بازاریابی محتوایی چیست؟
یک کارشناس بازاریابی محتوایی چه کاری انجام می‌دهد؟
به‌طور معمول، افرادی که به عنوان متخصص بازاریابی محتوایی در شرکت یا سازمانی مشغول به کار می‌شوند با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شوند. با این‌حال، در حالت کلی افراد با موقعیت‌های مشابهی روبرو می‌شوند که در این مقاله نیم نگاهی به آن‌ها خواهیم داشت.

1606683296_1_0.gif

اولین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که شما در قالب یک تیم مشغول به کار خواهید شد. بنابراین باید سعی کنید سایر هم تیمی‌ها را بشناسید تا بتوانید نقاط قوت هر یک را درک کرده و تقسیم کار درستی را انجام دهید. با توجه به این‌که بازاریابی محتوایی و سئو در بیشتر موارد با یکدیگر هم‌پوشانی دارند، یک کارشناس بازاریابی محتوایی باید در زمینه انجام فرآیندهایی مثل بک لینک برای بهبود سئو موتورهای جست‌و‌جو تسلط داشته باشد. بنابراین باید بدانید که چگونه می‌شود با بک لینک زدن و افزودن لینک‌ها، ‌رتبه سایت در گوگل را افزایش دهید و این‌کار را به‌طور منظم انجام دهید.

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی تکنیکی از بازاریابی هست که برای معرفی محصول یا خدمات برای جذب مشتری و برقراری ارتباط با بازار هدف از آن استفاده می‌کنیم. بنابراین محتوایی که قرار است منتشر شود باید جذاب، لذت‌بخش و اثرگذار باشد. به همین دلیل محتوا در قالب فیلم‌های تبلیغاتی، پست‌های وبلاگ‌ها، تصاویر، پادکست‌ها و... منتشر می‌شوند. در تولید محتوا باید نکات زیر رو در نظر بگیرید:

محتوا باید مناسب با پرسونای مخاطب باشد و بدانید مخاطب چه کسی هست، چه جنسیتی دارد، چه سنی دارد و به چه موضوعاتی علاقه‌مند است.

  • محتوایی که تولید می‌کنید باید با کیفیت باشد و فراموش نکنید کیفیت مهم‌تر از کمیت هست.
  • محتوا باید متمایز و منحصر به فرد باشد.
  • برای مدیریت ایده‌های محتوایی بهتر است از تقویم محتوایی استفاده کنید.
  • 20 درصد زمان خود را صرف نوشتن کنیم و 80 درصد زمان رو برای تبلیغ محتوا در نظر بگیرید.

مواردی که اشاره شد، نکات ساده و ابتدایی هستند که باید در ابتدای شروع تولید محتوا در نظر بگیرید. برای آشنایی بیشتر با بازاریابی محتوایی مراجع خوبی وجود دارند که کتاب ماشین محتوا نوشته دَن نوریس و برنامه محتوایی یک ساعته نوشته میرا کُتهند دو نمونه خوب در این زمینه هستند.

یک کارشناس بازاریابی محتوایی به چه نکاتی باید دقت کند؟

دور شدن از کار سلیقه‌ای، تحویل دادن یک محتوای دست‌اول و کامل به کاربران و صرفه‌جویی در هزینه، زمان و انرژی از جمله دلیل‌های انجام تحقیق کلمات کلیدی هستند.

قبل از سرمایه‌گذاری روی هر کلیدواژه باید چهار سوال را از خودمان بپرسیم:

  • اول آن‌که، آیا این کلیدواژه به کسب‌وکار من ارتباطی دارد؟
  • دوم آن‌که آیا این کلیدواژه با استراتژی کاری من همخوانی دارد؟
  • سوم آن‌که آیا کسب و کار من توانایی برطرف کردن این نیاز جست‌وجو شده را دارد؟
  • چهارم آن‌که، مخاطب چه هدفی از جست‌وجوی این کلیدواژه داشته است؟

سه راهکار اصلی برای آغاز تحقیق کلمات کلیدی وجود دارند، خودتان را به جای کاربر بگذارید، از بخش (Searches related) کمک بگیرید و Suggestedهای گوگل را فراموش نکنید. ابزارهایی مانند (Google Trends)، (Rank Tracker)، (KWFinder)، (KWFinder)، (Keyword Planner) و گوگل شیت تحقیق کلمات کلیدی با حروف الفبا کمک‌حال شما در ماجرای تحقیق کلمات کلیدی هستند.

پیشنهاد می‌کنم از ترکیب ابزارهای الکسا، کیورد تولز، KWFinder و کیورد پلنر استفاده کنید. البته این را هم بدانید که ابزارهایی مانند Moz، Semrush و Ahrefs کاربرد چندانی در ارتباط با کلمه‌های کلید زبان پارسی ندارند.  مشخص کردن اولویت کار روی کلیدواژه‌ها، تعداد سرچ و سختی کلمه کلیدی در تعیین میزان ارزشمندی آن‌ها به شما کمک می‌کنند. نکته‌ مهمی که نباید فراموش کنید این است که باید مشخص کنید هر کلمه ‌کلیدی با چه صفحه‌ای از وب‌سایت‌تان بالا بیاید.

به چه ابزارهایی نیاز دارید؟

به‌طور معمول، در ایران بیشتر شرکت‌ها و تیم‌های محتوایی از ابزار ترلو برای برنامه‌ریزی‌های مدیریتی و گروهی استفاده می‌کنند. بنابراین باید در زمینه ساخت حساب کاربری در این نرم‌افزار و مدیریت فرآیندهای کاری در این نرم‌افزار اطلاعات کافی داشته باشید. دومین ابزاری که باید به فکر یادگیری آن باشید گوگل شیت (Google Sheets) باشید. گوگل شیت یکی از چند سرویس گوگل برای سازماندهی، تحلیل و ویرایش اطلاعات است. این برنامه امکان استفاده از نرم‌افزارهای مختلفی مانند اکسل (Excel) را در فضای وب فراهم می‌کند. البته گوگل شیت امکاناتی به گستردگی نرم‌افزار اکسل در مایکروسافت آفیس ندارد، اما بسیار کاربردی است. در گوگل شیت به راحتی می‌توانید اطلاعات را وارد کرده و آن‌ها را ویرایش کنید. علاوه بر این موارد، امکان تغییر فرمت و اندازه، ایجاد گزارش، استفاده از فرمول‌ها و محاسبات، چت آنلاین، ایجاد گراف و جدول و همچنین امکان بارگذاری شیت در بلاگ‌ها وجود دارد. گوگل شیت روشی بسیار عالی جهت ذخیره و ردیابی حجم بسیار عظیمی از اطلاعات است. سومین ابزاری که باید به فکر یادگیری آن باشید گوگل میت (Google Meet) است. گوگل میت یک سرویس ارتباط تصویری است. این یکی از دو برنامه جایگزین برای گوگل هنگ اوتس است و گوگل چت است. گوگل میت از پروتکل‌های اختصاصی برای کدگذاری ویدیو، صدا و داده‌ها استفاده می‌کند. این ابزار ها می‌توانند در مدیریت زمان، انجام کار گروهی راهگشا باشند. هنگامی که از ابزارهای فوق استفاده کنید، مشاهده خواهید کرد که چگونه روند انجام کارها را تسریع می‌بخشند.

چگونه و چه شاخص‌های کلیدی را محاسبه کنیم؟

خیلی وقت ها یک کمپین دیجیتال مارکتینگ رو اجرا کرده‌ایم و در ادامه دوست داشتیم تا ببنیم آیا کمپین موفقی بوده و ما را به اهداف بازاریابی رسانده است یا خیر. در چنین شرایطی باید از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs) و معیارهای مناسبی استفاده کنیم. به عبارتی باید بدونیم که چه چیزی را باید اندازه‌گیری کنیم و از چه چیزی عبور کنیم. از شاخص‌های مهمی که باید به فکر اندازه‌گیری آن‌ها باشیم به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • شاخص های عملکردی که در راستای اهداف کسب و کارمان هستند. ‌شایع‌ترین‌این شاخص‌ها، فروش (sales) و لید (lead) هستند.
  • البته استارتاپ‌هایی که در ابتدای راه مارکتینگ هستند روی شاخص‌های engagement و reach متمرکز شوند که نتایج دقیق‌تری نسبت به شاخص lead ارایه می‌کند.
  • شاخص‌های میزان پیشرفت، این شاخص بسیار است و برای گزارش میزان پیشرفت گزینه مطلوبی است.  در واقع این شاخص‌ها بازگو کننده میزان اثر گذاری تلاش‌های بازاریابی هستند. مهم نیست که که این اثرگذاری چقدر بزرگ یا کوچک است، مهم این است که خودتان متوجه تغییرات به واسطه اجرای کمپین شده باشید. برای مثال ممکن است مدت زمان سپری شده توسط کاربر در سایت شما به بیش از ۳ دقیقه رسیده باشد هر چند که فرم تماسی توسط آن پر نشده باشد.
  • شاخص‌هایی که خارج از کنترل ما هستند:  به‌طور مثال، ممکن است بگویید در نظر داریم به رتبه اول گوگل برسیم. اینکه آیا سایت شما برای فلان کلمه کلیدی رنک اول گوگل باشد اصلا کمکی به بهبود نرخ تبدیل می‌کند یا خیر؟ در اینجا نرخ تبدیل بسیار مهم‌تر از صرف رنک اول گوگل بودن برای یک یا چند کلمه کلیدی غیر مرتبط با کسب و کارتان است.

سایر نکات مهمی که باید به آن‌ها دقت کنید

هنگامی که به عنوان یک کارشناس بازاریابی محتوایی در سازمانی مشغول به کار می‌شوید باید درباره نحوه صحیح نوشتن کپشن‌های تلگرام، اینستاگرام، لینکدین و سایر شبکه‌های اجتماعی، عنوان‌نویسی، هشتک‌گذاری و غیره دانش کافی داشته باشید. در برخی از شرکت‌ها استودیوهایی برای ضبط فایل‌های چندرسانه‌ای در نظر گرفته می‌شود، بنابراین باید بتوانید در صورت لزوم مقابل دوربین رفته و درباره محصولی توضیح دهید.

یکی دیگر از نکات مهمی که باید به آن دقت کنید چگونگی نوشتن ایمیل‌های تبلیغاتی تاثیرگذار است که در مبحث بازاریابی ایمیلی (emailMarketing) طبقه‌بندی می‌شود.

از نکات مهم دیگری که باید به فکر یادگیری و تسلط بر آن‌ها باشید به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • بررسی پلتفرم‌های تولید محتوای رقبا
  • بررسی پلتفرم‌هایی که در زمینه رپورتاژ آگهی کار می‌کنند.
  • تسلط بر ایده‌پردازی و طوفان فکری
  • ‌آشنایی با مبانی طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری
  • ‌چگونگی نوشتن تیترهای مناسب، مقدمه‌نویسی، بخش بندی ساختار مقاله، نحوه جمع‌بندی مقاله و ...

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟