چگونه در گوگل استخدام شویم؟ آشنایی با قوانین استخدام  گوگل
بزرگترین شرکت دنیا، به دنبال استخدام بهترین‌هاست. بهترین‌هایی که شایسته کار کردن در بزرگترین شرکت دنیا هستند. با داشتن بیش از 2 میلیون متقاضی در سال، مشخص است که بسیاری‌ها تمایل دارند تا عضوی ازاین شادترین شرکت در آمریکا یعنی گوگل باشند. از میان این متقاضیان، هر سال تنها 7000 نفر انتخاب می‌شوند. این افراد از طریق قانون استخدام منحصر به فرد گوگل انتخاب می‌شوند. گوگل در استخدام کارمندان خود بسیار سخت گیر و گزینشی عمل می‌کند. هر ساله با وجود تقاضاهای بسیار بالا برای استخدام، این سخت‌گیری و خاص بودن گوگل کاملاً موجه و قابل درک است.

1606683296_1_0.gif

افراد اغلب فکر می‌کنند که برای ورود به شرکت گوگل باید GPA  یا معدل تحصیلی بسیار بالایی داشته باشند. طبق قانون استخدام گوگل، نمره‌ها تنها اعدادی هستند که اهمیت واقعی ندارند. اگر نتوانستید در زمان فارغ التحصیلی نمره مناسبی کسب کنید، اما خود را واجد شرایط کار در گوگل می‌دانید، می‌توانید همین حالا برای کار کردن در گوگل تقاضا بدهید. لازلو باک (Lazlo Bock)، سرپرست بخش عملکردهای مردمی گوگل یک توضیح بسیار عالی در مورد این که چرا معیارهایی همچون نمره چندان مهم نیستند، ارائه می‌دهد و همچنین برخی از رازهای مربوط به قانون استخدامی گول را فاش می‌کند.

باک می‌گوید: " محیط‌های دانشگاهی محیط‌های مصنوعی هستند. افرادی که در آنجا به موفقیت می‌رسند، کسانی هستند که به خوبی آموزش دیده‌اند و شرط کرده‌اند که در آن محیط موفق شوند."

بنیانگذاران یک شرکت تنها آن را تاسیس می‌کنند، اما دستاوردها و تحولات آن شرکت نتیجه یک نیروی کار قوی است. انتخاب فرد مستعد و مدیریت آن برای تکامل هر شرکتی ضروری است. بدون شک، گوگل به این مهم دست یافته و در تلاش است آن را بهبود ببخشد. در ادامه برخی دیدگاه‌هایی که در مورد قانون استخدام گوگل مطرح شده، عنوان ‌کنیم.

یک نوار کیفیت تنظیم می‌کنند و سازش نمی‌کنند

باک می‌گوید: " هرگز هرگز هرگز درباره کیفیت سازش نکنید." بهتر است  به آرامی و با افراد ارزشمند پیشرفت کنید تا این که با سرعت و با افراد معمولی. گوگل به طور متوسط  برای هر یک استخدام، 130 متقاضی دارد. آن‌ها در هر مرحله افرادی را حذف می‌کنند و فرد باقیمانده خوش شانس است. قانون استخدام گوگل به گونه‌ای تنظیم شده که در خصوص کیفیت نیروی کار مجبور به سازش نیستند، چرا که این موضوع می‌تواند بعدها به ضرر این شرکت باشد. موفقیت یک شرکت تا حد زیادی با استعداد کارمندانش مشخص می‌شود.

یکی از راههایی که گوگل با آن بالا بودن نوار کیفیتش را تضمین می‌کند، تصمیم‌های استخدامی است که به دور از مدیران این شرکت اتخاذ می‌شوند، چون ممکن است هنگام استخدام کارمندان مغرضانه عمل کنند. به جای این کار، یک کمیته مستقل نتایج مصاحبه‌های استخدامی را مورد بررسی قرار می‌دهد و تصمیم نهایی را اعلام می‌کند. و در کمال تعجب، لری پیج ( یکی از بنیانگذارن موتور جستجوی گوگل) هر پیشنهادی را که رد می‌شود را خود مورد بررسی قرار می‌دهد.

داوطلبین را خودشان پیدا می‌کنند

بله درست فهمیدید. شاید عجیب به نظر برسد. حتی بعد از دریافت این تعداد متقاضی، گوگل روش خودش را برای پیدا کردن داوطلبین با استعداد و قدرتمند دارد. آن‌ها برای یافتن بهترین افراد مورد نیاز خود به گوگل پلاس یا لینکدین مراجعه می‌کنند. پیش از این، زمانی که این شرکت نیاز به تشکیل تیم جدید در برخی کشورهای دیگر را داشت، با شرکت‌های استخدامی مانند Monster همکاری می‌کرد. اما، طبق جدیدترین قانون استخدامی گوگل، این شرکت فقط به پورتال شغلی خود و مراجعاتی متکی است که از کارمندان گوگل یا گوگلرها دریافت می‌کند.

بررسی و ملاحظات

روز به روز، تعداد کارمندان این شرکت در حال افزایش است. طبق قانون استخدام گوگل، مشخص است که این شرکت به دنبال کارمندانی با دانش جامع  و ماهیت شایسته است. حتی پس از دریافت تعداد زیادی متقاضی، گوگل با صبر و حوصله تک تک آن‌ها را بررسی می‌کند. تقاضانامه‌هایی که رد می‌شوند یا به نظر مناسب نیستند، دوباره مورد بازبینی قرار می‌گیرند تا داوطلبین ارزشمند از قلم نیفتند. بنابراین، درخواست‌‌ها مورد بررسی و بررسی مجدد قرار می‌گیرند تا جلوی کوچکترین اشتباه از جانب آن‌ها گرفته شود.

ارزیابی داوطلبین بدون غرض ورزی با مصاحبه سازمان‌یافته و معیارهای استاندارد

حرف و حدیث‌های زیادی در مورد این موضوع که چرا اکثر مصاحبه‌ها بی‌نتیجه می‌مانند، وجود دارد. دلیلش این است که بیشتر مصاحبه کنندگان معمولاً داوطلبین را در چهار تا پنج دقیقه اول مصاحبه ارزیابی می‌کنند و مدت زمان باقی مانده صرف تایید عقاید و فرضیه‌های شخص می‌شود. قانون استخدام گوگل از رویکرد متعارف مصاحبه‌های بدون ساختار و چالشی یا معمایی تبعیت نمی‌کند. در عوض، آن‌ها روش مصاحبه‌های ساختار یافته را دنبال می‌کنند. متقاضیان موظفند آزمون انواع نمونه کار را بگذرانند، آن‌ها باید مشکلات مربوط به حوزه خود را حل کنند.

قانون استخدام گوگل 4 حوزه را مشخص می‌کند که داوطلبین باید در این حوزه‌ها ارزیابی شوند:

رهبری

گوگل به دنبال " رهبری اضطراری" است، یعنی توانایی قدم گذاشتن در جایگاه رهبری، گرچه به طور رسمی به این سمت منصوب نشده باشید. کنترل اوضاع را در دست بگیرید، همکاری بین اعضای تیم را بدست بیاورید و کار را باموفقیت انجام دهید. آن‌ها  فردی را می‌خواهند که بتواند رهبری را برعهده بگیرد و وقتی شخص دیگری که شایسته‌تر است آن مقام را در دست می‌گیرد او از این مقام خارج شود.

دانش مرتبط با سمت

گوگل به دنبال افرادی است که دانش جامع و عالی در حوزه‌های مرتبط با خودشان دارند. البته این بدان معنا نیست که آن‌ها بدنبال اشخاصی با مجموعه مهارت‌های مجزا هستند. در واقع، آن‌ها افرادی را ترجیح می‌دهند که شور و اشتیاق، نقاط قوت و مهارت‌های متنوعی دارند تا بتوانند در موفقیت شرکت بسیار موثر باشند. در مورد دانشجویان مهندسی، مهارت برنامه‌نویسی و زمینه‌های فنی این تخصص به طور خاص مورد بررسی قرار می‌گیرند.

استعداد عمومی و روند فکری

همانطور که قبلاً گفته شد، طبق قانون استخدام گوگل، داوطلبین بر اساس نمره GPA و ریز نمراتشان ارزیابی نمی‌شوند. در عوض، آن‌ها بیشتر علاقمند تا در مورد روش تفکر و حل مشکل شما بدانند. گوگل انتظار ندارد که شما خیلی فوری " به جواب درست" برسید. آن‌ها نحوه مقابله شما با یک مشکل را مورد قضاوت قرار می‌دهند.

گوگلی شدن

گوگل می‌خواهد ببیند که شما " واقعا" برای کار کردن در این شرکت اشتیاق و هیجان دارید. با گوگلی شدن، آن‌ها می‌خواهند روی واقعی شما را بشناسند. آن‌ها می‌خواهند بدانند که آیا با ابهامات راحت برخورد می‌کنید، آیا می‌توانید رنگ و شکل تازه‌ای به تیم ببخشید و فروتنی فکری داشته باشید. گوگل اعتقادی به استخدام افراد مشابه کارمندان خود ندارد. آن‌ها به دنبال اشخاصی با خصوصیات غیرعادی و عجیب و غریب هستند که متفاوت و منحصر به فرد هستند و می‌توانند اهداف بالاتری را دنبال کنند.

ارائه دلیل به داوطلبین برای پیوستن به این شرکت

باک اظهارات خوش‌بینانه‌ای را درباره قانون استخدام گوگل بیان کرد:" چالش ما به عنوان استخدام کننده، برقراری ارتباط میان مشاغل موجود و افرادی است که می‌خواهیم استخدام کنیم. هر شغلی می‌تواند یک حرفه باشد. مهم نیست شما در کارخانه نساجی، اغذیه فروشی، گوگل یا در شرکت خودتان کار می‌کنید." نه تنها باید ثابت کنید که چرا فرد مناسبی برای کار کردن در شرکت گوگل هستید، گوگل هم باید دلایلی را عرضه کند که چرا باید به این شرکت بپیوندید. استخدام‌کنندگان دو خط موازی بین حوزه کاری داوطلب و فرصت‌های شغلی موجود ترسیم می‌کنند. استخدام‌کنندگان یک تصویر واضح مقابل شما قرار می‌دهند، که شامل نوع کاری است که با آن در ارتباط هستید و آزادی در محل کار.

قانون استخدام گوگل در نوع خود بی‌نظیر است. به همین سادگی‌ها که به نظر می‌رسد، نیست. استخدام شدن در این غول بزرگ کار بسیار دشواری است، اما غیرممکن نیست. اگر سخت کار و تلاش کنید، موفقیت خیلی زود حاصل می‌شود. برای همه داوطلبین مشتاق آرزوی موفقیت داریم!

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟