اعتیاد به تلفن همراه: عدم تمرکز، اضطراب، افسردگی، تحریک‌پذیری و بی‌خوابی
آیا استفاده بیش از حد تلفن همراه باعث کاهش ماده خاکستری مغز می‌شود؟
اگر فکر می‌کنید به تلفن همراه خود اعتیاد پیدا کرده‌اید، کمی وقت بگذارید و این مطلب را بخوانید. آیا می‌دانید استفاده بیش از حد از تلفن همراه می‌تواند روی سلامت روان شما تاثیر بگذارد؟ آمریکاهایی‌ها به طور متوسط روزانه 5 ساعت از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنند. بخشی از این زمان صرف گشت و گذار در رسانه‌های اجتماعی می‌شود و بخشی دیگر صرف استفاده از برنامه‌های مفید، بازی‌ها و غیره می‌شود.

1606683296_1_0.gif

۵ ساعت زمان زیادی برای استفاده از تلفن همراه است، و در مورد خیلی از افراد این زمان حتی بیشتر است. واقعیت این است که محیط شما بر روی نحوه تفکر، احساس و واکنش شما نسبت به جهان اطرافتان، تاثیر می‌گذارد. در واقع این مسئله می‌تواند روی سلامت روان شما اثر بگذارد.

تلفن همراه چگونه بر روی مغز تاثیر می‌گذارد

تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده بیش از حد از تلفن همراه بخصوص توسط کسانی که چند کار را با هم انجام می‌دهند، منجر به کاهش  ماده خاکستری می‌شود که در واقع مسئول توانایی شما در تمرکز طولانی مدت است. این موضوع می‌تواند به افکار ناخوشایندی منجر شود و به علائم دیگر در افراد دارای شرایط روانی خاص بیانجامد. ماده خاکستری حدود ۴۰ درصد از حجم مغز را تشکیل می‌دهد و ۹۴ درصد اکسیژن آن را مصرف می‌کند. اغلب پردازش‌های مغزی در بخش حاکستری مغز انجام می‌شود و شبکه‌های مختلفی که توسط سلول‌های عصبی ساخته می‌شود و پیام‌های عصبی در آن ها به گردش در می‌آیند، در بخش ماده خاکستری جای دارند. 

مطلب پیشنهادی

۱۰ نشانه اعتیاد به گوشی و ۴ راه مقابله با آن

وقتی زمان زیادی را با دستگاه‌های همراه خود سپری می‌کنید، مغز شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد و تغییر می‌کند. سلول‌های عصبی به طور مستقیم با هم تماس ندارند بلکه پیام های عصبی را از طریق انتقال دهنده های عصبی مانند سرتونین یا گابا انجام می دهند. GABA یک انتقال دهنده مهم عصبی است که نقش برجسته‌ای در هماهنگی شبکه‌های عصبی موضعی و عملکرد نواحی مغزی ایفا می‌کند، افرادی که به گوشی همراه خود عادت می‌کنند میزان انتقال‌دهنده عصبی گابا در معز آن‌ها کاهش می‌یابد و این مسئله می‌تواند موجب اضطراب، افسردگی، تحریک‌پذیری و بی‌خوابی شود. این احساسات بدون دسترسی به تلفن همراه و رفع عادت مغز تسکین پیدا نمی‌کند.

مضرات استفاده بیش از حد از تلفن همراه

چگونه استفاده از گوشی همراه می‌تواند روی خلق و خوی شما تاثیر بگذارد

 استفاده بیش از حد از تلفن همراه می‌تواند روی خلق و خوش شما هم تاثیر بگذارد. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که هر روز ساعت‌ها از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض افسردگی، اضطراب ، بی‌خوابی و عدم تمرکز هستند.

طبق گزارشی از این تحقیق، وقتی استفاده از تلفن همراه به یک اعتیاد تبدیل می‌شود، رفتار کاربر استراس‌زا و پرتنش می‌گردد. افرادی که به گوشی‌های هوشمند خود اعتیاد پیدا کرده‌اند، دائم مشغول بررسی و چک کردن آن هستند و وقتی این کار برایشان امکان‌پذیر نباشد، دچار اضطراب می‌شوند که می‌تواند باعث افسردگی شود.

مطلب پیشنهادی

اگر به شبکه‌های اجتماعی اعتیاد دارید؛ این ده مطلب را بخوانید!

دو نوع اختلال اضطرابی وجود دارد:

  • اختلال اضطرابی اساسی (GAD) : ناتوانی در کنترل نگرانی، GAD یا اختلال اضطرابی عمومی نام دارد و کسانی که تحت تاثیر این اختلال قرار دارند، در خانواده، کار و حفظ وضعیت مالی با مشکل مواجه خواهند شد.
  • اضطراب اجتماعی: اضطراب اجتماعی زمانی احساس می‌شود که فرد نگران نگاه دیگران نسبت به خودش است و از قضاوت‌های منفی می‌هراسد.

اگر در معرض چنین مشکلاتی قرار دارید، استفاده بیش از حد از گوشی همراه می‌تواند نشانه‌هایی را در شما ایجاد کند. در چنین مواردی، درمان دارویی به تنهایی کافی نیست، چون استفاده از تلفن همراه یک رفتار است و  یکی از بهترین راه‌های مقابله با یک رفتار مخرب، جایگزین کردن رفتارها و عادت های مناسب به جای آن است.

مضرات استفاده بیش از حد از تلفن همراه

علائم اعتیاد به تلفن همراه

باید این حقیقت را بپذیریم که ما به گوشی‌های هوشمند خود وابسته هستیم. از چک کردن اولین پیام در روز گرفته تا گشت و گذارهای نیمه شب در شبکه‌های اجتماعی، همه ما این کارها را انجام می‌دهیم. افزایش استفاده از گوشی همراه گاهی اوقات بدون توجه صورت می‌گیرد.

در ادامه علائمی را عنوان می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند بفهمید که آیا به گوشی همراه خود اعتیاد پیدا کرده‌اید یا خیر.

  • نمی‌توانید میزان استفاده از تلفن همراه را کاهش دهید
  • تمام وقت آزاد خود را صرف چک کردن تلفن همراه خود می‌کنید
  •  هر بار میزان زمان استفاده از تلفن همراه را بیشتر می‌کنید
  • وقتی گوشی کنارتان نیست، دچار دلهره و اضطراب می‌شوید
  • رابطه‌های شما تحت تاثیر استفاده از تلفن همراه قرار گرفته است

این علائم نشان می‌دهند که شما بیش از حد به تلفن همراه خود وابسته شده‌اید و باید از شر آن خلاص شوید.

مضرات استفاده بیش از حد از تلفن همراه

چگونه از اعتیاد به تلفن همراه رهایی یابیم

خوشبختانه، برای کسانی که درگیر استفاده بیش از حد از تلفن همراه هستند، راهکار وجود دارد. رفتار درمانی شناختی، راهکار بسیار موثری برای درمان عارضه اعتیاد به تلفن همراه است.

از طریق رفتار درمانی شناختی، شما می‌توانید عادت‌های بد را که منجر به بیماری‌های ذهنی می‌شوند، تشخیص دهید و روش‌هایی را برای از بین بردن این عادت‌ها یاد بگیرید و رفتارهای سالم‌تر و جدیدتری را در خود شکل دهید. رفتار درمانی شناختی یک درمان نسبتا زمانبر است و مدتی طول می‌کشد، مدت درمان بستگی به فرد دارد و درمان فرد نیاز به جلسات زیادی دارد. اگر  روبرو شدن با فرد درمانگر برای شما دشوار است و با این کار راحت نیستید، می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین بهره‌مند شوید؛ اما در هر صورت این کار باید از طریق یک فرد متخصص انجام شود.

راهکارهای دیگری که می‌توانند در این خصوص به شما کمک کنند، از این قرارند:

  • وقت بیشتری را با خانواده خود سپری کنید.
  • روی تعاملات انسانی تمرکز کنید.
  • در خانه، گوشی خود را  در محلی دور از خود قرار دهید.
  • سعی کنید بیشتر کتاب بخوانید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟