یک سرویس پیام‌رسانی جدید از گوگل
چگونه قابلیت RCS در اندروید را فعال کنیم؟
گوگل در راستای بهبود ویژگی پیام‌رسانی ساده‌تر اندروید، سرویس کاربردی مفیدی به‌نام RCS Messaging را معرفی کردو RCS سرویس پیام‌رسان جدیدی است که قرار است به مرور زمان جایگزین سرویس پیام کوتاه ساده متنی شود، زیرا سرویس جدید قابلیت‌های کاربردی جالبی همچون ارسال عکس و ویدیو، ارسال پیام‌های طولانی که تعداد آن‌ها محدود به 160 کاراکتر نیست، اطلاع از خوانده شدن پیام‌ها و آنلاین بودن مخاطب را ارائه می‌کند.

1606683296_1_0.gif

برای آن‌که از سرویس جدید استفاده کنید ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که آیا اپراتور تلفن همراه قابلیت فوق را ارائه کرده است یا خیر. اگر چنین قابلیتی توسط اپراتور مخابراتی ارائه شده در مرحله بود باید ویژگی RCS را روی گوشی اندرویدی فعال کنید.

RCS Messaging چیست؟

در زمان‌های قدیم، تنها گزینه در دسترس کاربران پیام کوتاه بود. سرویس پیام کوتاه به کاربران اجازه می‌داد پیام‌های متنی را در یک محدوده مشخص دریافت کرده یا ارسال کنند. در ادامه ویژگی ارسال فایل‌های چند‌رسانه‌ای در اختیار کاربران قرار گرفت و پس از آن‌که نرخ نفوذ اینترنت در جامعه افزایش پیدا کرد، قابلیت‌ها و طراحی‌های جدیدتری در دسترس قرار گرفتند تا رویکرد ارسال پیام کوتاه متنی نقش کم رنگی در زندگی مردم پیدا کند. گوگل برای آن‌که ویژگی ارسال پیام کوتاه در اندروید را بهبود بخش ویژگی جدیدی به‌نام RCS را اولین بار در سال 2018 میلادی معرفی کرد. سرویس فوق سرنام واژه Rich Communications Services است و به لحاظ طراحی ظاهری و رابط کاربری شباهت زیادی به پیام‌رسان‌های محبوب همچون واتس‌آپ و تلگرام دارد. همان‌گونه که اشاره شد برای بهره‌مندی از ویژگی RCS لازم است تا اپراتورهای مخابراتی شبیه به سرویس‌های 4G استاندارد فوق را در اختیار کاربران قرار دهند. در برخی از کشورها پشتیبانی از ویژگی فوق ارائه شده و برخی دیگر نیز در نظر دارند ویژگی فوق را در اختیار کاربران قرار دهند.

عملکرد RCS شبیه به سرویس پیام‌رسانiMessage  ارائه شده از سوی اپل است. سرویس فوق به کاربران اجازه می‌دهد زمانی که در حال چت شخصی یا گروهی هستند، عکس یا ویدیوهایی را برای طرف مقابل ارسال کرده و اگر کاربری به پیام شما پاسخ داد، اعلانی دریافت کنید تا متوجه شوید پیام شما توسط کاربران مطالعه شده است. درست به همان شیوه‌ای که پیام‌رسان‌های محبوب امروزی این‌کار را انجام می‌دهند. اطلاع از این‌که چه کاربری فعال است، یکی از ملزومات مهم پیام‌رسان‌های امروزی است که RCS از قابلیت فوق پشتیبانی می‌کند.

همان‌گونه که می‌دانیم در پیام کوتاه کاربران با محدودیت 160 کاراکتر در هر پیام روبرو هستند که خوشبختانه ویژگی RCS این محدودیت را به 8000 هزار کاراکتر افزایش داده است. دومین مزین RCS در استانداردسازی قابلیت‌های موجود در iMessage اپل مستتر شده است. به عبارت دیگر کاربران آی‌فون و محصولات اندرویدی قادر هستند پیام‌های مشابهی را برای یکدیگر ارسال کرده و به لحاظ ظاهری به شکل یکسانی پیام‌ها را مشاهده کنند. البته در مقطع فعلی سیستم‌عامل iOS از RCS پشتیانی نمی‌کند و قابلیت‌هایی که در سرویس iMessage ارائه شده به کاربران آی‌فون و آی‌پاد اجازه دسترسی به یک چنین قابلیتی را می‌دهد. هرچند این احتمال وجود دارد که فراگیری RCS باعث شود تا اپل از ویژگی فوق پشتیبانی کند.

مشکلی به‌نام حریم خصوصی در پیام‌رسان RCS

مهم‌ترین چالشی که پیام‌رسان RCS با آن روبرو است در عدم پشتیبانی از رمزگذاری سراسری مستتر است. افرادی که حریم خصوصی برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد به راحتی نمی‌توانند این موضوع را قبول کنند. عدم پشتیبانی از رمزگذاری سراسری در شرایط رخ می‌دهد که تمامی پیام‌رسان‌های محبوب امروزی از رمزگذاری سراسری پشتیبانی می‌کنند.

چگونه ویژگی پیام‌رسانی RCS در اندروید را فعال کنیم؟

در ابتدا پیام‌رسان Google Messages که به‌نام Android Messages شناخته می‌شود را دانلود و نصب کنید. پس از نصب، برنامه را اجرا کنید. با اجرای این برنامه از شما سوال می‌شود که آیا اندروید میسیج به عنوان پیام‌رسان پیش‌فرض انتخاب شود یا خیر. برای این منظور می‌توانید Set as Default را لمس کنید تا Messages به عنوان برنامه پیش‌فرض ارسال پیام کوتاه در گوشی شناخته شود.

اگر پیام تایید را مشاهده کردید، دکمه Yes را لمس کنید و مراحل را دنبال کنید.

اکنون به صفحه گفت‌‌وگوها وارد می‌شوید. برای آغاز یک گفت‌وگوی جدید باید دکمه Start Chat را لمس کنید.

برای دسترسی به تنظیمات، منوی سه نقطه‌ در گوشه بالای صفحه را لمس کرده و در ادامه گزینه Settings را لمس کنید.

در این مرحله گزینه Chat features را لمس کنید. اگر گزینه فوق را مشاهده نمی‌کنید باید در زیر مجموعه گزینه General آن‌را پیدا کنید.

در مرحله بعد سوییچ Enable chat feature را فعال کنید.

در این مرحله باید شماره تلفن خود را وارد کنید و کمی صبر کید تا عبارت مقابل فیلد Status به حالت Connected تغییر پیدا کند.

اکنون آماده هستید از ویژگی پیام‌رسان RCS استفاده کنید. دقت کنید اگر گزینه Chat feature را در صفحه مربوطه مشاهده نکردید، به معنای آن است که اپراتور تلفن همراه ویژگی فوق را ارائه نکرده و باید صبر کنید تا اپراتور این ویژگی را برای شما فعال کند. به‌طور مثال، در صفحه ویژگی‌های چت در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که پیام Chat features unavailable for this device نشان داده شده و هیچ سوییچ نیز تعرفی نشده است. صفحه فوق نشان می‌دهد که ویژگی RCS توسط اپراتور تلفن همراه فعال نشده است.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما تنها زمانی قادر هستند از تمامی قابلیت‌های RCS به بهترین شکل استفاده کنید که مخاطب شما نیز قابلیت RCS را روی گوشی خود فعال کرده باشد، اگر این‌گونه نباشد، فعال بودن یک طرفه ویژگی فوق سودی برای شما به همراه ندارد. انتظار می‌رود در سال جدید قابلیت فوق در اختیار کاربران بیشتری قرار گیرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟