مراحل راه‌اندازی یک سایت وردپرسی از صفر تا صد (بخش دوم)
هر چند وردپرس و دیگر سیستم‎های مدیریت محتوا ساخت و راه اندازی یک وب‎سایت جدید را خیلی ساده‎تر می‎‎کنند، اما همچنان کارهای زیاد و دشواری وجود دارد که برای پیاده سازی یک سایت باید انجام شود. این بیشتر زمانی نمود پیدا می‎‎کند که شما هیچ دانشی در زمینه برنامه نویسی ندارید و تجربه‎ای در مورد توسعه وب کسب نکرده‎اید. برای آشنایی با مراحل مورد نیاز برای راه اندازی یک سایت وردپرس با ما همراه باشید.

1606683296_1_0.gif

این مقاله به دو بخش تقسیم بندی شده است: در بخش اول به انجام کارهای اولیه برای راه اندازی یک وب‎سایت (خارج از مدیریت وردپرس) پرداختیم و در بخش دوم به وظایفی که در بخش مدیریت وردپرس باید به آن توجه شود نگاه می‎‎کنیم.

بخش اول این مقاله را از اینجا بخوانید

بخش مدیریت وردپرس به تنظیمات و پیکربندی آن و نصب پلاگین‎ها و تم‎ها اختصاص دارد. شما باید تمام این وظایف را از ناحیه مدیریت وردپرس که در آدرس http://www.yoursite.com/wp-admin قرار دارد و از طریق نام کاربری و کلمه عبوری که در زمان نصب وردپرس ایجاد کرده بودید انجام دهید.

1. نصب یک پلاگین امنیتی

سایت‎های وردپرس بسیار در معرض خطر حملات هکرها قرار دارند، به همین دلیل اولین کاری که شما بعد از وارد شدن به سایت وردپرس خود باید انجام دهید نصب یک پلاگین امنیتی است. پلاگین های امنیتی زیادی وجود دارد که می‎توانید یکی از آنها را انتخاب کنید، اما باید توجه داشته باشید كه برای جلوگیری از همپوشانی قابلیت‎ها و وظایف باید هر بار تنها یکی از آنها را نصب کنید.

اگر می‎خواهید روی سایت خود از قابلیت دریافت کامنت یا فرم تماس نیز استفاده کنید باید یک پلاگین ضد اسپم را نیز نصب کنید. بعضی از پلاگین‎های امنیتی مثل  BulletProof Security قابلیت ضد اسپم را نیز ارائه می‎کنند و شما نیاز به نصب پلاگین جداگانه ندارید.

2. پیکربندی تنظیمات

در بخش مدیریت وردپرس انواع مختلفی از تنظیمات وجود دارد که باید به آن رسیدگی کنید. شما می‎توانید آنها را در منوی Settings موجود در نوار کناری سمت چپ پیدا کنید. این تنظیمات به گونه‎ای معرفی شده‎اند که به راحتی قابل درک هستند. ما تنها به دو مورد از آنها که نباید فراموش شود اشاره خواهیم کرد.

اگر شما از گواهینامه SSL در سایت خود استفاده می‎کنید فراموش نکنید که گزينه‎های WordPress Address (URL) و Site Address (URL) در بخش General Settings از نسخه HTTPS آدرس سایت شما استفاده می‎کند.

وردپرس یک ساختار پیش فرض برای آدرس دهی لینک‎ها دارد که شما می‎توانید آن را در بخش Settings > Permalinks مدیریت وردپرس پیدا کنید. ساختار پیش فرض به جای نام پست در لینک تنها از یک شناسه (برای مثال، http://yoursite.com/?p=12) استفاده می‎کند که مناسب موتورهای جستجو نیست و شما حتما باید آن را تغییر دهید.

طبق نظر متخصصان سئو، بهترین ساختار URL برای موتورهای جستجو استفاده از نام پست در ساختار لینک است. سعی کنید قبل از راه اندازی نهایی سایت نوع ساختار لینک مورد نظر خود را مشخص کنید زیرا در آینده تغییر دادن آن سخت می‎شود (چرا که موتورهای جستجو آدرس URL قدیمی‎ شما در خود ثبت کرده‎اند).

3. ساخت حساب کاربری

قبل از راه اندازی سایت خود بهتر است نحوه مدیریت کاربران خود را مشخص کنید. وردپرس ضوابط متفاوتی برای کاربران (مدیر، ویراستار، نویسنده و عضو سایت) در نظر گرفته است. هرگز برای کاربران بیشتر از مقدار مورد نیازشان جواز فعالیت صادر نکنید. برای نمونه یک subscriber (کسی که وبلاگ شما را دنبال می‎کند) نباید اجازه نوشتن یا ویرایش پستها را داشته باشد.

حتی اگر سایت شما تنها یک کاربر دارد، بهتر است حساب همین کاربر متفاوت از حساب کاربری مدیر باشد. به عنوان یک قانون کلی، از حساب کاربری مدیر باید تنها برای پیکربندی و مدیریت سایت استفاده کنید. برای ساخت یک حساب کاربری جديد به منوی Users > Add New نوار کناری مراجعه کنید.

4. نصب یک پلاگین سئو

برای این که عملکرد خوبی در موتورهای جستجو داشته باشید باید از پلاگین سئو در سایت خود استفاده کنید. حتما قبل از شروع به کار و ارسال محتوا به سایت خود این پلاگین را نصب و پیکربندی کنید تا فیلدهای مربوطه به Add New Post و add New Page اضافه شود.

 All in One SEO Pack و Yoast SEO دو پلاگین معروف در این زمینه هستند که به شما امکان می‎دهند سایت وردپرس خود را به حساب ابزار وبمستری گوگل و بینگ اضافه کنید.

5. ایجاد محتوا

شما برای سایت خود به محتوا نیز احتیاج دارید. نصب مقدماتی وردپرس به شما اجازه می‎دهد محتوای خود را به دو شکل پست و صفحه ایجاد کنید. پستها تاریخ دار هستند به همین دلیل برای مطالب روزانه و وبلاگ نویسی ایده ال به نظر می‎رسند، در حالی که صفحات بدون تاریخ بوده و برای ساخت محتوای ثابت مثل صفحه معرفی و اطلاعات تماس مناسبند.

6. اضافه کردن دکمه صفحات اجتماعی

دو نوع دکمه برای صفحات اجتماعی وجود دارد که شما می‎توانید به سایت خود اضافه کنید: share و follow. دکمه‎های Share قبل و بعد هر پست (یا صفحه) قرار می‎گیرد و به بازدیدکنندگان اجازه می‎دهد این پست بخصوص را در شبکه‎های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند.

دکمه‎های Follow یا به سرصفحه یا پاصفحه اضافه می‎شوند و به بازدیدکنندگان اجازه می‎دهد حساب صفحات اجتماعی شما را دنبال کنند. تعداد زیادی پلاگین رایگان برای صفحات اجتماعی در وردپرس وجود دارد. به عنوان مثال، پلاگین  AddtoAny Share Buttons همزمان دکمه‎های share و follow را در خود جای داده است.

7. اضافه کردن و سفارشی سازی یک تم

علاوه بر پلاگین، سایت وردپرس شما به تم هم احتیاج دارد. نصب پیش فرض وردپرس یا با تم سالیانه پیش فرض (Twenty SeventeenTwenty SixteenTwenty Fifteen و نظاير این) همراه است و یا خدمات دهنده میزبانی شما یک تم را برای آن در نظر گرفته است.

انواع مختلفی از تم‎های رایگان و تجاری نیز برای وردپرس وجود دارد که شما بر اساس نوع ساختار سایت خود می‎توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. در بخش WordPress Theme Directory سایت رسمی‎ وردپرس یا بخش مدیریت وردپرس در منوی Appearance > Themes > Add New نیز می‎توانید تم مورد نظر خود را جستجو کنید.

بعد از اضافه کردن تم مورد نظر شما می‎توانید آن را با استفاده از منوی Appearance > Customize  سفارشی سازی کنید. شما همچنین می‎توانید اغلب سفارشی سازی تم را با استفاده از theme customizer انجام دهید اما باید منوی آن را به صورت جداگانه ایجاد کنید. برای انجام این کار به Appearance > Menus > Edit Menus مراجعه کنید.

8. اتصال سایت به Google Analytics

برای اتصال سایت خود به حساب Google Analytics شما به یک پلاگین نیاز دارید. تعدادی پلاگین رایگان برای این کار در سایت رسمی‎ وردپرس وجود دارد که می‎توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

هدف اصلی یک پلاگین Google Analytics اضافه کردن کد جاوا اسکریپت ارائه شده به سایت شما است تا حساب Google Analytics شما بتواند با آن ارتباط برقرار کند. شما باید شناسه Google Analytics خود را به صفحه مدیریتی این پلاگین اضافه کنید.

یکی از این پلاگین‎های کاربردی در این زمینه GA Google Analytics است که ظرف دو دقیقه نصب می‎شود و به خوبی کارش را انجام می‎دهد. البته شما باید بر اساس نیاز خود پلاگین Google Analytics را انتخاب کنید.

9. نصب پلاگین کش

کش کردن محتوا به اندازه قابل توجه‎ای عملکرد سایت را افزایش می‎دهد، بنابراین بهتر است از یک پلاگین مربوط به این کار استفاده کنید. کش کردن به این معنا است که اسناد وب مثل صفحات HTML و محتوای ثابت مثل تصاویر و اسکریپت‎ها که دائم تغییر نمی‎کنند از حافظه موقت (cache) بارگذاری می‎شوند.

نصب پلاگین کش آخرین کاری است که برای راه اندازی سایت خود باید انجام دهید و زمانی که سیستم کش فعال می‎شود شما تا زمانی که حافظه کش را تخلیه نکنید متوجه تغییرات نخواهید شد.

پلاگین‎های زیادی برای کش کردن محتوا در سایت رسمی‎ وردپرس وجود دارد، اما WP Super Cache و W3 Total Cache از بقیه معروف‎تر هستند. نصب WP Super Cache راحت‎تر است به همین دلیل برای تازه کارانی که می‎خواهند به سرعت یک سیستم کش قابل اطمینان را در اختیار داشته باشند مناسب‎تر است. W3 Total Cache گزينه‎های بیشتری را ارائه می‎کند اما در عين حال پیکربندی آن نیز سخت‎تر است.

10. آزمايش سایت

در نهایت، فراموش نکنید برای کسب اطمینان از عملکرد کارهای انجام شده آنها را امتحان کنید. تمام پستها و صفحات را بررسی کنید. اگر از فرم تماس استفاده می‎کنید کارکرد درست آن را هم آزمايش کنید. دکمه‎های صفحات اجتماعی و سایر قابلیت‎هایی که به سایت خود اضافه کرده‎اید را هم بررسی کنید.

فراموش نکنید که سایت خود را در چند مرورگر مختلف و دستگاه‎های موبایل گوناگون بررسی کنید. همچنین می‎توانید برای تجزیه و تحلیل عملکرد و پیدا کردن مشکلات احتمالی از Pingdom Website Speed Test  یا  Mobile-Friendly Test Tool گوگل استفاده کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟