جیهان وو، خبره حوزه رمزارزها
میلیاردر پیشگام ارزهای دیجیتال از رشد ده‌ها تریلیون دلاری این بازار خبر می‌دهد
جیهان وو (Jihan wu) از کارشناسان حوزه رمزارزها در مصاحبه‌ای کمتر خوانده شده با مجله فوربس درباره آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری‌های خود پس از جدایی‌اش از غول ماینینگ Bitmain و آینده بازار کریپتو صحبت‌کرده است. برخی از نکاتی که او به آن‌ها اشاره کرده است می‌تواند برای فعالان حوزه رمزارزها و معامله‌گران مفید باشد.

1606683296_1_0.gif

 

حتی اگر 95 درصد سکه‌های امروزی تمام ارزش خود را از دست بدهند، بازهم 5 درصد باقی‌مانده رشد زیادی خواهند داشت.

جیهان وو می‌گوید: «ارزهای دیجیتال ذاتا نوسان‌پذیر هستند، اما رشد آن‌ها در بلندمدت به مراتب بیشتر از نوسانات قیمت‌شان است. حتی اگر 95 درصد سکه‌های امروزی، تمام ارزش خود را از دست بدهند بازهم 5 درصد باقی‌مانده رشد زیادی خواهند داشت».

البته او این صحبت‌ها را به واسطه سال‌ها تجربه کار عملی در ارتباط با رمزارزها به زبان آورده است. او یکی از اولین افرادی بود که ارزش نهفته بیت‌کوین را به سرعت کشف کرد و در انجمن‌های آنلاین مانند Bitcointalk.org در همان روزهای اولیه پیدایش بیت‌کوین اعلام کرد که این دارایی دیجیتال در چند سال آینده چندین برابر ارزهای واقعی ارزش خواهد داشت و این امکان وجود دارد که تجهیزات سخت‌افزاری خاصی برای بیت‌کوین طراحی کرد. با این‌حال، این ارز دیجیتال برای رشد و بهتر دیده شدن به زیرساخت‌های بیشتری نیاز دارد که از آن پشتیبانی کنند. بنابراین، وو شروع به کار روی راه‌حلی کرد که نقشی حیاتی در توسعه بیت‌کوین ایفا کرد.

در سال 2013، وو با مایکری کتوان ژان (Micree Ketuan Zhan) همکاری کرد تا Bitmain Technologies را راه‌اندازی کند که یک تامین‌کننده سخت‌افزار تخصصی ماینینگ ریگ است و برای افزودن تراکنش‌ها به بلاک‌چین بیت‌کوین طراحی شده است. افرادی که صاحب سخت‌افزارهای قدرتمند هستند، بیت‌کوین‌های جدیدی از طریق ارایه توان پردازشی سامانه‌های خود در شبکه به دست آورده یا قادر به استخراج بیت‌کوین از شبکه هستند.

همان‌گونه که قیمت بیت کوین در طول سال‌ها افزایش یافت، تجهیزات استخراج بیت‌کوین به موفقیتی چشم‌گیر رسیدند و وو و ژان را به میلیاردرهای بزرگی تبدیل کردند. به گفته Frost & Sullivan تا سال 2018، Bitmain با سهم بازار 75٪ به بزرگ‌ترین تامین کننده تجهیزات استخراج ارز دیجیتال در جهان تبدیل شد‌، به‌طوری که این شرکت مستقر در پکن در حال آماده شدن برای عرضه سهام اولیه خود به عنوان یک شرکت چند میلیارد دلاری در هنگ کنگ بود که بیت‌کوین سقوط کرد و 70٪ از ارزش خود را تا پایان همان سال از دست داد.

عرضه سهام اولیه Bitmain قربانی نوسانات بیت‌کوین شد و فشار مالی زیادی بر شرکت وارد کرد، به‌طوری که این دو بنیان‌گذار مجبور شدند برای حفظ شرکت تلاش کنند که در نهایت به مبارزه‌ای برای کنترل و مالیکت شرکت تبدیل شد.

امروز، وو به نوسان‌های بیت‌کوین به‌عنوان نقاط عطفی در سفر کارآفرینی‌اش به سمت ساختن یکی از بزرگترین امپراتوری‌های کسب‌وکار رمزارز در جهان نگاه می‌کند. به گفته وو، Bitmain دومرتبه به سودآوری بازگشته و حتا به رغم فشارهای دولتی در استخراج و تجارت کریپتو، همچنان به سلطه خود بر بازار جهانی تجهیزات استخراج ادامه می‌دهد. در پاسخ به محدودیت‌های جدید، این شرکت ارسال محموله به مشتریان خود در چین را متوقف کرد، اما مشتریان خارج از کشور هنوز قادر به دریافت تجهیزات موردنیاز خود هستند. علاوه بر این، Bitmain در حال ساخت ریگ‌هایی (rigs) است که انرژی کمتری را مصرف می‌کنند.

وو در ابتدای امسال از Bitmain کناره‌گیری کرد تا به عنوان مدیرعامل تمرکز بیشتری روی Spinoff‌های (به بخش‌هایی از یک شرکت که به تجارت‌های جداگانه تقسیم می‌شوند اسپین‌آف می‌گویند) مستقر در سنگاپور داشته باشد: Bitdeer Technologies، یک پلتفرم استخراج ارز دیجیتال که قبلاً اعلام کرده بود ارزش دارایی‌هایش به 4 میلیارد دلار رسیده و Matrixport که یک شرکت خدمات مالی به ارزش تقریبی یک میلیارد دلار است.

وو چندی قبل پیش‌بینی کرده بود که بازار ارزهای دیجیتال در جهان به چند تریلیون دلار خواهد رسید. به نظر می‌رسد تصمیم او شریکش برای گسترش فعالیت‌های تجاری با پیش‌بینی که انجام داده بودند همسو شده است. بر اساس داده‌های CoinGecko، از زمان راه‌اندازی Matrixport، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در نوامبر 2021 به بالاترین حد خود یعنی ۳ تریلیون دلار رسید. طبق گزارش Crypto.com، اندازه بازار جهانی کاربران کریپتو در نیمه اول سال بیش از دو برابر شده و به 221 میلیون نفر رسیده است.

نشانه‌های مختلفی که در ارتباط با رمزارزها به وضوح قابل رویت است نشان می‌دهند که دارایی‌های دیجیتال در حال تبدیل شدن به جریان اصلی معاملات در مقیاس کلان هستند. السالوادور اولین کشور جهان است که بیت‌کوین را به عنوان ارز قانونی پذیرفته است و تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها از جمله AMC، AT&T، Mastercard، Microsoft و PayPal نیز آن‌را به رسمیت شناخته‌اند و اکنون برخی از ارزهای دیجیتال را به عنوان یک جریان نقدینگی قبول می‌کنند.

Matrixport با توجه به موج فزاینده بازار کریپتو، 100 میلیون دلار در طول دور سرمایه‌گذاری سری C که در ماه آگوست اعلام شد از شرکای تجاری خود به دست آورد. شرکای خطرپذیر و حامیان این شرکت مثل IDG Capital و Dragonfly Capital گردش مالی قابل توجهی برای این شرکت رقم زده‌اند.

«سابقه وو در ساخت چند شرکت چندمیلیارد دلاری تقریباً بی‌نظیر است.»

آدام گلدبرگ، یکی از بنیانگذاران Standard Crypto، یک صندوق سرمایه‌گذاری مستقر در سانفرانسیسکو می‌گوید: «سابقه وو در ساخت چند شرکت چند میلیارد دلاری تقریباً بی نظیر است.» در کمتر از چهار سال، Bitmain به تاثیرگذارترین شرکت در اقتصاد بیت‌کوین تبدیل شد. به‌طوری که ادغام عمودی Bitmain و گسترش فعالیت‌ها از طراحی تراشه‌های مورد استفاده در ریگ‌های ماینینگ تا مونتاژ سخت‌افزار و فروش آن‌ها به مشتریان در سراسر جهان باعث رونق اقتصادی این شرکت شده است. جالب آن‌که همزمان با گسترش فعالیت‌های تجاری، Bitmain نه تنها در زمینه ماینینگ، بلکه در قالب قرارداد با مشتریان به فعالیت می‌پردازد و خود نیز صاحب چند مرزعه استخراج بیت‌کوین است. مزارع بیت‌کوین Bitmain حدود 37 درصد از کل قدرت پردازش شبکه بیت‌کوین را تا سال 2018 به خود اختصاص دادند.

علی‌رغم عدم قطعیت نظارتی که مشخصه ارزهای دیجیتال در بسیاری از بزرگ‌ترین بازارهای جهان است، وو معتقد است که صنعت به توسعه نوآوری‌های منحصربه‌فرد ادامه خواهد داد، زیرا تحت محدودیت‌های سیستم مالی سنتی قرار ندارد.

او می‌گوید: «نوآوری‌هایی مانند DeFi (مالی غیرمتمرکز) جالب توجه هستند». فناوری‌هایی مانند رمزنگاری و زنجیره بلوکی دنیای جدیدی را ایجاد کرده‌اند که به کارآفرینان فین‌تک اجازه می‌دهد تا دستاوردهای بزرگی داشته باشند. در نهایت، نهادهای مالی سنتی و مجریان قانون نیز مجبور خواهند شد از فناوری زنجیره بلوکی استقبال کنند. همین مسئله باعث می‌شود تا بازار ارزهای دیجیتال رشد کرده و به مرز ده‌ها تریلیون دلار برسد.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟