Nitrux زیبا و روان
با نیتروکس زیباترین توزیع حال حاضر لینوکس آشنا شوید
زمانی که مجرب‌ترین طراحان رابط کاربری روی یکی از توزیع‌های لینوکس متمرکز شوند و آن‌را طراحی کنند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ جواب ساده است. توزیعی به نام Nitrux متولد می‌شود. نیتروکس از یک رابط کاربری کاملا جذاب بهره می‌برد. این توزیع، دسکتاپ Nomad را معرفی کرده است که بر مبنای محیط‌های Qt و KDE Plasma5 ساخته شده است

1606683296_1_0.gif

در شرایطی که نیتروکس بر مبنای لینکوس اوبونتو طراحی شده است، اما در مقایسه با سایر توزیع‌هایی که بر مبنای اوبونتو طراحی شده‌اند تفاوت‌هایی دارد. به واسطه آن‌که نیتروکس از الگوی توسعه غیرپایدار استفاده می‌کند. در حال حاضر نگارش یک نیتروکس بر مبنای توزیع نسخه 17.10 اوبونتو طراحی شده است.

شاید برای تعدادی از کاربران نیتروکس یک توزیع جدید باشد اما واقعیت این است که در گذشته نیز توزیعی به همین نام روانه بازار شده بود که آن نسخه نیز همانند نسخه فعلی بر مبنای Dev Branch و بر اساس اوبونتو طراحی شده بود که از KDE 4 به عنوان محیط دسکتاپ خود استفاده می‌کرد.

اما توزیع جدید تفاوت‌هایی با توزیع قدیمی آن‌ دارد. تیم طراحی کننده نیتروکس در این ارتباط گفته است: «آخرین نگارش نیتروکس بر مبنای اوبونتو 15.10 ساخته شده بود که توزیع 7.15 بود. ما به واسطه یکسری مشکلات با systemd و networkmanager فرآیند توسعه آن نسخه را متوقف کردیم.

 در طی این مدت زمانی اوبونتو از upstart به systemd انتقال پیدا کرد که البته پشتیبانی systemd خالی از اشکال نبود. ما در آن زمان از توزیع Dev Branch استفاده کردیم که در حال توسعه بود. همین موضوع باعث شد تا نیتروکس از این بابت متحمل خساراتی شود. نسخه فعلی نیز بر مبنای Dev Branch اوبوتنو است، با این وجود به‌روزرسانی‌های منظمی را برای آن ارائه می‌کنیم.»

ویژگی‌های جالب توجه نیتروکس

نگارش یک توزیع نیتروکس بر مبنای Dev Branch طراحی شده است که جالب‌ترین ویژگی‌های آن به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

از جدیدترین نسخه KDE Plasma ویژه Nomad Desktop استفاده می‌کند.

از فایروال Nomad خاص خود با توانایی به‌کارگیری پروفایل‌ها، فعال و غیرفعال شدن سریع، تنظیم سریع قواعد وارد و خارج شونده، مشاهده برنامه‌ها و پورت‌هایی که در حال برقراری ارتباط با یکدیگر هستند، اضافه و حذف ساده قواعد

وتمرکز بر یک بسته‌بندی یونیورسال پشتیبانی می‌کند. لازم به توضیح است که این توزیع تنها برای سامانه‌های 64 بیتی طراحی شده است.

دانلود نیتروکس

علاقه‌مندان به دنیای لینوکس قادر هستند نیتروکس را در قالب یک فایل ایزو با حجم 1.1 گیگابایت از سایت این شرکت به نشانی https://nxos.org/#download  دانلود کنند. اما به این نکته دقت کنید که به برنامه Unetbootin برای ساخت یک فلش قابل نصب نیاز دارید به واسطه آن‌که تعدادی از کاربران اعلام داشته‌اند Statrup Disk Creator اوبونتو در این زمینه برای آن‌ها کار نکرده است. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟