مراحل راه اندازی یک سایت وردپرسی از صفر تا صد (بخش اول)
هر چند وردپرس و دیگر سیستم‎های مدیریت محتوا ساخت و راه اندازی یک وب‎سایت جدید را خیلی ساده‎تر می‎کنند، اما همچنان کارهای زیاد و دشواری وجود دارد که برای پیاده سازی یک سایت باید انجام شود. این بیشتر زمانی نمود پیدا می‎کند که شما هیچ دانشی در زمینه برنامه نویسی ندارید و تجربه‎ای در مورد توسعه وب کسب نکرده‎اید. برای آشنایی با مراحل مورد نیاز برای راه اندازی یک سایت وردپرس با ما همراه باشید.

1606683296_1_0.gif

این مقاله به دو بخش تقسیم بندی شده است: در بخش اول به انجام کارهای اولیه برای راه اندازی یک وب‎سایت (خارج از مدیریت وردپرس) خواهیم پرداخت و در بخش دوم به وظایفی که در بخش مدیریت وردپرس باید به آن پرداخته شود نگاه می‎کنیم.

بر اساس نوع وب‎سایتی که شما قصد راه اندازی آن را دارید ممکن است وظایف دیگری نیز وجود داشته باشد که باید به آنها نیز رسیدگی کنید. برای نمونه، اگر قصد راه اندازی یک فروشگاه مجازی را داشته باشید علاوه بر دو وظیفه اصلی که به پرداخته خواهد شد کارهای دیگری از جمله راه اندازی پایگاه داده و اتصال سیستم خرید آنلاین نیز باید انجام شود. اما برای راه اندازی تمام وب‎سایت‎های وردپرس یکسری کارهای اولیه و مقدماتی توصیه می‎شود که ما در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

1. ثبت یک نام دامنه

قبل از هر چیز شما باید یک نام دامنه (domain) برای خود داشته باشید. اغلب خدمات دهندگان میزبانی وب در هنگام خرید سرویس میزبانی این امکان را در اختیار شما قرار می‎دهند تا یک نام دامنه را نیز برای خود ثبت کنید. شما همچنین می‎توانید دامنه موجود خود را از یک ثبت کننده دامنه دیگر به این میزبان منتقل کنید.

2. خرید یک طرح میزبانی وب

وقتی شما یک طرح میزبانی وب را خریداری می‎کنید در واقع بخشی از امکانات سرور خدمات دهنده را برای نگهداری از وب‎سایت خود اجاره می‎کنید. معمولا این میزبان‎ها خدمات مرتبط دیگری را نیز ارائه می‎کنند که به نگهداری و مدیریت وب‎سایت شما کمک می‎کند. در نتیجه در هنگام انتخاب طرح مورد نظر خود برای میزبانی وب باید نیاز وب‎سایت خود را در نظر داشته باشید. برای اغلب سایت‎های وردپرس یک سرور اشتراکی لینوکس بهترین انتخاب است.

بعد از انتخاب و خرید طرح میزبانی وب شما می‎توانید از طریق یک داشبورد مدیریتی (معمولا cPanel) حساب میزبانی خود را مدیریت کنید، به پایگاه داده دسترسی پیدا کنید، حساب ای‎میل ایجاد کنید و سایر وظایف مرتبط با وب‎سایت را انجام دهید.

3. نصب وردپرس

شما باید نرم افزار WordPress را روی سایت خود نصب کنید تا بتوانید از مزایای آن استفاده کنید. خیلی از خدمات دهندگان میزبانی وب امکان نصب خودکار را فراهم می‎کنند و شما می‎توانید در زمان تحویل گرفتن حساب وب خود نصب کننده خودکار وردپرس را اجرا کنید.

اگر نمی‎خواهید از نصب خودکار استفاده کنید می‎توانید وردپرس را از طریق نصب کننده اپلیکیشن Softaculous که در داشبورد cPanel قرار دارد نصب کنید. شما می‎توانید با استفاده از Softaculous چند نرم افزار مختلف دیگر را هم نصب کنید.

4. نصب یک گواهینامه SSL

اگر چه داشتن یک گواهینامه SSL روی سایت الزامی‎ نیست، اما استفاده از آن بسیار توصیه می‎شود. اول به این دلیل که کاربران به یک سایت امن بیشتر اعتماد می‎کنند، و علت بعدی این است که مرورگرها دیگر چندان روی خوشی به وب‎سایت‎های کدگذاری نشده نشان نمی‎دهند.

نصب یک گواهینامه SSL روی سایت شما به این معنا است که در ارتباطات به جای استفاده از  HTTP از طریق پروتکل امن HTTPS انجام می‎شود و آدرس وب‎سایت شما به جای http://www.yoursite.com به شکل https://www.yoursite.com خواهد بود.

خوشبختانه امروزه اکثر خدمات دهندگان میزبانی وب یک گواهینامه SSL رایگان در اختیار شما قرار می‎دهند که معمولا برای وب‎سایت‎های کوچک کفایت می‎کند. شما می‎توانید آن را از طریق منوی Security > SSL/TLS در cPanel نصب و مدیریت کنید.

5. ایجاد حساب‎های ای‎میل

شما برای مديريت وب‎سایت وردپرس (برای مثال، دریافت اطلاعیه‎های امنیتی) خود حداقل به یک آدرس ای‎میل احتیاج دارید. البته شما می‎توانید از خدمات دهندگان ثالث ای‎میل مثل جی‎میل و یاهو استفاده کنید، اما حرفه‎ای‎تر خواهد بود اگر از نام اختصاصی دامنه خود برای ای‎میل استفاده کنید.

برای انجام این کار در cPanel به منوی Email > Email Accounts بروید و فرم Add Email Account را پر کنید.

برای دسترسی به آدرس ای‎میل جدید خود به پایین همان صفحه‎ای که ای‎میل را ساخته بودید بروید و روی دکمه More کلیک کنید و بعد گزینه Access Webmail را انتخاب کنید.

صندوق ای‎میل شما یک آدرس جداگانه نیز دارد که معمولا یا به صورت http://webmail.yoursite.com/ و یا http://yoursite.com/webmail/ خواهد بود. شما می‎توانید آن را بعد از وارد شدن به حساب ای‎میل خود مشاهده کنید. اگر تنها می‎خواهید ای‎میل خود را بررسی کنید دیگر نیازی به وارد شدن به cPanel نیست و می‎توانید با این آدرس مستقیما به حساب ای‎میل خود وارد شوید.

6. تنظیم یک اتصال FTP

برای دستیابی به فایل‎های موجود در سرور خود به یک اتصال FTP نیاز خواهید داشت. از آنجا که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای پیشرفته است شما می‎توانید اغلب وظایف را از داخل داشبورد آن انجام دهید، اما بعضی اوقات برای آپلود یا دانلود فایل‎ها و فولدرهای خود از سرور نیاز به یک سرویس جداگانه دارید. برای نمونه، وقتی یک پلاگین خراب امکان استفاده از بخش مدیریت وردپرس را با اختلال مواجه می‎کند ساده‎ترين کاری که شما می‎توانید انجام دهید غیرفعال كردن این پلاگین از داخل سرور است. یک کاربرد دیگر زمانی است که شما می‎خواهید فایل‎های  .htaccessیا wp-config خود را اصلاح کنید و این فایل‎ها از داخل پانل مدیریت وردپرس در دسترس نیستند.

برای دسترسی به سایت خود از طریق FTP، شما به یک حساب FTP نیاز دارید. حساب‎های میزبانی معمولا با دو حساب FTP از پیش نصب شده همراه هستند، یکی برای دسترسی ریشه و دیگری برای لاگها. شما از طریق منوی Files > FTP Accounts در cPanel می‎توانید به صفحه تنظیمات حساب‎های FTP دسترسی داشته باشید.

در خیلی از موارد استفاده از حساب ریشه کفایت می‎کند اما باید توجه داشته باشید كه حساب ریشه به تمام فایل‎ها دسترسی خواهد داشت و استفاده از آن از لحاظ امنیتی به صلاح نیست، بنابراین بهتر است با ساخت یک حساب FTP جداگانه و فراهم کردن دسترسی آن به فولدرهای مورد نظر (نه بیشتر) علاوه بر افزایش سطح امنیت نیاز به دسترسی به اطلاعات را نیز برطرف کنید.

اگر شما روی گزينه Configure FTP Client کلیک کنید یک تب جداگانه باز می‎شود که گزینه‎های مربوط به تنظیمات کلاینت FTP در آن قرار دارد.

شما می‎توانید به جای FTP از SFTP استفاده کنید. SFTP فایل‎ها را به صورت کدگذاری شده بین سرور و کامپیوتر شما منتقل می‎کند. این کار باعث افزایش امنیت می‎شود اما در عين حال راه اندازی آن نیز سخت‎تر است. بعد از این که شما از طریق FTP به سرور متصل شدید، متوجه خواهید شد که وردپرس در دایرکتوری public_html نصب شده است.

7. ثبت سایت در موتورهای جستجو

اگر می‎خواهید سایت شما نیز در نتایج جستجو ظاهر شود، باید آن را ثبت کنید. شما می‎توانید با استفاده از  Google Webmaster Tools سایت خود را در گوگل و با استفاده از  Bing Webmaster Tools آن را در بینگ و یاهو ثبت کنید. بعضی از مدیران سایت خود را تنها در گوگل ثبت می‎کنند، اما نباید مزایای استفاده از بینگ را نادیده گرفت.

برای استفاده از Google Webmaster Tools باید یک حساب گوگل داشته باشید. بعد از این که وارد بخش وبمستر گوگل شدید در صفحه اصلی روی دکمه Add a property کلیک کنید و آدرس سایت خود را وارد کنید.

برای اثبات این که وب‎سایت وارد شده متعلق به شما است باید فایل تاییدیه HTML  ارائه شده از طرف گوگل را دانلود کرده و از طریق FTP آن را به دایرکتوری public_html سرور خود آپلود کنید. بعد از انجام این کار روی دکمه Verify کلیک کنید.

برای کسب بهترین نتیجه جستجو بهتر است چهار آدرس URL مختلف از سایت خود را به شکل زیر به گوگل معرفی کنید:

  1. http://www.yoursite.com
  2. http://yoursite.com
  3. https://www.yoursite.com
  4. https://yoursite.com

شما باید تمام این آدرس‎ها را به صورت propertyهای جداگانه وارد کرده و اولويت بندی کنید. ثبت کردن سایت در Bing Webmaster Tools نیز مشابه همین است. شما به یک حساب مایکروسافت نیاز دارید که باید با آن به Bing Webmaster Tools لاگین کنید.

8. تنظیم یک حساب Google Analytics

سایت شما به نوعی سیستم تجزیه و تحلیل نیز نیاز دارد تا شما بتوانید وضعیت ترافیک سایت خود را تحت نظر داشته باشید و برای افزایش آن برنامه ریزی کنید. اگر چه چندین ابزار مختلف تحلیل وب وجود دارد اما بهترین آن  Google Analytics است.

برای استفاده از Google Analytics به همراه وردپرس شما به یک پلاگین که در بخش دوم این مقاله معرفی می‎شود نیاز دارید. اما ابتدا باید حساب کاربری خود را ایجاد کنید. بهترین کار این است که شما از یک حساب کاربری گوگل مشترک با Google Webmaster Tools استفاده کرده و این دو سرویس را به هم متصل کنید.

در داشبورد Google Analytic شما می‎توانید اطلاعات آماری مختلفی را از جمله وضعیت حضور لحظه‎ای کاربران، منبع ترافیک، اجراع‎ها، کشورها و موارد دیگر را مشاهده کنید.

تا اینجا مهمترین وظایف اولیه را که برای راه اندازی یک وب‎سایت به آن احتیاج دارید بررسی کردیم. در قسمت دوم این مقاله به موارد مورد نیاز برای راه اندازی و تنظیمات یک سایت مخصوص وردپرس خواهیم پرداخت. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟