نگاهی کوتاه به زندگی کاری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی
محمد دوجی، جوان‌ترین میلیاردر شرق آفریقا
محمد دوجی (Mohammed Dewji) هم‌اکنون جوان‌ترین مرد ثروتمند شرق و حتی کل آفریقاست. او هم تجارت‌پیشه است و هم به امور خیریه می‌پردازد. وی از دهه سوم زندگی وارد فعالیت‌های خیریه شد. دوجی در شهر سینگیدا در تانزانیا به دنیا آمد و همان‌جا بزرگ شد. او به گشت‌وگذار علاقه زیادی داشت و به همین سبب سال‌ها از خانه دور بود. روزی منظره‌ای توجه دوجی را به خود جلب کرد؛ او مردی را دید که همراه خانواده‌اش از آبی کثیف می‌نوشد. محمد دوجی آن زمان 24 سال داشت و این اتفاق زندگی او را دست‌خوش تغییر کرد؛ طوری که وی را واداشت به عرصه سیاست نیز قدم بگذارد.

1606683296_1_0.gif

محمد دوجی در سال 2005 وارد دنیای سیاست شد و کوشید به‌ویژه در شهر محل تولد خود یعنی سینگیدا تحولاتی به‌وجود آورد. سینگیدا که تنها دو دبیرستان داشت، طی 10 سال حضور او در پارلمان تانزانیا صاحب 22 دبیرستان شد. علاوه بر این، ضریب دسترسی مردم به آب پاکیزه از 23 درصد به 84 درصد افزایش یافت. در حال حاضر نیز او برای نیمی از دانش‌آموزان سینگیدا بورسیه کامل تحصیلی دارد که به آن‌ها اجازه می‌دهد رایگان درس بخوانند.  

دوجی پس از آن‌که دنیای سیاست را ترک کرد، به عرصه تجارت پیوست و هم‌زمان اقدامات نیکوکارانه‌اش را نیز ادامه داد. بزرگ‌ترین آرزوی او این است که فقر از تانزانیا ریشه‌کن شود و همین سبب شد تا بنیاد Mo Dewji Foundation را تاسیس کند؛ بنیادی که هدف اصلی آن توسعه بهداشت، آموزش و تجارت است.

دوجی تجارت را خوب بلد است. شاهد مدعا نیز مدیریت اوست که افزایش درآمد شرکت پدرش را در پی داشت. این شرکت Mohammed Enterprises Tanzania Limited یا به‌اختصار MeTL نام دارد و دوجی با مدیریت خود توانست طی رشدی سالانه درآمد آن را از 30 میلیون دلار به 1 میلیارد دلار افزایش دهد. او زمان را نیز عالی مدیریت می‌کند و همیشه می‌کوشد با تمام توان برای شرکت پدرش کار کند. محمد دوجی در همه ملاقات‌ها که معمولا تعدادشان هر ماه به 60 می‌رسد حضور می‌یابد و به همه ایمیل‌هایی که روزانه دریافت می‌کند جواب می‌دهد.

مردم، امروز موفقیت او را می‌بینند اما دوجی نیز مانند بسیاری دیگر از کارآفرینان، در مسیر کسب‌وکار خود با چالش‌ها و دشواری‌هایی مواجه شده است. مثلا او یک‌بار کوشید در ساخت دوچرخه‌ سرمایه‌گذاری کند اما موفق نشد. علت شکست او و گروهش این بود که آن‌ها از شرایط لازم برای افزایش تولید و به‌تبع آن، کاهش هزینه تولید برخوردار نبودند؛ چیزی که در اقتصاد خرد، مزیت مقیاس می‌نامندش.

دوجی مدیر اجرایی شرکت MeTL است. او این مسئولیت را از پدرش تحویل گرفته است. شرکت در دوران رهبری او بسیار رشد کرد و اکنون برندهای جهانی شرکت نیز در سراسر تانزانیا گسترش یافته‌اند.

گروه MeTL در حال حاضر 28 هزار کارمند دارد و انتظار می‌رود طی 5 تا 7 سال آینده این تعداد به بیش از 100 هزار نفر در کل آفریقا افزایش یابد. این شرکت عمدتا تانزانیایی‌ها را استخدام می‌کند تا در اشتغال‌زایی کشورش سهمی داشته باشد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟