گسترش بر مبنای ساخت‌مندی
استارت‌آپ شما به واسطه این ارزش‌های بنیادین با ارزش می‌شود؟
برای شناخت دقیق ارزش‌های کلیدی باید درک درستی از اصطلاح رسالت‌محوری داشته باشیم. باید بدانیم رسالت‌محوری به چه معنا است و چرا این اصلاح نه تنها تضمین‌کننده موفقیت استارت‌آپ شما خواهد بود، بلکه باعث خواهد شد روی فعالیت‌های خود به شکل دقیق‌تری متمرکز شوید. تناسب و تجانس میان دورنما و عملکرد ضمن آن‌که به شما اجازه می‌دهد هدف استارت‌آپ خود را توصیف کنید، دید روشنی در ارتباط با کاری که استارت‌آپ شما باید انجام دهد ارائه کرده و به وضوح مشخص می‌کند استارت‌آپ شما برای چه گروهی از افراد در حال انجام کار است و چگونه این‌کار را انجام می‌دهد.

رسالت‌محوری به ما اعلام می‌دارد که بخش عمده‌ای از موفقیت یک شرکت در گرو خلق ارزش‌های مشترک است. ارزش‌های مشترک به معنای توسعه و حفظ مجموعه‌ای قابل مشاهده از ارزش‌های کلیدی و محوری است. ارزش‌هایی که با یکدیگر وجه مشترک داشته و در شالوده یک استارت‌آپ قرار دارند. اگر فیلم محیط اداره را دیده باشید به خوبی می‌دانید در آن فیلم کارمندان بر این باور بودند که شرکت دشمن شماره یک آن‌ها است. این دیدگاه به واسطه ارزش‌های محوری خاص شرکت به وجود آمده بود. زمانی که پروسه ارزش‌گذاری را آغاز می‌کنید نباید از کارمندان استارت‌آپ خود غافل شوید و آن‌ها را نیز باید یکی از ارزش‌های محوری استارت‌آپ خود بدانید. از کارمندان شاخص خود در ارتباط با ارزش‌هایی که مدنظر دارند سوال کنید، دیدگاه‌های آن‌ها را با دیدگاه‌های خود ترکیب کرده و اجازه دهید این ارزش‌ها در قالب یک فرهنگ استارت‌آپی در سراسر استارت‌آپ شما در جریان باشد. دقت کنید بازخوردهای دریافتی در این زمینه حائز اهمیت هستند. فرآیند ارزش‌گذاری شاخص‌های کلیدی یک استارت‌آپ به‌طور مداوم به ویرایش نیاز دارند. شما به عنوان بنیان‌گذار استارت‌آپ باید میزان تعهد خود نسبت به ارزش‌های کلیدی استارت‌آپ‌‌تان را آزمایش کنید. به‌طور مثال اگر به کارمندی اعلام می‌دارید که محتوایی باید در قالب یک محتوای 3000 کلمه‌ای آماده شود خود شما نیز در صورت نوشتن مطالب باید همین قاعده را رعایت کنید. استمرار این وضعیت و توجه دقیق به این مفهوم باعث خواهد شد اعضا تیم‌ها در مواجه با مشکلات تفکراتی یکپارچه و هماهنگ با یکدیگر داشته باشند. این رویکرد همچنین باعث می‌شود تا تصمیمات و اقدامات انجام شده هدفمند شده و باعث رشد استارت‌آپ شوند. دقت کنید که مبحث ارزش‌گذاری در همه فرآیندهای استارت‌آپ یعنی انجام مصاحبه‌ها، ارزیابی عملکردها و جلسات کاری باید مورد توجه قرار گیرد.

باید به گونه‌ای رفتار کنید تا کارمندان الگوی فکری شما را قبول کنند

فیسبوک شعار جالبی دارد. این شعار می‌گوید: «پر شتاب باش و همه چیز را بشکن». مدیران ارشد این شرکت در زمینه ارزش‌گذاری و مدیریت عملکردی خارق‌العاده دارند. آن‌ها به شکل مستمر به کارمندان این شرکت اعلام می‌دارند که همه پرسنل باید در کار خود سریع بوده و اثرگذار باشند. سرعت اصلی‌ترین عامل موفقیت فیسبوک بوده است. درست از همان ابتدای کار که جذب فیسبوک می‌شوید کاملا احساس می‌کنید که همه شما را تشویق می‌کنند تا کارهای خود را به سرعت انجام دهید. چنین دیدگاهی به شکل ملموس روی تجربه مشتریان اثرگذار بوده و باعث می‌شود خط تولید در استارت‌آپ‌های سخت‌افزاری، و بخش خدمات در استارت‌آپ‌های نرم‌افزاری با شتاب بیشتری منطبق با چارچوب زمانی حرکت کنند. شما باید روی دو مفهوم الگوی فکری مشترک و ارزش‌های محوری به عنوان اصلی‌ترین اولویت‌های کاری استارت‌آپ خود متمرکز شده، آن‌ها را گسترش داده و در شرکت پیاده‌سازی کنید. رفتار شما باید به گونه‌ای باشید که پرسنل این فرآیند را جدی تلقی کرده و معنای آن را به درستی درک کنند.

بهره‌وری عملیاتی را چگونه می‌توانیم بررسی کنیم؟

زمانی که به دنبال گسترش‌پذیری استارت‌آپ خود هستید، تدوین یک فرهنگ شرکتی غنی در این زمینه راهگشا خواهد بود. زمانی که بر تعداد پرسنل افزوده می‌شود ضروری است که عملکرد و کارایی فرآیند‌های عملیاتی را به دقت مورد بررسی قرار دهید. در اولین گام باید نرخ سوخت شدن سرمایه‌های مالی را ارزیابی کنید. در دنیای استارت‌آپی با واژه‌ای به نام burn rate روبرو هستید. این اصطلاح به میزان هزینه‌ای که یک استارت‌آپ در زمان مشخصی خرج می‌کند اشاره دارد. اگر بر نرخ سوخت، مدیریتی اعمال کنید در ادامه بر مبنای طرح درآمدزایی استارت‌آپ خود به راحتی می‌توانید پرسنل جدید را استخدام کرده و در این زمینه شتاب‌زده یا کند عمل نخواهید کرد. برای این منظور باید از راهکارهایی همچون پیش‌بینی‌های مالی و عملیاتی کمک بگیرید. این پیش‌بینی‌ها به شما اعلام می‌دارند در چه زمانی قرار است پول خود را چگونه خرج کنید. استارت‌آپ‌های مبتنی بر "نرم‌افزار در قالب سرویس" لازم است فاکتور دیگری که هزینه جذب مشتری و دوره بازپرداخت و نرخ از دست رفتن مشتری را مدنظر قرار دهند. سعی کنید به دنبال گسترش فاکتورهایی باشید که اعلام می‌دارند چگونه باید از کارمندان خود استفاده کنید. باید از سنجه‌هایی استفاده کنید که اعلام می‌دارند کارکنان به درستی کار خود را انجام می‌دهند یا خیر. بهتر است به کارمندان خود اعلام دارید که هدف شما از بهینه‌سازی عملیات چیست تا ارزیابی به شکل دقیق‌تری انجام شود.

چگونه چارت سازمانی را باید تغییر دهیم؟

زمانی که به دنبال گسترش‌پذیری استارت‌آپ هستید حفظ شفافیت چارت سازمانی کار چندان ساده‌ای نخواهد بود. اگر روند استخدام استارت‌آپ به شکل ضعیفی انجام شود آن‌گاه روند توسعه و بزرگ شدن تیم‌ها به شکل بی نظمی انجام خواهد شد. برای حل این مشکل باید به دنبال شرح وظایف باشید تا مشخص شود هر کارمندی  چه مسئولیتی را عهده‌دار است.

تیم‌ها را کوچک اما متحد نگه دارید و همواره بر شفافیت رسالت‌ها تاکید کنید

مدیران پروژه به خوبی می‌دانند کوچک و منسجم نگه ‌داشتن تیم با گذشت زمان به بهبود فرآیندها تبدیل خواهد شد. تیم‌های ایده‌آل‌ اندازه‌ای بیش‌تر از پنج نفر ندارند. این مدل تیم‌ها در بازه‌های زمانی طولانی مدت به خوبی می‌توانند با یکدیگر کار کنند. زمانی که تیم کوچک و پایداری را ایجاد کنید، تعامل به شکل ساده‌تری انجام شده، متدولوژی‌هایی نظیر اسکرام به خوبی می‌توانند قدرت خود را نشان داده، مسئولیت‌ها شفاف و روشن شده و راه‌‌حل‌های بکری برای حل مشکلات ارائه خواهد شد.

اجازه دهید کارمندان کار خود را انجام دهند

همان‌گونه که در ابتدای این مقاله به آن اشاره داشتیم باید به کارمندان خود اجازه دهید تا یکسری کارها را خود انجام دهند، حتا اگر خود شما توانایی انجام چنین کاری را دارید. دخالت‌های مکرر در کارهای روزانه باعث می‌شود تا محیط کار به مرور زمان خسته‌کننده و یکنواخت شده و باعث پس‌رفت شود. پس بهتر است به دنبال استخدام یک تیم رهبری بسیار خوب باشید و تنها در نقش مشاور در کنار آن‌ها باشید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟