وقتی تعمیرکاران مزاحم می‎‌شوند
چگونه تعمیر و نگهداری خودکار ویندوز 10 را غیرفعال کنیم
یکی از شایع‎ترین مشکلات ویندوز کند شدن کامپیوتر بعد از ترک و استفاده نکردن از آن طی یک مدت زمان مشخص است . این مشکل اغلب به این دلیل رخ می‎دهد که سیستم تعمیر و نگهداری خودکار ویندوز فعال می‎شود. علت این امر فعال شدن خودکار ابزار تعمیر و نگهداری ویندوز در پس زمینه است. اگر این قابلیت ویندوز باعث مزاحمت شما است باید به فکر از کار انداختن آن باشید.

1606683296_1_0.gif

اگر یک سیستم به صورت روزانه برای تقریبا 5 دقیقه بدون استفاده رها شود، ابزار تعمیر و نگهداری (maintenance tool) ویندوز به طور خودکار در پس زمینه آن اجرا می‎شود. بدتر از آن این که هیچ گزینه‎ای هم برای غیرفعال كردن این قابلیت در ویندوز 8 و 10 وجود ندارد.

در شرایط عادی این ابزار تعمیر و نگهداری بسیار مفید است اما گاهی اوقات اجرا شدن خودکار آن می‎تواند باعث دردسر و مزاحمت شود. به همین دلیل است که خیلی از کاربران ترجیح می‎دهند آن را غیرفعال کرده و در زمان مناسب از آن استفاده کنند. اگر شما هم تمایل دارید این کار را انجام دهید ادامه این مقاله را که نحوه غیرفعال كردن ابزار خودکار تعمیر و نگهداری ویندوز 8 و 10 را آموزش می‎دهد را دنبال كنيد.

تعمیر و نگهداری خودکار ویندوز چیست؟

لازم است که قبل از غیرفعال کردن ابزار تعمیر و نگهداری خودکار ویندوز اطلاعاتی در مورد آن کسب کنید. Automatic Maintenance یا تعمیر و نگهداری خودکار برای بررسی وضعیت و مشکلات امنیت، عملکرد و به‎روزرسانی چند نوع اسکن مختلف را اجرا می‎کند. برای مثال، این ابزار به ویروس‎یابی، دیفرگ کردن دیسک و جستجو برای به‎روزرسانی‎های ویندوز و اپلیکیشن‎ها می‎پردازد.

این اسکن‎ها برای بهینه نگه داشتن عملکرد ویندوز ضروری هستند، اما اگر باعث بروز مشکلاتی برای کامپیوتر شما می‎شوند می‎توانید آن را غیرفعال کنید.

فهرست مشکلاتی که تعمیر و نگهداری خودکار ویندوز به وجود می‎آورد

در ادامه بعضی از مشکلات رایجی که ممکن است در زمان اجرای تعمیر و نگهداری خودکار ویندوز به وجود آید را بررسی خواهیم کرد:

  • سرعت کامپیوتر شما در زمان اسکن کم می‎شود. تعمیر و نگهداری خودکار ویندوز به میزان زیادی از منابع پردازنده کامپیوتر شما استفاده می‎کند و به همین دلیل ممکن است شما در زمان انجام بعضی از کارهای خود با کندی و وقفه مواجه شوید. البته این مشکل تنها در شرایطی رخ می‎دهد که شما از یک کامپیوتر ضعیف استفاده کنید.
  • هنگام فرا رسیدن  زمان‎بندی تعمیر و نگهداری خودکار ویندوز کامپیوتر شما به طور خودکار روشن می‎شود. این موضوع می‎تواند در زمانی که شما کامپیوتر خود را در حالت آماده به کار قرار داده‎اید و از آن استفاده نمی‎کنید آن را روشن نگه داشته و مصرف برق را افزایش دهد. اگر تنها با این مشکل مواجه هستید نیازی به غیرفعال کردن تعمیر و نگهداری خودکار ویندوز ندارید، تنها کافی است در کادر جستجو عبارت automatic maintenance را تایپ کرده و گزینه روشن شدن کامپیوتر در زمان فرا رسیدن زمان‎بندی را غیرفعال كنيد.
  • اگر در زمان اجرای یکی از وظایف تعمیر و نگهداری مشکلی به وجود آید، ممکن است باعث از کار افتادن کل کامپیوتر یا نمایش صفحه آبی رنگ اختلال ویندوز شود. چنین اتفاقی بسیار نادر است اما بعضی از کاربران آن را گزارش کرده‎اند.
  • اگر ویژگی خاصی وجود داشته باشد که علی‎رغم میل شما ویندوز تشخیص دهد که برای شما لازم است، بعد از هر اسکن تعمیر و نگهداری ممکن است آن را با یک پیغام به شما نمایش دهد که در نهایت باعث مزاحمت شما است.
  • اگر شما از چند نسخه ویندوز روی یک ماشين مجازی استفاده می‎کنید باعث می‎شود قابلیت تعمیر و نگهداری خودکار به صورت جداگانه روی تمام ماشین‎های مجازی اجرا شده و منابع سیستم شما را هدر دهد.

چگونه تعمیر و نگهداری خودکار ویندوز را غیرفعال کنیم

هیچ‎کدام از نسخه‎های ویندوز 8 و 10 به شما اجازه نمی‎دهد قابلیت تعمیر و نگهداری خودکار ویندوز را غیرفعال كنيد. بنابراین برای انجام آن باید رجیستری ویندوز را دستکاری کنیم.

هشدار: اطمینان حاصل کنید قبل از انجام هر گونه تغییراتی از رجیستری ویندوز نسخه پشتیبان تهیه کنید. یک تغییر ناخواسته در رجیستری می‎تواند باعث ایجاد اختلال در کل سیستم شود.

کلیدهای Windows + R را فشار دهید و در پنجره Run عبارت regedit را تایپ کنید تا پنجره رجیستری باز شود. حالا به مسیر HKEY_LOCAL_MACHINE > SOFTWARE > Microsoft > Windows NT > CurrentVersion > Schedule > Maintenance برويد.

روی Maintenance راست کلیک کنید و گزینه New > DWORD (32-bit) Value را انتخاب کنید.

با این کار یک مدخل جدید در پنل سمت راست پنجره باز می‎شود. نام MaintenanceDisabled را برای آن انتخاب کنید.

در این مرحله روی این مدخل دابل کلیک کنید تا کادر ویرایش آن باز شود سپس در بخش value مقدار 1 را وارد کنید. این کار باعث فعال شدن این مدخل و در نتیجه غیرفعال شدن قابلیت تعمیر و نگهداری می‎شود. فراموش نکنید که برای اعمال این تغییرات باید کامپیوتر را ری‎استارت کنید.

برای فعال کردن مجدد تعمیر و نگهداری خودکار ویندوز تنها کافی است مقدار همین مدخل را از 1 به 0 تغییر دهید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟