چه زمانی پایتون نمی‌تواند پاسخگوی مسئله شما باشد؟
زبان پایتون برای چه کارهایی مناسب نیست
پایتون یکی از معروفترین زبانهای برنامه نویسی سالهای اخیر است. ساختار دستوری ساده و واضح آن باعث شده تا پایتون به یک زبان کدنویسی ایدهال برای تازه کاران تبدیل شود. قابل انکار نیست که یادگیری پایتون با توجه به موارد استفاده گسترده آن به یک ضرورت تبدیل شده است. به همین دلیل این سوال نیز مطرح می‌شود که چه زمانی پایتون نمی‌تواند پاسخگوی مسئله شما باشد؟ در چه شرایطی زبان برنامه نویسی پایتون را نباید یاد گرفته و استفاده کرد؟

1606683296_1_0.gif

پایتون مناسب چه کاری است

به طور خلاصه، پایتون به یک زبان یادگیری ماشینی تبدیل شده است. اغلب برنامه‌های یادگیری ماشینی با استفاده از زبان پایتون نوشته می‌شوند و در مباحث مرتبط با کدنویسی در کلاس‌های درس و آموزش کار با رزبری پای همیشه پایتون به عنوان یک بخش از آموزش برنامه نویسی در نظر گرفته می‌شود.

این دلایل به همراه تعداد قابل توجهی از شرکت‌های بزرگ که از پایتون استفاده می‌کنند، ذهن را به این سمت هدایت می‌کند که این همان زبان برنامه نویسی اصلی آینده است. اما اگر پایتون تا این اندازه کار راه انداز است، چرا شما نباید از آن استفاده کنید؟

1. شما قصد دارید به یک توسعه دهنده وب تبدیل شوید

توانایی‌های پایتون خیلی گسترده‌تر از توسعه وب است. اینستاگرام بزرگترین سایتی است که Django (یک فریم ورک وب پایتون) را اجرا می‌کند. یکی از مهندسان ارشد اینستاگرام به نام ژیون لی در این باره می‌گوید: «ما استفاده از پایتون را به این دلیل آغاز کردیم زیرا کار با آن راحت است، اما ما طی سال‌ها تغییرات زیادی روی آن انجام دادیم تا آن را تا حدی که مورد انتظار ما است ساده نگه داریم.»

این نشان دهنده آن است که Django یک فریم ورک قدرتمند و با ظرافت است. اما پرسش اینجا است که وقتی جاوا اسکریپت از قبل برای چنین منظوری در نظر گرفته شده است چرا باید Django را یاد گرفت؟

فریم ورک‌های جاوا اسکریپت مثل React و Vue.js بسیار پرطرفدار هستند. هر دو می‌توانند از Django و سایر فریم ورک‌های سمت سرور مثل Ruby on Rails استفاده کنند. اما از آنجا که هر دو زبان‌های مبتنی بر جاوا اسکریپت هستند، چرا شما باید از چیزی غیر از Node.js استفاده کنید؟

این به معنای آن نیست که جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی کامل و ایده‌ال است. برعکس بسیاری به خلاف این اعتقاد دارند. اما اگر شما تازه توسعه وب را آغاز کرده‌اید، هنوز بهترین انتخاب برای شما همان جاوا اسکریپت است.

2. شما قصد دارید به یک توسعه دهنده بازی تبدیل شوید

حتما کاربران Pygame از این موضوع متعجب خواهند شد. مگر کتابخانه‌های خوش ساخت مختص ساخت بازی‌های کامپیوتری به زبان پایتون وجود ندارد؟ بله وجود دارد. Pygame یک منبع فوق العاده برای یادگیری استفاده از پایتون در برنامه نویسی بازی است.

بعضی از بازی‌های خوب به زبان پایتون نوشته شده‌اند و حتی یک بازی تیراندازی اول شخص وجود دارد که به طور کامل در Pygame نوشته شده است. اما اغلب (نه همه) افرادی که وارد حوزه توسعه بازی می‌شوند به دنبال چیزی فراتر از توانایی پایتون هستند. یک پلتفرم قدرتمند با ابزارهای توسعه و ویرایش که امکانات کامل را در اختیار توسعه دهنده می‌گذارد. اما پایتون چنین امکانی را مثل آنچه Unity و Unreal  ارائه می‌کنند در اختیار شما نمی‌گذارد.

3. شما قصد دارید با سیستم‌های سطح پایین کار کنید

با وجودی که حوزه آماتور روبوتیک علاقه زیادی به پایتون نشان می‌دهد، اما این بهترین زبان برنامه نویسی برای انجام چنین کاری نیست. در بسیاری از سیستم‌های الحاقی و سطح پایین، پایتون انتخاب مناسبی نیست.

مفهوم سیستم الحاقی (embedded system) که طی چند سال گذشته باب شده است چندان واضح و مشخص نبوده است. برای مقايسه می‌توان این‌گونه در نظر گرفت که بوردهای الکترونیک کوچک توسعه مثل Arduino الحاقی هستند. دستگاه‌های بزرگتر و پیچیده‌تر مثل رزبری پای یا بوردهای مینی کامپیوترهای مشابه نیز عموما الحاقی در نظر گرفته نمی‌شوند.

مشکل مربوط به ضرورت اختصاص حافظه و زمانبندی می‌شود. یک تراشه 8 بیت که بخشی از یک سخت افزار الحاقی است نیاز دارد تا مدیریت حافظه در آن بسیار با دقت انجام شود. این موضوعی نیست که پایتون بتواند به خوبی از عهده آن برآید و به همین دلیل است که زبان Arduino نسخه ساده سازی شده‌ای از C/C++ است.

4. آیا شما به پایتون نیاز دارید؟

آنچه در نگاه اول مشخص و منطقی به نظر می‌رسد این است که اگر شما از قبل به یک زبان برنامه نویسی قدرتمند و قابل قبول مسلط هستید، چرا باید آن را تغییر دهید؟

یادگیری زبان اول شما را با اصول اولیه برنامه نویسی آشنا می‌کند و شما بعد از آن با سرعت بیشتری کدهای دستوری یک زبان جدید را یاد خواهید گرفت.

خیلی از کدنویسان حرفه‌ای پایتون اولین کار خود را با این زبان آغاز نکرده بودند. به دلیل ماهیت ساده و قابل فهم فرامین آن، یادگیری پایتون به عنوان یک زبان دوم یا چندم را راحت‌تر می‌کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟