آشنایی با مفهوم ارز دیجیتال (Cryptocurrency) و مفاهیم مرتبط با آن
کریپتوکارنسی یک سیستم پرداخت دیجیتالی است که برای تایید تراکنش‌ها به بانک‌ها متکی نیست. این مکانیزم می‌تواند به هر فردی در هر نقطه از جهان اجازه معاملات را بدهد. پرداخت‌های ارزهای دیجیتال به عنوان جایگزینی برای پول‌های واقعی در جهان به تدریج در حال به رسمیت شناخته شدن هستند و به کاربران و شرکت‌ها اجازه می‌دهند معاملات خود را در قالب ورودی‌های دیجیتالی در یک تراکنش آنلاین ثبت کنند. هنگام انتقال وجوه сrурtосurrеnсу تراکنش‌ها در یک دفتر کل ثبت می‌شوند. در این حالت شما ارز دیجیتال خود را در یک کیف پول دیجیتالی ذخیره‌سازی می‌کنید.

1606683296_1_0.gif

کریپتوکارنسی چیست؟

کریپتو کارنسی (Crурtосurrеnсу) نام خود را به خاطر استفاده از رمزگذاری برای تأیید تراکنش‌ها به دست آورد. به بیان دقیق‌تر، این مفهوم به کدنویسی پیشرفته در ذخیره‌سازی و انتقال نقش اشاره دارد، به‌طوری که داده‌های ارز دیجیتال بین کیف پول‌ها و دفاتر عمومی دائما در حال جابه‌جایی هستند. هدف از پیاده‌سازی این مکانیزم دستیابی به امنیت بهتر و حفظ حریم خصوصی است.

Crурtо-Sесurіtу

کریپتوکارنسی‌ها معمولاً با استفاده از فناوری زنجیره بلوکی ساخته می‌شوند. زنجیره بلوکی (Blосkсаіn) نحوه ثبت تراکنش‌ها به بلوک‌ها و مهر زمانی (stamped) را شرح می‌دهد. این یک فرآیند نسبتاً پیچیده و فنی است، اما نتیجه آن یک دفتر دیجیتالی از تراکنش‌ها است که دستکاری آن برای هکرها سخت است.

علاوه بر این، تراکنش‌ها نیاز به یک فرآیند احراز هویت دو مرحله‌ای دارند. برای نمونه، ممکن است از شما خواسته شود که یک نام کاربری و کلمه کلیدی برای شروع یک تراکنش وارد کنید. در ادامه، ممکن است مجبور شوید کد احراز هویت را وارد کنید که از طریق پیام متنی به تلفن همراه شما ارسال می‌شود.

در حالی که امنیت این روش بالا است، اما به این معنا نیست که غیرقابل هک است. تاکنون در چند مرتبه هکرها موفق شده‌اند به زیرساخت‌ استارت‌آپ‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال آسیب وارد کرده و سرقت‌های چند صدهزار دلاری و در چند مورد چند میلیون دلاری را ثبت کنند. به‌طور مثال، هکرها در سال 2018 به کوین ارزش 534 میلیون دلار و بیت گریل (BitGrail) به ارزش 195 میلیون دلار آسیب جدی وارد کردند.

از زمان پیدایش این مفهوم در سال 2009 که بیت‌کوین سرآغازگر یک انقلاب بزرگ در دنیای دیجیتال بود تا به امروز تحولات زیادی رقم خورده است. از آن‌جایی که امکان پرداخت‌های تکراری بدون شخص ثالث مانند بانک را فراهم می‌کند، موجی از ورود ارزهای دیجیتال و زیرساخت‌های مرتبط را راه انداخته است که از فناوری‌های غیرمجاز و دیجیتال استفاده می‌کنند.

زنجیره بلوکی (Blосkсhаіn) یک دفتر غیر متمرکز دیجیتالی است که در آن اطلاعات مربوط به هر تراکنش یک هش یا هویت منحصر به فرد را دریافت می‌کند و به آن اضافه می‌شود. موفقیت بیت‌کوین در به‌کارگیری زنجیره بلوکی به عنوان یک شریان حیاتی به عنوان یک زیرساخت غیر متمرکز باعث بهبود و رونق گرفتن اقتصاد دیجیتال شده، به‌طوری که امروزه زمزمه‌های جدی از ورود این ارز دیجیتال به دنیای متاورس به گوش می‌رسد.

ارزهای رمزنگاری شده

فناوری زنجیره بلوکی کلید اصلی موفقیت ارزهای دیجیتال است. به این معنی که هر برنامه‌نویسی می‌تواند از کد منبع اصلی استفاده کند و چیزی جدید به آن اضافه کند. تخمین زده می‌شود که تا زمان نگارش این مقاله بیش از 4500 ارز دیجیتال مختلف در گردش باشد و این رقم همچنان در حال افزایش است. بد نیست بدانید تنها چهار سال قبل این تعداد 1000 ارز دیجیتال بود.

بخشی از دلیل این افزایش، سهولت نسبی است که با آن می‌توان کارهای جدیدی انجام داد و کد منبع یکی را می‌توان برای ساخت دیگری استفاده کرد. به عنوان مثال، شبکه اتریوم را می‌توان برای ساخت دیگر زیرساخت‌های دیجیتالی شخصی استفاده کرد و گاهی اوقات در کد نرم‌افزاری تغییراتی اعمال کرد و قوانین مربوط به نحوه اداره و ثبت تراکنش‌ها را تغییر داد که باعث پدید آمدن یک ارز دیجیتال جدید می‌شود.

Bitsoin Caѕh در سال 2017 ماحصل اعمال یک تغییر که به‌نام چنگال (fork) از آن نام برده می‌شود در Bitcoin است که اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های بیشتری در یک بلوک واحد ثبت شود.

افزایش قیمت‌ها باعث شده است که بسیاری از توسعه‌دهندگان تلاش کنند تا ارزهای دیجیتالی جدیدی را پدید آورند. در شرایطی که سال‌ها قبل کاربرد زنجیره بلوکی در ارتباط با برخی صنایع چنگی به دل نمی‌زد، امروزه این فناوری به شکل جدی مورد توجه شرکت‌ها قرار گرفته است. ماهیت غیرمتمرکز این فناوری و ایده‌هال خلاقانه‌ای که پیرامون این فناوری پدید آمده‌اند و به‌کارگیری مکانیزم امنیتی قدرتمند همچون رمزنگاری باعث شده تا زنجیره بلوکی به یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فناوری‌های عصر جدید تبدیل شود.

آلت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین اولین مفهومی است که به عنوان ارزدیجیتال آن‌را می‌شناسیم و در ادامه ارزهای دیجیتال دیگری که به‌شکل مستقیم یا مشتقی از این مفهوم پدید آمدن به‌نام آلت‌کوین  (altcoin) شناخته می‌شوند که یک کلمه ترکیبی مشتق شده از altеrnаtіvе соіn است. گفتن اینکه کدام ارزدیجیتال و زیرساخت بهترین کار سختی است، زیرا هر یک مزایای خاص خود را دارند، با این‌حال بیت‌کوین به دلیل ارزش بسیار زیادی که نسبت به نمونه‌های مشابه دارد و قابلیت‌های امنیتی قدرتمند و بازار پویای خوبی که دارد بیشتر مورد توجه شرکت‌ها و کاربران قرار دارد. بر همین أساس واقعا نمی‌توانیم بگوییم که کدامیک از آلت‌کوین‌ها بهتر از دیگری است، زیرا هر کدام دارای ویژگی های متفاوتی هستند که بر اساس آنچه که توسعه‌دهنده برای آن در نظر گرفته شده‌اند ساخته شده‌اند. برخی از رایج‌ترین سکه‌های دیجیتال و نحوه استفاده از آن‌ها به شرح زیر است:

بیت‌کوین

Bitcoin به‌عنوان اولین ارز دیجیتال غیر متمرکز با استفاده از فناوری بلوکی برای تسهیل هزینه‌ها و تراکنش‌های دیجیتال پدید آمد. به جای استفاده از یک بانک مرکزی برای کنترل پول که شرکت‌ها و افراد را ملزوم به رعایت قوانین دولتی می‌کند و باعث می‌شود افراد برای انجام فعالیت‌های اقتصادی مجبور به دریافت تأیید تراکنش‌ها از موسسات دولتی یا افراد شخص ثالث باشند در ارتباط با کارت‌های بانکی یا موارد این چنینی باشند، بیت‌کوین امکان انجام یک تراکنش کاملا آزاد را می‌دهد.

این دفتر کل غیر متمرکز به یک طرف اجازه می‌دهد تا ثابت کند بیت‌کوینی که سعی در استفاده از آن دارد متعلق به او است که راهکاری برای پیشگیری از تقلب و دستکاری‌های غیرقابل تایید است و از طرفی به شخص اجازه می‌دهد بدون آن‌که هویت خود را فاش کند اقدام به انجام مبادلات کند. در این حال، یک جریان متمرکز می‌تواند نقل و انتقالات پول را مدیریت کند، اما به شیوه‌ای سریع‌تر و متفاوت‌تر از روش‌های پرداخت سنتی.

اتر (Etherеum)

Ether توکنی است که برای تسهیل تراکنش‌ها در شبکه اتریوم استفاده می‌شود. اتریوم زیرساختی است که از فناوری زنجیره بلوکی برای ساخت قراردادهای هوشمند و سایر برنامه‌های غیر متمرکز استفاده می‌کند به این معنا که برنامه نیازی ندارد روی یک زیرساخت متمرکز مثل اپ استور یا گوگل پلی قرار بگیرد. در این حالت هزینه دسترسی به نرم‌افزارها به‌طور میانگین 30 درصد کاهش پیدا می‌کند که ضربه اقتصادی بزرگی به غول‌های فناوری وارد می‌کند. بنابراین، اتر و اتریوم هر دو مفهوم ارزدیجیتال و زیرساخت دیجیتال را شامل می‌شوند. در این زیرساخت سکه‌های واقعی در واحدهایی به نام اتر و یک نرم‌افزار توسعه جعبه شن مورد دادوستد قرار می‌گیرند.

Bіnаnсе Cоіn

Bіnаnсе Coin در بستر مبادله ارزهای دیجیتال Bіnаnse به همراه سایر ارزهای دیجیتالی که برای تجارت در دسترس هستند، موجود است. سکه Bіnаnсе را می‌توان به عنوان یک نوع ارز دیجیتال استفاده کرد، اما همچنین دسترسی به توکن‌هایی را فراهم می‌کند که می‌توان از آن‌ها برای پرداخت هزینه در صرافی Bіnаnсе و برای تأمین موجودی Bіnаnсе'ѕ DEX (تبدیل غیرمتمرکز) استفاده کرد.

XRP - Ripple

XRP یک جریان دیجیتالی است که بر اساس پلتفرم RippleNet برای پرداخت دیجیتالی ساخته شده است. مکانیزم فوق با هدف کمک به موسسات مالی طراحی شده بود تا بتوانند به ساده‌ترین شکل ارزهای دیجیتالی را در سراسر جهان بفروشند و هزینه‌های تراکنش‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

Tеther

یکی از یک استیبل کوین‌های معروف جهان است که پشتوانه آن دلار امریکا است و به شکل جالب توجهی به این ارز فیات گره خورده است. دلار ایده پشت Tether مزایای زیادی در اختیار این ارزدیجیتال قرار داده که پایداری از مهم‌ترین آ‌ن‌ها است. به بیان دقیق‌تر، تتر به عنوان اهرمی در اختیار معامله‌گران قرار دارد که هر زمان که نیاز داشتند ارزهای خود را به تتر تبدیل کنند و از ضرر زیاد یا ریزش ارزش ارزهای دیجیتال خود مصون باشند.

Dogecoin

دوج کوین که در اصل به عنوان یک سرگرمی و تفریح پدید آمده بود، به مرور زمان به دلیل حمایت از سوی افرادی مثل ایلان ماسک و دالاس ماوریک به یکباره به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد. دوج‌کوین نیز راهکاری برای انجام پرداخت‌های دیجیتالی شبیه به بیت‌کوین ارایه می‌کند، بااین‌حال، عملکردی ساده‌تر و سریع‌تر دارد و همچون سایر ارزهای دیجیتای محدودیتی در ارتباط با تعداد سکه‌های قابل مبادله به وجود نمی‌آورد.

کلام آخر

هنگامی که در حال بررسی ارزهای دیجیتال هستید، با اصطلاحات و مفاهیم مختلفی روبر می‌شوید که دایما تکرار می‌شوند. در حالی که ممکن است اصطلاحات غیر قابل فهم به نظر برسند یا تناقضاتی با یکدیگر داشته باشند، با این‌حال در برخی مسائل فنی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. یک رمز دیجیتال بر روی بلاک‌چین خود ایجاد می‌شود و به همان شیوه پول سنتی عمل می‌کند. می‌توان از آن برای ذخیره ارزش و به عنوان وسیله‌ای برای مبادله بین دو طرف که با یکدیگر تجارت می‌کنند استفاده کرد. نمونه‌هایی از سکه‌های دیجیتال Bitcoin و LiteCoin هستند.

از سوی دیگر، توکن‌ها بسیار بیشتر از پول دیجیتال استفاده می‌شوند. توکن‌ها بر روی یک بلاک‌چین موجود ایجاد می‌شوند و می‌توانند به عنوان بخشی از یک نرم‌افزار مورد استفاده قرار گیرند که قرار است برای تأیید هویت، پیگیری وضعیت محصولات دیجیتالی، رهگیری هویت و موارد این چنینی استفاده شوند. در این زمینه باید به NFT یا همان توکن‌های غیرقابل تعویض اشاره کنیم که مکانیزمی منحصربه‌فرد در اختیار افراد قرار می‌دهند.

بد نیست بدانید که برخی شرکت‌ها حتی آزمایش‌هایی با استفاده از NFT در ارتباط با دارایی‌های فیزیکی، مانند تابلوهای نقاشی، املاک و مستغلات، انجام داده‌اند. اتر نمونه‌ای از یک توکن است که برای انجام تراکنش‌ها در شبکه اتریوم استفاده می‌شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟