آینده، انسان، روبات
اگر می‌خواهید بدانید آینده روبات‌ها چه می‌شود؛ این ده مطلب را بخوانید!
روبات‌ها را دوست داشته باشیم یا ازشان بترسیم؟ در آینده‌ای دور انسان‌ها برده روبات‌ها می‌شوند یا روبات‌ها در خدمت انسان‌ها هستند؟ قدرت روبات‌ها بی‌نهایت است یا هنوز در صد سال آینده انسان‌ها باهوش‌تراند؟ چه تصویری از آینده روبات‌ها داریم؟

1606683296_1_0.gif

دانشمندان از آینده روبات‌ها و انسان‌ها سخن می‌گویند

امروزه چشمان دنیای فناوری روی دو مقوله هوش مصنوعی و ربات‌ها متمرکز شده است. ربات‌ها با بهره‌گیری از یادگیری ماشینی و یاد دهندگی ماشینی، به سرعت در حال نزدیک شدن به انسان‌ها هستند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در کم‌تر از دو دهه دیگر هوش مصنوعی با هوش انسانی برابری خواهد کرد. 

آیا روبا‌ت‌ها جایگزین کدنویسان خواهند شد؟

نقش فناوری در زندگی شخصی و حرفه‌ای انسان‌ها کاملاً مشهود است. این نقش به‌طور پیوسته و با سرعت نسبتاً زیادی در مسیر تکامل در حال حرکت است. از برنامه‌های همراه مبتنی بر ابزارها تا دستگاه‌های پوشیدنی و فناوری‌های نوظهوری همچون واقعیت افزوده و مجازی، همگی به حقیقت مهمی اشاره دارند.

نبرد بزرگ آینده: هکرهای ماشینی بر علیه مدافعان انسانی

کارشناسان می‌گویند: «تهدید ماشین در برابر ماشین ممکن است در آینده نزدیک به یک واقعیت ملموس تبدیل شود.» آیا این فرضیه می‌تواند روزگاری به واقعیت تبدیل شود که ماشین‌های هک‌کننده در مقابل ماشین‌های مدافع بایستند؟

چرا دانشمندان به دنبال طراحی روبات‌های حساس به درد هستند؟

جمله‌ای خردمندانه از پروفسور روباتیک دانشگاه لایبنیتس هانور می‌گوید: «اسباب‌بازی‌هایی که قادر نباشند درد و رنج را احساس کنند، مناسب نیستند.» در کنفرانس بین‌المللی روباتیک و اتوماسیون IEEE که در کشور سوئد برگزار شد، یوهانس کاین و پروفسور سمی هادادین تحقیقات خود در زمینه هوش مصنوعی و روبات‌ها را که در نهایت باعث خلق روبات‌هایی می‌شود که در واکنش به درد فیزیکی از خود واکنش نشان می‌دهند را در معرض دید مخاطبان قرار دادند.

چه کسی دقیق‌ترین حکم را صادر می‌کند: انسان یا ماشین؟

چه حوزه‌ای از دنیای فناوری یا حتا زندگی روزمره را سراغ دارید که به نوعی مستقیم یا غیرمستقیم تحت الشعاع هوش مصنوعی قرار نگرفته باشد. به هر نقطه‌ای نگاه ‌کنید هوش مصنوعی و الگوریتم‌های هوشمند به نوعی در شکل‌گیری آن نقش اساسی داشته‌‌اند. اما اکنون زمزمه‌هایی از ورود هوش مصنوعی به حوزه‌ای بسیار حساس به نام دادگاه و قضاوت به گوش می‌رسد!

۵ شغلی که در اولین گام به تصاحب روبات‌‌ها درخواهند آمد

از ژانویه سال جاری میلادی روبات انسان‌نمای شرکت SoftBank در ورودی سالن فرودگاه بین‌المللی هنگ‌هنگ مورد استفاده قرار گرفت. روبات فوق اولین روباتی است که به منظور برقراری یک ارتباط احساسی با انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روبات به خوبی قادر است یکسری وظایف پیچیده‌ کارمندان این فرودگاه را انجام دهد. پذیرش مسافران و ترجمه گفته‌های آن‌ها از جمله این وظایف است.

ماشین‌های هوشمند چگونه زندگی ما را بهبود بخشیده‌اند؟

الگوریتم‌ها آهسته و پیوسته در حال بهبود زندگی ما هستند. «پدرو دومینگوس» از دانشگاه واشینگتون در این باره گفته است: «الگوریتم‌ها می‌توانند کتاب‌ها، فیلم‌ها، کارها، قرارهای ملاقات و مدیریت سرمایه‌گذاری‌ها را پیدا و مواد دارویی جدید را کشف کنند.»

روبات‌های پیام‌رسان؛ تهدید امنیتی بلندمدت

روبات‌ها بیش از آنچه تصور کنید در برنامه‌های پیام‌رسان استفاده می‌شوند. در کنفرانس طراحان F8 که چندی پیش برگزار شد، فیسبوک بنیان‌گذار بدعتی شد که در آن از نسل جدیدی از روبات‌های پیام‌رسان رونمایی کرد.

روبات‌ها صاحب نیمی از مشاغل ژاپن در بیست سال آینده

تحلیل‌ها نشان می‌دهند تا 20 سال آینده نیمی از مشاغل در کشورهای ژاپن، ایالات‌متحده و انگلستان در حاکمیت ربات‌ها قرار خواهند داشت. در این میان سهم ژاپن بیش از دیگر کشورها است، به‌طوری که بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته نزدیک به 600 موقعیت شغلی که معادل نیمی از مشاغل این کشور است، توسط ربات‌های هوشمند به تصرف در خواهد آمد.

ماشین‌ها و انسان‌ها در جبهه یکسانی می‌جنگند

به‌لطف فناوری‌هایی که به ما امکان تولید، ذخیره‌سازی و تجزیه و تحلیل مجموعه عظیمی از داده‌ها را می‌دهند، شرکت‌ها موفق شده‌اند کارهایی را انجام دهند که تا پیش از این امکان تحقق آن‌ها وجود نداشت. اما این توانمندی‌ها به لحاظ امنیتی دردسرهای خاصی را نیز به همراه آورده‌اند. به‌طوری که تهدیدات بالقوه به راحتی می‌توانند در یک شبکه به‌وجود آمده و در سرتاسر آن منتشر شوند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟