راهکارهای موثر برای ترک اعتیاد به گوشی همراه
چگونه اعتیاد به موبایل را ترک کنیم؟
افراد به طور متوسط هر روز چهار ساعت از وقت خود را با گوشی‌های همراهشان می‌گذرانند، ما معتاد به گوشی‌هایمان هستیم، اما این فقط تقصیر ما نیست. اپ‌های به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ترکیب شیمیایی مغز ما را دستکاری می‌کنند تا مدت زمان بیشتری را در آن پلتفرم بمانیم، چون این به نفع آن‌هاست و برایشان سودآوری دارد. هر آنچه در یک اپ می‌بینید نتیجه تصمیم انسان است و نوع طراحی آن به گونه‌ای است که شما را ساعت‌ها سرگرم خود می‌کند.

1606683296_1_0.gif

گرچه ممکن است ما کاملاً مقصر نباشیم، کاترین پرایس، مولف کتاب " چگونه با گوشی خود قطع ارتباط کنیم؟"  به تازگی چند توصیه عملی در مورد نحوه ایجاد یک ارتباط سالم‌تر با گوشی همراه ارائه داده است.

چگونه می‌توانیم با گوشی خود قطع ارتباط کنیم؟

کاری که می‌توانید در حال حاضر انجام دهید این است که مشخص کنید چه کارهایی را می‌خواستید انجام دهید اما ظاهراً هیچ وقت برای آن‌ها وقت نداشتید، مثل کتاب خواندن، ورزش کردن، مراقبه و غیره. سپس، چند عادات تلفنی خود را که مانع انجام این کارها می‌شوند، شناسایی نمایید. هدف این نیست که وقت کمتری را با گوشی خود بگذرانید، بلکه باید وقت بیشتری را به زندگی خود اختصاص دهید. این تغییر تفکر می‌تواند یک محرک قدرتمند برای تغییر باشد.

ناسالم‌ترین عادت تلفنی، دچار شدن به سندرم فومو (FOMO) یعنی ترس از دست دادن است، یعنی پیمایش بی‌هدف و بدون فکر در سایت‌های اعتیاد آور همچون اینستاگرام و فیس بوک- احتمالاً خوتان هم متوجه شده‌اید که مثلاً گوشی خود را زمین می‌گذارید و دوبار چند دقیقه بعد بدون هیچ دلیل آن را برمی‌دارید.

برای ترک چنین عادتی، پیشنهاد می‌شود که  یک " دست انداز سرعت" ایجاد کنید، یعنی مانع کوچکی که شما را از حالت خودکار خارج می‌کند و باعث می‌شود متوجه شوید که همین چند لحظه پیش بود که با گوشی خود سر و کله می‌زدید. فقط کافیس یک کش مو یا کش پول دور تلفن خود ببنید، با این کار وقتی ناخودگاه به سمت گوشی خود می‌روید، از وجود کش دور گوشی خود تعجب می‌کنید– در این لحظه است که از خودتان می‌پرسید که برای چی گوشی را برداشته‌اید... و این که به جای سر و کله زدن با گوشی، چه کار دیگری می‌توانید انجام دهید".

اسکرین تایم معیار چندان درستی برای اندازه‌گیری میزان اعتیاد به گوشی همراه نیست

از زمانی که اولین عکس در اینستاگارم آپلود شد، دانشمندان مشغول تحقیق در مورد عواقب زندگی کردن با گوشی همراه هستند. در سال‌های اخیر، عنوان شده که وقت گذرانی بیش از حد با گوشی‌های هوشمند در بین جوانان می‌تواند اثرات منفی زیادی همچون افسردگی و اضطراب به همراه داشته باشد. اسکرین تایم یک ابزار کمکی است که از طریق آن می‌توانید نظارت دقیقی بر رفتار و تعامل خود نسبت به برنامه‌های مختلف گوشی خود داشته باشید. تایم اسکرین نشان می‌دهد که در یک ساعت، چند دفعه گوشی خود را برداشته‌اید و اعلان‌ها را دریافت کرده‌اید. اما در میان تمام تحقیقات، نتایج متناقض یا حتی یافته‌های ضد و نقیضی هم به چشم می‌خورند. در مطلبی که هفته گذشته در مجله “Nature” منتشر شده بود، ادعا شده که اسکرین تایم یک معیار بسیار مبهم برای درک درست رفتار انسان است.

 به نظر می‌رسد اسکرین تایم نقطه شروع خوبی است، اما چندان مورد پسند نیست چرا که تمام زمان‌هایی که از گوشی خود استفاده کرده‌اید را کنار هم قرار می‌دهد و این گونه به نظر می‌رسد که هرگونه استفاده از گوشی همراه بد و نادرست است. اما این واقعیت ندارد، گوشی‌های ما ابزارهای شگفت انگیزی هستند.

همچنین این موضوع را در نظر نمی‌گیرد که چگونه وقت گذرانی با گوشی همراه می‌تواند با اسکرین تایم کلی شما متناسب باشد. برای مثال، اگر کسی در روز 20 دقیقه با گوشی خود وقت بگذراند، در اسکرین تایم زمان زیادی به نظر می‌رسد؛ اما اگر 13 ساعت از روز را با لپ تاپ کار کند چه؟ آیا می‌توان آن روز را یک روز سلامت دانست؟ عکس آن نیز صادق است: اگر کسی 5 ساعت از روز را با گوشی خود وقت بگذراند، ممکن است بد به نظر برسد، اما می‌تواند به این معنی باشد که دیگر وقتی را با کامپیوتر نگذرانده است".

تا جایی که به ردگیری زمان مربوط می‌شود، می‌توان اپ “Moment” را پیشنهاد کرد، اپی که به شما امکان می‌دهد تا اپ‌های خاصی را حذف کنید بنابراین می‌توانید روی نظارت بر اپ‌هایی تمرکز کنید که واقعاٌ به آن‌ها توجه دارید و نگران بقیه نباشید. برای مثال، شما به احتمال زیاد نگران مقدار زمانی که صرف استفاده از Lyft یا Google Maps می‌کنید، نیستید.

شایان ذکر است که قطع ارتباط با گوشی همراه به معنی حذف کامل آن از زندگی نیست، بلکه به معنی یادگیری عادت‌های جدید برای ایجاد یک رابطه سالم‌تر و دادن فرصت بیشتری به شماست تا زمان کمتری را صرف پیمایش و چرخیدن در سایت‌ها و زمان بیشتری را صرف زندگی واقعی کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟