هدایت هوشمند حیوانات
این لاک‌پشت سایبورگی را یک روبات هدایت می‌کند
پژوهشگران موسسه علوم و فناوری‌های پیشرفته کره جنوبی موفق شدند لاک‌پشت سایبورگ شده دیگری را طراحی کنند. این تیم در ماه مارس موفق به طراحی سامانه‌ای شدند که به مردم اجازه می‌داد از طریق نیروی ذهن خود حرکات لاک‌پشت‌ها را کنترل کنند. اکنون این تیم از پژوهشگران موفق به طراحی روباتی شدند که قادر است فرآیند هدایت و مسیریابی برای لاک‌پشت‌ها را مدیریت کند. در این آزمایش دانشمندان از تکنیک شرطی‌سازی استفاده کردند.

1606683296_1_0.gif

این گروه از پژوهشگران بر این باور هستند چنین سامانه‌ای به انسان‌ها این توانایی را می‌دهد، ترکیب جالبی از یک روبات و انسان را توامان با یکدیگر در اختیار داشته باشند. ترکیبی که به راحتی از سوی یک ماشین کنترل می‌شود. مهم‌ترین مزیتی که دستاورد این گروه از پژوهشگران دارد این است که در این پژوهش از یک ارگانیسم زنده استفاده شده و مهم‌تر این‌که ارگانیسم زنده از سوی یک روبات هدایت می‌شود.

در پژوهش جدید از ال‌ای‌دی‌هایی به منظور هدایت لاک‌پشت در جهات خاص استفاده شده است. شیوه کار دانشمندان به این شکل بود که به مدت دو هفته غذای لاک‌پشت‌ها را در کنار ال‌ای‌دی‌های قرمز رنگ به آن‌ها می‌دادند. این رویکرد به لاک‌پشت‌ها آموزش داد که رابطه مستقیمی میان غذا و ال‌ای‌دی‌ها وجود دارد. پس از کامل شدن این فرآیند دانشمندان به پشت لاک‌پشت‌ها روباتی را متصل کردند که به 5 لامپ LED مجهز بود. این لامپ‌ها مقابل صورت لاک‌پشت قرار می‌گرفت. در این حالت لاک‌پشت به سمت چراغ‌های LED که مشاهده می‌کرد حرکت می‌کرد و انتظار داشت غذای خود را دریافت کند. دانشمندان این رویکرد را تقویت مثبت (positive reinforcement) نامگذاری کرده‌اند. اگر لاک‌پشت درست و مطابق با نقشه دانشمندان حرکت می‌کرد، روبات متصل به لاک‌پشت از طریق سرنگ تعبیه شده ماده غذایی ژله‌مانندی را برای لاک‌پشت آزاد می‌کرد.

این گروه از دانشمندان لاک‌پشت را به چهار دلیل مهم انتخاب کردند. اول آن‌که این حیوانات قدرت بینایی خوبی دارند. دوم آن‌که حافظه طولانی‌مدت آن‌ها قوی است. سوم آن‌که لاک بسیار محکم آن‌ها نقشی همانند یک زیرساخت سخت‌افزاری داشته که روبات روی آن قرار می‌گیرد و چهارم آن‌که لاک‌پشت‌ها حیوانات دو زیستی هستند. در نتیجه به راحتی می‌توان سامانه فوق را در خشکی و هم در آب مورد آزمایش قرار داد.

این پژوهش در دنیای واقعی چه کاربردی دارد؟

روبات‌هایی که امروزه از سوی شرکت‌های مختلف تولید می‌شوند از قدرت مانور و انعطاف‌پذیری کمی برخوردار هستند. همواره این احتمال وجود دارد که روبات‌ها در مواجه با یک مانع ناخواسته یا حرکت ناگهانی شکسته شوند. امروزه طراحی روبات‌هایی که این توانایی را داشته باشند که روی صخره‌ها حرکت کنند، چالش پیچیده‌ و سختی است. حیوانات زمانی که به مانع یا مسیر غیرقابل عبوری برخورد می‌کنند، این توانایی را دارند تا مسیر خود را به راحتی تغییر دهند. برای پیاده‌سازی چنین قابلیتی دانشمندان مجبور هستند برنامه‌های مشخصی را در اختیار روبات‌ها قرار دهند. در حالی که روبات‌ها جزء سریع‌ترین و چالاک‌ترین حیوانات به شمار نمی‌روند، اما این توانایی را دارند تا به مناطق مختلفی سفر کنند. مناطقی که در بعضی موارد خارج از دسترس روبات‌ها است. در نتیجه لاک‌پشت‌ها این توانایی را دارند تا در ماموریت‌های جست‌وجو و امداد عملکرد خوبی داشته باشند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟