افزایش آمار بازدید‌های سایت
شش نکته کلیدی برای بهبود ترافیک سایت و افزایش بازدیدها (قسمت اول)
برای آن‌که بتوانید ترافیک و سئو سایت خود را ارتقا دهید باید بهینه‌سازی را روی تک به تک عناصر سایت اعمال کنید. ایجاد نقشه سایت برای تصاویر، واکنش‌گرا بودن سایت به‌طوری که روی دستگاه‌های مختلف به شکل راحتی در اختیار کاربر قرار داشته باشد از فاکتورهای مهمی هستند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. در این مقاله با چند مورد از مهم‌ترین تکنیک‌های سئو که الگوریتم‌های گوگل به آن‌ها توجه دارند آشنا خواهید شد. همچنین اگر احساس می‌کنید ترافیک سایت شما مطلوب نیست، پیشنهاد می‌کنیم با متخصصان سئو ماهنامه شبکه تماس بگیرید.

1606683296_1_0.gif

1.به موتورهای جست‌وجو کمک کنید تصاویر شما را پیدا کنند

اگر یک نقشه سایت ویژه تصاویر ایجاد کنید تا حد بسیار زیادی به روبات‌های گوگل کمک کرده‌اید اطلاعات کافی در مورد تصاویری که روی سایت خود قرار داده‌اید به دست آورند. این رویکرد باعث می‌شود عکس‌هایی که روی سایت آپلود کرده‌اید در نتایج جست‌وجو بهتر دیده شوند. ساختار و فرمت این فایل شبیه به فایل نقشه سایتی است که ایجاد می‌کنید. فایلی که باید بر مبنای استاندارد XML ساخته شود.

2.از فرمت‌های فایلی استاندارد تصاویر استفاده کنید

بیشتر مرورگرهای مدرن امروزی از فرمت‌های فایلی عمومی JPEG، GIF،PNG  و BMP و فرمت WebP پشتیبانی می‌کنند. ایده خوبی است که پسوند فایل با نوع فایل یکسان باشد. به‌طور مثال اگر فایلی فرمت GIF دارد از فرمت JPEG برای آن استفاده نکنید. همچنین به دلیل این‌که فرمت BMP حجم نسبتا بالایی دارد بهتر است تا حد امکان از این فرمت فایلی استفاده نکنید.

3. سایت خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید تا در دستگاه‌های موبایل به راحتی در دسترس باشد

دنیای امروز کاملا بر مبنای گوشی‌های هوشمند کار می‌کند. بیشتر مردم جست‌وجوهای خود را از طریق موتور گوگل و با اتکا بر گوشی‌های هوشمند انجام می‌دهند. در نتیجه نسخه دسکتاپی یک سایت ممکن است به راحتی روی دستگاه‌های همراه قابل استفاده نباشد. در نتیجه اگر سایت شما به گونه‌ای طراحی شده باشد تا هم روی کامپیوترهای شخصی و هم گوشی‌های همراه با تطبیق اندازه خودکار در دسترس باشد نه تنها به کاربر اجازه می‌دهد به راحتی از صفحات سایت شما دیدن کند بلکه از طریق موتورهای جست‌وجو امتیازاتی به دست می‌آورد. پیشنهاد ما این است که به فکر پیاده‌سازی سایت‌های واکنش‌گرا باشید. مزیت مهم پیاد‌ه‌سازی چنین سایت‌هایی به  عدم نیاز به بزرگ‌نمایی یا پیمایش افقی آن‌ها باز می‌گردد. پیاده‌سازی مدل برنامه‌نویسی واکنش‌گرا کار خیلی پیچیده‌ای نیست. به‌طوری‌که با کدهای سبک‌بندی به خوبی می‌توانید این الگو را پیاده‌سازی کنید. گوگل از اواخر سال 2016 میلادی به بعد تصمیم گرفت ‌محتوای سایت‌هایی که برای موبایل پیاده‌سازی می‌شوند را به دقت مورد بررسی قرار داده و در ارتباط با رتبه‌دهی این فاکتور را مدنظر قرار دهد. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهند که سازمان‌ها و طراحان وب نیز از این رویکرد استقبال کرده‌اند. در نتیجه در زمان سبک‌بندی صفحات مراقب باشید تا محتوا روی دستگاه‌های همراه به شکل درستی نشان داده شوند.

4. درک تفاوت میان دستگاه‌ها

مرورگرهای موبایل همانند مرورگرهای کامپیوترهای شخصی این پتانسیل را دارند تا صفحات را به شکل درستی پردازش کنند. این مرورگرها به شکل قدرتمندی با HTML5 به تعامل می‌پردازند. اما به دلیل این‌که صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند از صفحه‌نمایش کامپیوترهای شخصی کوچک‌تر است به شکل پیش‌فرض در حالت عمودی قرار دارند. تبلت‌ها در رده‌ای متفاوت از گوشی‌های هوشمند طبقه‌بندی می‌شوند. با توجه به این‌که تبلت‌ها صفحه‌نمایش بزرگ‌تری دارند، در نتیجه شما باید به فکر بهینه‌سازی محتوا برای تبلت‌ها نیز باشید. بهتر است این تصور را داشته باشید که کاربران انتظار دارند سایت شما را به همان شکلی که روی مرورگر دسکتاپی خود مشاهده می‌کنند روی تبلت‌ها نیز مشاهده کنند.

5. یک استراتژی درست موبایلی اتخاذ کنید

چندین راهکار برای نمایش محتوا روی گوشی‌های هوشمند وجود دارد. از جمله استراتژی‌هایی که گوگل از آن‌ها پشتیبانی می‌کند می‌توان به طراحی واکنش‌گرا (توصیه شده از سوی گوگل)، ارائه سایت به شکل پویا و آدرس‌های اینترنتی جداگانه (AMP) اشاره کرد. پس از آن‌که سایت خود را برای نسخه موبایلی ایجاد کردید، در ادامه می‌توانید از ابزار mobile-friendly به نشانی https://search.google.com/test/mobile-friendly به منظور بررسی و ارزیابی عملکرد سایت در ارتباط با دستگاه‌های همراه استفاده کنید. این ابزار به شما نشان می‌دهد که آیا سایت شما مطابق با معیارهای موبایلی طراحی شده است یا خیر. به گونه‌ای که صفحات آن در نتایج جست‌وجوی انجام شده از طریق گوشی‌های هوشمند نشان داده شوند. همچنین ابزار  Search Console Mobile Usability نیز به منظور ارزیابی و برطرف کردن مشکلات احتمالی در زمان نمایش در موبایل در اختیار شما قرار دارد. اگر روی سایت خود محتوای ایستای زیادی همچون پست‌های بلاگی یا صفحات مربوط به محصولات دارید، بهتر است به فکر پیاده‌سازی این محتوا از طریق AMP سرنام Accelerated Mobile Pages باشید. این تکنیک ضمن آن‌که تضمین می‌کند HTML به شکلی دوستانه و سریع نشان داده خواهد شد، این اطمینان خاطر را نیز به وجود خواهد آورد که سایت شما روی زیرساخت‌های مختلف به شکل درستی به نمایش درخواهد آمد.

6. برای آن‌که سایت‌های موبایلی به شکل درستی شاخص‌گذاری شوند آن‌ها را پیکربندی کنید

صرفنظر از نوع پیکربندی موبایلی که برای سایت خود انتخاب کرده‌اید در مجموع باید به یکسری اصول پایند باشید که از آن جمله به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • اگر از سرویس‌های پویا یا دامنه جداگانه‌ای برای نسخه موبایلی استفاده می‌کنید به گوگل اطلاع دهید که چه زمانی سایت شما نسخه موبایلی را به نمایش خواهد گذاشت. در این حالت زمانی که کاربران از طریق دستگاه‌های همراه خود در گوگل به جست‌وجو می‌پردازند، تنها صفحات خاص موبایلی سایت به آن‌ها نشان داده خواهد شد.
  • اگر از طراحی واکنش‌گرا استفاده می‌کنید از برچسب name="viewport" به منظور مشخص کردن نحوه تنظیم محتوا استفاده کنید. اگر از حالت Dynamic Serving استفاده می‌کنید باید از ویژگی Vary HTTP header به منظور ارسال درخواست به سمت سرور با توجه به نوع دستگاهی که از سوی کاربر به کار گرفته شده است استفاده کنید. اگر از یک آدرس جداگانه برای صفحات موبایل استفاده می‌کنید از طریق به‌کارگیری تگ link و عناصر rel="canonical" و rel="alternate" ارتباط میان صفحات را مشخص کنید.
  • منابع سایت را در دسترس روبات‌های جست‌وجو قرار دهید. مسدود کردن منابع صفحه باعث می‌شود تا گوگل درک روشنی از سایت شما در اختیار نداشته باشد. به‌کارگیری نادرست فایل robots.txt ممکن است به مسدود شدن منابع سایت منجر شود. اگر منابع سایت همچون CSS، جاوااسکریپت یا تصاویر برای روبات‌های گوگل مسدود شده باشند، گوگل این‌گونه تصور می‌کند که این منابع در دسترس دستگاه‌های همراه قرار ندارند و بنابراین طراحی سایت شما mobile-friendly نبوده است. در چنین شرایطی سایت در زمان جست‌وجو بای دستگاه‌های همراه رتبه قابل قبولی به دست نخواهد آورد.
  • از اشتباهات رایج که باعث آزرده خاطر شدن مخاطبان دستگاه‌های همراه می‌شود دوری کنید. به‌طور مثال قرار دادن ویدیوها در مکان‌هایی که غیرقابل پخش هستند.
  • صفحات موبایل که تجربه کاربری ضعیفی را ارائه می‌کنند، رتبه سایت در زمان جست‌وها با دستگاه‌های همراه را کاهش می‌دهند. سایت‌هایی که به لحاظ تجربه کاری مشکلات زیادی دارند ممکن است در زمان نتایج جست‌وجو با یک هشدار به کاربر نشان داده شوند. اگر صفحه‌ای در ابتدا یک تبلیغ تمام صفحه به کاربر نشان دهد و کاربر مجبور شود ابتدا تبلیغ را ببندد تا به محتوای موردنظر خود دسترسی پیدا کند به لحاظ تجربه کاربری یک امتیاز منفی برای سایت شما به شمار می‌رود.
  • یک سایت باید این پتانسیل را داشته باشد تا به کاربرانی که از دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کنند اجازه دهد عملیات یکسانی را انجام دهند. به‌طور مثال، اگر کاربران این قابلیت را دارند تا نظرات خود را از طریق نسخه کامپیوتر شخصی درج کنند از طریق نسخه موبایلی نیز باید به چنین قابلیتی دسترسی داشته باشند. همچنین همه تصاویر، ویدیوها و پیوندها باید روی همه دستگاه‌هایی که از یک سایت بازدید می‌کنند در دسترس باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که داده‌ها، تصاویر، ویدیوها و متادیتاهای ساخت یافته بدون هیچ مشکلی در نسخه موبایلی نیز در دسترس قرار داشته باشند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟