بزرگ داده ها و فرصت‌های شغلی در آینده نزدیک
 فرصت‌های شغلی حوزه بزرگ داده‌ها در سال 2017 و پس از آن چیست؟
اصطلاح کلان داده‌ها یا بزرگ داده‌ها به یکی از مهم‌ترین مباحث این روزهای دنیای فناوری تبدیل شده است و دیگر کسی از آن چشم‌پوشی نمی‌کند. به‌گفته فوربس، بزرگ داده‌ها در حال تبدیل شدن به یک جریان جدید هستند و در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین ترندهای صنعت آی‌تی به شمار می‌روند.

1606683296_1_0.gif

این مطلب مقدمه مجموعه مقالات پرونده ویژه «داده‌های بزرگ؛ فردای بزرگ‌تر» شماره 197 ماهنامه شبکه است. علاقه‌مندان می‌توانند کل این پرونده ویژه را از روی سایت شبکه دانلود کنند.


کسب ‌و کارهای مختلف به‌خوبی به اهمیت بزرگ داده‌ها در اخذ تصمیمات مبتنی بر داده‌ها اشراف پیدا کرده‌اند؛ به‌ همین دلیل، بزرگ داده‌ها با سرعت زیادی در حال رشد و توسعه هستند. با توجه به اینکه حجم عظیمی از داده‌ها به‌صورت بی‌درنگ تولید می‌شود، میزان تقاضا برای نیروهایی که قادر به مدیریت، تحلیل و کمک به سازمان‌ها در استفاده درست از این داده‌ها باشند، به‌‌شدت افزایش پیدا کرده است. بر همین اساس، بهتر است نگاهی به آینده بازار بزرگ داده‌ها داشته باشیم و ببینیم که طی سال‌های آینده چه تقاضاهایی برای مهارت‌های بزرگ داده‌ها وجود خواهد داشت و فرصت‌های شغلی آن به چه شکل خواهد بود. 

وضعیت بازار بزرگ داده‌ها به چه شکل است و چه آینده‌ای برای آن پیش‌بینی می‌شود؟

طبق گزارشی که توسط مؤسسه پیش‌بینی IDC منتشر شده است، انتظار می‌رود که ارزش بازار بزرگ داده‌ها تا سال 2018 میلادی به رقم 46.36 میلیارد دلار برسد، به طوری که طی 5 سال آینده شاهد رشد گسترده‌ای در زمینه‌های زیرساخت، نرم‌افزار و خدمات مربوط به بزرگ داده‌ها خواهیم بود. علاوه بر این، IDC پیش‌بینی می‌کند که فناوری بزرگ داده‌ها و بازار خدمات مرتبط با آن از رشد قابل توجه 23.1 درصد در خلال سال‌های 2014 تا 2019 برخوردار بوده و خواهد بود. طبق همین گزارش، میزان هزینه سالانه آن در سال 2019 به رقم 48.6 میلیارد دلار خواهد رسید. انتظار می‌رود هادوپ که به مترادف بزرگ داده‌ها تبدیل شده است، بین سال‌های 2013 تا 2020 رشدی برابر با 58.2 درصد داشته باشد. با توجه به این آمار و ارقام باید گفت که پیش‌بینی‌های IDC بسیار خوش‌بینانه و مثبت است. از طرف دیگر، به‌گفته آلکس روسینو، یکی از تحلیلگران و محققان ارشد دلتک، سیاست‌های امنیت اطلاعات و برنامه‌های مدیریتی در دولت فدرال در حال تشویق همه سازمان‌ها و ادارات به سرمایه‌گذاری در بخش فناوری‌های محاسبات ابری و بزرگ داده هستند. در مقاله‌ای که توسط وی منتشر شد، آمده است که دلتک پیش‌بینی می‌کند مؤسسات دولتی امریکا میزان هزینه‌های خود روی خدمات محاسبات ابری را افزایش می‌دهند و آن را از رقم 2.4 میلیارد دلار در سال 2015 به 6.2 میلیارد دلار تا سال 2020 خواهند رساند. همان ‌گونه که IDC گزارش می‌کند، در دسترس بودن و سطح مهارت استعدادهای بزرگ داده‌ها و آنالیتیکس تأثیر مستقیمی بر بازار خواهد داشت. به‌ نظر می‌رسد عکس این قضیه هم درست است. تقاضا برای یک مهارت خاص و رشد آن مهارت ارتباط نزدیکی با هم دارند.

انتظار می‌رود که ارزش بازار بزرگ داده‌ها تا سال 2018 میلادی به رقم 46.36 میلیارد دلار برسد، به طوری که طی 5 سال آینده شاهد رشد گسترده‌ای در زمینه‌های زیرساخت، نرم‌افزار و خدمات مربوط به بزرگ داده‌ها خواهیم بود

مطلب پیشنهادی

انتقال سریع و هوشمندانه داده‌ها، معدن طلای عصر جدید
چالش بزرگ بعدی اکوسیستم داد‌ه‌محور چیست؟

به‌کارگیری بزرگ داده‌ها

طبق تحقیقاتی که توسط Knowledgent بر روی بزرگ داده‌ها صورت گرفته است، نشانه‌های واضحی وجود دارد که بیان‌‌کننده خروج بزرگ داده‌ها از مرحله آزمایش است. بسیاری از پرسش‌شوندگان در این تحقیق معتقدند که خیلی از سازمان‌ها و ادارت از بزرگ داده در محیط‌های تولید استفاده خواهند کرد. حدود 60 درصد آن‌ها هم اعتقاد دارند که برنامه‌ها و پروژه‌های بزرگ داده اهمیت فوق‌العاده زیادی برای سازمان و مجموعه آن‌ها دارد. از بین پرسش‌شوندگان، بیشتر از 25 درصد اعلام کردند که تاکنون از راهکارهای بزرگ داده‌ها در سازمان‌ها و ادارات خود استفاده کرده‌اند. مابقی هم قرار است طی کمتر از شش ماه آینده از این فناوری در مجموعه خود استفاده کنند.

شغل‌های بزرگ داده‌ها در سال 2017 و سال‌های آتی

طبق گزارش فوربس، 5 صنعت مهمی که در حال استخدام مهارت‌های بزرگ داده هستند شامل خدمات علمی و فنی، آی‌تی، مالی، ساخت و تولید، بیمه و خرده‌فروشی می‌شود. گراف زیر نحوه توزیع فرصت‌های شغلی در بخش‌های اشاره شده در پاراگراف‌های پیشین را نشان می‌دهد. فوربس هم‌ گزارش می‌دهد که تقاضا برای نمایندگان فروشی که در زمینه فروش راهکارهای بزرگ داده تخصص دارند، با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است و این روند در سال 2017 و سال‌های بعد از آن همچنان ادامه خواهد داشت. شغل‌های مرتبط با بزرگ داده مانند تحلیلگر امنیت اطلاعات و تحلیلگر مدیریت به‌شدت مورد تقاضا هستند.

مطلب پیشنهادی

بزرگ ‌داده‌ها چه هستند و چرا باید به آن‌ها اهمیت دهیم؟
بزرگ داده‌ها بازیگر اصلی فناوری‌های فردا

شرکت‌هایی به‌دنبال مهارت‌هـای بزرگ داده‌ها

از شرکت‌هایی که به‌دنبال نیروهای متخصص بزرگ داده‌ها هستند می‌توان به EMC، آی‌بی‌ام و اوراکل اشاره کرد. فهرستی که در شکل زیر مشاهده می‌کنید توسط WantedAnalytics تهیه شده است و 10 شغل پرتقاضای حوزه بزرگ داده‌ها را نشان می‌دهد. 

عناوین شغلی مرتبط با بزرگ داده‌ها

از جمله عناوین شغلی مهمی که در ارتباط با بزرگ داده‌ها وجود دارند به دانشمند داده، مهندس داده، مهندس بزرگ داده، دانشمند یادگیری ماشین، متخصص تحلیل‌های کسب ‌و کار، توسعه‌دهنده مجازی‌سازی داده، مهندس هوش کسب ‌و کار (BI)، معمار راهکارهای BI، متخصص BI، مدیر تحلیل، مهندس یادگیری ماشین و متخصص آمار اشاره کرد. 

تقاضا برای مهارت‌های بزرگ داده‌ها

همان‌ طور که بازار بزرگ داده‌ها در حال گسترش است، تقاضا برای نیروها و متخصصانی که در این خصوص مهارت داشته باشند در حال افزایش است. امروزه شرکت‌ها به ارزش بالای داده و تحلیل آگاه شده‌‌اند؛ از همین رو، به‌دنبال نیروهای متبحری هستند که بتوانند این داده‌ها را درک و از آن استفاده کنند. پرتال‌های مربوط به فرصت‌های شغلی مانند Indeed ،Glassdoor و بسیاری دیگر تصویر واضحی از میزان تقاضا برای شغل‌های بزرگ داده‌ها را نشان می‌دهند. با وجود اینکه، بزرگ داده‌ یک اصطلاح بسیار وسیع است و شامل موارد زیادی می‌شود، اما عموماً در فهرست‌های مربوط به استخدام نیروهای تازه شاهد همین نام در کنار نام‌هایی مانند تحلیلگر داده، دانشمندان داده و سایر شغل‌های مهم مرتبط با صنعت داده هستیم. بر اساس گزارشی که توسط WantedAnalytics منتشر شده است، در طی شش ماه نخست سال 2015 بیشتر از 112 هزار و 469 بار به مهارت بزرگ داده اشاره شده است. این رقم نسبت به مدت مشابه در سال 2014 یک افزایش 118 درصدی را نشان می‌دهد. هادوپ هم مانند بزرگ داده بسیار بزرگ و عظیم است. این اصطلاح در شش ماه نخست سال 31 هزار و 274 بار مورد اشاره قرار گرفته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 118 درصد رشد کرده است. فناوری به ‌طور پیوسته در حال تغییر است و کلمات و اصطلاحاتی که به این صنعت اختصاص دارند نیز شامل همین تغییر می‌شوند. به‌ عنوان مثال، بزرگ داده که تا همین اواخر بیشترین اصطلاح مورد استفاده بود، هم‌اکنون جای خود را به بی‌درنگ داده است. البته این به‌معنای کاهش تقاضا برای مهارت‌های بزرگ داده نیست، بلکه تنها نام آن تغییر کرده است. تکستیون یک استارت‌آپ مستقر در سیاتل امریکا با بررسی 500 هزار فرم درخواست کار برای مشاغل مرتبط با بزرگ داده به نتیجه مشابه دست یافت. بر اساس تحقیقی که توسط IDG Enterprise Big Data Research انجام شد، طی 12 تا 18 ماه آینده، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برنامه گسترده‌ای را برای سرمایه‌گذاری در مجموعه مهارت‌های لازم برای مشاغل مرتبط با بزرگ داده شامل دانشمند داده، معمار داده، تحلیلگر داده، مجازی‌ساز داده، تحلیلگر تحقیقات و تحلیلگر کسب ‌و کار آغاز می‌کنند. 

مطلب پیشنهادی

دنیایی که در آن داده‌ها حرف اول و آخر را می‌زنند

از بین بردن شکاف موجود بین مهارت‌های بزرگ داده

در حالی‌ که تقاضای زیادی برای مهارت‌های بزرگ داده وجود دارد، اما وقتی صحبت از در دسترس بودن این مهارت‌ها به‌ میان می‌آید شاهد شکاف عمیقی هستیم. فروشندگان فناوری بزرگ داده‌ها با آموزش نیروهای خود درصدد رفع این شکاف هستند. برای اینکه حرفه‌ای‌ها و متخصصان بزرگ داده‌ها به‌عنوان بخشی از این جریان عظیم پذیرفته شوند، این گلوگاه باید از بین برود. طبق گزارش Knowledgent، بیشتر از 55 درصد از پرسش‌شوندگان به ‌این مسئله اشاره کردند که یافتن منابعی که از مهارت‌های مورد نیاز بزرگ داده‌ها برخوردار باشند یا کار بسیار دشواری است یا اینکه فوق‌العاده چالش‌برانگیز است.

مهارت‌های بزرگ داده‌ها برای کسب درآمد بهتر

اگر به‌دنبال این هستید تا مهارت‌های بزرگ داده‌ها را به پروفایل کاریتان اضافه کنید، دلایل زیادی برای انجام این کار وجود دارد. طبق بررسی جدیدی که توسط O’Reilly در رابطه با درآمد مهارت‌های مختلف صورت گرفته است، بزرگ داده‌ در صدر فهرست قرار دارد. به‌گفته Indeed، متوسط حقوق سالانه حرفه‌ای‌های بزرگ داده‌ها چیزی حدود 114 هزار دلار امریکا است. این رقم 98 درصد بیشتر از متوسط درآمد سالانه سایر مشاغل مورد نیاز در سطح بین‌المللی است. 

مطلب پیشنهادی

اینترنت اشیا با این روش‌ها، ارزش کسب‌وکارها را چندبرابر می‌کند
فارستر به‌ابعاد استفاده از IoT در زندگی بشر می‌پردازد

از سوی دیگر، Glassdoor هم متوسط درآمد سالانه کسانی ‌که در زمینه بزرگ داده‌ها مهارت دارند را 104 هزار و 850 دلار و دانشمندان بزرگ داده‌ها را 115 هزار دلار اعلام می‌کند. طبق پیش‌بینی فوربس، متوسط درآمد سالانه این گروه از متخصصان 124 هزار دلار است. در شکل زیر متوسط درآمد بین صنایع مختلف به‌خوبی نشان داده شده است. 
با توسعه بزرگ داده‌ها، فرصت‌های کاری خیلی زیادی برای حرفه‌ای‌های آی‌تی که از مهارت‌های مرتبط با آن برخوردار هستند به‌ وجود می‌آید. با توجه به اینکه شرکت‌ها به‌شدت به‌دنبال یافتن متخصصان بزرگ داده‌ها هستند، این بهترین زمان برای فراگیری مهارت‌های مورد نیاز در جهت یافتن یک شغل مناسب با درآمد خوب است. بدون شک، با اضافه شدن مهارت‌های بزرگ داده‌ها به پروفایل کاری شما فرصت‌های بسیار خوبی در بازار آی‌تی برایتان به‌ وجود می‌آید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟