جایگاه افسردگی در مغز کشف شد!
 محققان توانستند علت ارتباط  میان افسردگی و بی‌خوابی را کشف کنند
افسردگی یکی از بیماری‌های پیچیده عصر امروز است که افراد زیادی در جهان درگیر آن هستند. این بیماری بنا به دلایل مختلفی می‌تواند در فرد بروز ‌کند از جمله عدم تعادل شیمیایی، ناهنجاری‌های مغزی یا ارتباط بین نورون‌های مغز و یا شرایط خاص زندگی. محققان به دنبال یافتن یک مکانیزم عصبی هستند تا بتوانند به راه حل‌های موثری برای درمان افسردگی دست پیدا کنند.

1606683296_1_0.gif

آنچه از شواهد و قرائن پیداست افسردگی حاد و مشکلات خواب عمدتاً با یکدیگر در ارتباط هستند. مطالعه‌ای که به تازگی توسط تیمی از محققان بین‌المللی صورت گرفته بیانگر وجود یک مکانیزم عصبی منحصر به فرد است که ارتباط این دو را نشان می‌دهد، آن‌ها همچنین دیدگاه‌های جدیدی را عنوان می‌کنند که می‌توانند به درک بهتر و درمان افسردگی حاد کمک نمایند. جیانفنگ فنگ، یکی از محققین این پروژه از دانشگاه وارویک می‌گوید: " ارتباط میان افسردگی و خواب بیش از 100 سال است که مورد بررسی قرار گرفته و ما حالا مکانیزم‌های عصبی را یافته‌ایم که برای اولین بار ارتباط میان این دو را نشان می‌دهند."

در کل، محقیین به دنبال یافتن یک الگوی عصبی که منطبق با افسردگی و اختلال خواب باشد، اطلاعات حاصله از تقریباً ده هزار نفر را بررسی کردند. نتایج نشان داد در افرادی که از افسردگی و مشکلات خواب رنج می‌برند، معمولاً ارتباط  فزاینده‌ای میان سه بخش مختلف مغز وجود دارد: قشر خلفی جانبی پیش‌پیشانی، پیش گوه و قشر اربیتو فرونتال. بر اساس این تحقیق، بخش‌هایی از مغز که با حافظه کوتاه مدت ( قشر خلفی جانبی پیش پیشانی)، خودآگاهی ( پیش گوه) و احساسات منفی (قشر اربیتوفرونتال) در ارتباط هستند، در افراد مبتلا به افسردگی، بسیار بهم متصلند و این موضوع منجر به افزایش نشخوار فکری می‌گردد که حداقل بخشی از مکانیزمی است که کیفیت خواب را مختل می‌کند.

[[nid: 13497]]

فرضیه پایانی این است که افزایش فعالیت بین این سه ناحیه از مغز  می‌تواند حداقل بخشی از مکانیزم عصبی اختلال خواب را به عنوان یکی از علائم افسردگی توضیح دهد. محققان اظهار می‌کنند که این فعالیت عصبی خاص، عامل به وجود آمدن هجمه‌ای از افکار منفی است که هنگام خواب به سراغ فرد می‌آیند. همین اتفاق می‌تواند منجر به اختلال و بی‌نظمی در خواب در ارتباط با افسردگی باشد.

یکی از مشاهدات جدید در این تحقیق، نقش قشر اربیتوفرونتال، در افسردگی و  اختلال خواب است. به تازگی این منطقه از مغز به خاطر نقشی که در افسردگی دارد مورد بررسی قرار گرفته است و محققین می‌گویند که می‌تواند هدف بسیار موثری برای درمان‌های آینده باشد. همچنین گفته می‌شود که تحریک مغناطیسی مغز از طریق جمجمه، محل تحقیق محققان به عنوان روش جدید درمان افسردگی است و هدف قرار دادن قشر اربیتوفرونتال جانبی با این تکنیک می‌تواند برای درمان این بیماری در آینده مفید باشد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟