوی کاربران هم‌خوانی دارد. این محاوره جست‌وجو می‌تواند یک کلیدواژه یا یک عبارت کلیدی باشد. تعدادی از صاحبان سایت‌ها فکر می‌کنند به‌دلیل اینکه محاوره‌های جست‌وجو ترافیک خوبی را برای یک سایت به وجود می‌آورند، در نتیجه بهتر است دامنه تطبیق دقیق را برای فعالیت سایت خود انتخاب کنند. به‌ طور مثال، Blackfridayshopping.com را تصور کنید. عبارت فوق در زبان انگلیسی یک محاوره جست‌وجوی سودآور است و ممکن است فردی تصمیم بگیرد همین نام را برای سایت خود انتخاب کند. با این تصور که در سریع‌ترین زمان ممکن در صدر فهرست نتایج جست‌وجوی گوگل قرار بگیرد، اما واقعیت این‌گونه نیست. 
آرون هنری از Foundary512 در این ارتباط می‌گوید: «واقعیت این است که هر کسب ‌و کار یا سایتی می‌تواند بر مبنای کلیدواژه‌های درستی که انتخاب می‌کند رتبه خود را بهبود بخشد. در سپتامبر سال 2012 میلادی گوگل، به‌روزرسانی مهمی که به‌نام EMD update معروف شد را منتشر کرد. این به‌روزرسانی با هدف ممانعت از رتبه‌بندی سایت‌هایی به وجود آمد که کیفیت پایینی دارند و تنها بر مبنای کلیدواژه‌هایی در نام دامنه خود تمایل دارند رتبه خود را بهبود بخشند.» در مقطع کنونی نیز شاهد بروز چنین اشتباهی از سوی تعدادی از مردم هستیم. با توجه به ارزش بالای بیت ‌کوین تعدادی سعی می‌کنند نام دامنه خود را یک عبارت کلیدی مرتبط با بیت ‌کوین 
قرار دهند!

4   هر آنچه به آن نیاز دارید در بهینه‌سازی سایت خلاصه می‌شود

لورا کو از شرکت Vival می‌گوید: «افسانه رایج دیگری که در ارتباط با سئو وجود دارد این است که مسئولیت شما تنها در بهینه‌سازی سایت خلاصه می‌شود و اگر تنها این‌ کار را انجام دهید، موفق خواهید شد. اما پایه و اساس یک راه ‌حل سئو در این است که اطمینان حاصل کنید سایت شما بر مبنای بهترین الگوها شکل گرفته است. به ‌طوری که از یک رابط موبایل کاربرپسند به همراه محتوایی قدرتمند و متادیتاهای منحصر به فرد برای هر صفحه تشکیل شده است.
 آیا سایت شما بر مبنای بهترین رویکردهای عملی که امتحان خود را به‌درستی پس داده‌اند نوشته شده است یا خیر؟ اما شما در این مکان نمی‌توانید متوقف شوید. یک سایت برای آنکه بتواند از رقبای خود یک سر و گردن بالاتر رود، باید روی موضوعات دیگری همچون link-building، وبلاگ‌های مکمل سایت و بهینه‌سازی برای Google My Business نیز متمرکز شود.» 

5   بارگذاری محتوا با هر کلیدواژه‌ای جواب می‌دهد

میشل فالن از سایت yoast می‌گوید: «به‌دنبال آن هستید تا رتبه سایت شما در گوگل بهبود پیدا کند؟ در این صورت باید از کلید‌واژه‌های درستی برای هر صفحه استفاده کنید. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که در اغلب موارد مشاهده می‌کنم این است که مالکان سایت بیش از اندازه روی فرآیند بهینه‌سازی کلیدواژه‌های عمومی متمرکز می‌شوند. به‌ طور مثال، اگر صاحب کسب ‌و کاری هستید که در نظر دارید در ارتباط با عبارت اجاره خودرو رتبه خوبی را کسب کند، بدون شک هدف بزرگی را انتخاب کرده‌اید، برای این منظور بهتر است تا حد امکان از عبارت خاص‌تر استفاده کنید. اگر این‌گونه عمل نکنید، تقریباً همه سایت‌های اجاره خودرو در سراسر جهان رقیب قدرتمند شما خواهند شد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود حداقل از نام موقعیت جغرافیایی خود در عبارات کلیدی استفاده کنید. این تکنیک عبارت کلیدی شما را بلندتر و در نتیجه کسب رتبه را ساده‌تر می‌کند. درست است که جست‌و‌جوهای کمی با کلیدواژه‌های بلندتر انجام می‌شود، اما شما از طریق ساخت صفحات متعددی با کلیدواژه‌های بلند قادر هستید این مشکل را جبران کنید. زمانی که فرآیند بهینه‌سازی برای هریک از کلیدواژه‌های بلند را در دستور کار خود قرار دهید، در درازمدت ترافیک زیادی به‌سمت سایت شما هدایت می‌شود. در مقابل اگر از کلیدواژه‌های کوتاه و کاملاً عمومی برای سایت خود استفاده کنید و تمام تلاش خود را در این زمینه به ‌کار ببرید، ممکن است در عمل هیچ‌گاه موفق نشوید رتبه خوبی به دست آورید.» احمد کرا از شرکت Twistlab Marketing می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌ها محتوای خود را قربانی کلیدواژه‌های تکراری می‌کنند. آن‌ها از کلیدواژه‌ها به‌شکلی غیرحرفه‌ای درون محتوا و برچسب‌های توضیحی با این هدف استفاده می‌کنند تا مخاطب را به‌سمت موضوعی هدایت کنند که هیچ ارتباطی با کلیدواژه‌ها ندارد.»

6   مجازاتی برای ارائه محتوای تکراری وجود دارد

جان کلارک از Fuze SEO,LLC می‌گوید: «برخلاف باور عامه مردم، هیچ‌گونه مجازاتی برای ارائه محتوای تکراری وجود ندارد. در این‌جا فیلتری وجود دارد که وارد عمل می‌شود. اساساً زمانی که گوگل با دو یا چند نسخه یکسان از یک صفحه روبه‌رو می‌شود، معتبرترین کپی را انتخاب و باقی صفحات را فیلتر می‌کند. اما مطمئن باشید سایت شما به‌واسطه ارائه یک محتوای تکراری مجازات نخواهد شد و امتیاز منفی به دست نخواهد آورد. بلکه فقط در جست‌وجوهای گوگل لحاظ نمی‌شود.»

7   جست‌وجوی پولی بر نتایج سئو ارگانیک تأثیرگذار است

آلکس کوین از شرکت UADV می‌گوید: «نتایج جست‌وجوهای ارگانیک و نتایج جست‌وجوی پولی دو مفهوم متفاوت و مجزا از یکدیگر هستند. تبلیغات پولی از قبیل پرداخت-در مقابل-کلیک بر نتایج جست‌وجوی ارگانیک هیچ‌گونه تأثیری ندارند. موتورهای جست‌وجویی همچون گوگل و یاهو به‌خوبی دو موضوع نتایج ارگانیک و تبلیغات پولی را از یکدیگر تفکیک کرده‌اند. تبلیغ‌کنندگان میلیون‌ها دلار خرج می‌کنند تا نتایج جست‌وجوی ارگانیک خود را افزایش دهند، در صورتی که این رویکرد افسانه‌ای بیش نیست.» پس در نتیجه منابع مالی خود را بیهوده صرف بهبود نتایج ارگانیک جست‌وجو از طریق تبلیغات نکنید. 

8   رتبه بالاتر پول بیشتری را سرازیر می‌کند

گویلرمو اورتیز از شرکت Geek Powered Studios می‌گوید: «بسیاری از کسب ‌و کارها معتقد هستند که اگر کسب ‌و کار (سایت) آن‌ها در موتورهای جست‌وجو بیشتر دیده شود، به‌ طور خودکار سطح درآمدهای آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد. اما این حرف درست نیست. بیشتر کلیدواژه‌ها سطوح مختلفی دارند که همین موضوع بر روند جذب مخاطبان تأثیر چشمگیری دارد. در این میان، نباید از تجربه کاربری که نقش بسیار بزرگی بازی می‌کند غافل شوید. کاربران زمانی که به سایتی مراجعه کنند که از یک رابط کاربری یا طراحی ضعیف برخوردار است، به‌ندرت تلاش خواهند کرد به آن سایت دومرتبه مراجعه کنند.»

9  اگر بک ‌لینک بیشتری داشته باشید بهتر است

بک ‌لینک به لینک‌ها یا پیوندهایی گفته می‌شود که از سایت‌های دیگر به سایت شما داده می‌شوند. هر زمان از سایت خود به سایت دیگری لینک می‌دهید، به‌معنای آن است که سایت مقابل از شما یک پیوند دریافت کرده است. جف گروور از BestCompany.com می‌گوید: «یک سوء تفاهم بزرگ در ارتباط با سئو وجود دارد که در ارتباط با بک ‌لینک‌ها است. اما به این نکته دقت کنید که کیفیت بک‌ لینک‌ها می‌تواند به‌شکل قابل توجهی روی کمیت تأثیرگذار باشد. برای بهبود رتبه سایت خود باید روی سایت‌های معتبر متمرکز شوید. علاوه بر این، شما باید پروفایل بلک ‌لینک متنوعی داشته باشید که مشتمل بر دامنه‌های ارجاعی مختلف باشد. تعداد کمی لینک با کیفیت بالا بهتر از ده‌ها لینک بدون کیفیت است.» 

10  متاتگ‌های توضیحی عامل اصلی در رتبه‌بندی هستند

نینا هال از شرکت Nina Hale,Inc می‌گوید: «افسانه دیگری که در ارتباط با سئو وجود دارد و اشتباهی بیش نیست در ارتباط با متاتگ‌های توضیحی است که اطلاعاتی درباره یک صفحه یا سایت ارائه می‌کنند. عده‌ای بر این باور هستند که متاتگ‌های توضیحات عامل مهمی در رتبه‌بندی سایت هستند. درست است که نرخ کلیک‌ها ارتباط مستقیمی با متاتگ‌ها دارند، اما به این نکته توجه داشته باشید که متاتگ‌های توصیفی تنها زمانی روی رتبه یک صفحه تأثیرگذار خواهند بود که با دیگر مؤلفه‌های سئو درهم آمیزند و مورد استفاده قرار گیرند. متاتگ‌های توصیفی هنوز هم برای موتورهای جست‌وجو باارزش هستند و بهتر است در هر بخش از بهینه‌سازی یک صفحه مورد بررسی و بازبینی قرار گیرند.»

11  همه چیز در محتوا خلاصه می‌شود

رافی کیونیلینان از شرکت INexxus می‌گوید: «بله محتوا رکن اصلی موفقیت است، اما همه چیز نیست. بهینه‌سازی هنوز برای فعالیت‌ها همچون کیفیت ساخت لینک‌ها و محتوای مرتبط ضروری است و باعث می‌شود نرخ ماندگاری بازدیدکنندگان روی سایت افزایش پیدا کند. سایتی که محتوای قدرتمندی دارد، اما از تصاویر ضعیفی استفاده می‌کند و هیچ‌گونه بهینه‌سازی در ارتباط با موبایل روی آن انجام نشده نمی‌تواند تنها با انتخاب کلیدواژه‌های انتخابی به رتبه‌های خوبی دست پیدا کند. همیشه باید به‌دنبال آن باشید تا بهینه‌سازی‌‌های سایت را بر مبنای رفتار کاربران انجام دهید تا گوگل پاداش این کار را به شما بدهد.»

12  سئو تنظیم و فراموش کردن است

زاک موریسون از شرکت Elite SEM می‌گوید: «تعدادی از مالکان سایت‌ها بر این باور هستند که شما می‌توانید کارهای مربوط به سئو را روی سایت خود انجام دهید و به‌مدت چند ماه دیگر کاری انجام ندهید، به‌دلیل اینکه سایت شما به ‌طور خودکار موفق خواهد شد ترافیک ارگانیک بیشتری را کسب کند. اما پیشنهاد ما به شما این است که هیچ‌گاه بر مبنای این استراتژی کار نکنید. شما باید به‌شکل کاملاً جدی و فعال این موضوع را بررسی کنید. همیشه به یاد داشته باشید که سئو به‌جای آنکه یک مسابقه سرعت باشد، یک مسابقه ماراتن است. یک سایت موجودی کاملاً زنده بوده که همواره در حال گسترش است. از این ‌رو بهتر است همواره تحت نظارت قرار داشته باشد و مداوم بهینه‌سازی شود.»

13  شما باید رتبه یک باشید

سولومان تیموتی از OneIMs می‌گوید: «شماره یک بودن عالی است، اما این حرف به‌معنای آن نیست که باید پول بسیار زیادی در ارتباط با کلیدواژه‌های عمومی خرج کنید که در اغلب موارد در جست‌وجوهای عمومی به کار برده می‌شوند. رتبه 4 یا 5 بودن در اغلب موارد بهتر می‌تواند به شما کمک کند. استراتژی سئو شما باید روی رتبه‌بندی کلیدواژه‌هایی که مشتریان شما در حال جست‌وجوی آن‌ها هستند متمرکز شده باشد. این کار به شما کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان و مشتریان بالقوه‌ای را جذب سایت خود کنید.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟