یک چارچوب منعطف و قدرتمند جاوااسکریپتی
 چرا یادگیری React در سال 2023 انتخاب درستی  است؟
به‌طور معمول، افرادی که برنامه‌نویسی جاوااسکریپت را یاد می‌گیرند، هنگام انتخاب ری‌اکت، ویو و انگولار با تردید روبه‌رو می‌شوند. به‌طوری‌که در بیشتر موارد تحت تاثیر نظرات اطرافیان تصمیم می‌گیرند با یادگیری React به دنیای کدنویسی حرفه‌ای وارد شوند، بدون آن‌که اطلاع دقیقی درباره ویژگی‌های آن داشته باشند. همین مسئله باعث می‌شود در بلندمدت به دلایل مختلف از انتخاب خود پشیمان شوند و تصمیم بگیرند یادگیری چارچوب دیگری را آغاز کنند. در این مقاله، به واکاوی این مسئله می‌پردازیم که ری‌اکت (React) چیست، چه مزایایی دارد و چه آینده‌ای پیش‌روی آن است. به‌ نظر می‌رسد محبوبیت چارچوب‌های جاوا‌اسکریپت روزبه‌روز در حال افزایش است و درک عملکرد همه آن‌ها برای یک توسعه‌دهنده کار ساده‌ای نیست. با این‌حال، اگر قصد استفاده از ری‌اکت را دارید یا به دنبال یادگیری آن هستید، باید به چند پرسش مهم در این زمینه دقت کنید. به دنبال ساخت چه چیزی هستید؟ قرار است چه نوع داده‌هایی را پردازش کنید؟ آیا می‌خواهید یک وب‌سایت سازگار با سئو ایجاد کنید و غیره. اگر تازه قصد ورود به دنیای برنامه‌نویسی را دارید، پیشنهاد می‎کنیم به منظور آشنایی بهتر با این کتاب‌خانه مبتنی بر جاوااسکریپت، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

1606683296_1_0.gif

ری‌اکت (React) چیست؟

ری‌اکت یکی از قدرتمندترین کتاب‌خانه‌های فرانت‌اند متن‌باز مبتنی بر زبان جاوااسکریپت است. توسعه‌دهندگان، از این کتاب‌خانه برای طراحی رابط کاربری وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی تک‌صفحه‌ای استفاده می‌کنند. البته، این امکان وجود دارد تا از ری‌اکت برای مدیریت لایه View و ساخت مولفه‌هایی با قابلیت استفاده مجدد طراحی رابط کاربری استفاده کرد. ری‌اکت برای اولین بار در سال 2011 میلادی توسط فیس‌بوک برای انجام فعالیت‌های داخلی توسعه پیدا کرد، اما در گذر زمان توسعه پیدا کرد تا سرانجام در سال 2013 میلادی به‌شکل عمومی در دسترس همه برنامه‌نویسان قرار گرفت.

توسعه‌دهندگان می‌توانند از ری‌اکت برای ساخت برنامه‌های وب‌محور بزرگ، بدون نیاز به بارگذاری صفحه استفاده کنند. از ویژگی‌های شاخص این چارچوب باید به سرعت بالا، مقیاس‌پذیری و سهولت در استفاده اشاره کرد. شما می‌توانید از این کتاب‌خانه همراه با کتاب‌خانه‌های دیگر زبان جاوااسکریپت، مثل انگولار به‌شکل ترکیبی استفاده کنید.

به اعتقاد بسیاری از توسعه‌دهندگان وب، ری‌اکت یکی از بهترین انتخاب‌ها در زمینه کدنویسی چندسکویی (Cross-platform) است که توسعه برنامه‌های کاربردی مخصوص گوشی‌های هوشمند را امکان‌پذیر می‌کند. برنامه‌نویسان از طریق به‌کارگیری این کتاب‌خانه می‌توانند روی هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS کدنویسی کنند. 

مطلب پیشنهادی

نکات و ترفندهایی که هنگام نوشتن کدهای React باید به آن‌ها دقت کنید

چرا به نظر می‌رسد ReactJS آینده توسعه وب است؟

همان‌گونه که اشاره کردیم، ری‌اکت، کتاب‌خانه قدرتمند رابط کاربری جاوا‌اسکریپت است که آن‌را به به اولین انتخاب برای توسعه وب تبدیل کرده است. بنابراین، اجازه دهید تا ببینیم چرا شرکت‌ها باید ReactJS را برای الزامات فرانت‌اند پروژه‌شان نسبت به کتاب‌خانه‌های دیگر مدنظر قرار دهند. 

ReactJS به انتخاب اصلی تیم‌های توسعه و استارت‌آپ‌ها تبدیل خواهد شد

جاوا‌اسکریپت زبان برنامه‌نویسی وب است. ReactJS یکی از بهترین چارچوب‌هایی است که امکان ساخت رابط کاربری برای برنامه‌های تحت وب از طریق جاوا‌اسکریپت را به‌وجود می‌آورد. علاوه بر این، در سال‌های اخیر به‌دلیل سهولت، سریع و کارآمد بودن، محبوبیت زیادی نزد توسعه‌دهندگان پیدا کرده است. به‌طوری که برخی از سایت‌های خبری بزرگ جهان از این چارچوب در زمینه بهبود رابط کاربری وب‌سایت‌های خود استفاده می‌کنند. 

این وب‌سایت‌ها، به این دلیل ری‌اکت را انتخاب می‌کنند تا سایت خود را سریع‌تر در دسترس کاربران قرار دهند. مهم‌تر از همه، منبع‌باز است و قابلیت‌های قدرتمندی در زمینه تغییر کدهای منبع به‌منظور تطابق با نیازهای پروژه در اختیارتان قرار می‌دهد. از این‌رو، ReactJS انتخاب اصلی تیم‌های توسعه و استارت‌آپ‌ها خواهد بود، زیرا تمام ویژگی‌های لازم برای ساخت یک برنامه وب قدرتمند را در 

اختیار دارد. 

ReactJS همچنان پرطرفدارترین پلتفرم است و هنوز هم در حال رشد است 

سادگی و انعطاف‌پذیری ری‌اکت، توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها را برای ساخت برنامه‌های کاربردی پویا و منعطف، جذب خود کرده است. برخلاف Angular و View، توسعه‌دهندگان با دانش بالای جاو‌ااسکریپت، می‌توانند به‌سرعت از آن استفاده کنند. علاوه بر این، بسته‌های متعددی را به‌منظور ادغام با پروژه‌های نرم‌افزاری در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. 

علاوه بر این، ری‌اکت به شما اجازه می‌دهد با استفاده از کتاب‌خانه‌ها و ابزارهای خارجی، برنامه‌های وب پیچیده ایجاد کنید و مطمئن باشید بالاترین سطح از عملکرد را خواهند داشت. به همین دلیل است که ReactJS به‌سرعت نردبان محبوبیت را بالا رفته است.

مطلب پیشنهادی

چگونه با React یک برنامه بزرگ را  مدیریت و سازماند‌هی کنیم؟

گزینه مناسبی برای شبکه‌های اجتماعی یا تجارت الکترونیک است

ReactJS یک فناوری کارآمد است که به شما امکان می‌دهد راه‌حل‌های خلاقانه خود برای برنامه‌های مختلف برای داشبوردها، شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، فروشگاه‌های آنلاین و موارد این‌چنینی را در کوتاه‌ترین زمان به‌شکل عملی پیاده‌سازی کنید. تطبیق‌پذیری بالای این چارچوب با برنامه کاربردی به شما اجازه می‌دهد به دقیق‌ترین شکل بر روند اجرای کدها نظارت داشته باشید. همین مسئله باعث شده تا شرکت‌های بزرگی مثل فیس‌بوک، پینترست، پی‌پال، دراپ‌باکس و اوبر به‌شکل گسترده از آن استفاده کنند. 

انتخابی عالی برای برنامه‌های تک‌صفحه‌ای (SPA) است

تصور کنید هر بار که فید یک شبکه اجتماعی مثل فیس‌بوک را پیمایش می‌کنید، مجبور هستید صفحه را به‌روزرسانی کنید. این مشکلی است که برنامه‌های وب تک‌‌صفحه‌ای آن‌را حل کرده‌اند. برنامه‌های تک‌صفحه‌ای، تجربه کاربری غنی را در حین واکشی داده‌ها در پس‌زمینه ارائه می‌کنند و نتایج دقیقی را بر مبنای تعامل کاربر با صفحه در اختیارش قرار می‌دهند. با توجه به این‌که، SPAها باید به‌طور مداوم محتوا را بر اساس داده‌های وب سرور خود به‌روز کنند، هیچ فناوری‌ای به اندازه ری‌اکت در این زمینه قدرتمند نیست. ری‌اکت، ابتدا برای ساخت برنامه‌های تک‌صفحه‌ای مورد استفاده قرار گرفت، زیرا ویژگی‌های قدرتمندی مثل Virtual DOM ،Redux و جریان داده‌های یک‌طرفه را ارائه می‌کرد که به آن اجازه می‌دهد تا به‌روزرسانی‌ محتوای ثابت را به‌شکل دقیقی مدیریت کند. با این‌حال، در گذر زمان قابلیت‌های کاربردی زیادی به آن افزوده شد که باعث شد در زمینه‌های مختلفی قابل استفاده باشد. 

ReactJS اجازه می‌دهد پلتفرم‌های سازگار با سئو ایجاد کنید

همه می‌خواهند برنامه‌های وب‌شان توسط موتورهای جست‌وجو شناسایی شوند تا بیشترین ترافیک را جذب کنند. راهکارهای بی‌شماری برای سئو وب‌سایت‌ها و برنامه‌های وب‌محور در اختیار کاربران قرار دارد که برخی از آن‌ها نتیجه دلخواه را به‌همراه نخواهند داشت. این مسئله در مورد برنامه‌هایی که با استفاده از ری‌اکت ساخته می‌شوند، متفاوت است. توانایی ری‌اکت در رندر کردن مجدد کدهای در حال اجرا، آن را به انتخاب خوبی برای سئو تبدیل کرده است، به‌ویژه هنگامی که صحبت از محتوایی است که باید عنکبوت‌های خزنده وب، آن‌ها را نمایه‌گذاری کنند. با React، نیاز به نوسازی یک صفحه کامل وجود ندارد؛ به این معنا که صفحات می‌توانند در زمان کمتری بارگیری شوند و خزنده‌های موتورهای جست‌وجو قادر به یافتن محتوای وب‌سایت‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن خواهند بود. بنابراین، اگر می‌خواهید یک برنامه سازگار با سئو و کیفیت بالا ایجاد کنید، ReactJS بهترین انتخاب است. به بیان دقیق‌تر، ری‌اکت کمک می‌کند تا موتورهای جست‌وجو تحت هر شرایطی بتوانند کدها را بخوانند و صفحه را نمایش دهند. این تکنیک، در بهبود سئو سایت تاثیرگذاری قابل توجهی دارد. 

آمارها چه اطلاعاتی درباره آینده ReactJS می‌دهند؟

دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد ReactJS به‌طور بالقوه آینده توسعه وب است. از دلایل مهم در این زمینه به موارد زیر باید اشاره کرد: 

  •  ReactJS از jQuery پیشی گرفته و از سال 2021 به محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین چارچوب وب نزد توسعه‌دهندگان در سراسر جهان تبدیل شده است.
  •  ReactJS محبوب‌ترین چارچوب/کتاب‌خانه فرانت در سال 2022 میلادی بوده است. 

فیس‌بوک و جامعه توسعه‌دهندگان به بهترین شکل از ReactJS پشتیبانی می‌کنند و انجمن‌های متشکل از هزاران کاربر حرفه‌ای به پرسش‌های کاربران پاسخ می‌دهند و بهترین شیوه‌های کدنویسی را با یک‌دیگر به‌اشتراک قرار می‌دهند.

بیش از یک میلیون وب‌سایت با استفاده از ری‌اکت توسعه پیدا کرده‌اند. 

  •  ReactJS، به‌دلیل مقیاس‌پذیری، مستندات غنی، منحنی یادگیری آسان و توانایی بالا در ارائه جامع‌ترین راه‌حل‌ها برای مشکلات، برتری قابل توجهی نسبت به Angular یا VueJS دارد.
  •  ReactJS یک چارچوب عالی در شرایطی است که باید یک برنامه تک‌صفحه‌ای با محتوای پویا ایجاد کنید. هنگامی‌که توسعه‌دهندگان • ReactJS را در تیم توسعه دارید، مطمئن خواهید بود که آن‌ها کمک می‌کنند تا برنامه‌‌های وب‌محور را با هزینه‌های پایین توسعه داده و نگه‌داری کنید. برنامه‌هایی که به‌دلیل کدنویسی حداقلی، فرآیند نگه‌داری از پروژه‌ها را ساده می‌کنند. 
  •  ری‌اکت به‌دلیل سادگی و جامع بودن، راه‌حل‌هایی برای مشکلات ارائه می‌کند که نزد توسعه‌دهندگان محبوب است. از قابلیت‌های کاربردی ارائه‌شده توسط این چارچوب باید به اتصال دو‌طرفه داده‌ها، برنامه‌نویسی اعلانی و رندر سفارشی DOM اشاره کرد. ری‌اکت یک واسط برنامه‌نویسی کاربردی بصری با قابلیت‌های قدرتمند و رویکرد توسعه‌دهنده‌پسند برای ساخت مولفه‌های رابط کاربری ارائه می‌کند که تگ‌های HTML را با سبک‌های CSS به بهترین شکل ادغام می‌کند. 

ری‌اکت چه معایبی دارد؟ 

فرآیند یادگیری ری‌اکت در مقایسه با ‌چارچوب‌های دیگر کمی سخت است. اگر تازه به دنیای برنامه‌نویسی وارد شده‌اید در درک کدها با دشواری‌هایی روبه‌رو خواهید شد. دلیل دشوار بودن یادگیری ری‌اکت، به JSX که در ترکیب نحوی گسترش‌یافته جاوااسکریپت قرار دارد مرتبط است. 

چارچوب ری‌اکت در مقایسه با برخی از چارچوب‌ها و کتاب‌خانه‌های قدیمی دنیای وب مثل jQuery جدیدتر است. به همین دلیل درک برخی از کدها و توابعی که ارائه می‌کند سخت است و برخی از ویژگی‌های آن نیازمند بهبود هستند. از ویژگی‌هایی که باید بهبود پیدا کنند به موارد زیر باید اشاره کرد: 

  •  نیاز به نوشتن کدهای بومی اضافی برای آن گروه از مولفه‌هایی که با ساختار ری‌اکت سازگار نیستند. 
  •  مولفه‌های ری‌اکت در گذر زمان با افت عملکرد روبه‌رو می‌شوند. 
  •  انتشار بیش‌ازحد به‌روزرسانی‌ها باعث سردرگمی توسعه‌دهندگان می‌شود.
  •  راه‌اندازی اولیه ری‌اکت، فرآیند زمان‌بری است؛ که دلیل آن، تاخیر در راه‌اندازی رشته‌ها (Threads) در زبان جاوااسکریپت است. 
  •  از آن‌جایی که ری‌اکت کتاب‌خانه منبع‌بازی است، امنیت کمی دارد. به بیان دقیق‌تر، وجود چنین کتاب‌خانه‌هایی از طرفی باعث محبوبیت آن شده و از طرف دیگر، امنیت آن‌را با مشکل روبه‌رو کرده است. در برخی از پروژه‌ها مثل توسعه برنامه‌های مالی و بانکی که تمام فرآیند باید به‌شکل کاملا محرمانه انجام شود و امنیت در اولویت قرار دارد، استفاده از ری‌اکت توصیه نمی‌شود. به همین دلیل، کارشناسان توصیه می‌کنند در مورد چنین پروژه‌هایی از این چارچوب استفاده نشود.

ری‌اکت چه مزایای شاخصی ارائه می‌دهد؟

این چارچوب شبیه به دیگر چارچوب‌های مبتنی بر جاوااسکریپت، مزایا و معایب خاص خود را دارد. یکی از مزایای ری‌اکت این است که قابلیت استفاده مجدد از کدها را امکان‌پذیر می‌کند. به بیان دقیق‌تر، اگر ابزار کارتان این چارچوب است، دیگر نیازی ندارید که برای هر سیستم‌عاملی مثل اندروید یا iOS، برنامه کاربردی جداگانه طراحی کنید. به همین دلیل است که بیشتر توسعه‌دهندگان برای صرفه‌جویی در وقت و کاهش هزینه‌ها، به سراغ یادگیری ری‌اکت می‌روند. 

مولفه‌هایی که در کتاب‌خانه‌های منبع‌باز این چارچوب وجود دارد، باعث می‌شوند تا فرآیند طراحی و توسعه برنامه‌های کاربردی با سرعت بیشتری انجام شود. به عبارت دیگر، این کتاب‌خانه، طیف گسترده‌ای از قابلیت‌هایی را که برنامه‌نویسان به آن نیاز دارند، به‌شکل ازپیش‌ساخته‌شده در اختیارشان قرار می‌دهد. در این حالت، تنها کاری که توسعه‌دهندگان باید انجام دهند، انتخاب ماژول موردنیاز است. لازم به ذکر است که استفاده از کدهای موجود در کتاب‌خانه‌ها به‌شکل رایگان، برای همه امکان‌پذیر است. در حقیقت، مزیت چارچوب فوق در این است که در طراحی رابط کاربری از رشته‌های متفاوت و واسط‌های برنامه‌نویسی بومی استفاده می‌کند. 

همان‌گونه که اشاره کردیم، یک چارچوب منبع‌باز مبتنی بر جاوااسکریپت است. به همین دلیل توسعه‌دهندگان می‌توانند به ساده‌ترین شکل به آن دسترسی داشته باشند. همچنین، اگر در هنگام استفاده از این چارچوب با مشکلی روبه‌رو شوید، انجمن‌های قدرتمندی متشکل از توسعه‌دهندگان ری‌اکت به شما کمک می‌کنند. از مزایای دیگر این چارچوب باید به رابط کاربری ساده و قابل درک، توانایی ساخت برنامه‌های کاربردی باثبات، معماری ماژولار، پشتیبانی از انواع پلاگین‌ها و غیره اشاره کرد. 

سهولت در ساخت برنامه‌های متحرک

تا قبل از پیدایش این چارچوب، برنامه‌نویسی یک صفحه پویا، فرآیند سختی بود که بسیاری از توسعه‌دهندگان تمایلی به انجام آن نداشتند. در حقیقت، برای ساخت چنین صفحاتی، به حلقه‌های خاص HTML نیاز بود. ری‌اکت این مشکل را حل کرد تا مراحل کدنویسی پروژه‌ها کوتاه‌تر شود. این‌کار به‌لطف به‌کارگیری ترکیب نحوی JSX ساده شد. 

معماری مولفه‌گرا

مولفه‌گرا به این معنا است که ری‌اکت از مولفه‌های خاصی استفاده می‌کند. این معماری خاص و منطقی، نقش مهمی در برقراری ارتباط موثر عناصر با یک‌دیگر و طراحی بصری برنامه‌های وب‌محور دارد.

استفاده از پارادایم برنامه‌نویسی اعلانی 

برنامه‌نویسی شامل دو نوع دستوری و اعلانی است. در نوع دستوری، برنامه‌نویس باید برخی گام‌های مخصوص تعریف کند تا از طریق پشت‌سرگذاشتن آن‌ها به هدف نهایی برسد. در حالی که در برنامه‌نویسی اعلانی به اصول و کلیات اشاره می‌شود و گام‌های اجرایی، موردنظر برنامه‌نویس نیستند. از آن‌جایی که ری‌اکت بر مبنای برنامه‌نویسی اعلانی است، کدهای نوشته‌شده خیلی راحت‌تر پیش‌بینی می‌شوند. بنابراین، بررسی و برطرف کردن مشکلات ساده‌تر است. 

DOM مجازی

وجود این ویژگی در ری‌اکت اجازه می‌دهد تا توسعه برنامه‌ها راحت‌تر شود و انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند. در این حالت، DOM مجازی جایگزین نمونه اصلی می‌شود و بدین ترتیب با هر بار تغییر در برنامه، تمام آن‌چه که کدنویسی شده نشان داده می‌شود. 

رابط کاربری اعلانی

این ویژگی، باعث افزایش خوانایی کدهای ری‌اکت و حل سریع‌تر باگ‌ها می‌شود. در حقیقت، این چارچوب، یکی از بهترین گزینه‌ها برای توسعه رابط کاربری دسکتاپ و موبایل است. 

سهولت 

وجود چرخه‌های عمری که به بهترین شکل ممکن تعریف شده‌اند، باعث می‌شود تا استفاده از ری‌اکت برای ساخت برنامه‌های حرفه‌ای ساده‌تر شود. با توجه به این‌که ری‌اکت از ترکیب نحوی خاص JSX استفاده می‌کند، اجازه می‌دهد ترکیب جاوااسکریپت و HTML به بهترین شکل انجام شود. البته استفاده از JSX به‌شکل الگوسازی (Templating) ضرورتی ندارد و هر زمان که بخواهید می‌توانید از جاوااسکریپت به‌تنهایی استفاده کنید.

عملکرد ایده‌آل

در ری‌اکت خبری از کانتینر ازپیش‌ساخته برای دستیابی به وابستگی نیست. همین مسئله باعث شده تا توسعه‌دهندگان بتوانند از ماژول‌های Require JS ،Browserify و EcmaScript استفاده کنند که به‌‌شکل خودکار به dependency اضافه می‌شود. 

رویکرد بومی

تمام ویژگی‌هایی که در منابع مختلف برای ری‌اکت معرفی می‌شوند، برای React Native نیز صادق هستند. همچنین، کدها بین دو سیستم‌عامل اندروید و iOS مشترک هستند. این ویژگی کمک می‌کند تا بتوانید از مولفه‌هایی که ساخته‌اید در پروژه‌های مختلف استفاده کنید.

کلام آخر

امروزه، بخش عمده‌ای از توسعه‌دهندگان از چارچوب ری‌اکت برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان استفاده می‌کنند. با وجود کاستی‌هایی که ری‌اکت دارد، اما به‌شدت مورد توجه توسعه‌دهندگان قرار دارد. با توجه به آن‌که جاوااسکریپت کتاب‌خانه‌های مختلفی دارد، ممکن است این پرسش برای‌ شما مطرح شود که چرا از بین آن‌ها ری‌اکت را انتخاب کنیم؟ بدون شک وجود مزایا و ویژگی‌های خاص، باعث شده تا برنامه‌نویسان به سراغ آن بروند. افرادی که تجربه کدنویسی دارند، مشکل زیادی در کار با ری‌اکت نخواهند داشت. این در حالی است که کتاب‌خانه‌های انگولار و Ember از Domain specific Language مشترک استفاده می‌کنند که فرآیند یادگیری آن‌ها را حتا برای برنامه‌نویسان مجرب سخت می‌کند. این در حالی است که برای یادگیری ری‌اکت، باید دانش نسبی درباره CSS و HTML داشته باشید و با نحوه کار جاوااسکریپت آشنا باشید. از آن‌جایی که ری‌اکت الگوهای طراحی مشابهی دارد، فرآیند طراحی یک وب‌سایت یا برنامه با استفاده از این چارچوب تفاوت زیادی با یک‌دیگر ندارد. جاوااسکریپت و React native کمک می‌کنند تا بتوانید رابط کاربری برنامه‌های کاربردی را حرفه‌ای‌تر برای هر دو پلتفرم اندروید و iOS طراحی کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟