دریافت به روزرسانی به شرط داشتن ضدویروس
اگر هنوز هم از ویندوز 7 استفاده می‌کنید، مخاطب این مطلب شما هستید
مایکروسافت تصمیم گرفته است به‌روزرسانی‌های امنیتی را برای کاربران ویندوز 7 که از هیچ برنامه ضد ویروسی روی سامانه خود استفاده نمی‌کنند، ارائه نکند. این حرف به معنای آن است که مالکان سامانه‌های ویندوز 7 فاقد ضدویروس در برابر حملات هکری و رخنه‌هایی که ممکن است در آینده کشف شوند آسیب‌پذیر خواهند بود. با این وجود راهکاری وجود دارد که اجازه می‌دهد از طریق یک ویرایش دستی رجیستری ویندوز از این محدودیت عبور کنید.

1606683296_1_0.gif

رخنه‌های Meltdown و Spectre

این داستان‌ها و مشکلات به لطف به‌روزرسانی ویندوز که در نظر دارد دو رخنه‌ شناسایی شده در پردازنده‌های اینتل را ترمیم کند به وجود آمده است. مایکروسافت اعلام کرده است بسیاری از برنامه‌های ضدویروسی با به‌روزرسانی جدید سازگاری نداشته و در نتیجه صفحه آبی مرگ را پس از نصب به‌روزرسانی‌ به کاربران نشان می‌دهند، در نتیجه برای آن‌که از بی ثابت شدن سامانه‌های ویندوزی ممانعت به عمل آورد، تصمیم گرفته است این وصله امنیتی را همراه با تهمیداتی در اختیار کاربران قرار دهد. در نتیجه سامانه‌های ویندوزی به کلید مخصوصی نیاز دارند. بر همین اساس مایکروسافت به شرکت‌های ضدویروسی فرصت داده است تا نرم‌افزار خود را به‌روزرسانی کرده و آن‌را همراه با وصله مایکروسافت و کلید مورد اشاره مایکروسافت آزمایش کنند.

 اما سیاست راهبردی مایکروسافت فراتر از اقدام فوق بوده است. کامپیوتری شخصی مجهز به ویندوز بدون داشتن این کلید قادر نخواهند بود هیچ‌گونه وصله امنیتی را دریافت کنند. این احتمال وجود دارد که شرکت‌های ضدویروسی نرم‌افزارهای خود را در این زمینه به‌روزرسانی کنند و در آینده کار را برای مایکروسافت ساده کنند. در 13 مارس 2018 مایکروسافت این محدودیت را برای کاربران ویندوز 10 اعمال کرد. (کاربرانی که از بیلدهای قدیمی ویندوز 10 استفاده می‌کنند.) اما در حالت کلی کاربران ویندوز 10 بدون مشکل خاصی قادر خواهند بود به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت کنند. اما کاربران ویندوز7 سرویس پک یک و ویندوز 8.1 مجبور هستند این کلید را روی سامانه خود داشته باشند. سایت پشتیبانی مایکروسافت در این ارتباط همه چیز را توضیح داده است، اما اغلب کاربران ویندوز از این سیاست جدید مایکروسافت بی اطلاع هستند.

چرا کاربران ویندوز 7 با این مشکل روبرو هستند؟

اگر شما یک ضدویروس روی سامانه خود نصب کرده باشید، به احتمال زیاد این کلید رجیستری را در قالب به‌روزرسانی‌های شرکت سازنده ضدویروس دریافت کرده‌اید. حتا روی ویندوز 10 یا ویندوز 8.1 که به شکل پیش فرض به ضدویرویس ویندوز دینفدر تجهیز شده‌اند این کلید وجود دارد که خبر خوبی است. اما اگر از ضدویروس‌های قدیمی استفاده می‌کنید که قادر نیستند کلید ریجستری ویندوز را روی سامانه شما نصب کنند، مایکروسافت این به‌روزرسانی‌ها  امنیتی را روی سامانه شما نصب نمی‌کند تا پایداری سامانه شما حفظ شود، مگر این‌که از یک ضدویروس سازگار استفاده کنید. البته این رویکرد مایکروسافت منطقی است، به واسطه مایکروسافت از مدت‌ها قبل این موضوع را به کاربران اطلاع داده است. اما مشکل روش فوق این است که اگر شما هیچ ضدویروسی روی سامانه خود نصب نکرده باشید، سامانه شما اصلا هیچ به‌روزرسانی امنیتی را دریافت نخواهد کرد، به واسطه آن‌که کلید مربوطه روی سامانه شما از طریق یک ضدویروس نصب نشده است.

چگونه می‌توانیم کلید مربوطه را در ویندوز 7 ایجاد کنیم؟

مایکروسافت توصیه می‌کند برای حل این مشکل یک ضدویروس جدید به‌روز روی سامانه خود نصب کنید. به‌طور مثال می‌توانید ضدویروس رایگان مایکروسافت Microsoft Security Essentials را نصب کنید که در اصل یکسان با محصول دیفندر است که روی ویندوز 10 قرار دارد. اما نصب یک ضدویروس سازگار نیز می‌تواند کلید مربوطه را روی سامانه شما ایجاد کند. در حالی که به شدت توصیه می‌کنیم روی سامانه خود یک ضدویروس نصب کنید اما امکان ساخت دستی این کلید نیز امکان‌پذیر است. سایت پشتیبانی مایکروسافت کلیدی که برای این منظور نیاز دارید را در سایت خود قرار داده است. برای اضافه کردن دستی این کلید، ابتدا باید رجیستری ویندوز را باز کرده (regedit.exe را در کادر Run تایپ کرده و کلید اینتر را فشار دهید.) در ادامه اگر کلید QualityCompat وجود ندارد آنرا در مسیر زیر ایجاد کنید.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\QualityCompat

روی کلید QualityCompat کلیک راست کرده و گزینه New> DWORD (32-Bit) را انتخاب کرده و سپس مقدار جدیدی مطابق با نام زیر ایجاد کنید.

cadca5fe-87d3-4b96-b7fb-a231484277cc

مقدار پیش‌فرض 0x00000000 را تغییر ندهید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟